Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Graffiti in model

Gestart door Jasperkc zondag 28 juli 2019, 21:31:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Graffiti in model
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Graffiti in model
Goedenavond allemaal,

Ik zie wel eens in modelbouw zaken setjes met graffiti te koop. Ook zie ik wagons en treinen te koop met graffiti erop. Ik vraag mij wel af of dit mag. Op graffiti zit toch ook copyright? Of zit ik er nu helemaal naast? Ik zag net op YouTube een filmpje over graffiti, vandaar.

Groet, Jasper

Re: Graffiti in model
Lid sinds: 2018

offline
Re: Graffiti in model
Je kan als bedrijf natuurlijk ook gewoon een gravity "artist" inhuren om voor de modelbouw een paar "mooie" "kunstwerken" te maken. Hierdoor heb je alle rechten in eigen hand.
Re: Graffiti in model
Lid sinds: 2010

offline
Re: Graffiti in model
hoi,

Citaat van: Jasperkc op zondag 28 juli 2019, 21:31:36
Ik zie wel eens in modelbouw zaken setjes met graffiti te koop. Ook zie ik wagons en treinen te koop met graffiti erop. Ik vraag mij wel af of dit mag. Op graffiti zit toch ook copyright? Of zit ik er nu helemaal naast?

Als je heel principieel naar de auteurswet zou kijken: je hebt gelijk. Ware het niet dat een "auteur" of maker moet kunnen aantonen dat het van hem is ;) Maar goed het graffitispuiten is in de meeste gevallen niet legaal, dus iemand die het gaat doen zal dat niet zo snel claimen. Vanwege alle gevolgen :D

Citaat van: LordSinclair op maandag 29 juli 2019, 15:46:22
Je kan als bedrijf natuurlijk ook gewoon een gravity "artist" inhuren om voor de modelbouw een paar "mooie" "kunstwerken" te maken. Hierdoor heb je alle rechten in eigen hand.

Inderdaad zoals deze Artitec graffiti decals zijn ontworpen door hun eigen huisontwerper. Dus geen probleem met rechten.

Groet Ronald.
Re: Graffiti in model
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Graffiti in model
Er is ook een Märklinset met graffiti-wagens (26547 Zugpackung "Nahverkehr Graffiti" met een onbekladde 212 112-7, uit 2007, uitgegeven door de Eurotrain groep). Deze staat niet in de Koll Kompakt 2019, omdat meneer K dat eveneens tegen de wet vindt. Terwijl het toch gewoon door M* uitgegeven wagens zijn die ze in de fabriek beschilderd heeft. Naar mijn idee zou dat gewoon nabootsing van de realiteit zijn en in de Koll opgenomen moeten worden (of je het nu wel of niet mooi/juridisch geschikt vindt). Heb ik een boeiende discussie met hem over gehad, die afgesloten is met een mp3 bestandje van de Duitse jaren '80 popgroep "Rheingold" met "Graffitis".

Groet, Paul
Re: Graffiti in model
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Graffiti in model
Dat kan je toch lekker zelf doen? :-)
Re: Graffiti in model
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Graffiti in model
Ik ben misschien ?old school?, maar ik heb een diepgewortelde afkeer van grafitti. Waar je ook gaat of staat: alles is ondergekliederd. In de tijd dat ik nog frequent met het openbaar vervoer reisde, kwamen er regelmatig treinstellen het station inrijden, waar je niet eens door de ramen naar buiten kon kijken.....

Het is voor mij volledig onbegrijpbaar dat er ook maar enige vorm van acceptatie is voor hè bekleden van zowel privé als openbaar eigendom.

Dit moest ik gewoon even kwijt!

Desondanks veel modelspoorplezier !

Mvrgr
Robert
Re: Graffiti in model
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Graffiti in model
Zeer eens Robert,

Maar zolang in de media mensen als Erik de Zwart (en andere) als "treinengek" wordt aangeduid en de graffiti spuiters als "graffitikunstenaars" gaat er ergens iets helemaal fout. Dit soort termen zouden eigenlijk gewoon andersom moeten zijn.....
Zie dit artikel bij NH Nieuws.
Re: Graffiti in model
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Graffiti in model
Zo bont als in het echt zul je 't in model niet snel maken:

Ik dacht even aan Frank; Bron: 2-Luik
Re: Graffiti in model
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Graffiti in model
  :roll: Ik vraag me wel eens af waar dat graffiti tuig al die spuitbussen koopt. (of steelt)
En gratis zijn die spuitbussen ook niet, hoe gestoord ben je om daar je geld aan uit te geven.
Bovendien moeten somige winkeliers toch ook in de gaten hebben aan wat voor soort volk ze die spuitbussen verkopen.
Die boeit het blijkbaar ook niet.

Dirk-Jan
Re: Graffiti in model
Lid sinds: 2010

offline
Re: Graffiti in model
 @citaat Dirk-jan: Tja... Dan kan je alles wel kapot redeneren. Voor sommige is juist het graffitispuiten een "hobby". En een hobby mag geld kosten  :D Trouwens tegenwoordig wordt een "Bansky" als kunst gezien en is daardoor wel wat waard. Dat was ook een graffitispuiter ....

Groet Ronald.