Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Simons projecten: Seinhuis interieur, zandbunker en ontluchting tankstation

Gestart door Simon BR39 maandag 19 augustus 2013, 14:22:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Simons projecten: eerste gras gelegd
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 02 januari 2018, 17:50:12
Maar niet van toepassing bij het verlijmen van grasvezels, je wilt juist niet dat de lijm weg vloeit. ;)

Inderdaad. Niet van toepassing.

Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 02 januari 2018, 17:50:12
Simon: je gaat tegen de beperkingen aanlopen van zo'n theezeefje, veel van je vezels liggen plat verlijmd.

Inderdaad. Of de module van de muggenmepper is niet zo krachtig. Opvoeren naar 5 tot 9 volt kan wel maar dan is de kans dat je het hem sneller opblaast ook aanwezig.

Groet Ronald.
Re: Simons projecten: eerste gras gelegd, aantal vragen
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Simons projecten: eerste gras gelegd, aantal vragen
Gewoon sparen voor een betere grasmaster, ga je alleen maar plezier aan beleven.
Je kan er mooie grasvelden mee maken maar ook graspollen en diverse andere zaken waar gras soms aan te pas gaat komen.
Denk aa struiken maar ook dennenbomen.
Re: Simons projecten: eerste gras gelegd
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Simons projecten: eerste gras gelegd
Citaat van: ronaldk op dinsdag 02 januari 2018, 18:08:42
...... is niet zo krachtig. Opvoeren naar 5 tot 9 volt kan wel maar dan is de kans dat je het hem sneller opblaast ook aanwezig.

Belangrijker is wat voor spanning eruit komt.
Boven de 20kV beginnen ze pas echt goed te werken.

groet
Harald
Re: Simons projecten: eerste gras gelegd, aantal vragen
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Simons projecten: eerste gras gelegd, aantal vragen
Kijk ff op dit linkje, kun je je theezeefje opvoeren  :D

http://www.nproject.org/nl/modelspoor-scenery/statisch-gras-leggen-op-de-modelbaan

Groet Robert
Re: Simons projecten: eerste gras gelegd, aantal vragen
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Simons projecten: eerste gras gelegd, aantal vragen
Er is ook op een andere manier wel een grasmaster te maken.
Zelfbouw voor 15,- euro's met een sterkte tot 20 kV. Voor het overeind zetten van lange vezels.
Zie mijn topic, daar kun je pas echt vonken mee trekken.


https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.msg1190332#msg1190332
Re: Simons projecten: eerste gras gelegd, aantal vragen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten: eerste gras gelegd, aantal vragen
Heren,

@Henk: Dankjewel, dat hoop ik ook niet. Maar dit excuus grijp ik dan wel aan om eea recht te zetten.

@Ronald en Ben: Vriendelijk dank voor je antwoorden. Ik zal eens kijken of ik ergens een stel van die goedkope plastic pipetten kan vinden, dat zou ik daarvoor wel kunnen gebruiken (bij een tweede laag).
Het afwasmiddel kan ik dus beter achterwege laten. Het fixeren had ik mede bedacht tegen grijpgrage handen. Iedereen die komt kijken wil even voelen...  B)

@iTom en Harald en Ben: Ik zal eerst de andere tips nog even langsgaan, je moet keuzes maken in de hobby...

@Robert en Henk: Die heb ik gezien, alleen ziet de mijne er anders uit. Zal binnenkort wel even een foto plaatsen van mijn binnenkant.

@Hans: Ik heb je topic met interesse doorgelezen. Ik probeer de tip van Robert nog uit en anders zal ik me hier in verdiepen.


Op dit moment ligt de fietsenstalling te drogen, poging gedaan om met alu-folie golfplaat na te maken. Het resultaat valt niet tegen, maar het is mij te kwetsbaar. Toch maar een Evergreen oid halen denk ik.
Re: Simons projecten: eerste gras gelegd, aantal vragen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten: eerste gras gelegd, aantal vragen
Hi,

Van het weekend de eerste hand gelegd aan het bluswaterbassin voor het industriegebied. Volgens de omschrijving zou hij boven het oppervlak moeten uitsteken, maar deze oplossing bevalt beter. De kunst was alleen om het zo te zagen dat de kartonnen delen er precies in passen, dat voorkomt dan het kromtrekken hopelijk. Het gras komt pas op het einde, dus een gaasje ertegenaan en n zandpaadje erbij en dan is dit voorlopig weer klaar.
Re: Simons projecten: bluswaterbassin
Leuk topic om te volgen!
Re: Simons projecten: bluswaterbassin
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Simons projecten: bluswaterbassin
Dag Simon,

Mooi resultaat weer.
Vooral het water op foto 4 vindt ik er g goed gelukt.  :thumbup:

Henk
Re: Simons projecten: bluswaterbassin
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Simons projecten: bluswaterbassin
Hi Simon,

Nog steeds aan het zwemmen nu zal het stof er toch wel af zijn ?   ;)

groet
Harald
Re: Simons projecten: Seinhuis interieur, zandbunker en ontluchting tankstation
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten: Seinhuis interieur, zandbunker en ontluchting tankstation
Hi Harald,

Zeker! Dat is het nadeel als er twee draadjes 'door elkaar' lopen, ik had per ongeluk wat zaken gepost onder de baanbouw zelf.
Hier kan je zien dat het bassin z'n plekje heeft gekregen.

Seinhuis
Dan heb ik hier een begin gemaakt met de bouw van het seinhuis en voor het eerst gevoegd. Het vervolg over het interieur plaats ik in dit topic.

Van de week heb ik in Office Word een interieur gemaakt en de foto's van de vloer, klok, kapstok en de deur van Google overgenomen. De maten heb ik gewoon met een schuifmaat opgenomen en in Word gebruikt. Vervolgens deze gelijmd met fotolijm, dat verkleurd nauwelijks, tenzij je echt druppels maakt (dus gewoon even uitvegen eerst).

De ramen heb ik opengesneden met een scherp hobbymes van Stanley, dat gaat beter dan knippen. Vervolgens plak je daar overheen de ramen, opnieuw met fotolijm, zodat je niets ziet van de naden van het snijden in het behangetje.

Ik moet nog best e.e.a. verven, maar ik heb wat moeite met het vinden van de juiste verfsoorten. Wie kan me wat tips geven met bijv. humbrol nummers voor:
- Dakgoten en regenpijpen
- Trapleuningen (buiten)
- Metalen archiefkasten
- Deurklinken, houtwerk (grijs)
- Roestvorming (golfdak zandbunker; ik heb al roestkleur, maar die is niet zo scherp 'rood/bruin').

Zandbunker
Ik heb tijdens het voegen van het seinhuis de zandbunker ook meegenomen. Aan de buitenzijde is deze zo goed als klaar (verweren komt ooit wel n keer).
Het interieur wilde ik eerst alleen met zand maken, maar naar aanleiding van dit draadje komt daar toch nog wat meer bij.

Met een schroef, wat stukjes ondervloer, krimpkous een soort trechter gemaakt waarbij het zand met een schroef naar de compressor wordt vervoerd.
Niet goed zichtbaar is dat er onder de schroef een goot is aangebracht dmv krimpkous dat door de helft is geknipt.

In het huisje komt een boiler en een compressor met n ledje, maar die zijn op  :D
Re: Simons projecten: Seinhuis interieur, zandbunker en ontluchting tankstation
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten: Seinhuis interieur, zandbunker en ontluchting tankstation

Aanvulling:
- deel 2 van de foto's
- Voor het tankstation moet er altijd een ontluchtingsinstallatie voor de tanks worden geplaatst. Daarom heb ik van een voormalige plantenbak van Faller met glazen ruitjes, een bak gemaakt waarin je de slangen kan aankoppelen, met 2 ontluchtingspijpen.