Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Trafo 110V

Gestart door bengali dinsdag 20 augustus 2019, 21:50:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Trafo 110V
Lid sinds: 2016

offline
Trafo 110V
Ik ben gisteren een treintje gaan ophalen (enfin de hele kofferruimte zat vol ;) en daarin vond ik 5 trafo's op 110 volt.  Van die leuke oude bakken die mooi staan bij mijn oude baan.  Vallen die op een of andere manier naar 220 volt te brengen zodat ze weer bruikbaar worden?
Re: Trafo 110V
Lid sinds: 2018

offline
Re: Trafo 110V
Alleen als je een (verhuis-)trafo van 230 naar 110 V bij 50 á 80 VA op de kop weet te tikken, en dat gaat je vele tientallen euro's kosten.

Edit: ik ontdek nu pas (via Google) dat er omvormers te koop zijn voor 20 tot 30 euro! Misschien dan toch... ?
Re: Trafo 110V
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Trafo 110V
Dag Ben.

Aangezien je deze vraag stelt, neem ik aan dat je over onvoldoende (basis)kennis elektrotechniek beschikt :roll:
Het is in principe mogelijk om de 110V transformatoren werkend op het 230V lichtnet aan te sluiten, maar je
gaat dan wel aan de primaire zijde van de transformatoren en dus met onveilige spanning werken, wat zonder
die basiskennis niet echt aan te raden is ... :warning:

Groeten,

Erik.
Re: Trafo 110V
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Trafo 110V
Je maakt me nieuwsgierig, Erik N.!
Ben als electrotechneut toch wel beniewd naar je oplossing, buiten hetgeen al door Erik B. werd aangedragen.
Re: Trafo 110V
Lid sinds: 2014

offline
Re: Trafo 110V
Ik ben als electricien ook benieuwd hoe je dat veilig doet want bij mijn weten zijn deze trafo's speciaal voor 110v gemaakt,gewikkeld dus.
Naar mijn idee zijn er 2 opties of een trafo 230 naar 110 met genoeg VA of een omvormer met genoeg Watt.
Dat zou ik idd doen trafo's in serie gaan zetten heel veilig :important:
Re: Trafo 110V
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Trafo 110V
Citaat van: digipost op dinsdag 20 augustus 2019, 23:34:37
Gewoon 2 trafo's in serie zetten. Hij heeft er 5 dus 2x2 trafo's werken en de 5e terug in de doos.
Dat is een erg slechte tip, dus: NIET DOEN!!!
Re: Trafo 110V
Lid sinds: 2018

offline
Re: Trafo 110V
In serie geschakelde trafo's gaan niet doen wat je wilt, en zijn bovendien levensgevaarlijk! De suggestie is absurd...  :-(
Re: Trafo 110V
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Trafo 110V
Citaat van: Hanzi op dinsdag 20 augustus 2019, 23:26:25
Ben als electrotechneut toch wel beniewd naar je oplossing ...
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 20 augustus 2019, 23:44:34
Ik ben als electricien ook benieuwd ...
Vermogenselektronica, maar dat hoort naar mijn mening niet thuis op dit forum :warning:

Citaat van: digipost op dinsdag 20 augustus 2019, 23:34:37
Gewoon 2 trafo's in serie zetten.
Leen, met onveilig advies is Ben zeker NIET geholpen!

Ben, ik denk dat dit de juiste oplossing is wanneer je de oude
transformatoren toch op de juiste en veilige wijze wil gebruiken.
(afstemmen van vermogen omvormer op dat van de transformatoren)

Groeten,

Erik.
Re: Trafo 110V
Lid sinds: 2016

offline
Re: Trafo 110V
Dank je allen voor de voorstellen, maar ik leer hieruit dat ik deze trafo's niet zal gebruiken en braafjes naar het oud-ijzer zal gaan brengen :( Veiligheid gaat toch echt wel voor en mijn kennisniveau laat mij jullie truucjes niet toe.

Re: Trafo 110V
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Trafo 110V
Gents,

Na overleg binnen beheer besloten alle posten na nummer 9 te archiveren.

Het gaat, na het besluit van de topicstarter om de transformatoren niet te gaan gebruiken, daarna niet meer over analoge besturing van een treinbaan maar over het parallel schakelen van trafo's.

Dit laatste hoort niet in dit topic thuis!