Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Polderbaan (is driemaal scheepsrecht?)

Gestart door hans601117204 zondag 01 september 2019, 16:14:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Polderbaan (is driemaal scheepsrecht?)
Lid sinds: 2012

Dream on !

offline
Polderbaan (is driemaal scheepsrecht?)
Na twee eerdere ontwerpen, ga ik dit najaar met het bouwen van mijn derde baanontwerp beginnen.

uitgangspunt : Zolderkamer vloeroppervlak ca 480 cm bij 330 cm. schuine dak 45 gr van af ca 60 cm hoogte.

hierop had ik eerst een tafel gebouwd in U-opstelling, 2 verdiepingen met klimspiraal. Nadeel : klimspiraal veel te nadrukkelijk op beschikbare oppervlak. Onderverdieping ontoegankelijk / onzichtbaar.
Daarna een vaste opstelling langs de wanden gemaakt over nagenoeg gehele kamer. Nadeel : toegankelijkheid bij lage tafelbouw combinatie lage schuine kanten van de kamer in combinatie met het raam dat benaderbaar moet blijven.

Plan, maak een baan op verrijdbare tafel. in de nieuwsbrieven van Märklin staan diverse ideeën.

Thema : wat als er door de Noordoostpolder bij de wederopbouw gelijk een spoorlijn was aangelegd?

Ben met concept baanplan al een poosje bezig. zal kijken dat ik die zo upload. (totaal / onderbouw/ bovenbouw)
basis: dubbelsporige acht, met schaduwstation, vaste rijrichting, keerlus omdat schaduwstation in twee richtingen uitgereden kan worden.

vragen die ik nu heb:
= wat is toegankelijkheid; hoe ver kan je reiken bij Scenery bouw.
= in welke valkuilen trap ik.
= wat zie ik over het hoofd..?

Twijfel : ik heb best wel veel M-rail. over rijeigenschappen van eerdere bouw niet heel enthousiast meer. wel of niet overwegen toch naar C of K. wat zijn argumenten voor C; wat zijn argumenten voor K? (handhaven M is denk ik alleen budgetkwestie, en dat is er wel één)

kortom, dat is mijn vijver; wie maakt er een plons in?
Re: Polderbaan (is driemaal scheepsrecht?)
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Polderbaan (is driemaal scheepsrecht?)
 @citaat
om gericht advies te kunnen geven of zomaar een mening te geven is het uploaden van je baanplan wel echt nodig.
buiten dat,  80 cm is zo'n beetje de max qua reikwijdte met scenery
Re: Polderbaan (is driemaal scheepsrecht?)
als het goed is heb ik het baanplan er bij gezet. :thumbup:
Re: Polderbaan (is driemaal scheepsrecht?)
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Polderbaan (is driemaal scheepsrecht?)
het is anyrail gemaakt, dus je kan voor de duidelijkheid de afmetingen per laag van de baan goed aangeven
Re: Polderbaan (is driemaal scheepsrecht?)
ik heb in het totaal plan de buitenmaten toegevoegd.
Re: Polderbaan (is driemaal scheepsrecht?)
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Polderbaan (is driemaal scheepsrecht?)
je bovenbaan overlapt niet je schaduwstation en eigenlijk bestaat je baan dus uit een vierkant van 380 x 240 cm en op die manier kom je nergens bij.
maar ik kan het  ;) mis hebben 
Re: Polderbaan (is driemaal scheepsrecht?)
dank voor reactie. ik snap je punt. terug naar het tekenscherm.
Re: Polderbaan (is driemaal scheepsrecht?)
Het lijkt mij ook dat de bereikbaarheid van dit ontwerp uiterst ingewikkeld is. Verder vraag ik mij af wat je doel is...  Rondjes door de polder rijden of wil je meer? Hoe zou een spoorlijn er eind jaren 40 of 50 uitgezien hebben? Wat zou er gereden moeten hebben? Nog wat stoom? En zo ja, moeten daar nog voorzieningen voor komen?
Zou er direct bovenleiding zijn aangebracht?
Leuk experiment maar het lijkt mij het leukst aan te haken bij echte plannen van het grootbedrijf en dan te zien of je daar een weergave van kan bedenken.
Het plan dat je nu gemaakt hebt, lijkt me een heksentoer om te bouwen en te laten functioneren.
M-rail is trouwens wel bruikbaar, maar is door veel in en uit elkaar halen doorgaans minder fraai te berijden. Massadetectie gaat niet (echt) en in het zichtbare deel is het ook minder mooi om te zien. Reden voor mij om het alleen daar te gebruiken waar ik het niet zie, en treindetectie anders kan worden uitgevoerd.

Hoe dan ook: lekker blijven plannen en later bouwen.

Groet,

Peter

Re: Polderbaan (is driemaal scheepsrecht?)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Polderbaan (is driemaal scheepsrecht?)
Citaat van: hans601117204 op zondag 01 september 2019, 16:14:14
uitgangspunt : Zolderkamer vloeroppervlak ca 480 cm bij 330 cm. schuine dak 45 gr van af ca 60 cm hoogte.

hierop had ik eerst een tafel gebouwd in U-opstelling, 2 verdiepingen met klimspiraal. Nadeel : klimspiraal veel te nadrukkelijk op beschikbare oppervlak. Onderverdieping ontoegankelijk / onzichtbaar.
Daarna een vaste opstelling langs de wanden gemaakt over nagenoeg gehele kamer. Nadeel : toegankelijkheid bij lage tafelbouw combinatie lage schuine kanten van de kamer in combinatie met het raam dat benaderbaar moet blijven.

Plan, maak een baan op verrijdbare tafel. in de nieuwsbrieven van Märklin staan diverse ideeën.
Herkenbaar, bij mij vloeroppervlak 460x300 cm. Ook gegaan voor U-vorm. Spiraal paste er niet meer bij. Inderdaad vanwege het beschikbare oppervlak. Dus werd de U-vorm aangepast aan "de zolder rond", maar niet overal even breed en hoog. Kek: voldoende rijlengte voor stijgen en dalen was toch bereikt.
Goddank geen raam, maar wel een CV-ketel en trapgat die bereikbaar moeten blijven.
De nadelen die je van beide noemt, kloppen.

Ik ben gegaan voor een lange, smalle U-poot, en een zeer brede, kortere U-poot (voldoende breed om onderin 4x parallel de bocht door te kunnen, en bovenin geen (daar ligt het kopstation/komt het te liggen).

Verrijdbaar? Dat is net zoiets als ophijsbaar, scharnierbaar, schuifbaar, opklapbaar. Ik zie dat als middelen om op plekken die bereikbaar moeten zijn die bereikbaarheid in te bouwen.
Niet alle trucs werken even goed. De schuifla werkte minder goed. Maar dat was geen lundia-schuifla maar eentje van een computeronderdeel met net iets teveel speling. Erop lag een kwart sector van een boog die er anders nooit had kunnen passen. Door die speling zakte de boog onder het gewicht van een HAG-lok net iets teveel door naar mijn zin. Idee afgeschoten!

Ophijsbaar is lastig aan een schuin dak. Maar het kan met wat katrollen extra.
Scharnierbaar, opklapbaar en verrijdbaar kunnen alleen bij het middendeel tussen de 2 poten van de U in, en bij het trapgat.
En dat moet ook om de veelsporige lus (schaduwstation) te realiseren (want de armlengte schiet tekort bij 130 cm tafeldiepte).
Neemt niet weg dat het genoeg is om maar 80 cm diepte "weg te hoeven rijden".

Ik zie je plan en denk terug naar de tekentafel.
Je hebt niet duidelijk voor ogen waar je wandelpad loopt, en hoe je bij de baan komt bij calamiteiten.
Neemt niet weg dat er meer kan dan anderen misschien denken.
Mits je technisch genoeg bent.
Re: Polderbaan (is driemaal scheepsrecht?)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Polderbaan (is driemaal scheepsrecht?)
Citaat van: hans601117204 op zondag 01 september 2019, 16:14:14
uitgangspunt : Zolderkamer vloeroppervlak ca 480 cm bij 330 cm. schuine dak 45 gr van af ca 60 cm hoogte.
Misschien nog 2 tips

1. schuin dak en tafeldiepte:
45 graden betekent 1:1:V2
Dus vanaf 60 cm hoogte is elke 10 cm stijging bij elk schuin dak een 10 cm minder diepe tafel,bij 2 schuine daken dus 20 cm verlies per 10 cm stijgen.

2. schuin dak en bovenleiding:
Afhankelijk van het type rails zit de bovenleiding zo'n 7,6 tot 8,6 cm hoger, en dat betekent dus dat je veiligheidshalve een marge moet intekenen. Bij Wintrack doe ik dat door op de grondplaat aan elke dakzijde een marge van 10 cm af te tekenen, per hoogte, en alleen daar spoor te tekenen waar het profiel vrije ruimte dat toestaat. Dat heeft me voor heel wat narigheid behoed.
B.v. trein rijdt op helling, hellinghoogte is op een bepaald punt in een boog +16 cm relatief t.o.v. grondplaat. Op dat moment is die marge dus ook 16 cm. Dat speelt harder als je met flexrails plant, en tot het nippeltje wil gaan om de maximale boogstraal op de gekochte standaard bodemplaat te realiseren.