Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

3084 tender openen?

Gestart door Robbie50! dinsdag 08 oktober 2019, 21:16:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3084 tender openen?
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
3084 tender openen?
Misschien beetje "dom" maar hoe open ik de "tender" van de locomotief 3084?

(en bij-vraagje, is er een handleiding om deze loc. digitaal te maken? (is mijn eerste keer..of moet ik met een 3000 beginnen? :))
groet,

Rob
Re: 3084 tender openen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 3084 tender openen?
Hi Rob,

Er is geen handleiding voor ombouw van specifieke modellen, maar er zijn wel veel ombouw beschrijvingen te vinden op het internet.
De tenderbehuizing kun je aan beide onderzijden een beetje open trekken en dan komt deze los van het onderstel.

Een soortgelijke ombouw vind je hier ==> Klik.
Re: 3084 tender openen?
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: 3084 tender openen?
Kap van de tender iets naar buiten buigen, zit met 4 haakjes vast. In deze video kan je wel zie hoe of wat.


Of in dit topic hier op het forum.
Re: 3084 tender openen?
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: 3084 tender openen?
Er is genoeg informatie op het net te vinden over deze lok. Het zou dus binnen de mogelijkheden moeten kunnen liggen.

Dit is het 3Rail Wiki artikel over deze lok:
3Rail Wiki

Dit is de explosietekening. Als ik deze zo bekijk lijkt is de tender op het onderstel geklikt te zijn. Wel voorzichtig te werk gaan natuurlijk.
Explosietekening

Binnen deze site zijn er zeker voorbeelden te vinden van ombouwprojecten met deze lok. Zie deze maar eens van Haradigi:
Ombouwdraadje

Bij de buren is iemand al bezig geweest met een ombouw. Je ziet hier de naafjes waar de tenderbehuizing op geklikt is. Dat sterkt mijn vermoeden dat het een kliksysteem is.
Bij de buren

TFK
Re: 3084 tender openen?
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: 3084 tender openen?
GAAF!!

Dank voor al jullie reactie, ik kan hiermee verder....
Wel even goed kijken naar de info en de you tube filmpjes....
Ik ga maar eens beginnen....alle M rails er ook maar gelijk uit.....

Kan ik het beste een startdoos kopen, met trafo etc....of is los kopen voordeliger? ;)

Groet,

rob
Re: 3084 tender openen?
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: 3084 tender openen?
Of de M-rail bewaren. Je kan ook verlooprail van C naar M aanschaffen. Zolang je nog niet met massadetectie bezig bent werkt dat prima en je hebt zo gelijk meer rail-infrastructuur.

Ik ben zelf ooit begonnen met een wat grotere startset. Dan heb je gelijk alles om mee te starten. Als je het optelt ben je denk ik wel goedkoper uit dan als je alles los aanschaft. Je kan de stukprijzen van alle componenten bij elkaar tellen om te zien of het daadwerkelijk veel uitmaakt.

Er is ook een setje beschikbaar met wat rails en een mobile station. Dan heb je alles alleen geen treinstel. Dan heb je de keuze om een treinstel naar smaak erbij te passen.

TFK
Re: 3084 tender openen?
Lid sinds: 2014

offline
Re: 3084 tender openen?
Of koop hier op het forum 2dehands rails als het maar van na 2002 is heb je over het algemeen geen problemen.
Re: 3084 tender openen?
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: 3084 tender openen?
Hoe zijn die C-rails van na 2002 te herkennen? Andere nummering?
Re: 3084 tender openen?
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: 3084 tender openen?
Onderop moet er een cirkel staan met een pijl naar het jaar van productie en een pijl naar  de maand.

Zie dit wiki artikel.
Wiki

TFK
Re: 3084 tender openen?
Lid sinds: 2019

offline
Re: 3084 tender openen?
Mijn Marklin 3084 gekregen als kind 40 jaar geleden tweedehands voor 90 gulden. In 2004 laten opbouwen met een 60901 decoder. Waarmee hij prachtig digital rijdt. Kosten inclusief inbouwen waren 94 euro toen. Maar dan heb je ook wat.