Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Aansluiting op D-SUB overdrachtmodule

Gestart door ernstcramer zaterdag 09 februari 2019, 15:06:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiting op D-SUB overdrachtmodule
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Aansluiting op D-SUB overdrachtmodule
Ik heb in het verleden WAGO "overdrachtsmodules" aangeschaft. Aansluiting met D-SUB 24 polig en dan een klemmenlijstverdeling.
Zie linksonder op de foto:


Vanaf dag 1 heb ik ruzie met de aansluiting. Ik gebruik gewoon 0,14 mm2 draad, en dat vertin ik een beetje dik. Maar het blijft een knudde oplossing, die ook nog eens heel moeilijk weer aan te passen is. Nou ja, voor mij dan...  8o :?
Nu dacht ik slim te zijn en eens te kijken naar adereindhulzen. Ik dacht dat je die kon solderen, maar ik kom alleen instructies tegen waarbij de huls met een speciale tang erop wordt geknepen.
Nu mij vraag: wie weet hiervoor de geëigende oplossing.

NB: ik heb op verschillende sites deze modules opgezocht; ze zijn er ook van verschillende merken. De enige verwijzing die ik kon vinden naar een bevestiging was een IDC-verbinding. Maar als ik daar op zoek verdwaal ik helemaal...

ik ben benieuwd!
Re: Aansluiting op D-SUB overdrachtmodule
Wat is er 'knudde' aan deze oplossing?
Als het eenmaal gesoldeerd is, dan zit het vast. Flexibel is het niet in de zin dat je de pinaansluiting makkelijk kunt veranderen. als het element 'knudde' zit in het priegelige soldeerwerk, dan kan het zinvol zijn krimpkousjes te gebruiken. De kans dat je iets aan elkaar soldeert, is dan kleiner...

Groet,

Peter
Re: Aansluiting op D-SUB overdrachtmodule
Citaat van: ernstcramer op zaterdag 09 februari 2019, 15:06:58
de foto:
De foto is véél te groot! 4.608px × 3.456px (geschaald naar 800px × 600px)
Mag (volgens de forumregeltjes) max. 800 x 600 zijn. D.w.z. vóór schaling door de software.
Re: Aansluiting op D-SUB overdrachtmodule
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Aansluiting op D-SUB overdrachtmodule
? de foto wordt geschaald?
...de foto:
img width=800 height=600]https://imageshack.com/a/img922/4356/2tOpKo.jpg
Re: Aansluiting op D-SUB overdrachtmodule
Citaat van: nobody op zaterdag 09 februari 2019, 15:38:56De foto is véél te groot! 4.608px × 3.456px (geschaald naar 800px × 600px)

De foto is niet geschaald, maar wordt alleen afgebeeld op 800x600.

CiteerMag (volgens de forumregeltjes) max. 800 x 600 zijn. D.w.z. vóór schaling door de software.

De forumsoftware bemoeit zich helemaal niet met foto's die op een andere site gehost zijn, zoals deze op imageshack!
Re: Aansluiting op D-SUB overdrachtmodule
 @citaat Ze worden hier gepost.  De forum software past het formaat aan aan de forumnorm.
Het binnenhalen van grote foto's duurt lang voor hen die (nog) geen snelle internet verbinding hebben.
Zie afbeelding.
Re: Aansluiting op D-SUB overdrachtmodule
Citaat van: nobody op zaterdag 09 februari 2019, 16:44:44Ze worden hier gepost.

Nee, deze staat op imageshack.

CiteerDe forum software past het formaat aan aan de forumnorm.

Nee, dat gebeurt door de code die er bij opgegeven is, nl. "width=800 height=600", en uiteindelijk is het je browser die de afmetingen van de foto op je scherm aanpast. Nogmaals, dit heeft met de forumsoftware niets te maken.

CiteerHet binnenhalen van grote foto's duurt lang voor hen die (nog) geen snelle internet verbinding hebben.

Dat is zeker waar.
Re: Aansluiting op D-SUB overdrachtmodule
 @citaat Waarom duurt het laden van de bewuste foto dan zoveel langer,
dan een foto die wél in het juiste formaat wordt aangeboden?
Re: Aansluiting op D-SUB overdrachtmodule
Citaat van: Erik Baas op zaterdag 09 februari 2019, 16:51:22
Nogmaals, dit heeft met de forumsoftware niets te maken.

Hm, dat klopt niet helemaal: ik kom er net achter dat de forumsoftware bij het plaatsen van een externe afbeelding wel de tekst "width=800 height=600" toevoegt.
Re: Aansluiting op D-SUB overdrachtmodule
Citaat van: nobody op zaterdag 09 februari 2019, 16:55:36
@citaat Waarom duurt het laden van de bewuste foto dan zoveel langer,
dan een foto die wél in het juiste formaat wordt aangeboden?

Gewoon omdat 'ie - dat ben ik met je eens! - veel te groot is. Dat 'ie op 800x600 getoond wordt verandert daar niets aan.
Re: Aansluiting op D-SUB overdrachtmodule
 @citaat Ja natuurlijk;  een 800 x 600 foto wordt ook zo getoond.
Een 400 x 300 foto wordt ook (kleiner) getoond. Logisch hè.
 

Kijk eens hier ( speciaal het laatse deel ) ===> klik
Re: Aansluiting op D-SUB overdrachtmodule
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Aansluiting op D-SUB overdrachtmodule
Volgens mij wordt er hier iets over D-connectoren gevraagd.

Hi. Ernst,
Misschien kan je het door een ander laten solderen, het hoeft normaal geen probleem te zijn.

groet
Harald
Re: Aansluiting op D-SUB overdrachtmodule
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Aansluiting op D-SUB overdrachtmodule
Ernst,

Ik heb geen antwoord op je vraag maar ik heb wel zo een tang om de adereindhulzen vast te maken ook heb ik nog vele van die adereindhulzen ik wil ze meenemen voor je naar de stamtafel als je het nodig heb.

Groet Michel
Re: Aansluiting op D-SUB overdrachtmodule
Citaat van: ernstcramer op zaterdag 09 februari 2019, 15:06:58

Nu mij vraag: wie weet hiervoor de geëigende oplossing.


Niks doen, gewoon draadje insteken. Het is zoals je zegt een klemlijst.

Gr, Ben die nog nooit een adereindhuls heeft gebruikt.
Re: Aansluiting op D-SUB overdrachtmodule
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Aansluiting op D-SUB overdrachtmodule
Als je bij Imageshack de links opvraagt dan krijg je o.a. een keuze "Forums" en in die keuze kun je o.a. ook weer kiezen voor een adres met de maat 800x600.

Als je dit adres naar je topic kopieert dan krijg je wat je onder ziet, ik zet al heel lang veel foto's op deze manier op het forum en ik krijg  geen opmerkingen.



Groet, Anne W
Re: Aansluiting op D-SUB overdrachtmodule
Hoi Ernst,

voglens mij steek je in het vierkante gaatje een schroevendraaiertje, draadje gestript in het ronde gaatje en schroevendraaier weer verwijderen. Dan zit ie vast. Er zit een veertje in die je met de schroevendraaier bedient.

Gr. René
Re: Aansluiting op D-SUB overdrachtmodule
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Aansluiting op D-SUB overdrachtmodule
Gaat het nu om een D-conn. te solderen of om de klemlijst ?

groet
Harald
Re: Aansluiting op D-SUB overdrachtmodule
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Aansluiting op D-SUB overdrachtmodule
@Harald
Citaat van: ernstcramer op zaterdag 09 februari 2019, 15:06:58
Nu dacht ik slim te zijn en eens te kijken naar adereindhulzen. Ik dacht dat je die kon solderen, maar ik kom alleen instructies tegen waarbij de huls met een speciale tang erop wordt geknepen.
Nu mij vraag: wie weet hiervoor de geëigende oplossing.
Zoals ik dit lees, gaat het niet om het onderwerp D-SUB, want dat vormt alleen de aanleiding tot de vraag.
Ben, Michel en René trekken de lijn door: de oplossing voor adereindhulzen.

Het kan op zich geen kwaad om die D-SUB ook wat beter te belichten, dat is ook een handig ding.
Maar daar gaat het hier niet om, lijkt mij
Re: Aansluiting op D-SUB overdrachtmodule
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Aansluiting op D-SUB overdrachtmodule
Citaat van: Haradigi op zondag 10 februari 2019, 13:15:18
Gaat het nu om een D-conn. te solderen...

Ha Harald: het gaat zoals Jan Willem al zegt over de klemlijst. Dat solderen lukt me wel (al blijft het een priegelwerk... :?)
Re: Aansluiting op D-SUB overdrachtmodule
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Aansluiting op D-SUB overdrachtmodule
Dank voor de vele reacties!
Ik zie twee lijnen daarin: gewoon vertinnen, of inderdaad zo'n adereindhuls. Die je als ik het goed heb opgesnord nooit moet solderen, maar moet dichtknijpen.

Dus Michel:
Citaat van: h0_miessie op zaterdag 09 februari 2019, 17:15:15
...maar ik heb wel zo een tang om de adereindhulzen vast te maken...
Dat lijkt me wel tof om dat eens te zien. heb je hulzen van 0,14mm2?

Citaat van: Ben den Hollander op zaterdag 09 februari 2019, 17:37:18
...Niks doen, gewoon draadje insteken...Gr, Ben die nog nooit een adereindhuls heeft gebruikt.
...maar Ben: hoe dik soldeer je die dan op?  8o ik heb echt in meer dan de helft van de gevallen er last van dat ik het (toch redelijk dik) gesoldeerde draadje er zo weer uit kan trekken...

Citaat van: Appeltje op zondag 10 februari 2019, 08:53:53
...Dan zit ie vast. Er zit een veertje in...
Tja, daar zit je dan met je Wtb opleiding  O:-D maar echt ik heb dat ding al heel vaak bekeken en geprobeerd te snappen hoe het werkt. En de "eenvoudige" manier zoals jij beschrijft heb ik helaas nog nooit zo ervaren. Zal echt aan mij liggen, maar ik vind het eigenlijke een draak van een ding. Het is dat ze te duur zijn om zomaar weg te leggen, maar anders zou ik er een kopen die schroefklemmen heeft. Dan weet je wat je doet...


nogmaals dank voor alle opmerkingen. Ik ga er weer eens mee aan de slag (en misschien na maandag met de aderseindhulzen... :D)
Re: Aansluiting op D-SUB overdrachtmodule
Als je de op de foto staande aansluitklemmen bedoelt?
Deze zijn voor massief en soepel draad en moet je idd met een kleine schroevendraaier openen het gebruik van adereindhulzen word afgeraden zeker als er vermogens door heen gaan.
Re: Aansluiting op D-SUB overdrachtmodule
Hoi,

niet de juiste taal, wel het juiste gaatje...


vanaf 7.05 min.....

Gr. René
Re: Aansluiting op D-SUB overdrachtmodule
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Aansluiting op D-SUB overdrachtmodule
Citaat van: hmmglaser op woensdag 13 februari 2019, 19:57:47
...moet je idd met een kleine schroevendraaier openen...

Dank voor je reactie. Er gaan geen grote vermogens door (meest gewoon signalen/terugmelding, en de baanspanning). Een instructiefilmpje hiervoor, zoals René in het opvolgende bericht laat zien (wat overigens volgens mij een heel ander type is) heb ik net kunnen vinden.
Ik steek het draadje erin, en gebruik een schroevendraaiertje om het er weer uit te pulken. Maar beiden gaat voor geen kant...