Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Eindelijk een geschikt ontwerp.

Gestart door Treingek zaterdag 01 juni 2019, 15:16:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eindelijk een geschikt ontwerp.
Hallo,

Na de nodige ontwerpen te hebben gemaakt (de een nog groter en complexer dan de ander) kwam ik een leuk ontwerp tegen op het web.
Ik heb het een beetje aangepast naar mijn eigen zin en vind hem zelf wel redelijk gelukt.
Het ontwerp is uitgekomen op 120x220, dat lijkt mij wel een redelijke maat



groet Treingek

Re: Eindelijk een geschikt ontwerp.
leuk ontwerp,
hoe zit het met de hellingen,blijven die onder de 3%?


groetjes,
Michel
Re: Eindelijk een geschikt ontwerp.
Nee, maar het valt mee 3,2% en dat blijft er een rijhoogte over van 8cm.

Re: Eindelijk een geschikt ontwerp.
Citaat van: Treingek op zaterdag 01 juni 2019, 15:37:11
dat blijft er een rijhoogte over van 8cm.

Is dat met hoogterails, onderplaten en wisselmotoren e.d. erbij? Zie ook Artikel Schaduwstations. Kan je trouwens om je baan heen lopen? Dat is wel nodig bij een breedte van 1220mm. Anders kom je in het midden nooit meer bij. zie Artikel Beschikbare ruimte

Groet Ronald.
Re: Eindelijk een geschikt ontwerp.
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Eindelijk een geschikt ontwerp.
Volgens Treingek wordt het 120 cm breed..
dan kan je overal toch wel bij ?

Tis een leuk ontwerp, 8 vormen blijven leuk.
Re: Eindelijk een geschikt ontwerp.
Er komt 1 gedeelte tegen de muur, maar dat is het 120 stuk.
De 8cm is de minimale hoogte, op 2 stukken in het ontwerp.
Er zit een klein 2 sporig schaduwstation onder met een ruimte van 12 cm.
Re: Eindelijk een geschikt ontwerp.
Citaat van: Wim op zaterdag 01 juni 2019, 16:08:04
Volgens Treingek wordt het 120 cm breed.. dan kan je overal toch wel bij ?

Tuurlijk  O:-D Lees dit verhaal maar eens. Kijk even in de linkjes. Test het maar eens met een treintje / huisjes en boompjes aan de rand van een tafel. Zet aan de andere zijde ook een treintje aan de rand. Pak nu dat treintje aan de overzijde eens zonder de boel aan te raken aan de rand van de tafel eens op. Een tafel is meestal maar 0,80 tot 1,00 meter breed. Dan moet er dus minimaal 0,20 m bij om aan een plaat van 1,22 te komen. Dan is de tafel meestal ook nog te laag ten opzichte van je modelbaan. Met geen landschap kom je overal bij. Maar als je het landschap gaat maken dan kom je er achter dat het opeens niet meer zo goed bereikbaar is. Maar goed, de meeste mensen komen nooit in de "landschapsfase", dan is de baan of weer afgebroken of ze hebben er geen zin meer in.  :)

Citaat van: Treingek op zaterdag 01 juni 2019, 16:14:35
Er komt 1 gedeelte tegen de muur, maar dat is het 120 stuk.

Bij de rest heb je minimaal 0,50 tot 1,00 vrije ruimte om er bij te komen?

Citaat van: Treingek op zaterdag 01 juni 2019, 16:14:35
De 8cm is de minimale hoogte, op 2 stukken in het ontwerp. Er zit een klein 2 sporig schaduwstation onder met een ruimte van 12 cm.

Bekijk dat goed of het  echt wel past. Bij je schaduwstation kan je dus niet een treintje van het tweede spoor halen. ;)

Groet Ronald.
Re: Eindelijk een geschikt ontwerp.
De vrije ruimte  is 265cm x 280cm.
Baan komt tegen het 265 gedeelte.
Het 280 gedeelte heeft aan een kant een raam en aan de andere kant een deur, dus aan deze zijde is meer ruimte.

Er komen korte treinen te rijden.
De opstel ruimte is langer dan de trein dus deze laat ik niet naast elkaar stoppen.
De achterste trein staat dus een rail lengte meer maar voor zodat ik erbij kan.

Re: Eindelijk een geschikt ontwerp.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Eindelijk een geschikt ontwerp.
Dit ontwerp ziet er speels uit, dat mag ik wel. Sommigen zullen misschien zeggen dat het niet realistisch is, maar daar trek ik me weinig van aan. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Een stijging van 3,2% zal wel gaan, aangezien er toch geen al te lange treinen zullen rijden. Bij dit ontwerp is een trein van een meter al veel, en dat zullen de meeste locs wel zo'n helling op krijgen. Punt van aandacht is wel dat die stijging zo te zien voor een groot deel in sterk gebogen trajecten zal liggen. Dat geeft extra wrijving, waardoor de loc harder moet werken dan bij eenzelfde stijging bij een flauwe boog. Toch verwacht ik nog steeds dat de meeste locs daar sterk genoeg voor zijn. Er is ook een iets vergrote kans op ontsporingen, met name bij lange rijtuigen: daar zouden de buffers in de binnenbocht in elkaar kunnen haken. Kwestie van uitproberen tijdens het bouwen, en zonodig iets aanpassen. Of minder lange rijtuigen.

Bij 8 cm hoogteverschil neem ik aan dat je geen electrische treinen wilt laten rijden. Met diesels en stoom zou het net moeten passen, als je er maar voor zorgt dat de brug waarop de bovenste rails ligt plaatselijk niet te dik is.

Zijn de bergen op te tillen of iets dergelijks? Zo niet, wat doe je dan als er een probleem is met een trein in een tunnel? Is er een toegang van onderen of van opzij?

120 cm afstand van de rand is veel, maar als je ervoor zorgt dat je hier en daar op de baan kunt steunen, moet je er overal nog wel bij kunnen komen. Een andere optie is de hele baan op wielen te zetten, dan kun je hem verplaatsen en zodoende is de afstand van de rand nooit meer dan 60 cm. Dit zou mijn keuze zijn als ik dit zou bouwen.

Over de bereikbaarheid van het schaduwstation heeft Ronald al heel zinnige opmerkingen gemaakt. In het plaatje is het schaduwstation niet zichtbaar, dus kan ik het niet goed beoordelen, maar ik deel zijn zorgen. Als ik bij een baan als deze een schaduwstation zou ontwerpen, zou ik zo'n 20 cm hoogteverschil willen, liefst nog wat meer.

Laat je overigens vooral niet ontmoedigen. Er zijn dan wel wat pijnpunten, ik denk dat het allemaal wel op te lossen is. Nu is het nog mooi op tijd om daar over na te denken, beter dan nadat je al een groot deel van de baan hebt gebouwd.
Re: Eindelijk een geschikt ontwerp.
Hallo

ik heb het schaduwstation wat verdiept.



zo wil ik de treinen laten stoppen

Re: Eindelijk een geschikt ontwerp.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Eindelijk een geschikt ontwerp.
 @citaat

Dat ziet er redelijk bereikbaar uit, zeker als je ook van onderen bij het spoor van de keerlus kunt komen. Anders ligt het spoor direct boven het schaduwstation nog wat in de weg.

Overigens zou je nog wel eens kunnen overwegen om het schaduwstation wat groter te maken, voor het geval je in de toekomst meer ruimte nodig hebt. Twee voor de hand liggende mogelijkheden zijn de opstelsporen langer maken of een extra opstelspoor toevoegen. Ter illustratie heb ik van beide een voorbeeld gemaakt.
Re: Eindelijk een geschikt ontwerp.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Eindelijk een geschikt ontwerp.
@citaat Die laatste tip zou ik zeker ter harte nemen; je collectie gaat alleen maar groeien!
En voor de rest: lekker gaan bouwen! Het is een erg leuk ontwerp, al zou een layout per laag nog wel verhelderend zijn.
Als slechts één 120cm-zijde tegen een wand komt dan is de bereikbaarheid prima geborgd.
Re: Eindelijk een geschikt ontwerp.
Citaat van: Hanzi op zondag 02 juni 2019, 07:35:54
Het is een erg leuk ontwerp, al zou een layout per laag nog wel verhelderend zijn.

Misschien is het zo duidelijk.
Re: Eindelijk een geschikt ontwerp.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Eindelijk een geschikt ontwerp.
 @citaat
Duidelijk, ja, en zo te zien is het ook meteen wat gegroeid.

Ik neem aan dat je het schaduwstation hebt verschoven zodat het niet meer onder de oorspronkelijke sporen ligt om de bereikbaarheid te verbeteren. Prima oplossing.
Re: Eindelijk een geschikt ontwerp.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Eindelijk een geschikt ontwerp.
Duidelijk zo, bedankt :thumbup:.
Ik neem níet aan dat je je schaduwsstation naast de rest gaat bouwen, maar dat je t zo getekend hebt voor de overzichtelijkheid en dat t er gewoon onder komt (?).
Re: Eindelijk een geschikt ontwerp.
Klopt helemaal, dit is een overzicht.