Hallo allemaal,
het heeft even geduurd, maar ik heb weer eens wat voor het 3-rail forum.
Al enige tijd heeft Roco een prachtige bagagewagen (-serie), nl. het model dat heel lang in de meeste EWiv pendelstammen van SBB en BLS mee reed. Nu zijn ze bij de BLS weg en bij de SBB alleen op bepaalde lijnen te vinden. In de beginperiode van deze ex-SNCF wagens zijn ze nog in oude Franse kleuren, grijs/licht grijs, met SBB logo te zien geweest. Van Roco heb ik de drie kleurvarianten gezien (SBB grijs/groen, BLS grijs/blauw en SBB grijs/licht grijs).
http://www24.brinkster.com/aleva000/sp41.htmlhttp://www24.brinkster.com/aleva000/llr12.htmlNaar mijn mening is het een prachtig model. Mijn zoon is "SBB-rijder" en rijdt met EW iv wagens (in trek-duw formatie) de IC-dienst. Op de beurs in Houten enkele weken geleden kwamen we de Roco bagagewagen tegen en we waren beiden "verkocht". De wagen ging mee!
Ik heb even op het forum rondgezocht of hier al iets over was geschreven. Ik kwam interessante draadjes tegen, maar heb voor dit onderdeel een nieuwe draad gestart.
De schaargeleiding van de kortkoppelingen met nem schacht is geschikt voor het aanbrengen van Märklin kortkoppelingen. Dat heb ik dus ook gedaan. Verder had ik de indruk dat de schaargeleiding voldoende goed werkt; ik vind dat Roco dit keurig afwerkt.
Toch ging het rijden niet helemaal lekker. Want geduwd moet de pendelstam met deze bagagewagen ook goed door de bogen en slingerbogen in de Märklin wissels. De schaargeleiding blokkeert en maakt een hakerig geluid. De wagen stond zowat op het punt te ontsporen. Op de kortkoppeling tussen de Märklin EWiv wagen en die van de bagagewagen kwam een wringend moment te staan. Aan de andere kant, waar de loc duwt, was geen probleem te bekennen. Nu was natuurlijk de vraag waardoor dat moment tussen beide wagens was ontstaan en hoe dit te voorkomen zou zijn. Om te kijken of werkelijk het probleem hier lag heb ik een proefrit gemaakt met tussen de Roco bagagewagen en de Märklin EW iv een Märklin goederenwagen met kortkoppeling, maar zonder schaargeleiding. De stam reed perfect, zowel getrokken als geduwd. Ik ben verder gaan zoeken en heb gevonden dat het wringende moment onstaat door een speling tussen de schaargeleiding en de (binnen-) zijkant van de wagenbak (van overigens minder dan een halve mm). Als de koppeling heel ver zijwaarts beweegt in de bogen dan breekt dit op. Wat er diende te gebeuren was het wegnemen van de speling.
Hoe heb ik dat gedaan?
Heel simpel, met dun en stevig papier. Ik heb in de bodem van de wagen twee kleine openingen gevonden, waardoor de speling zichtbaar werd. Via die openingen heb ik de spelingsruimte met twee kleine stukken papier opgevuld. Het resultaat is dat de wagen nu probleemloos door elke boog en slingerende wisselstraten rijdt.
De wielen+assen met grotere flenzen voor het rijden op de Märklin-baan zijn in huis, maar nog niet gemonteerd. De C-rails van de baan zijn zo goed en de baan ligt keurig vlak dat het eigenlijk niet nodig is. Een ander iets is: ik durf de draaistellen niet open te buigen om de wielen te verwisselen. Het zit griezelig strak en ben bang dat ik wat afbreek.
Ben benieuwd naar ervarigen van andere D ex-SNCF rijders.
Groeten,
Willem
(Meer foto's Zwitserland: zie aanbevolen url hieronder)