Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

DR loks /treinen in west Duitsland

Gestart door Bart 83 zondag 27 januari 2019, 21:08:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
DR loks /treinen in west Duitsland
Ik vroeg mij het volgende af; zijn er treinen (DR) destijds naar west Duitsland gereden? Met name goederen treinen.. ik vind de Ludmila wel erg gaaf, maar ik wil wel dat ie in mijn 'DB ep3/4 past. Met Google kom ik eigenlijk niet verder... en op YouTube is het mij ook nog niet op... duss...
Re: DR loks /treinen in west Duitsland
Loks van DR en DB ( west duits ) zijn nihil op elkaar spoorwegnet geweest . alleen voor evt. testritten ( op een hand te tellen ) en op grensstations
Re: DR loks /treinen in west Duitsland
Ben de je duitse taal een beetje machtig?
Gebruikt op Google de volgende zoekterm:  ehemalige grenzbahnhöfe DDR
Je vindt dan een keur aan uitleg, filmpjes, afbeeldingen en kaarten van hoe het er aan toe ging.
Daartussen neem je ook de Ludmilla uiteraard in DDR uitvoering waar.
Ja het DDR-regime maar ook de landen daar achter dreven volop handel met het westen. Dus ook zat goederentreinen.

Politiek was het een benauwde tijd, de DDR was beslist geen leuk land om in te wonen of te verblijven, regime nog het best te vergelijken met hoe het er nu in Noordkorea aan toegaat. Maar vanuit het punt van spoorwegen razend interessant; er zijn hele boeken over vol geschreven en ook wel films van. Inmiddels allemaal nostalgie.

De Hoek-Warszawa-express is de bekendste trein die uit Hoek van Holland vertrok. In de jaren '70&'80 was de locomotiefwissel DB/DR in Helmstedt en de tractie een BR130.  Rijtuigen voornamelijk DB en DR, soms een NS-rijtuig (tot Hannover meen ik) 1 of 2 PKP-rijtuigen nam je ook wel eens waar en 2 rijtuigen van de SZD, de Russische spoorwegen. (waar een "gewone ziel" niet plaats mocht nemen. Reed in diplomatieke dienst. Deze trein is al een legende op zich.
Re: DR loks /treinen in west Duitsland
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: DR loks /treinen in west Duitsland
Heb er ook nog een tijdschrift van, van de grensstations.
Mag je wel eens in kijken, of ik neem het mee naar een stamtafel of naar Houten.
Re: DR loks /treinen in west Duitsland
Ik ben het niet helemaal met je eens Makman.  Nee, men reed niet ver de bondsrepubliek in, omdat men bang was dat het personeel er van door ging, wat met enige regelmaat ook het geval is geweest. Beroemd is een machinist uit de DDR die zijn hele trein mee nam naar het westen. Hij wilde en hoefde niet meer terug.
Er bestond wel een heel ingewikkeld systeem van Interzonenzugen met vooral voor reizigers uit de DDR beperkingen om toegang te hebben tot bepaalde stations.
Re: DR loks /treinen in west Duitsland
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: DR loks /treinen in west Duitsland
Dat is ook in het tijdschrift te lezen, en he ziet ook hoe sommige stations steevast controleposten hadden.
Want DDR burgers waren zelfs buiten de grenzen niet veilig.
Leuk is anders, en gelukkig is dat niet meer zo.
Dan leek Berlijn nog een eitje als je naar de DDR wilde reizen.
Re: DR loks /treinen in west Duitsland
Als je de Duitse Wikipedia-pagina van de Br 130/230/232 (of andere nummers) er bij pakt, is er te lezen dat de locs met het zogenoemde Transitverkehr ook naar West Duitsland kwamen.
Tot aan: ?Büchen, Lübeck und Hof? staat er. Niet bijzonder diep West Duitsland in, maar toch wel de BRD.
Nu weet ik niet zeker of transitverkeer alleen over passagierstreinen ging, maar dat weet iemand anders vast wel.

Groet Dennis
Re: DR loks /treinen in west Duitsland
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: DR loks /treinen in west Duitsland

Hoi Bart,

Ik begrijp je vraag, maar zou me er niet te druk om maken, als je de Ludmilla mooi vindt, lekker rond laten knarren ;)

Grtz Tony
Re: DR loks /treinen in west Duitsland
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: DR loks /treinen in west Duitsland
Citaat van: Tony op maandag 28 januari 2019, 00:47:08maar zou me er niet te druk om maken ... lekker rond laten knarren

Dit soort opmerkingen lees je vrij vaak. Iedereen beleeft de hobby op zijn manier. Er zijn genoeg mensen (waaronder ik) die voldoening halen uit thema rijden.
Ik koop nog liever een lelijke lok 'omdat ie er bij hoort' dan een schitterende lok die er totaal buiten valt.
Er bestaan ook niet voor niets topics als 'show je realistische treinsamenstelling'  ;)
Re: DR loks /treinen in west Duitsland
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: DR loks /treinen in west Duitsland
 @citaat Klopt ook helemaal, Richard.

En ook ik heb een van mijn banen helemaal tijdperk 2 gemaakt, maar zelfs daar rijd ik soms met allerlei heel modern materieel.
Gewoon omdat je op die baan met langere treinen kunt rijden en ze goed kunt volgen.
Ik schreef het alleen maar, om ook de andere kant van het verhaal te laten horen.

Zelf heb ik dat "pure" rijden intussen weer helemaal opgegeven.

Grtz Tony
Re: DR loks /treinen in west Duitsland
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: DR loks /treinen in west Duitsland
Citaat van: rscosworth op maandag 28 januari 2019, 08:10:57
Ik koop nog liever een lelijke lok 'omdat ie er bij hoort' dan een schitterende lok die er totaal buiten valt.

Grappig, het thema/tijdperk-rijden spreekt mij zelf ook erg aan (vooral DB/ÖBB III in mijn geval), maar ik zou weer nooit een loc kopen die ik niet mooi vind. Dan liever geen loc.

@Bart: Als je toch een beetje een precies wilt zijn met je baan: ik las net dat de Ludmilla's pas in 1970 in de DDR op het spoor verschenen, da's dus meer periode IV dan III voor je III/IV-baan. Een Ludmilla combineren met bijvoorbeeld West-Duitse E-locs met de oude E-aanduiding zou ik dan dus zelf niet meer doen.

Groet, Marc 
Re: DR loks /treinen in west Duitsland
Ik vroeg het mij af, aangezien er in het oosten langer met oud materiaal en men bij vervanging van de stomers meer voor diesel koos t.o.v het westen. Na de v160 bleef het er w stil..

Ik ben niet zoiemand die met een loep de revisie data van locs en wagons gaat uitpluizen om zo een 'period  correct' stammetje te krijgen, maar een rollende landstrasse achter een S3/6 is in mijn ogen geen gezicht.. het moet ongeveer kunnen kloppen..
Re: DR loks /treinen in west Duitsland
Hoi Bart,

Dat laatste heeft vooral te maken met de situatie waar in de DDR zich bevond.
Heel kort samengevat: Infrastructuur lag in 1945 allemaal behoorlijk in puin en de Sovjets "roofden" ook nog het een en ander weg.
Het was dus roeien met de riemen die men had. Vandaar een hele andere ontwikkeling dan in het westen van Duitsland.
Rekoloks noemde men de in DDR gereviseerde stoomlocs.
Achteraf nog knap wat ze bereikt hebben.
Wat eloks betreft is de DR BR243, nu de BR143 van de DB zeer succesvol gebleken. Was na de "Wende" en de samenvoeging van Deutsche Reichsbahn de ruggengraat van het S-Bahnverkeer in het westen van Duitsland(!)

O ja en de dieselloc die beter bij Tijdperk III past is de DR BR118.  Piko heeft er vele varianten van.
Re: DR loks /treinen in west Duitsland
Citaat van: 10103 op maandag 28 januari 2019, 09:55:00
Citaat van: rscosworth op maandag 28 januari 2019, 08:10:57
Ik koop nog liever een lelijke lok 'omdat ie er bij hoort' dan een schitterende lok die er totaal buiten valt.

Grappig, het thema/tijdperk-rijden spreekt mij zelf ook erg aan (vooral DB/ÖBB III in mijn geval), maar ik zou weer nooit een loc kopen die ik niet mooi vind. Dan liever geen loc.

Groet, Marc 

Grappig, ik zit met ditzelfde dilemma. Ik vind sommige locs eigenlijk niet mooi, maar ze "horen" wel in het tijdperk. Ga ik die Ludmilla nou kopen of niet? Leuk om te lezen hoe anderen daar in staan;)

Groet,

Dennis
Re: Re: DR loks /treinen in west Duitsland
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Re: DR loks /treinen in west Duitsland
Hoewel ik me aan een thema hou, zit ik helemaal op de lijn van Marc: hoe goed een loc er ook bij past, als ik een loc niet mooi vind, zal ik hem niet kopen. Gelukkig zijn er aardig wat locs die uitstekend passen en ook nog eens heel mooi zijn, en er komen steeds weer nieuwe bij. :)
Re: DR loks /treinen in west Duitsland
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: DR loks /treinen in west Duitsland
Heren,

ER zijn een aantal post verwijderd met betrekking tot commentaar op het vrouwelijk geslacht. Was off topic. Gaarne weer on topic.

mvg
Jurrien
Re: DR loks /treinen in west Duitsland
Ja, de 120 'Taigatrommel' heeft ook zo zijn charme..

Als ik weer eens naar houten ga, een een beetje rondkijken..
Re: DR loks /treinen in west Duitsland


De 39205 van tante M is een schitterend voorbeeld de doorontwikkeling van stoomtractie... en ik zou graag een complete interzonezug 'stam' achter willen hangen.. dus wat Russisch, Pools, Oost Duits, West Duits....... misschien Oostenrijks, Nederlands, Tsjecho-Slowaaks,  Deens, Zwitsers of Frans... de keuze is reuze... :P
Re: DR loks /treinen in west Duitsland
Hoppa Bart, een onvervalste DDR-propagandafilm, waar heb je die opgeduikeld?
Ter bescherming van de staat en de plichtsgetrouwe DDR-burgers.
In werkelijkheid waren de Behörden niet zo hoffelijk en vriendelijk als in de film, althans zoals ik het heb mogen ervaren in de periode 1976-1985.
Als je de beambte het plafond in het rijtuig ziet openen om te checken besef je hoe controlerend en wantrouwend het regime was!
De DDR-burgers in de film zijn allemaal plichtsgetrouw, in het echte leven waren ze maar wat blij met een westerse spijkerbroek, een Sony-walkman of een paar losse keiharde D-marken.
De rijtuigen in de film ogen spartaans en waren dat ook. Snuif de denkbeeldige bruinkoolgeur op en het tijdsbeeld is compleet! :D
Re: DR loks /treinen in west Duitsland
de algoritmes van youtoep zijn meedogenloos.....  helaas is betreffende lok voor 225 ex veiling en verzendkosten weggegaan, en ik ben m niet..
en idd een land wat gebaseerd is op wantrouwen en controle, en waar meer mensen druk zijn met het controleren van mensen als mensen die iets nuttigs bijdragen aan hun samenleving kan in mijn ogen nooit overleven op de lange termijn.  'Das leben der anderen' is wel een mooie film in dat thema

naja... straks na de kerst maar weer eens kijken of er wat leuks voorbij komt...
Re: DR loks /treinen in west Duitsland
 :P  Ga ik ook maar eens in deze groep zitten en posten,...
immers het rest mateiaal van de Deutsche Reichsbahn spreekt me zeer aan.
heb al meer dan 30 jahre plandampf gevolgd waarvan veel beeldmateriaal in foto en film
zal dan ook maar es wat posten als ik aan mijn dia's ga beginnen hoop dat hier interesse voor is! :P
Grüsse der DR fan aus den Niederlande
Re: DR loks /treinen in west Duitsland
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: DR loks /treinen in west Duitsland
Hi Huub? "4K",

Kom maar op met je beeldmateriaal, klink interessant.

groet
Harald