Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Re: Marceltal, bergen rond Bergheim

Gestart door lucdiels zaterdag 25 juli 2015, 10:32:03

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Württembergse K
gast

Re: Marceltal, mijn nieuw project
Dat ziet er erg mooi en zeer netjes uit luc.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Luc,

Met veel plezier naar je vorderingen gekeken. :) :thumbup:
Goed om te lezen dat de eerst testritten vlotjes verliepen dat geeft hoop voor de toekomst.
Verder kijk ik met veel bewondering naar je mooie manier van werken aan de tafel ziet er prachtig en mooi afgewerkt uit daar kan ik nog wat van leren. ;)
Ook kwijl ik als ik naar je mooie ruimte kijk waar de treinentafel in staat wat een prachtige ruimte. :favorite:
Ik blijf je vorderingen volgen Luc succes met het werken in het verre Australië.

Groet Michel
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Luc,

Bedankt voor de update. Complimenten voor je strakke manier van werken! Ook bij jou zie ik mooie lengtes rail, daar hou ik wel van. Ben uiteraard benieuwd naar het vervolg, maar begrijp dat we nog even geduld moeten hebben. Mis nog de beelden van je gouden krokodil, die zal nu toch wel binnen zijn?

Groeten,
Wico
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Ziet er super netjes uit Luc  :thumbup: En geen nood dat je terug moet gaan werken "Down Under", kan je wegdromen van wat de volgende stap(pen) worden  ;) :thumbup:
Re: Marceltal, mijn nieuw project
DirkJan, Michel, Wico, Johan,

bedankt voor de lovende woorden. Ik doe mijn best en realiseer mij dat het moeilijkste werk nog moet komen.
In oktober ben ik een weekje in België en dan kan ik verder werken aan de tweede lus van de spiraal. Dan kom ik op het niveau van het tweede schaduwstation.
Dan plan ik een voorlopige keerlus en ga ik het SS1 programmeren in Windigipet en dan uitvoerig testen. Dan zal er ook heel wat materieel op de sporen komen. Ik beloof dan wat foto's.
Wico, ik heb de gouden krokodil inderdaad binnen, maar nog niet op de sporen gezet. Ik was te druk bezig om mijn SS1 klaar te krijgen. Sorry maar je zal geduld moeten hebben tot October.
Hier in Australië ga ik nog wat kleine wijzigingen aanbrengen aan mijn spoorplan zodat de routes beter uitkomen tov de steunen van de spiraal.

Het zal nu weer een tijdje stil zijn van mijnentwege. Tot dan iedereen.

groetjes uit Karratha

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Zie dit draadje voor het eerst, wat een geweldig mooie baan gaat dit worden.
Blijf dit volgen, en ik denk zomaar dat wij collega?s zouden kunnen zijn  B) B)

Maar dat doe ik wel per persoonlijk berichtje  :) :)

Heel veel succes en plezier in Australië  :)
Groetjes uit Zeeuws Vlaanderen  :)
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Goed gewerkt weer, Luc  :thumbup:

Voor je het weet is het oktober  :P

Grtz Tony
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo

de voorbije week was ik in België en heb kunnen bouwen aan mijn project.
Ik heb de tweede lus van de spiraal tussen SS1 en "Maaiveld" toegevoegd en bekabeld. Zie foto hieronder. Ik kom nu op de hoogte van SS2. Ik ga eerst de spiraal voortbouwen tot het maaiveld zodat ik het SS1 kan programmeren en uittesten. Daarna bouw ik SS2.
Mij Märklin Storelok 2019 is ook aangekomen. Ik heb wat foto's toegevoegd. Ik heb hem ingeregeld in Windigipet en wat testritjes uitgevoerd. De rijeigenschappen zijn zoals men mag verwachten van een premium locomotief.

mvrgr uit Karratha

Luc

Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Luc,

Mooi om te lezen dat er weer wat vorderingen zijn gemaakt aan je baan. :) :thumbup:
De Märklin store loc is een hele fraaie en dat de eerste testritjes goed verlopen zijn.
Alleen mogen van mij de foto's wel wat groter hoor nu zijn ze net iets te klein en komen de details niet mooi tot hun recht om ze goed te bekijken.

Groet Michel
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Weer een stukje verder Luc  :thumbup: Die lok staat ook op mijn verlanglijstje....
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Ik denk een hele mooie loc. Maar om dat zeker te weten heb ik wat grotere foto's nodig ;). En stap voor stap kom je verder, lekker om weer wat "meters"gemaakt te hebben. Ik weet er alles van :D.

Groeten,
Wico
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Bedankt voor de reacties,

Michel, ik heb de foto's aangepast.

Groetjes met een jet lag van 7uur  :)

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
De foto's zijn veel beter zo te bekijken Luc. :) :thumbup:
Succes met je jetlag.

Groet Michel
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
 B) Gave lok, dat is een pracht exemplaar. :thumbup:
Veel plezier ermee en suc6 met bouwen.

Dirk-Jan
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Dat is een hele gave loc, Luc  :thumbup:
Nog mooier dan de grijze BR 52 en fraai gespoten  :P

Grtz Tony
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo iedereen

Na een paar dagen vakantie in België heb ik mijn klimspiraal van schaduwstation 1 naar het basisniveau kunnen afwerken inclusief de wissels met servobesturing naar schaduwstation 2. Alle voedingen en terugmelders zijn aangesloten. De Rosoft terugmelders werken voortreffelijk.
De volgende stap is het maken van een voorlopige keerlus zodat ik gaan testrijden en het SS1 kan gaan programmeren in Windigipet.
Drie test treinen staan klaar waarvan de BR212 trein is samengesteld door mijn 4-jarige kleinzoon die elke keer hij op bezoek komt naar de zolder wil om de treien van opa te zien. Hij neemt dan een wagon uit de kast en zet die bij "zijn" trein. Het virus heeft zich dus voort gepland. :)

groetjes en prettige feestdagen aan iedereen

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Mooie vorderingen heb je weer aan je baan gedaan Luc. :thumbup:
Goed om te lezen dat alles naar behoren werk met de servo's en terugmelders. :thumbup: :thumbup:
Leuk van je kleinzoon om zijn "eigen" trein samen te stellen vaak zijn dat de leukste treinen.
Mijn kleinzoon vindt zijn spelcomputer de Switch veel leuker dan de treinenbaan ach zolang hij het maar naar zijn zin heeft zullen we maar zeggen. ;)
Geniet lekker van je tijd thuis en van de feestdagen samen met de familie.

Groet Michel
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hoi Luc,

Vandaag je topic doorgelezen. Mijn complimenten :thumbup:. Ziet er mooi en allemaal doordacht uit.

Gr Niek
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Dat ziet er allemaal weer goed uit, mooie vorderingen gemaakt. Wat een plezier moet dat zijn om na enkele maanden weer (even) de draad op te kunnen pakken. Veel succes met proefrijden en uiteraard hele fijne feestdagen toegewenst.

Groeten,
Wico
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hi Luc,

Netjes en strak gemaakt, wordt vast een prachtige baan.

groet
Harald
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Netjes gewerkt Luc en leuk om te lezen dat er al opvolging is in de familie qua treinen virus  :D :thumbup:
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hoi Luc,

Fijn dat de techniek werkt en je kunt gaan testrijden, dat moet een geweldig gezicht zijn om straks de eerste treinen vanzelf te zien vertrekken.

Een filmpje ervan zou leuk zijn  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Bedankt iedereen voor de fijne reacties.

Peter, filmpjes zullen zeker volgen maar dan moet ik eerst een account bij Youtube aanmaken.

Jobe en Harald, bedankt voor de complimentjes. Of het een mooie baan wordt zal afhangen hoe veel fantasie en techniek ik heb voor de scenery. Dat wordt nieuw voor mij. Wordt veel oefenen eerst denk ik.

Wico, ik heb nog tijd tot 6 Januari dan vlieg ik weer terug naar Australië. Intussen wordt de keerlus gemaakt en worden treinen ingemeten, en dat is een half uur per locomotief. Ben ik even zoet mee.

Niek, bedankt voor de positieve feedback.

Michel, als ik thuis ben ben ik niet weg te slaan van de zolder. Ik mag vooral niet vergeten mijn vrouw de nodige aandacht te besteden. Zij is nl. een grote hulp voor de moeilijkere werkjes aan de baan. Mijn twee andere kleinzonen wonen te ver weg om ze te besmetten, maar de jongste is er al volledig weg mee. Hij bestuurt de loc al vanaf de CS3 :-).

Nu ga ik weer aan de slag om de keerlus te bouwen en te voorzien van een terugmelder zodat Windigipet weet waar de treinen zich bevinden.

tot de volgend de post

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Jij hebt een nette treinen zolder zo, en mooie beschikbare ruimte.  :thumbup:

En ook een WDP rijder, altijd goed.  ;)

MvG,

Timaximus
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hey Luc,

Mooie bouwkunsten, ziet er weer veel belovend uit,
Ik volg graag jouw updates.

Grts Freddy
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo

deze week heb ik de keerlus boven aangelegd en ben begonnen met programmeren van het SS1 in WDP.
Mijn eerste target is een cleaningroute te programmeren. Bij lage snelheid stotteren de locs nog op de 16 opstelsporen want daar is nog niet veel gerij geweest. Een aantal rondjes met de Lux-reinigingswagens moet dit verhelpen. En anders wordt het poetsen  :).
Eens dat af is en de treinen rijden vlotjes rond is het tijd voor een filmpje, maar of ik dit nog haal tijdens mijn kerstverlof wordt afwachten.

groetjes

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Mooie ruimte, mooie baan!!
Prettige feesten
Grtz
Wim
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Bedankt Wim, Tim en Freddy voor de fijne reacties.

Aan iedereen fijn jaareinde.

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Fijne jaarwisseling Luc
Re: Marceltal, voortgang der werken aan schaduwstation 1
Hallo allemaal,

Omdat ik morgen terug naar Australië ga wil ik even een update geven van de stand van zaken in Marceltal.
Het eerste schaduwstation en de spiraal naar nulniveau zijn klaar en een voorlopige keerlus is aangelegd.
In WDP heb ik een reinigingsloop geprogrammeerd en twee LUX-reinigingstreinen rijden samen met 6 andere treinen hun rondjes. Ik heb hier en daar een paar rails moeten afslijpen omdat die vals contact gaven en zo de terugmeldingen verstoorden. Na reparatie heeft alles foutloos een uurtje rond gereden. Er waren ook geen slechte contact zones meer zodat kan besloten worden dat de LUX-wagens hun werk hebben gedaan, alleen jammer van de herrie van de stofzuigerwagens.
Verder was één van de hefboompjes van een servomotor los geraakt zodat ik ook dat heb moeten vervangen omdat de wissel niet meer omging.
Tussendoor naar Aachen geweest en enkel wagons en een "sonderloc" gescoord, een witte E94.
Wanneer ik terug ben zal ik proberen een filmpje te maken en te posten. Dat is nieuw voor mij.
Hieronder nog wat foto's van de aanwinsten in Aachen.

groetjes

Luc
Re: Marceltal, voortgang der werken aan schaduwstation 1
Vervolg van de foto's


Tot de volgende keer

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Luc,

De dagen in België zijn weer om gevlogen nu je morgen weer naar Australië gaat vertrekken.
Mooi om te lezen dat alles na een kleine reparatie een uurtje foutloos heeft gereden dat geeft hoop voor de toekomst straks blijf je foutloos rijden. :P :thumbup:
Ook de aanwinsten mogen er zijn uit Aachen prachtig spul zeker de witte krokodil is een schoonheid van een loc waar je zeker veel rijplezier van gaat hebben.
Ik wens je een goede reis naar Australië toe en tot de volgende update.

Groet Michel
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hoi Luc,

Mooie aan winsten gescoord en met de baan weer wat verder  :thumbup:
Wat ik me wel afvraag ( i.v.m. de branden en hitte daar ) ; hoe veilig is jouw woon- en werkplek in Australië ?

Grtz Tony
Marceltal, eerste scahduwstation en spiraal in bedrijf
Hoi

Michel, ja die witte krokodil is een specialleke. Was uitgebracht voor info-dagen bij Hünerbein veronderstel ik. Ik plan een volledig witte biertrein als sleep.
Ik heb wat problemen gehad met het eerste exemplaar en dan maar omgeruild voor een andere. Die loopt (voorlopig toch) als een zonnetje. Goede service van Hünerbein trouwens om zo maar om te ruilen.

Tony, bedankt voor de bezorgdheid, maar ik zit in West-Australië toch een vier a vijfduizend kilometer van de branden. Waar ik zit regent het uiterst zelden (als er een cycloon langskomt bvb) Er zijn bijna geen bomen, hoogstens een paar dorre struiken. Ik heb geen idee waar die hun water halen...
Dus gevaar voor bosbranden is er niet, bij gebrek aan bossen  ;)

met vr gr

Luc
Re: Marceltal, eerste scahduwstation en spiraal in bedrijf
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Marceltal, eerste scahduwstation en spiraal in bedrijf
Citaat van: lucdiels op zondag 05 januari 2020, 12:48:18
Er zijn bijna geen bomen, hoogstens een paar dorre struiken. Ik heb geen idee waar die hun water halen...

Daarom zijn ze ook dor  >:-D
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Wim

ze zijn dan wel dor, maar hebben nog wel van de stofferige vaag groen blaadjes, ze leven dus nog. En er is nog vegetatie want elke dag liggen er wel twee kangeroo's dood op de weg. Die beesten vinden dus ergens eten en drinken. Het is mij een raadsel hoe de fauna en flora daar overleven.
Voorbeeldje, ik heb er sinds april geen regen meer gezien. En toch is er nog ergens water in de grond.

groetjes

Luc

Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Luc,

Bedankt voor de update en het showen van je mooie aanwinsten. Altijd fijn als de boel storingsvrij rond kan rijden. Ik ben momenteel nog op zoek naar de oplossing voor een slecht werkend wissel, maar dat lost zich ook wel weer op! Succes en plezier back down under en tot de volgende update!

Groeten,
Wico
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Luc , Tx voor de update en goeie reis
Grtz
Wim
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo beste collega's modelspoorders,

Ik heb dit weekend een film gemaakt van mijn schaduwstation 1 in volle werking.
Het bestaat uit drie delen die elk afzonderlijk via een schaduwstationregeling in WDP worden aangestuurd.
Zelf heb ik de overgangen van de drie delen geprogrammeerd.
In de spiraal op het einde van de baan is de bezetting gelimiteerd tot 3 treinen welke ook door WDP worden aangestuurd. Dit geeft soms oponthoud in de aanvoer, maar dat is wat ik wil bereiken zodat de spiraal. niet overbelast wordt.
Het geheel wordt gestuurd door Windigipet 2018 en 3 Central Stations van Märklin.
De kwaliteit van het beeld is niet schitterend maar ik heb nu éénmaal geen professionele camera.

https://youtu.be/LqhIw8p7QUw

Ik hoop dat jullie het leuk vinden

mvrgr

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Was enorm leuk om te bekijken met een kopje koffie erbij Luc  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Het is een hele film geworden Luc  :thumbup: :thumbup:
Er komen zeer mooie treinen voorbij  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Leuk filmpje.

Weet niet of het al eerder aan bod is gekomen in je topic. Maar waarom 3 central stations?
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Luc,

Ik heb met veel plezier naar je mooie film gekeken.
Goed om te lezen dat alles naar behoren rijd. :thumbup:

Groet Michel
Re: Marceltal, mijn nieuw project
 @citaat @citaat

Flyerman, door omstandigheden (ik had ook een baan in Qatar) had ik twee CS2 en ik heb uit nieuwsgierigheid ook een CS3 gekocht.
Aangezien ik een vrij grote baan ga bouwen heb ik besloten om ze alle drie te gebruiken. De CS3 + 3 boosters voor de aansturing van de treinen. Eén CS2 voor de wissels en terugmeldcontacten en één CS2 voor de seinen, verlichting en terugmeldcontacten. Alternatief was er één te verkopen (met verlies).
Ik hoop op die manier dat CS geen bottleneck in de communicatie is (als dat al het geval zou zijn).
Ik weet het is een overkill, maar ik heb deze units nu éénmaal.

Groetjes

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo

ik heb een nieuwe film gemaakt van een nog betere locatie. Ik weet het is een beetje hetzelfde maar het geeft een beter beeld van het volledige schaduwstation. ;)

https://youtu.be/45dUaAM-OZQ

Veel kijkgenot....

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Dag Luc,

Wederom genoten  :thumbup: Die Lux stofzuiger maakt inderdaad veel herrie  8o

Ken je het merk Dapol ? Heb ik eens een filmpje van gezien....
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Geweldig mooi Luc, lijkt me heerlijk genieten met zulk mooi materiaal  :thumbup:
Lekker veel diesel en stoom  :thumbup:
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hey Luc,

Ik had er mij maar eens goed voor neergezet en echt genoten van die prachtfilms.
Echt een pracht om het schaduwstation zo te zien functioneren. Op termijn hoop ik zelf ook mijn schaduwstations zo te zien wisselen door komen en gaan van treinen.

Veel plezier en geniet van al dat pracht

Grts Freddy
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hoi Luc,

Dat ziet er allemaal goed uit en zo te zien loopt alles zeer soepel. Ik heb eerlijk gezegd wel een beetje geskipt door je film, maar er komt zeer gevarieerd materieel voorbij. Complimenten voor het resultaat tot zover en succes met de verdere bouw :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Marceltal, mijn nieuw project
 @citaat
Johan, Peter, Martin, Michel, Barry, Freddy, Wico,

bedankt voor jullie geduldig bekijken van de films en natuurlijk voor jullie positieve feedback.
Gisterenavond heeft het station zo'n uur zo goed als storingsvrij gewerkt. Het verbruik was toen 2,27A maximaal en 1,4A met alles in stilstand met lichten aan. Daarom denk ik dat ik met mijn 100VA (5A) voeding ook mijn tweede schaduwstation direct op mijn CS3 kan aansluiten. Dan heb ik nog drie boosters voor het zichtbare gedeelte.
Vandaag begin ik met terug inpakken van het rijdend materiaal.
Daarna start de bouw van het tweede schaduwstation zo'n 25 cm boven het eerste.
Binnen een week vertrek ik terug naar Australië (was twee weken uitgesteld omdat ik via Singapore moest vliegen en er daar juist code oranje was uitgeroepen voor het Covid-19).
Tijdens het Paasverlof heb ik weer even een week tijd om verder te werken.
Tot dan zal ik het moeten doen met het opvolgen van jullie activiteiten.

mvrgr

Luc