Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Digikeijs DR5052 Digiturn

Gestart door MdBruin zaterdag 13 juli 2019, 21:07:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digikeijs DR5052 Digiturn
Lid sinds: 2017

offline
Digikeijs DR5052 Digiturn
Dit topic start ik om informatie te delen over de nieuwe draaischijf controller welke Digikeijs heeft uitgebracht. Mogelijk hebben jullie de demobaan al eens gezien waarop de functionaliteit te zien is van de volledige uitgevoerde controller. Tevens tips en vragen zijn uiteraard welkom, deze zal ik proberen te verwerken in de startpost zodat het overzichtelijk blijft.

Er zijn nog onduidelijkheden welke veroorzaakt zijn door naamswijziging welke Digikeijs heeft gemaakt in de 5052 product serie, helaas komen de oude namen ook nog voor in de huidig beschikbare handleiding (13-06-2019). Dat maakt het helaas niet helemaal duidelijker erop, er wordt nog gewerkt aan de handleidingen dus ik neem aan dat dit nog aangepast gaat worden.

De product lijn van de draaischijf controller

DR5052
Dit is de basis module van de draaischijf controller, hier begin je mee als je je draaischijf met de Digikeijs draaischijf controller wilt besturen.
Het kan nodig zijn dat er nog een losse adapter nodig is voor het aansluiten van je draaischijf. De adapters worden hieronder nog los vermeld.
Om de draaischijf te besturen met de DR5052 zijn er geen aanpassingen nodig aan de draaischijf. Bij de Fleissmann 6052 en Marklin 7286 draaischijven zal er op elke positie een klik te horen zijn van de vergrendeling, dit wordt gebruikt door de controller om de positie van de brug te bepalen. Bij de basis van de controller is er geen ook geen vereiste van welke type booster er wordt aangesloten, common-ground (o.a. gebruikt door Märklin) is mogelijk voor de aansturing.

Advies verkoopprijs: ? 99.95

DR5052-M
Dit is de adapter voor de Märklin 7286 draaischijf, hierdoor kan de draaischijf worden aangesloten zonder aanpassingen aan de aansluiting van de draaischijf. Er zit een jumper op deze adapter om te kunnen schakelen tussen de optie 2 of 3 rail.

Advies verkoopprijs: ? 24.95

DR5052-R
Dit is de adapter voor de Roco draaischijf, hierdoor kan de draaischijf worden aangesloten zonder aanpassingen aan de aansluiting van de draaischijf

Advies verkoopprijs: ? 24.95

DR5052 steppermotor
Deze adapter is nog in ontwikkeling, deze maakt het mogelijk om een steppermotor aan te sluiten op de DR5052.

Advies verkoopprijs: ? ??

DR5052-EXT
Dit is de eerste stap van de uitbreiding van de draaischijf controller, hierdoor wordt het mogelijk om de positie van de draaischijf te bepalen. Het voordeel van deze uitbreiding is dat de klikken tijdens het draaien van de brug verdwijnen, alleen bij de start en stop van de brug is de vergrendeling nog te horen. Om deze mode te gebruiken mag er geen gebruik worden gemaakt van een common-ground versterker type. De controller zet namelijk stroompulsjes op de spoorstaven welke gemeten worden door deze uitbreiding. Als er een gemeenschappelijke massa is worden deze pulsjes afgevoerd door de massa en blijft er niets over om te meten, de positie kan dus hierdoor niet worden bepaald. Om dus gebruik te kunnen maken van deze uitbreiding dient er een h-brug versterker type gebruikt te worden. De boosters (los en ingebouwd in de MS1/2 CS1/2/3) zijn van het common-ground type, deze zijn dus niet geschikt voor deze uitbreiding. Er zijn mogelijkheden om een h-brug booster aan te sluiten op de Märklin producten waardoor een gedeelte van de functies van deze uitbreiding gaan werken. Aangezien de Märklin digitale centrales geen L(oco)-Net aansluiting hebben werken er een paar functies niet.
L-Net heeft ook een massa in de verbinding zitten waardoor een H-brug vanaf de centrale al aanwezig moet zijn om geen kortsluiting te veroorzaken. De Uhlenbrock centrale heeft wel een L-net aansluiting maar heeft een common-ground versterker type, hierdoor is deze centrale niet geschikt (kortsluiting) om deze op deze manier aan te sluiten.
Per 5052-EXT zijn er 8 sporen te controleren door de DR5052, heb je meer op/af ritten dan kan je meerdere 5052-EXT's aansluiten.
Voor deze uitbreiding is geen modificatie aan de draaischijf nodig.

Advies verkoopprijs: ? 49.95

DR5052-PROFI
Dit is de tweede uitbreiding voor de DR5052 draaischijf controller, om deze te gebruiken moet je de DR5052-EXT ook hebben. Deze uitbreiding maakt het mogelijk om een Plux-22 compatibel decoder aan te sluiten onder de brug. Deze neemt de motor sturing over van de DR5052 waardoor een last afhankelijke draaibeweging van de draaischijf mogelijk wordt. Ook kunnen hierdoor de seinen op de brug en een lampje in het huisje worden aangestuurd. Bij deze uitbreiding set zit nog geen decoder, deze moet zelf nog los worden aangeschaft. Vanuit Digikeijs wordt de ESU LokPilot 4 DCC aangeraden, productcode 54617. Hiervoor een een ESU programmeer bestand te downloaden op de Digikeijs support pagina. Voor deze uitbreiding is wel een modificatie nodig, er moet worden gesoldeerd om de aansturing mogelijk te maken.

Advies verkoopprijs: ? 49.95


De DR5052 BASIC
Dit is de basis van de draaischijf controller, de naam is gelijk aan de oude benamingen echter is dit de basis geworden welke uitbreidbaar is naar de andere uitvoeringen. Je begint dus altijd met deze controller en hebt deze nodig om te beginnen. Je kunt met deze controller de draaischijf al besturen (afgezien van mogelijk een benodigde adapter), de controller heeft een ingebouwde timer waardoor de besturing mogelijk is. Bij de Fleissmann 6052 en Marklin 7286 hoor je een tik van de vergrendeling per positie waar de brug langs draait, dit wordt gebruikt door de controller om de positie van de brug te bepalen.
Advies verkoopprijs is ? 99,95

De DR5052-M
Om de Marklin 7286 draaischijf aan te sluiten op de DR5052 heb je een adapter nodig. Deze schroef je in de draaischijf aansluitingen van de DR5052, via de aansluiting welke op deze adapter zit kan de de draaischijf zo aansluiten. Er is geen modificatie nodig om de draaischijf aan te sluiten. Er zit een S88 kabel bij deze adapter welke verbonden wordt tussen de adapter en de controller.

De DR5052-EXT
Dit is de eerste uitbreiding om positie van de brug te bepalen. Door deze uitbreiding verdwijnt de klik van de vergrendeling tijdens het draaien van de brug. De klik bij het starten en de stop blijft aanwezig, deze is nodig voor de vergrendeling van de brug op de posities. Per DR5052-EXT kunnen er 8 op/af ritten in de gaten worden gehouden, heb je er meer posities dan kan je meerdere DR5052-EXT plaatsen totdat je alle op/af ritten kunt monitoren. Om deze mode te gebruiken mag er geen common-ground booster worden gebruiken, dit omdat de DR5052 stroompulsjes op de rails worden gezet. Als deze aan de massa hangen dat kan de 4088-opto niets meten. Kan je een DR4088-OPTO pakken als vervanger voor de DR5052-EXT set, dit wordt niet ondersteund. De DR5052-EXT heeft een DR4088-OPTO met een extra adapter, deze wordt door Digikeijs alleen ondersteund.


Er komt nog meer in deze post

Link naar de downloads van de DR5052 bij Digikeijs
https://support.digikeijs.com/hc/nl/articles/360001793577-DR5052-Handleidingen-Downloads
Re: Digikeijs DR5052 Digiturn
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Digikeijs DR5052 Digiturn
Ik kreeg net van Ben de opmerking dat de positie bepaling van de schijf op basis van stroom detectie is.

hieronder mijn antwoord op de reactie van Ben ( komt uit mijn eigen topic ).


Hoi Ben,

Ik heb net achter mijn pc ( met groter scherm  :) ) de handleiding weer doorgenomen, je hebt gelijk dat de positie bepaling op basis van stroomdetectie gaat.

In hoofdstuk 6.5 staat de juiste beschrijving, het is me nu duidelijk en gelijk is de vraag helder hoeveel sporen er nu op de DR 4088 aangesloten kunnen worden dat zijn er 8, heb je meer dan 8 sporen dan is een extra DR 4088 nodig.

De DR 4088 wordt alleen voor positie bepaling gebruikt.

Hier de link voor de PDF met handleiding.

https://drive.google.com/file/d/1-CMxxcQn-qS93YzClLN2-FxjvkTGjSRq/view



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Digikeijs DR5052 Digiturn
Zie ook het stukje van de 5052-EXT Peter, staat een stukje over vermeld met de informatie welke ik van Karst heb gekregen. Ik ben nog een beetje zoekende welke opzet zodat het zo duidelijk mogelijk wordt.
Re: Digikeijs DR5052 Digiturn
Ben den Hollander
gast

Re: Digikeijs DR5052 Digiturn
 @citaat @citaat Om het een beetje zuiver te houden Peter raad ik je de info te verwijderen, het raakt kant noch wal.
Re: Digikeijs DR5052 Digiturn
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Digikeijs DR5052 Digiturn
Wat is er dan niet juist Ben, jij bent duidelijk verder dan ik en dit haal ik uit de handleiding.

Wellicht kun jij het dan juist zeggen want in hoofdstuk 6.2 waar jij naar verwijst was niet juist dat zou hoofdstuk 6.5 moeten zijn.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Digikeijs DR5052 Digiturn
Laten we de vraag nu eens beantwoorden, i.p.v. elkaar de vliegen af te vangen.

Groetjes.
Re: Digikeijs DR5052 Digiturn
Ben den Hollander
gast

Re: Digikeijs DR5052 Digiturn
 @citaat Er worden geen vliegen afgevangen, er wordt wat onduidelijk op en neer gepraat waarbij mijn naam genoemd wordt als zou ik iets beweerd hebben.

@Peter:
Hfstk 6.2 Basic voor Marklin verhaalt de bezetmelding van de schijf over massa detectie. Besturingscommando's naar de centrale vindt over LocoNet plaats.
Hfstk 6.5 Basic Plus voor Marklin verhaalt hetzelfde, aangevuld met positiebepaling van de aanliggende spoortjes middels 5052-EXT met daarin 4088-OPTO bla bla, staat overigens al in de openingspost van Marius.
Re: Digikeijs DR5052 Digiturn
Hallo Marius,
Allereerst bedankt voor je duidelijke uiteenzetting, ik vind de vele verschillende typenummers van Digikeijs erg verwarrend.  Inmiddels ben ik in het bezit van een DR5052 en een Fleischmann draaischijf.
Mijn vraag: Ik heb een Ecos 2 met daarop aangesloten een ESU Loconet converter ( 50097) is deze combinatie met Digiturn te gebruiken ?
Ik wil tevens de set uit breiden met 2 x DR5052-Ext  ( 16 sporen ) en de DR 5052 profi. ( ter info: ik rij tweerailgelijkstroom  met iTrain)
Ik hoor graag van je.
Groet Gerard
Re: Digikeijs DR5052 Digiturn
 @citaat / Gerard,

Het zou in principe geen problemen moeten geven. Kijk ook even in dit draadje: Digikeijs DR5052 draaischijfmodule. Daar wordt het een en ander uitgebreid in beschreven door de ontwikkelaar.

Groet Ronald.
Re: Digikeijs DR5052 Digiturn
@citaat Bedankt Gerard, ben er zelf nog niet helemaal tevreden over. Er staat al behoorlijk wat In, maar er zijn nog vragen genoeg over.

De ecos is een h brug wat de ext en hoger als mogelijkheden geeft. Daarnaast heb je de L-net adapter welke vereist is voor de terug meldingen en aansturing van de decoder (profi uitbreiding). Het zou dus dan geen probleem mogen opleveren. Nu weet ik alleen niet precies hoe de aansluitingen op de Fleischmann draaischijf zijn geregeld. Hiervoor is geen aparte adapter beschikbaar. Als de aansluiting net als bij de Märklin schijf is dan zou je mogelijk de Märklin adapter kunnen gebruiken en deze configureren op gelijkspanning (2 rail). Durf het je alleen niet te garanderen aangezien je een contact minder (middengeleider) nodig hebt voor de aansturing.
Plaats anders eens een foto van de connector en het modelnummer van je draaischijf.
Re: Digikeijs DR5052 Digiturn
Wat zijn we er toch goed in om eenvoudige dingen super ingewikkeld te maken. Het staat allemaal beschreven in de documentatie. En de ECoS is een betere centrale dan de DR5000 is, wat betreft de terugmelders en de LocoNet aansluiting (adapter).

Groetjes.
Re: Digikeijs DR5052 Digiturn
Hoi,

Citaat van: MdBruin op vrijdag 26 juli 2019, 22:18:28
Nu weet ik alleen niet precies hoe de aansluitingen op de Fleischmann draaischijf zijn geregeld.

De ontwikkelaar heeft zelf een Fleischmann-draaischijf. Ook in het benoemde draadje staat veel informatie over het een en ander. Ik heb het ding werkend gezien met een Fleischmann schijf. Aansluiten en draaien. Dat werkte binnen een beursmiddagje.

Groet Ronald.
Re: Digikeijs DR5052 Digiturn
@citaat Ik weet dat er 2 verschillende draaischijven van Fleischmann zijn. De basis is gelijk echter is de ene 2 rail en de andere 3 rail. In de handleiding van Digikeijs is de 2 rail variant te zien.
Ik heb even erop gezocht hoe en wat, de 3 rail variant zou een extra witte draad in de connector hebben zitten.
Nu ik er helder over nadenken en Gerard 2 rail rijdt en de dr5052 positie op de 2 railstaven meet, kan deze rechtstreeks aangesloten worden. Mocht de draaischijf een 6de witte aansluiting hebben, dan hoef je hiermee niets te doen (gewoon niet aansluiten). Hoe je de connector wilt aansluiten moet je dan zelf even bepalen, je zou kunnen kijken naar jumper kabeltjes (zijn gemaakt voor breadboards) of zelf een kabeltje maken door bijvoorbeeld print pinheaders te gebruiken.
Re: Digikeijs DR5052 Digiturn
Citaat van: Stoomgerard op vrijdag 26 juli 2019, 20:18:57
Mijn vraag: Ik heb een Ecos 2 met daarop aangesloten een ESU Loconet converter ( 50097) is deze combinatie met Digiturn te gebruiken ?
Ik wil tevens de set uit breiden met 2 x DR5052-Ext  ( 16 sporen ) en de DR 5052 profi. ( ter info: ik rij tweerailgelijkstroom  met iTrain)
Ik hoor graag van je.
Groet Gerard

Citaat van: MdBruin op zaterdag 27 juli 2019, 11:11:44
@citaat Ik weet dat er 2 verschillende draaischijven van Fleischmann zijn. De basis is gelijk echter is de ene 2 rail en de andere 3 rail. In de handleiding van Digikeijs is de 2 rail variant te zien.

Oftewel we kunnen hier de handleiding van de DR5052 gewoon aanhouden en volgen, heeft niets met de 3-rail variant te maken. Niet moeilijker maken dan het is.

Groetjes.
Re: Digikeijs DR5052 Digiturn
Testen van de STEP versie van de DR5052 controller: stappenmotor aansturing voor de zelfbouwers.

De makke van de oude aansturing behoeft geen betoog, zo was het:



Aan de slag gegaan dus met het spul in mijn baantje in te bouwen, de witte plaat is de "Draaischijf HK" zoals ik die ooit aangeschaft heb. De oude besturing GCA145/146 met de interfacing van Marco Roede is vervangen door de Digikeijs controller.



De functionaliteit die ik had met de GCA elektronica gaat één op één over maar er is meer:

- "noodstop" mocht de draaibrug blokkeren: het schakelaartje rechts onder is doorgelust naar een terugmelder op een LocoNet adres en grijpt direct in op de noodstop.
- het "nullen" van de brugpositie als basis voor het instellen van de aanrijspoortjes: de hall sensor is teruggekoppeld naar de S88 "in" bus van de DR5052.
- de besturing voorziet in "brug draait" detectie en "brug bezet" detectie, dit voor het automatisch treinbedrijf (Koploper, iTrain etc.). Naast het Marklin protocol kan nu ook gekozen worden voor het handiger Fleischmann protocol.
- de user interface van de DR5052 is de feitelijke vervanging van de draaiknop (GCA146), de schijf laat zich eenvoudig configureren en afregelen. Extra zijn de 3 snelheden "hoog, midden en laag" waar de oude aansturing er twee had en het is naar believen in te stellen, zo ook het "optrekken en afremmen".
- de DR5052 behoeft geen separate voeding maar draait op de digitale spanning, het stroomverbruik is laag. Mocht de spanning wegvallen tijdens een draai wordt deze onthouden en de draai wordt netjes afgemaakt als de baanspanning weer hersteld wordt. Wil je toch een eigen voeding kan dit uiteraard wel.
- waar de oude aansturing bij het aanzetten nogal eens de polarisatie van de brug vergeten is werkt dat nu feilloos.

Over de stappenmotor: in de oude situatie werden voor één draai 7776 stappen gemaakt door de motor. De 5052 doet dit een factor 8 hoger: 62208 stappen per draai. Voor de positionering op 0,1 graden is dit natuurlijk niet nodig maar het resulteert in een rustiger loop met vooral minder geluid. Het best merkbaar is dit op de lage snelheid en voor mij zit hier veel winst. Waarbij gezegd moet worden dat ik wat last heb van een wat zwabberend tandrad (krom) wat resulteert in een variatie in geluid en het is ook een beetje on-rond. Maar het is zoals het is en ik ben tevreden met wat ik nu heb.



Twee filmpjes: handmatige aansturing en het automatisch treinbedrijf. Overigens ligt mijn brug door het uit en inbouwen nog niet geheel vlak en dat moet ik nog afstellen.

https://www.youtube.com/v/QXmAElzRI9U

https://www.youtube.com/v/EHX_gs4XTkE&t

Kort en goed: mooi product. :) De komende tijd test ik verder hoe de aansturing zich houdt en meld ik de voortgang aan Digikeijs.

Gr, Ben.
Re: Digikeijs DR5052 Digiturn
Ligt het nu aan mij Ben of draaid de draaischijf met een steppenmotor mooier (rustiger en meer beheerst/constant)
Re: Digikeijs DR5052 Digiturn
Ja, dat doet hij en als je het verslag van Spoorman leest weet je ook waarom. Is een mooi verslag wat het lezen waard is.

Groetjes.
Re: Digikeijs DR5052 Digiturn
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Digikeijs DR5052 Digiturn
Mooi Ben en een stuk "rustiger"  :thumbup:

groet
Harald