Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Baanbouw Rehausen

Gestart door Lobomotion69 donderdag 23 mei 2019, 03:52:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Baanbouw Rehausen
Hallo modelspoorders,

Hier wil ik een start maken met het voorstellen van mijn baanplan zoals het er nu uitziet en gebouwd gaat worden. Medio juni zal ik gaan beginnen met de bouw van de tafel. Dit wordt een staalconstructie die met behulp van een lier opgetakeld kan worden. De voornaamste reden hiervoor is dat de ruimte ook voor andere doeleinden gebruikt moet worden. Het gewicht van de gebouwde baan zal ongeveer op 750kg uit komen. De lier moet hierop dus berekend zijn. Het wordt een L-vorm met een zijde van 705cm en een dwarszijde van 380cm. De hele constructie komt tussen verticale 'geleiders' zodat er geen ongewenste horizontale beweging kan plaatsvinden.

Dan hier de eerste plaatjes:
Eerste foto is een totaal van het sporenplan.
Tweede foto is het sporenplan op level 1 en 2 (0cm tot 12cm, circa).
Derde plaatje is het sporenplan op level 3 en 4 (ca. 12 to 24cm).
Vierde plaatje is inclusief beoogde scenery. Veel sporen (keerlussen, stijgingen,en schaduw stations) verdwijnen dus uit het zicht. Wat zichtbaar blijft is het (kleinstad) station (level 2) met beperkt rangeergebied. De lokaalbaan halteplaats (level4) en het paradespoor (lekker lang voor het genieten).

Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Heel ambitieus plan... Zo'n lange L-vormige tafel ophijsen, dat is al een uitdaging op zich.

Het sporenplan vind ik in zoverre goed doordacht dat uiteindelijk alleen een station en een kleine halte zichtbaar blijven met enkele doorgaande sporen. Echter, de sporen bevatten nogal wat 'slingers' of S-bochten. Dat is storingsgevoelig.
En ik vind de sporen van je schaduwstations nogal kort. 7 Meter tafel lengte maakt het mogelijk met heerlijk lange treinen te rijden. Die moet je wel kunnen stallen.

Dus, misschien nog even naar de tekentafel in plaats van bouwen? Het is maar een suggestie.

Groeten,

Peter
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Dat is een hele uitdaging! Ophijsen van zo'n grote tafel lijkt mij vrijwel onmogelijk dus dat moet je het zeker proberen :). 750 kg lijkt mij erg ruim geschat. Mijn tafel is ongeveer net zo groot. Maar ik heb een zolder met schuin dak dus ophijsen gaat zeker niet.

Het sporenplan zegt mij nog niet zo veel want ik weet niet wat je beoogt met de scenery en "het doel" van het spoor. De slinger in het spoor in het midden van de beide L-poten zou ik wel met een flauwere bochten oplossen dan rijdt de trein wat realistischer door het landschap denk ik.

Ik ben benieuwd naar het vervolg!
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Mooie ruimte. :P  Ik zou zeker die bochten eruit halen en misschien het station minder statisch aanleggen. Door hem schuin te maken is het spannender dan zo strak langs de rand.
Je kunt het spoor rechts schuin omhoog laten lopen, dan kruist hij de beek wat hoger en met de brug is dat erg mooi. Links kan het spoor wat hoger liggen en dan schuin naar beneden.
De scenery is daar goed op aan te passen.
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Ophijsen van treintafels heb ik al eerder gedaan. O.a. een N-baan van 4,5 meter bij 2 meter. Die hing in de slaapkamer boven het bed.  :)  Nooit geen probleem mee gehad en die had geeneens zijdelingse geleiders!

De S-bochten had ik al zoveel mogelijk geëlimineerd. De door jullie aangehaalde bochten zijn bouwtechnisch noodzakelijk. Aan de muur in het midden van de lange poot staat een betonpilaar, dus daar moet ik omheen. Aan de voorrand van de korte poot maakt het landschap dit noodzakelijk. Het landschap was er al lang voordat de spoorlijn aangelegd werd, snap je.

De baan wordt gesitueerd in Zuid Duitsland 1950 (goh, hoe zou ik daar nu aan komen?). Puur Ep.III dus. Ander materieel komt er ook niet op. Voornamelijk stoomloks en een enkel dieseltje. Het wordt een Nebenbahn met Lokalbahn aansluiting. Dus geen walgelijk lange treinen maar lekker kort spul. Geen probleem in de korte bochten en de opstelsporen zijn ruim lang genoeg. De langste rijtuigen die ik heb zijn Umbau 4-assers (2 stuks) en dat gaat prima. Heb nog geprobeerd om met R3 en R4 te werken maar dan komt het allemaal net niet lekker uit. Mijn vorige banen heb ik allemaal met Peko rail (2 rail) gebouwd. Dat geeft net een wat makkelijkere benadering. Die voorgevormde C-rails liggen mij niet zo, maar ze zijn er dus ik doe het er maar mee. Eventueel heb ik helemaal geen probleem om de zaag er in te zetten. Als stationssporen naar mijn idee te ver uit elkaar liggen dan verander ik dat gewoon. De door M* gehanteerde parallel railafstand van +_7cm is gewoon veel te groot naar mijn smaak. De rechterzijde van het station kan inderdaad wel veranderd worden voor een mooier beeld. Zal daar nog eens aandachtig naar kijken. Ideeën borrelen alweer op.  >:-D
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Voor een kleinere parallelafstand kun je slanke wissels gebruiken. Dat is de h.o.h.-afstand 64 mm. Zelfs dat vond ik nog te veel. Daarom gebruik ik de door M. aanbevolen passtukken 071 niet. Bij de aansluitende rails he ik een deel van de bedding verwijderd. De h.o.h.-afstand van mijn hoofd/dubbelspoor is nu 54 mm. En dat benadert de werkelijkheid beter dan 77 mm.
Succes met de bouw.

Cees
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
 @citaat
Ja dat weet ik maar die heb ik niet wel een hele lading standaard wissels. Gezien mijn woonplaats is het niet gewenst materiaal ongebruikt te laten liggen en nieuw bij te kopen. Gebruikt materiaal is hier sowieso niet te krijgen. In het hele land (en dat is best groot) zijn drie modeltrein winkels, allemaal in Bangkok. En dat is hier ongeveer 500 km vandaan. Terwijl de prijzen door de belachelijke invoerrechten (100%) ook nog eens veel hoger zijn dan in EU. Zal toch wel meer materiaal nodig gaan hebben dan aanwezig is maar dat zien we dan wel. Zit nergens aan vast dus kan nog alle kanten op. De bouw zal toch wel een dynamisch geheel gaan worden.

Volgende week gaan we een weekje naar de kust vlak bij Bangkok en op de terugweg staat een bezoek aan Ikea gepland (mijn vrouw is vandaag jarig en ze krijgt een nieuwe keuken). Die zitten ook in Bangkok (zuidoost vlakbij het vliegveld Suvarnabumi). Misschien dat ik dan ook een kijkje neem bij één of meerdere van deze winkels. ligt aan de bereikbaarheid, Bangkok is een grote verkeersinfarct. Kom er dus niet graag want vies. Net zoiets als Ankara, ben je daar wel eens geweest? Ik wel, met de auto. Je ziet het al van ver (ca. 100km) liggen. Een grote bruine bubbel in de lucht.
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Zo even lekker uitgewaaid aan het strand van Jomtien. Veel geld uitgegeven bij ikea, en volgende week de keuken bouwen.
Maar eerst een kleine update. Naar aanleiding van opmerkingen en suggesties hier een paar aanpassingen gemaakt in het station. Een kleine knik in de sporen gemaakt zodat de aansluitingen wat vloeiender kunnen verlopen In spoor 1 zit nu nog een stukje R1 getekend. In werkelijkheid wordt dat een halve 24912. Ook in Spoor 2 waar in de tekening een gapend gat wordt getoond. In de sporen 3 en 4 heb ik wel een 24912 getekend. Maar aangezien Anyrail geen halve railstukken weer kan geven liggen deze over een 24172 getekend. Bij de bouw wordt dat mooi gezaagd en strak verlegd. Als er flex voor C-rail te verkrijgen zouden zijn was dat probleem heel anders opgelost, maar die zijn er dus niet. (Beetje moeilijk buigen met die harde bedding  :D).

Alle sporen in de (schaduw)stations zijn lang genoeg voor de langste trein die er komt. Dus dat is geen probleem. En slingers storingsgevoelig? Niet naar mijn ervaring, maar veel ervaring met M* R1 heb ik helaas niet. Zal er wel aan liggen hoe vlak en stevig de ondergrond is en hoe strak de rails verlegd worden. Heb al ettelijke banen gebouwd met Peco flexrail, minimum radius altijd op 50cm gehouden. Dus we gaan straks eerst een teststukje bouwen en dan veel uitproberen!
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Lang geen update meer geplaatst, foei. Er is inmiddels wel een hele hoop gebeurd dus ga er maar ff lekker voor zitten.

1. Het baanplan is iets aangepast. Iets minder klinisch zal ik maar zeggen. De grootste verandering is het stationsemplacement. In de perronsporen heb ik een boogje gepland. dat oogt gewoon wat beter. in de tekening hieronder is dat nog een knikje met een halve tegenboog voor slanke wissels. In de praktijk worden het rechte stukken die iets ingezaagd worden zodat ze ietwat buigen kunnen. In totaal wordt het een hoek van 6 á 7 graden. Niet veel dus.

Hier de foto's van nivo1, nivo2, nivo3, nivo4 en een overzicht van het geheel met scenery.
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
2. Als volgende is de staalconstructie waar de baan in komt te hangen, zodat deze op en neer gehesen kan worden, ook klaar. Op alle buitenhoeken (5) en het midden van de lange poot komt een hijspunt. In totaal 6 staalkabels die aan een evenaar bijeen komen. Vandaar gaat het met één kabel naar de lier. Wel wordt het totaalgewicht (naar schatting 750 a 800 kilo wanneer gereed) verdeeld over vier katrollen zodat het te hijsen gewicht met een factor vier wordt verminderd. Dat is prettiger voor de lier.

Foto's hieronder.

De foto's tonen de hijsconstructie. Deze staat zo vast als een Hollands huis. Geen zijdelingse of andere bewegingen mogelijk.

Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
3. De tafel waar de baan op gebouwd gaat worden is nu volop onder constructie. Deze wordt gebouwd van stalen kokerprofielen 5x5cm voor de buitenrand en 2,5x5cm voor de dwars en diagonaalverbindingen, wanddikte altijd 1,5mm

Deze foto's zijn van de tafel. Op de laatste foto zijn ook al (gedeeltelijk) de achterwanden aangebracht evenals de loopwielen en hijsogen. De tafel is nog niet klaar, er komen nog meer dwars- en diagonaalverbindingen om de benodigde stijfheid te verkrijgen. Die breng ik aan als de eerste hijstest, einde deze week hopelijk, succesvol is verlopen. Dan kan ik op normale hoogte werken en hoef niet meer op de knietjes rond te kruipen. Dat vinden ze namelijk niet leuk.
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
4. Tussendoor heb ik een testbaantje gemaakt om de decoders en bezetmelders met Koploper te testen. Deze dingen komen, hopelijk, einde deze maand hier aan. Moet me wel even van het hart dat ik over die C-rail van Märklin helemaal niet te spreken ben. Iedere keer dat je ze uiteen neemt breken er weer stukjes af. Zeer slechte kwaliteit. Gauw permanent neer leggen en nooit meer aankomen dus.

Foto's:

Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Da's vervelend, dat afbreken. Hopelijk kun je de rails nog wel gebruiken. Het is een bekend probleem waar al heel wat over is geschreven, bijvoorbeeld in dit topic en zelfs in onze wiki.

Het probleem is dat er een paar jaar lang C-rails is geproduceerd met een mindere kwaliteit plastic, met een relatief korte levensduur. Die productiejaren zijn al lang geleden, maar een deel van die slechte rails bestaat nog. Zolang het vast ligt, maakt het niet zoveel uit, zo heb ik begrepen, maar als je het loshaalt, breken er stukjes af. Voor wie tweedehands rails koopt, is dit ook een extra aandachtspunt. Als je (oude) rails koopt van een minder betrouwbare verkoper, kun je er mee genept worden. Oppassen dus.
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Citaat van: speeltmettreintjes op maandag 22 juli 2019, 15:41:04
Het probleem is dat er een paar jaar lang C-rails is geproduceerd met een mindere kwaliteit plastic, met een relatief korte levensduur. Die productiejaren zijn al lang geleden, maar een deel van die slechte rails bestaat nog. Zolang het vast ligt, maakt het niet zoveel uit, zo heb ik begrepen, maar als je het loshaalt, breken er stukjes af.
Mmm, zo te zien breken er stukjes bedding af, maar blijven de bielsen heel.
Bij K-rails (zonder bedding) breken regelmatig (bij 2-hands aanschaf) stukjes van de biels af. Ook een vorm van plastic-moeheid.
En evenmin fraai.

Er is waarschijnlijk wel een praktische oplossing voor beide rails-types.
Bij K-rails wordt er vaak ter plekke een stukje biels los aangeplakt op de ondergrond.
Bij C-rails kan ik me voorstellen dat je die in bedt in XPS o.i.d., en daarmee ter plekke de gaten verhult met hulpballast langs de rails.
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
vermoedelijk heb je C rails van de eerste generatie.Die waren bar slecht en marklin heeft ze ooit gratis vervangen maar nu niet meer.Ik heb k rails ingebed in Noch/merkur bedding.Gewoon indrukken en ze liggen vast in een mooie bedding.Wat duurder maar veel minder werk.Zie maar in mijn topic staan voorbeelden.
Re: Baanplan(bouw) Lobomotion (onder constructie, nog)
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanplan(bouw) Lobomotion (onder constructie, nog)
En er zit beweging in!! De eerste hijstests zijn geslaagd, de tafel laat zich soepel op en neer bewegen. Nu nog met handkracht, straks met een E-winch. Dat kost mij wat minder moeite. Enkele foto's van de tafel met de onderkant op een hoogte van 90cm (= bovenkant 100cm).

De derde foto is van de hijskabels, Zes stuks hiervan komen bij elkaar op de evenaar. Vandaar gaat er één kabel naar de winch via vier katrollen. Deze katrollen reduceren het te hijsen gewicht met een factor vier maar daarvoor moet er wel vier maal zoveel lengte gehesen worden. Dat maakt voor die winch niet uit, die motor loopt wel. Voordeel is dat de winch niet zo zwaar uitgevoerd hoeft te zijn. In plaats van 1000kg hijsgewicht kan ik nu volstaan met 250kg. Dat scheelt aanmerkelijk zowel in prijs als in afmetingen.

De vierde en laatste foto toont de tafel zoals deze er momentaan bij ligt. Rustend op schragen en enkele ondersteuningspoten. Ook is deze aan enkele geleiders vastgezet met lijmtangen. Nu kunnen de resterende verstevigingsbalken en spanten er ingelast worden. Enkele zijn al gedaan.

Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Hoi Henk,

Ik zie nu pas wat je aan 't het brouwen bent, daar in Thailand  :P
Ziet er spannend en goed uit  :thumbup:
Ook je overburen hebben er goed zicht op  :D

Grtz Tony
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Hi Tony, dank je.
Ja nu kan men nog meekijken. Over een paar dagen gaat de achterwand erop en ziet men van de straatzijde niets meer. Nou ja, een kale wand dan.
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Waar woon je dan precies in Prasat?
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Ben je daar bekend dan? Adressering hier is een ramp. Straatnamen hebben ze niet. Huisnummers worden toegewezen wanneer het huis bij het kadaster (gemeente) wordt aangemeld. Het eerste huis krijgt nummer 1, het volgende 2 enz. Wij hebben huisnr. 180 en naast ons staat 107. Waar 179 staat weet ik niet eens. Het is een grote chaos, maar dat is precies waarin Thais excelleren.
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Maak eens een print screen in Googlemaps waar je woont.
Vind het wel interessant om te weten.




Mvg Bert.
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
 @citaat Het gilde van de lange vingers is óók benieuwd... :D
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Interessant project.
Vooral het vliegende deel.even een reactie om de bouw te volgen.

Ik heb je een paar dagelijks terug al een PB gestuurd, ik denk dat je evenaar nog wel valt te verbeteren.

Mvg Robin
Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Baanbouw Rehausen
Lange tijd niets gepost hier, maar dat is nu voorbij. Eindelijk, na lang wachten door CoViD-19, is het pakket met railmateriaal uit Duitsland gearriveerd. Vandaag het stationsemplacement afgemaakt, nou ja de rails gelegd en op maat gemaakt dan. Er moeten nog motoren onder de wissels gemonteerd worden en een paar melddraden aangesloten worden. Motoren (MTB) zijn ook onderweg en zullen, naar het zich laat aanzien, volgende week binnenkomen. Ondertussen kan ik de gaten hiervoor alvast maken dan is dat maar gebeurt.

Voor het stationsemplacement heb ik gekozen voor K-rail. Dit is geheel met 2205 flexrail opgebouwd. Volgens mijn informatie, van dit forum overigens, zou K-rail een railhoogte hebben van 2,5mm. Niets is minder waar. De railhoogte is 2,75mm! En alle overige maten zijn dus in verhouding groter ten opzichte van code 100. Tja, als hadden komt is hebben te laat. Ben er niet echt blij mee maar vooruit we doen het er maar mee.

Dan nog een paar foto's. De westelijke zijde van het emplacement, het station zelf en de oostelijke zijde in beeld gebracht.
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Ik snap ook niet waar dat fabeltje vandaan komt dat K-rail code 100 zou zijn, er zijn er precies niet veel die met een schuifmaat kunnen om gaan... en je ziet het zelfs makkelijk op het zicht dat de hoogte meer dan 2,5mm is als je er andere code 100 rails naast legt.
Een verbinding C met K laat er geen twijfel over bestaan, dat scheelt veel meer dan de 0,2 mm die het zou mogen zijn als verschil tussen code 83 en code 100. Maar dat heb je van 't internet hé, iemand verzint iets en al de anderen nemen dat over....
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Citaat van: antonv op vrijdag 03 juli 2020, 18:13:05
fabeltje [..] dat K-rail code 100 zou zijn

Wat is het dan wel?
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Een Märklin eigen ontwerp wat aan geen enkele code onderhevig is. Zelfs geen DIN norm.
Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Baanbouw Rehausen
Poging om de topictitel te wijzigen.

Poging mislukt. Zie de gewenste naam wel boven het bericht staan maar verder blijft de topictitel ongewijzigd.
Volgens H0-miessie zou het zo moeten: "Je gaat naar je eerste bericht van je topic veranderd bovenaan in ontwerp de naam zo kan je altijd je topic naam veranderen iedere keer of niet wat je zelf wil." Echter helaas vind ik nergens een veld of knop "ontwerp". Ook niets wat er maar enigzins op lijkt.
Help help.
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Henk,

Ook even in je eerste topic de naam in "ontwerp" waar nu staat Baanplan Lobomotion (onder construcie, nog) veranderen n Baan plan Rehausen in dan blijft hij bij toekomstige berichten staan nu zal je oude "ontwerp" weer in beeld komen met mijn berichtje.

Groet Michel
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Henk,

Als je in je eerste bericht opend en kijkt zie je rechtbovenaan  het woord "verander" staan die klik je aan dan kan je waar nu staat Baan plan Lobomotion (onder constructieve, nog) veranderen in Baan plan Rehausen.

Groet Michel
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 04 juli 2020, 02:49:09
Een Märklin eigen ontwerp wat aan geen enkele code onderhevig is. Zelfs geen DIN norm.

[Zucht]

Ik probeer het nog eens: "code 100" zegt iets over de hoogte van de railstaaf. Hoe hoog is de railstaaf van Märklin K-rails, en met welke "code" komt dat overeen?
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanbouw Rehausen
mooie baan ben je aan het bouwen  :thumbup:
laat al dat technisch geneuzel over codes en andere dingen los,geeft veel meer plezier en je treinen zullen ook rijden ;)
het is maar een hobby,als je de werkelijkheid wil,neem dan de 1:1 trein,meestal zet dat niet aan tot dromen >:-D


mvg,
Michel
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nog diepere zucht. Je antwoord staat in reactie #23. En code 100 zegt weliswaar iets over de railhoogte maar ook over alle andere maten van de rail. Dus de voetbreedte, de kopbreedte en -hoogte enz. De maten van K-rail zijn afwijkend van iedere NMRA of andere "code". Is toch niet moeilijk te begrijpen?
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Michel, je hebt helemaal gelijk. Alleen het 1:1 exemplaar zal ik alhier links laten liggen. Het dichtstbij zijnde station is dertig kilometer hier vandaan en daar vertrekken wel vier treinen per dag. Twee in westelijke richting naar Bangkok en twee in oostelijke richting. That's it. En dan ook nog smalspoor. Normaalspoor bestaat hier helemaal niet. Men is wel al een paar jaar aan het praten om een HSL aan te leggen. Dat duurt dus nog een halve eeuwigheid voor die er daadwerkelijk komt. Voorlopig ben je met de bus sneller en comfortabeler in Bangkok dan met de trein. Dan prefereer ik toch de eigen auto maar het liefst ga ik helemaal niet naar Bangkok.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 04 juli 2020, 12:42:02
Je antwoord staat in reactie #23.

Zeg dat dan meteen...
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dan nu nog even een update over de mangaten. Oftewel de uitneembare panelen waardoor ik straks nog alle delen van de baan kan bereiken. In totaal komen er zes van dergelijke panelen. De eerste drie zijn nu in vergevorderd stadium van bouw. Althans de ruwbouw is af en één is zover dat het landschap aangekleed kan gaan worden. De panelen passen strak in het omliggende frame en sluiten precies aan op de landschaps contouren. Waar nodig zijn er interlockende delen gemaakt. Ik heb getracht om de naden zoveel mogelijk gelijk te laten vallen met veranderingen in het landschap. Bijvoorbeeld de berm van een weg of een steunmuur. Helaas is dit niet altijd mogelijk en moet de naad zo onopvallend mogelijk met groen worden bekleed.

Dan de foto's. De eerste, derde en vijfde foto laat het paneel in de uitsparing zien. De andere foto's het paneel naast het mangat.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat
Vervolg foto vijf en zes.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nou Henk,

Het duurde even, maar dan gaat het ook weer echt met een mooie sprong vooruit  :thumbup:
Als ik het goed zie, kan je nu op stationsniveau rondrijden (?)  ;)

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Tony, Jaja er zijn twee pakketjes met railmateriaal binnen gekomen na de corona stop. Dus er kon weer wat spoor gelegd worden. Het rondrijden gaat nog niet erg lukken omdat ik een stuk tunnelspoor wat in C-rail was gelegd weer heb afgebroken. Die C-rail kan ik beter op zichtbare stukken gebruiken. In de tunneltrajekten komt Peco code 100 flexrail. Dat is ook onderweg, veertien dagen geleden vanuit Frankfurt naar Bangkok vertrokken maar nog niet aangekomen. Heb al gevraagd of die soms met een (roei)bootje onderweg zijn. DHL zou het uitzoeken maar heb daarvan nog geen reactie ontvangen.

Ondertussen wat verder gerommeld met het stationsemplacement. Alle rails ligt daar nu in, de wisselmotoren (MTB) zijn ingebouwd en werken uitstekend, wisseltongen worden mooi langzaam omgezet. Nu de aansluitingen daarvan verder afmaken. Maar ook daar heb ik weer eens een tegenvaller. Mijn soldeerstation is overleden, was ook al een oudje maar deed het tot eergisteren geweldig. Heb meteen maar een nieuwe besteld bij Ali in China. Duurt een paar dagen voordat het ding dan weer hier is. Ter plaatse is geen fatsoenlijk soldeerstation te verkrijgen. Alleen gewone bouten of soldeerpistolen. Dat is allemaal bout. Heb er nu één besteld waarmee, volgens opgave althans, ook SMD gesoldeerd kan worden. We gaan het zien.
Dan nog een paar foto's van het complete emplacement.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ook nog wat aan het stoeien geweest met landschapsbouw. De tunnelingang uiterst links was niet naar mijn zin. Er stond een portaal met een soort "berg" maar daar zat geen volume in en ik begon me af te vragen waarom er dan een portaal staat. Dus de berg wat meer body gegeven. Het ziet er nu al heel wat beter uit maar nog niet helemaal goed. Heb er nu een pak bubbelfolie opgespeld. Daar moet dan weer Spachtelmasse overheen en dan nog eens kijken. Denk dat het dan wel een aardig gezicht heeft.
Foto1 zoals het was, foto2 zoals het nu is en foto3 zoals het moet worden.

Met het restant van de Spachtelmasse de mangaten bewerkt. Die kunnen nu in ieder geval verder aangekleed worden.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Pff. Word er een beetje moedeloos van. Nu zijn eindelijk de dozen met rails binnengekomen en kan ik weer verder met het sporenplan afmaken. En dan vooral van drie aparte stukken spoor weer een geheel maken zodat er een trein overheen kan. Vanwege de afstand van de bedieningspaneel tot schaduwstation 2 (ruim 7 meter) heb (had) ik geen overzicht van wat daar gebeurt. Dus een camerasysteem ingebouwd. Dat werkt goed en nu zie ik dat alweer een paar wissels niet goed om willen. Een normaal wissel en een engelsman. Die heb ik er denk ik al drie keer uit gehad om na te kijken en te repareren. Morgen nog maar eens en dan moet het toch echt goed gaan. Als die dingen weer problemen opleveren gaan ze de kliko in. Dan maar andere inbouwen, nou ja eerst aanschaffen dan dus. Heb geen reserve meer liggen helaas.

Ondertussen ben ik ook nog bezig met een autowerkplaats te bouwen. Daar zitten enkele heel filigrane wandlantaarns bij. Met enige moeite is het gelukt om één daarvan werkend te krijgen. SMD ledje ingebouwd van 1,5mm. Morgen de laatste hand daar aan leggen dan volgen de foto's wel. Vorige keer had ik al gemeld dat mijn soldeerstation was overleden. Inmiddels is het nieuwe exemplaar binnengekomen en inderdaad daarmee kan ik voortreffelijk SMD ledjes solderen, ook die hele kleintjes.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Zo goed als de metalen elektrische wissels die Märklin ooit maakte, is het hen nooit meer gelukt, Henk  :?
Daar zullen we mee moeten leren leven......

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
En precies die wissels heb ik nooit gehad. Mijn vader, die me de hobby met de paplepel heeft ingegoten, verdomde het om op die "lelijke klapperdingen" te gaan rijden. Zijn woorden hé. Hij reed wel Märklin maar op Trix Express rails.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2016

online
Re: Baanbouw Rehausen
De wissels zelf vallen wel mee, ook de nieuwe. Maar die aandrijvingen...
Met servo's of motoren gaat het veel beter. Dat vereist enig geknutsel aan de wissels zelf en mogelijk ook andere decoders om ze aan te sturen, maar dan heb je het wel goed werkend.
Verder ziet het er allemaal best indrukwekkend uit wat je gebouwd hebt en dat terwijl je afhankelijk bent van (moeizame) import.


Groet,

Peter
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Het zijn niet alleen de aandrijvingen, ook de wissels zelf zijn een probleem. In het koude Nederland werkt het allemaal prima maar hier liggen de gemiddelde temperaturen iets hoger. Momenteel, om 10 uur 's ochtends op een redelijk bewolkte dag, is het in mijn hobbyhok 31 graden. Buiten nog iets meer. Zonder bewolking tikken we makkelijk de 38 graden aan. In Nederland gaat, bij die temperatuur, niemand ook meer de zolder op om met treintjes te spelen, lees ik regelmatig op het forum. Omdat Märklin alle heveltjes en schuifjes van gewoon PVC maakt, een zeer plastisch materiaal, gaat dat a. zwaarder lopen en b. vervormen. Indien deze onderdeeltjes van een minder plastisch materiaal zouden zijn gemaakt zoals ABS of nylon dan is het probleem er niet. Maar ja, dat is wel duurder en daar heeft Märklin dan weer een probleem mee.

En dit verhaal kan ik onderbouwen. De wissels die problemen geven liggen op het warmste deel van de baan, vlak bij de overhead deur die altijd openstaat juist vanwege die warmte. Gesloten hoopt er zich nog meer warmte op en dat vinden de wissels helemaal niet leuk en ik ook niet. Eén van de wissels in deze straat heeft al een motoraandrijving, rechtstreeks op de wisseltongen. Die werkt uitmuntend. dat kan ik bij het andere wissel natuurlijk ook inbouwen, dat is geen probleem. Maar hoe doe je dat bij een DKW? Die heeft vier verstelbare wisseltongen. Vier, of zelfs twee, motoren vind ik toch echt te gortig worden. Nog maar eens heel diep over nadenken.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nadat ik bovenstaand berichtje had gecomponeerd de wissels er uit gesloopt en op de werktafel getest en nagekeken. Ook daar werkten ze niet! Het hele mechanisme dat erin zit wilde niet meer bewegen. De normale wissels krijgen nu dus een MTB motordrive in- (of liever onder-) gebouwd. De DKW vormde toch wel een probleem apart. Het hele ding uit elkaar genomen. Aan de twee langste buitenzijden liggen de twee omzetters. Deze worden van links naar rechts en vv verschoven door twee witte PVC plaatjes waar een schuine uitsparing in is aangebracht. Deze twee plaatjes worden in beweging gebracht door een excenter mechaniek wat op zijn beurt weer wordt bediend door de handomzethevel of door de elektro aandrijving. Die witte plaatjes wilden (konden) de omzetters niet meer in beweging brengen. Waarom? geen idee! Na een hoop gepruts en gefriemel ging het weer een beetje met horten en stoten. Beide plaatjes met geduld een paar honderd keer op en neer geschoven waardoor het weer enigszins soepel ging lopen. De elektromagnetische aandrijving kreeg het nog steeds niet voor elkaar maar met een motordrive in het gat van de handhevel lukt het wel goed. Tot nog toe. Morgen de motordrive er goed onderbouwen en dan nog eens uitgebreid testen. Wordt vervolgd.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2016

online
Re: Baanbouw Rehausen
Tja, modelspoor in tropische omstandigheden... Extreme railroading dus.
Het misschien totaal niet haalbaar, maar kan in de ruimte geen airco? Als ik dit hoor dan kan ik het mij voorstellen dat er nog wel meer apparatuur is die moeilijkheden gaat geven. En dat is uiteraard eeuwig zonde. Klimaatbeheersing is dan het enige wat zou helpen.

Groet,

Peter
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat @citaat
Teflonspray. Dat zou misschien wel soelaas kunnen bieden. Alleen heb ik dat spul hier nog niet gezien.

@citaat
Als een airco mogelijk zou zijn had ik die allang geïnstalleerd. Waarom dan niet?
A.  De ruimte meet 8 bij 9 meter en is 3,4 meter hoog. Daar moet een knap grote airco in om het efficient te kunnen houden.
B.  De unit heeft een plat dak, enkelsteens wanden en twee grote overhead deuren aan de straatzijde. Geen enkele vorm van isolatie, typisch Thaise bouw dus.
C.  Het gebouw is niet van mij dus ga ik geen uitgebreide verbouwing doen.
D.  De huur die ik ervoor betaal is om te gillen. Daarvoor huur je in NL nog niet eens een kliko. Eerlijk gezegd weet ik niet eens of je kliko's kunt huren. 😊

Resumerend, een airco is geen optie en met overige apparaten zoals laptop, Intellibox, CCTV systeem met monitor heb ik geen enkel probleem. Dat werkt allemaal zoals het hoort.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Beste Henk,

Op BNLS zit ook iemand die in Thailand woont en een modelbaan bouwt, wellicht nuttig om ervaringen uit te wisselen.

Groet, Anne W
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat @citaat

Ah, Kliko huur je bij de gemeente, ja die doen tegenwoordig ook niets meer gratis. Voor €135,- koop ik hier 3 van die dingen bij de bouwmarkt en dan hou ik nog geld over voor een biertje.  :D
OK mijn unit is iets duurder maar nog niet het dubbele van dat bedrag.

@citaat

Anne, dat weet ik. Heb al kontakt met die man gehad, bleek dat ik hem al veertig jaar ken. We woonden in dezelfde plaats en waren lid van dezelfde club. Maar dat akkedijt nog steeds niet.