Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Pfarrerwinkel

Gestart door Jelmer woensdag 18 september 2019, 16:51:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Pfarrerwinkel
Lid sinds: 2006

offline
Pfarrerwinkel
Hallo allemaal,

Op verzoek van enkele forumleden die graag mijn baanplan wilden zien, hierbij een eigen draadje op dit forum van mijn huidige baan in opbouw.

Een klein beetje achtergrond voor deze baan (klik op wereldbolletje voor meer info bij BNLS).
Al jaren geleden heb ik mijn "focus" voor mijn modelbaan bepaald zich af te spelen in de regio Oberbayern/(Ost-)Allgau
Een vorige baan was geinspireerd op het station van Murnau (aan de lijn Munchen-Garmisch-Partenkirchen).

Nu ben ik heel gestaag aan het bouwen aan een nieuwe kleinere baan in een hoekje van de werkkamer thuis.
Thema is nog steeds Oberbayern, wellicht wat meer richting (ost) Allgau.
Betreft hier een kleine spitzkehre (fictief) met veelal spitsverkeer en vakantie verkeer naar de grote stad (zeg Munchen) en wat zijlijn verkeer vanaf een kleinere plaats (zeg Oberammergau). Sommige treinen maken hier kop en rijden verder via de zijlijn.

Baan is opgezet op 3 modules. De maten zijn 80 x 60, 100 x 60 en 60 x 110 cm gekeken van links naar rechts op het plaatje. Voor het raam langs is een uitneembaar stuk met 2 sporen voor het noodzakelijke pendelen om bij de opstelsporen van het schaduwstation te komen (de achterste/bovenste 4 sporen op het plaatje). Boven het schaduwstation is ruimte voor een dorpsgezicht met straat een (arcade)muur moet het schaduwstation uit het zicht maken.

2 plaatjes;
- het volledige overzicht van de baan
- ingezoomd op de modules alleen

Groeten,
Jelmer



Re: Pfarrerwinkel
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Pfarrerwinkel
 @citaat

Als ik het goed begrijp pendel je van een kopstation naar het schaduwstation heen en weer  :D
Re: Pfarrerwinkel
Lid sinds: 2006

offline
Re: Pfarrerwinkel
Ja, pendelen is het.

Geen ruimte om rond te gaan, en geen ruimte voor schaduwstation ?om de hoek?.

Dus uit station naar spoor voor het raam, richtingwissel en terug naar schaduwstation.

Ik denk veel trek/duw treinen in te zetten met stuurstand. Of treinstel natuurlijk.

Incidenteel kan het ook met locomotief omloop

Groeten,
Jelmer
Re: Pfarrerwinkel
Lid sinds: 2006

offline
Re: Pfarrerwinkel
&1

Het onderstel van de baan wordt gevorm door een IVAR stellingkast in de werkkamer. Hiervan zijn de poten bruin/zwart geverd, passend bij de diverse kantoormeubels ook aanwezig in deze werkkamer.

Ondertussen had mijn schoonvader in zijn werkplaats multiplex platen op maat gemaakt volgens mijn specificaties.
Ik heb de 60 cm breedte ingedeeld in 2 stukken. Een verlaagd stuk van 25 cm breed voor schaduwstation en een hoger stuk van 35 cm breed, welke 2 cm hoger is.
Dwarsribben zijn in profiel gemaakt (hoogte 10-12 cm), voor en achter kant ook verschillend in hoogte, zodat het geheel toch vlak moet komen te staan..  :)

De eerste rails kon toen worden proefgelegd. Nog veel verplaatsingen zouden volgen...

Groeten,
Jelmer

Re: Pfarrerwinkel
Lid sinds: 2016

offline
Re: Pfarrerwinkel
Jelmer, ik vind het een superleuk ontwerp. Het is weer eens wat anders dan spiralende sporen en razende rondjes. Je kunt een realistische treinenloop realiseren in het station. Super! Ik ben benieuwd hoe het allemaal verder gaat. Succes met bouwen.
En ga je trouwens het verkeer in het schaduwstation automatiseren?

Groet,

Peter
Re: Pfarrerwinkel
Lid sinds: 2006

offline
Re: Pfarrerwinkel
 @citaat


Hoi Peter,

Dank je wel voor je bericht.
Ja automatisering is wel de bedoeling, zeker omdat het schaduwstation uit het zicht gaat komen.

Sterker nog, de treinen hebben allang hun virtuele pendels gemaakt in koploper, en dat terwijl op dit moment dat ik dit schrijf er nog een module voorzien moet worden van bedradging en bezetmelders.

Groeten,
Jelmer
Re: Pfarrerwinkel
Lid sinds: 2006

offline
Re: Pfarrerwinkel
&2

Na aanleiding van de opmerking over realistisch treinbedrijf, nog wat meer informatie over het concept.
Hieronder een tekst die ik eerder heb geschreven over het concept. Bij mijn keuze voor rollend materieel probeer ik treinsamenstellingen te hebben die enigzins realistisch in die context hebben kunnen rijden. Vaak zijn de treinen toch korter dan origineel, maar goed dat is de concessie als modelspoorder.
Verder strekt mijn verzameling zich uit over meerdere tijdperken (en ook wat Zwitsers in de collectie). Idee is om af te wisselen tussen tijdperken. Dus de ene week tijdperk III een andere week tijdperk VI en de tijdperken daar tussenin.

CiteerOp zoek naar een concept voor mijn modelbaan was ik zeker al meer dan 15 jaar geleden gestuit op de regio Oberbayern en dan meer specifiek de spoorlijn Munchen-Mittenwald-Inssbruck.

Deze spoorlijn verloopt grotendeels enkelsporig, wordt mede door toerisme wel aangedaan door lange afstandstreinen (en ook soms goederentreinen die niet via de gebruikelijke route via Kufstein gaan) en dat in een landschap aan de voet van de alpen.
Mijn vorige baan was geinspireerd op het station Murnau gelegen aan deze lijn. Nu de beschikbare ruimte weinig toelaat is het concept van ?Pfarrerwinkel? een fictieve situatie, waar de eerder genoemde streek wel de inspiratiebron vormt.
?Pfarrerwinkel? is in mijn concept dan ook gelegen in de regio Oberbayern. Dit station is voornamelijk een eindstation van een forenzen lijn naar Munchen. Enkele treinparen per dag zijn voor het lange afstandsverkeer. ?Pfarrerwinkel? is tevens het beginpunt (of functioneerd als ?spitzkehre?) voor de zijlijn via de Ost-Allgau richting Oberstdorf en verder naar de regio Bodensee.
Zie onder een fictieve kaart met de locatie van ?Pfarrerwinkel? (bewerkte uitsnede van de kaart op www.bueker.net/trainspotting/maps.php)


Nu is de spoorlijn die ik zo uit de losse pols heb ingetekend dan wel fictief, er zijn wel degelijk plannen geweest in het verleden om een spoorlijn aan te leggen parallel aan de Beierse alpen. Deze zogenoemde ?gebirgsgürtelbahn? (zoek daar maar eens op), moest zuidelijk van Muenchen lopen van Rosenheim via Penzberg, Peissenberg en Schongau verder naar het westen. Voornaamste doel van deze spoorlijn was goederenvervoer in het kader van de (kolen)mijnbouw in deze regio.

Delen van deze verbinding zijn er zeker geweest in het verleden, bijvoorbeeld Wolfratshausen-Penzberg (opgebroken) en Weilheim-Peissenberg-Schongau-Kaufbeuren (laatste gedeelte opgebroken, Weilheim-Schongau is nog steeds in gebruik en was in het verleden zelfs geelectificeerd tussen Weilheim en Peissenberg.
In mijn fictieve situatie heb ik het westelijk deel van de ?gebirgsguertelbahn? aangepast aan mijn behoeften. Ik had geen ruimte voor een doorgangsstation, vandaar dat ik een kleine ?spitzkehre? heb ontworpen. Verder loopt de spoorlijn in mijn tekening iets zuidelijker dan de oorspronkelijke lijn naar Kaufbeuren om via het gebied rond Oberstdorf door te lopen naar Bregenz in Oostenrijk met mogelijkheden om door te rijden naar zwitserland. Zodoende kunnen nog eens wat van mijn zwitserse treinen ?verdwalen? en in Pfarrerwinkel uitkomen.
Helemaal gek is deze gedachte trouwens niet. Lindau is de stad in Beieren aan de bodensee waar de spoorlijn naar Oostenrijk begint. Deze stad is echter wisselend onder bestuur geweest van Beieren en Wurrtemberg. Vroeger wilde men graag om strategische redenen spoorlijnen binnen 1 staat laten lopen. Zo is de Schwarzwaldbahn destijds volledig in Baden aangelegd waar een traject deels over Wurrtemberger grondgebied veel makkelijker te realiseren was geweest. Stel je voor; had men andere keuzes gemaakt, dan waren al die beroemde keertunnels en viadukten er nu niet geweest...
Tot zover mijn beschrijving van het voorbeeld...