Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Piko's NS2200

Gestart door molly w donderdag 23 maart 2017, 13:24:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2010

offline
Re: Piko's NS2200
Kan iemand de chips even doorgeven?
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Piko's NS2200
Het komt dus blijkbaar doordat er niet duidelijk gemeld word, wat er wel/niet gewijzigd kan worden op deze decoder onder het mfx protocol?

Dat ligt denk ik maar aan een iemand, degene die deze decoder er in heeft geprikt en dit niet aangeeft (neem ik aan) in de gebruiksaanwijzing . (Piko of de decoderleverancier)

Ik wist ook niet dat er een light versie mfx decoder was trouwens, die alleen een signaal uitstuurt om aan te melden, maar waar men niets in kan wijzigen..

Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Piko's NS2200
Zou dat kunnen komen door het beperkt vrijgeven van het Protocol?
Esu moet het M4 noemen,  en Tams mag het alleen MFX fachig noemen.
Dat zal ook wel op het aanmelden slaan, anders had het wel een andere naam gehad.

Heb er ook eentje geprogrammeerd met mijn CS2 onder DCC.
Op het MFX protocol heb ik de bewuste 2200 niet geprobeerd.
Wellicht ga ik dat nog eens proberen, want degene die hem heeft bezoek ik weer deze maand.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Piko's NS2200
 @citaat over vrijgave van het protocol , dat kan ik best geloven, esu heeft de basis voor mfx destijds toch ontwikkeld? Maar marklin en esu hebben toen volgens mij besloten om de samenwerking te stoppen?.
Maar hier dwaal ik af in dit draadje..

Dus On topic weer,
Ik heb deze piko ook, en een ms3, kan wel eens kijken van de week.
Heb tot nu toe bij alle andere merken (piko/roco) gewoon de naam kunnen veranderen van de loc?.

Het is (bedenk ik mij nu) geloof ik wel zo dat de naam wordt onthouden in de ms, maar niet wordt weg geschreven in de decoder.
Dus als je de loc dan verwijdert/wist uit de ms, en opnieuw aanmeld, krijgt hij de fabrieksnaam weer terug.

Voor mij geen probleem... is dat het wel dan is er volgens mij nog de optie om de loc kaart te gebruiken?.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Piko's NS2200
Ook in de MS3 kan je een lokkaart lezen en waarschijnlijk ook wegschrijven.
Kwestie van proberen lijkt me ;)
Märklin en Esu deden samen met dat protocol, alleen wilde Esu eerder het protocol vrijgeven, waardoor het conflict ontstond.
Het verleden heeft al bewezen dat als het protocol vrijgegeven wordt, er ook meer aanbieders komen  van decoders voor het vrijgegeven protocol.
Re: Piko's NS2200
Bahn-AG
gast

Re: Piko's NS2200
Citaat van: robert39 op dinsdag 05 februari 2019, 20:44:23

En de Ecos is geen flut apparaat, ik kraak de CS toch ook niet af !! Wel het MFX protocol, waardoor je de naam niet kunt wijzigen in MFX modus. Wel als je hem in DCC modus zet.

Maar volgens jou ligt het aan de flut decoder en niet aan het MFX protocol ???

Hallo

Wat wijzig je onder DCC? De naam in de ecos, of de naam in de decoder.
Volgens mij het eerste, zodat je met een mfx aanmelding toch weer de oude naam te zien krijgt.
En dit ligt niet aan MFX. Piko schrijft ook "MFX geschikt".
Slim marketingewauwel dus, maar geen MFX decoder.

En wat betreft vrijgave van MFX. Als je er gewoon voor betaald mag je ook meedoen aan de ontwikkeling.
Helaas vinden de meeste decoderfabrikanten dit te duur (of willen gewoon niet) zodat er tegenwoordig allerlei MFX-achtige dingen verschijnen. Deze piko decoder is hiervan een voorbeeld, maar ook zimo, tams en zelfs esu lopen achter.
Het is nu zo dat alleen märklin aktief aan het protocol werkt. Met andere merken decoders/ centrales ga je dus steeds meer achterop lopen wat betreft functionaliteit.
Geef dus niet MFX de schuld, maar de fabrikanten die hun produkten fout aanprijzen.

Bart
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Piko's NS2200
 @citaat de meest waardevolle / zinvolle reactie tot nu toe  :thumbup: waarvoor dank.
Wel een leerzame discussie trouwens  :)
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2014

offline
Re: Piko's NS2200
DCC is een oud protocol wat op een gegeven moment tegen beperkingen aan zal lopen MFX is een veel nieuwer protocol
Wat nu pas door meerdere merken langzaam word toegepast dus ze zien er wel toekomst in.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Piko's NS2200
Daar zijn Märklin en Arnold mee begonnen in de oertijd :D
Maar niet lang ernaar kwam het eerste Motorola protocol.
Of er toekomst zit in een nieuw systeem, is altijd pas achteraf te zeggen.
Het een en ander zal uitwijzen of dat ook zo is.
Vrijgave van het gehele protocol zie ik nog niet gebeuren, dat is een centenkwestie.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Piko's NS2200
Er word schijnbaar meer gezien in MFX, door anderen, dan ik zie.

Maar de essentie van een decoder, is toch het treintje te laten rijden en zijn functies te laten werken ? Ik kan gewoon weg, niet de meerwaarde van MFX zien.....  Behalve dat ik er extra moeite er voor moet doen, om iets te wijzigen.
Re: Piko's NS2200
Bahn-AG
gast

Re: Piko's NS2200
Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 06 februari 2019, 07:56:54

...als je niet begrijpt hoe eenvoudig DCC programmeren is.


Hallo

Map jij met je IB de knipperlichtjes van de 2200 dan maar eens op F15.
Zo, gewoon uit je hoofd. Zonder CV lijst en zonder te weten welke decoder er in zit.
Doe ik hetzelfde met een MFX decoder.
Eens kijken wie het gaat lukken.

DCC leeft bij de gratie van allerlei hulpmiddeltjes (jmri, lokprogrammers) die bij MFX gewoon ingebakken zijn.
Maarja, als je het niet wil zien houdt het op.

Bart
Re: Piko's NS2200
nobody
gast

Re: Piko's NS2200
Citaat van: Bahn-AG op woensdag 06 februari 2019, 08:54:05

Doe ik hetzelfde met een MFX decoder.

Oók met een IB?
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2014

offline
Re: Piko's NS2200
 @citaat ik weet niet wat er waanzinnig aan mijn uitspraak dat DCC een oud protocol is lijkt mij gewoon een feit.
Verder zeg ook niet dat het verouderd is maar het zal op een gegeven moment tegen een drempel aanlopen misschien dat je dan een DCC plus krijgt of zoiets.
Re: Piko's NS2200
nobody
gast

Re: Piko's NS2200
DCC evolueert en blijft bruikbaar.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Piko's NS2200
Das dan wel weer jammer Ben...... ;) Roco moet de 2200 een serieuze facelift geven, om met de piko gelijk te komen.  Vind de piko 2240 ook mooi rijgedrag vertoont. zal zo nog ff een paar foto's maken, het is echt een prachtige loc :thumbup: :thumbup:

Dan gaat het tenminste weer over de NS 2240 :)
Re: Piko's NS2200
Bahn-AG
gast

Re: Piko's NS2200
Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 06 februari 2019, 10:14:36
Het gaat toch om een treintje dat door een landschap rijdt?

Hallo

Het ding rijdt toch? Ook zonder dat jij de DCC paus moet uithangen.
Je moet niet oordelen over iets dat je niet kent en waar je niks mee te maken wil hebben.

Bart
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2014

offline
Re: Piko's NS2200
Maar het houdt een keer op ;)  maar dat men de meerwaarde van MFX niet inziet zal er ook mee te maken hebben dat ze geen CS gebruiken een ESU of ander merk centrale heeft zo zijn beperkingen als je met marklin of MFX decoders rijd.
Maar mocht je nu de uhlenbrock decoder gaan vervangen door een ESU sta dan niet raar te kijken als je wat fluit geluiden cadeau krijgt,piko motoren en ESU decoder hebben zo hun menings verschillen zullen we maar zeggen.
Met alleen een facelift is roco er niet hun hele aandrijflijn komt uit de middel eeuwen met als aanpassing een vliegwiel een slangetje ipv veertje.
En door de kap van metaal te maken heb je eronder weer meer ruimte voor techniek :D
Re: Piko's NS2200
Bahn-AG
gast

Re: Piko's NS2200
Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 06 februari 2019, 12:41:20
Ik zou het op prijs stellen als je bij de inhoud blijft en niet persoonlijk wordt. :evil:

Hallo

Idem.
Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 06 februari 2019, 10:14:36
Maar schei toch uit joh, neem jezelf en de hobby nou eens serieus.

En zoals ik al zei. Met hulpmiddelen kan het inderdaad net zo gemakkelijk zijn als MFX.
Helaas bakt iedere DCC fabrikant dan weer zijn eigen hulpmiddelen....

Bart
Re: Piko's NS2200
nobody
gast

Re: Piko's NS2200
 @citaat tja, dat bakken geldt niet voor de MFX monopolist. :D
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Piko's NS2200
Mijn duitje: ik denk niet dat de "gebruikers" het erg zouden vinden als de fabrikanten wat meer standaardiseren, de diversiteit overlaten aan de hobbyist-fabrikanten en zich alleen onderscheiden in de uitvoeringen/details van het te produceren materieel.

Groet, Anne W
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Piko's NS2200
Mijn probleem, is opgelost dankzij,de DCC paus...... :D Dus we kunnen, het nu weer over de Piko 2240 hebben.

Hier een paar foto's van de Piko 2240 en Roco 2225
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Piko's NS2200
allen,

het grote voordeel van een forum is de bereikbaarheid en het uitwisselen en het verkrijgen van informatie.
De achilleshiel is dat alles vanachter het toetsenbord gaat en de menselijk interactie er niet meer is.
dit is slechts mijn mening.

groet,

Ruud
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2010

offline
Re: Piko's NS2200
Ik denk dat iedereen daarvan al op de hoogte was....

Snap niet wat je met deze opmerking wil bereiken eigenlijk. Denk je dat het nu niet meer voorkomt?
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Piko's NS2200
 @citaat  @citaat Onmensen op het forum, dat meen je toch niet ?  ;)

Veel forumleden staan iedere dag klaar om leden met problemen met raad en soms ook met daad bij te staan.
De discussie kan wel eens tot (te) grote hoogte oplopen maar daar zijn de moderatoren voor om, als het uit de hand loopt of dreigt te lopen, in te grijpen.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Piko's NS2200
Valt toch nog mee Dick ??

Niemand die nog iets over de 2 mooie 2200 loccies te melden heeft ? ;)
Re: Piko's NS2200
nobody
gast

Re: Piko's NS2200
Ze hebben hun plus- en minpuntjes.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Piko's NS2200
zal 2240 morgen nog ff aankleden :)
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Piko's NS2200
net als de 2240 Ben ??
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Piko's NS2200
 :thumbup: :D
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Piko's NS2200
CiteerSnap niet wat je met deze opmerking wil bereiken eigenlijk. Denk je dat het nu niet meer voorkomt?

je kan er natuurlijk een mening over hebben en mijn post onzin vinden,maar in feite geef je me gelijk 
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2007

offline
Re: Piko's NS2200
Citaat van: hmmglaser op woensdag 06 februari 2019, 12:37:58Met alleen een facelift is roco er niet hun hele aandrijflijn komt uit de middel eeuwen met als aanpassing een vliegwiel een slangetje ipv veertje.

Onzin, de aandrijving van de Roco 2200 is ooit compleet vernieuwd inclusief nieuw chassis. De aandrijving doet niet onder voor recente producten inclusief de Piko 2200.
Uiterlijk kan de loc niet goed meer mee.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2010

offline
Re: Piko's NS2200
Citaat van: feniks op woensdag 06 februari 2019, 18:57:01
CiteerSnap niet wat je met deze opmerking wil bereiken eigenlijk. Denk je dat het nu niet meer voorkomt?

je kan er natuurlijk een mening over hebben en mijn post onzin vinden,maar in feite geef je me gelijk

Ik geef je ook gelijk, maar dat betekent niet dat je opmerking ook toegevowgde waarde heeft. Het is hetzelfde als ik zeg dat de eerste drie letters van het alfabet A, B en C zijn. Iedereen geeft me gelijk, iedereen weet het maar het voegt niets toe.
Re: Piko's NS2200
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Piko's NS2200
Goed en wel hebben we elkaar nu weer genoeg vliegen afgevangen, laten we maar weer on topic gaan.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Piko's NS2200
ja


laten we dat maar doen  :D
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2014

offline
Re: Piko's NS2200
Citaat van: henkv op donderdag 07 februari 2019, 15:35:14
Onzin, de aandrijving van de Roco 2200 is ooit compleet vernieuwd inclusief nieuw chassis. De aandrijving doet niet onder voor recente producten inclusief de Piko 2200.
Het aanpassen van het frame voor een vliegwiel noem ik geen nieuw ontwerp bij een nieuw ontwerp hadden er ook wel ledjes in gezetten ;)
Het enigste min punt wat ik zo op kan noemen aan de piko 2200 is dat de motor naar mijn idee wat aan de zwakke kant is.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2007

offline
Re: Piko's NS2200
Je had het specifiek over de ?aandrijflijn? van de Roco als zijnde verouderd en zelfs ?Middeleeuws?. Dat klopt nu net niet. Zoals bij zoveel modellen uit de jaren zeventig, heeft Roco de aandrijving van de 2200 ooit compleet overnieuw ontworpen: vijfpolige motor met vliegwiel, cardanassen en een nieuwe tandwieloverbrenging. Kortom, een moderne aandrijving. Niks geen veertjes vervangen door slangetjes. Sommige hobbyïsten deden dat bij een oud model, maar Roco niet. Het ding rijdt uitstekend.
Roco heeft wel verzuimd het uiterlijk te upgraden of ledverlichting te plaatsen, zoals bij de 1600 bijvoorbeeld wel is gebeurd. Piko is in dat gat gesprongen.

De Piko rijdt trouwens ook prima. Als je trekkracht tekort komt, kan je doen wat NS ook deed en er drie of vier achter elkaar zetten.  :D

Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2007

offline
Re: Piko's NS2200
Even vraagje, hoop dat dat hier mag ;)
Piko is zo snugger geweest om de zwaailichten van de 2240 apart schakelbaar te maken. Dat is natuurlijk onzin want dat is in het echt ook niet zo. Nu ben ik niet zo ervaren met programmeren ;) maar als ik CV 38 wijzig in waarde 96, doen ze het dan beide tegelijk onder F4?
Re: Piko's NS2200
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Piko's NS2200
 @citaat Welke loc gaat dit om, de oudere soundlocs waren voorzien van een ESU Loksound, terwijl Piko nu eigen decoders gebruikt.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2007

offline
Re: Piko's NS2200
Oja sorry :) gewijzigd, gaat om de 2240.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2010

offline
Re: Piko's NS2200
 @citaat / Tim: Artikelnummer dat op de doos staat  ;) :) Anders weet je nog niet veel.  :)
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2007

offline
Re: Piko's NS2200
Op de doos staat PI2140 ;) maar het is de 71097 (er is maar 1 versie uitgebracht)
Re: Piko's NS2200
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Piko's NS2200
Knipperlichten zitten op aux 4 en 5, en bit6 van CV38 (dus waarde met 64 ophogen), geeft rangeergang als ik het goed interpreteer.
Dus ik denk dat dit via de uitgebreide functiemapping moet, maar ik durf zo niet te zeggen hoe dat in elkaar zit. Anders de importeur van Piko mailen, en hem om advies vragen.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2014

offline
Re: Piko's NS2200
In de 2240 zit een piko smart 4.1 decoder.
Re: Piko's NS2200
ACTS.zuid
gast

Re: Piko's NS2200
Citaat van: timtrein op zondag 08 november 2020, 20:27:04

Piko is zo snugger geweest om de zwaailichten van de 2240 apart schakelbaar te maken. Dat is natuurlijk onzin want dat is in het echt ook niet zo.


Er is over nagedacht Tim: als ééntje aan gloeit gaat de ander uit. Daarvoor heb je twee uitgangen nodig die in tegenfase met elkaar staan, bedient door één F-toets. ;)

Is het inmiddels gelukt?

Gr, Ben.
Re: Piko's NS2200
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Piko's NS2200
Citaat van: timtrein op zondag 08 november 2020, 21:10:34
Op de doos staat PI2140 ;) maar het is de 71097 (er is maar 1 versie uitgebracht)

Ik denk dat het hier om de door Railhobby uitgebrachte 2200 gaat, die heeft 2240 op zijn neus.

Deze heb ik ook en daar zit heel echt waar een ESU plux sounddecoder in. Mogelijk dat een loc zonder sound een eigen piko decoder bij zich heeft!
Re: Piko's NS2200
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Piko's NS2200
 @citaat Die heb je er nadien in gezet, want standaard levert Piko de 2240 met een Piko Smartdecoder 4.1 en zonder sound. Zie ook dit topic van je Fred ;)
Re: Piko's NS2200
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Piko's NS2200
Citaat van: Looney Tunes op dinsdag 10 november 2020, 12:37:14
@citaat Die heb je er nadien in gezet, want standaard levert Piko de 2240 met een Piko Smartdecoder 4.1 en zonder sound.

Staat me dus niks meer van bij eigenlijk, ook alweer bijna 2 jaar terug.  :o) :? B)
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Piko's NS2200
Citaat van: Marklindak op dinsdag 10 november 2020, 12:49:29
Staat me dus niks meer van bij eigenlijk, ook alweer bijna 2 jaar terug.  :o) :? B)

Geeft niks hoor Fred, begint gewoon ergens op een keer...... ;) :D
je bent hier in goeie handen met mensen die je wel helpen :P
gr. Jan
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2014

offline
Re: Piko's NS2200
Weet iemand ook of een soundlok 4 plux22 decoder met defecte aux 1,2 en 3 uit een piko 2200 te repareren valt?
Opsturen naar ESU heeft geen zin omdat de decoder vanuit piko geleverd werd.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2011

offline
Re: Piko's NS2200
Citaat van: marco en kevin op zondag 12 november 2017, 12:20:01hallo allemaal, ik heb het draadje zitten lezen maar volgens mij niet het antwoord op mijn vraag gevonden.

Ik heb de geel/grijze 2200 van piko. Aanmelden met de CS2 gaat prima alleen krijg ik maar 16 geluidsfuncties.
De cs2 is met de nieuwste versie software voorzien, dus normaal gezien moet ik ook de hogere functies kunnen bedienen.

iemand enig idee hoe ik ze in de cs2 krijg?

Met vriendelijke groet, Marco


Hi, ik ben benieuwd of hier iemand al een antwoord op weet? Ik heb net zo een lok binnen en hetzelfde probleem. Lok meldt zich aan, maar alles boven F15 is onbereikbaar op CS2.