Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Spoor1 - Digitale racebaan gecombineerd met Marklin Maxi spoorbaan

Gestart door Merc_A zaterdag 26 januari 2019, 23:38:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Spoor1 - Digitale racebaan gecombineerd met Marklin Maxi spoorbaan
Dag allemaal,

Ik ben Merc en kom al een jaar of wat hier af en toe binnengelopen, soort van oudgediende die nooit lang blijft hangen.
Dat komt omdat mijn primaire passie (digitaal) slotracen betreft, en secundair ik daar graag ter decoratie een 1:32 spoor 1 Marklin Maxi treinbaan omheen leg. De Spoor 1 baan is dus geen serieuze treinbaan maar vooral decoratief bedoeld. Elk jaar op 1 januari moet de baan klaar zijn voor de jaarlijkse nieuwjaarsrace.
Dat wil niet zeggen dat ik de treinen niet laat rijden, integendeel. Met Delta digitaal rijden er tot vier treinen tegelijk hun rondjes rondom de racebaan, dat ziet er prachtig uit. Dit jaar heb ik een grote racebaan met spoor 1 baan gebouwd die een maand of wat kan blijven liggen.



Deze ligt in een aparte kamer van ons leeggekomen kantoor (ons architectenbureau is verhuisd, we groeiden uit ons jasje in het pand naast ons woonhuis). De ruimte meet ongeveer 8 bij 4 meter, de randvoorwaarde was dat een vrije doorloop naar de trap en naar de voorkamer behouden blijft, ergo een tafel in het midden waarop de baan kon komen.



Dat leverde na veel ontwerp- teken- en puzzelwerk bovenstaand baanontwerp op:
Tafel 6,5 x 2,28 meter, rondom vrij van de wanden, dus je kunt er een rondje omheen lopen. Ik wilde dit jaar eindelijk gevolg geven aan mijn oude wensthema van een straatracebaan op een rommelig industrieterrein: dus snelweg, ringweg, loodsen, oude bouwsels, onkruid, bosjes, rafelranden, rangeerterrein, veel treinspoor dat vlak langs de weg ligt, zoals je op haventerreinen wel ziet. Eigenlijk evenveel treinbaan als racebaan, zodat de marklin maxi treinen een mooi decor van de straatrace kunnen vormen. Er moeten 4 treinen tegelijk op de baan geparkeerd kunnen staan, dus minimaal 3 rangeersporen.
Als start/finish dacht ik aan een tankstation met nachtcafe, zo'n rafelig baken van licht op een verder verlaten bedrijventerrein.



Als eerste een grote tafel gebouwd, daar ging veel tijd mee heen en zowat de hele voorraad aan mdf platen die ik nog had liggen.
Omdat ik strak van een gemaatvoerde tekening werkte, kon ik zonder de baan uit te leggen al de brug bouwen. Op de mdf platen heb ik een laag karton gelegd voor geluidsisolatie, ietwat materiaaldikte om draden weg te werken en als onderlaag om het evt pleisterwerk niet direct met de mdf in contact te laten komen.



Nadat dit alles klaar was kon de racebaan worden uitgelegd.
Een heel grote baan: lange rechte stukken, veel verschillende bochtencombinaties, een goede dubbele pitlane en een brug/viaduct voor ook de nodige hoogteverschillen. Al met al kwam ik op bovenstaand plan uit, met uiteindelijk ca. 32 meter aan baan. De ruimtes tussen de wegen zijn bestemd voor treinen: rangeersporen, loodsen etc.
Ik vergeet nog bijna te vertellen dat de baan zoals elk jaar een Scorpius wireless digitale racebaan is, 2 sporen en gemaakt van een ratjetoe aan baanstukken van zowat alle merken: Fleischmann is de basis, maar er zitten ook bochtstukken in van Polistil en Ninco. Daarnaast digitale wissels van Carrera, Ninco en Scalextric. We kunnen met z'n zessen tegelijk racen.



Nadat ook het spoor was gelegd was het de hoogste tijd voor de afwerking, het moest tenslotte op 1 januari klaar zijn. Dus hard gewerkt aan de baanverlichting, de slipstroken (gips en polystyreenplaten 10mm.), gebouwen als scenery en de vangrails/hekken. Op bovenstaande foto zie je al deze elementen: de spoorbaan, de grijs/zwart geschilderde slipstroken, hekwerk van karton met daarin opgenomen de feestelijke baanverlichting, en in de pits staat al het klassieke Herpa wegrestaurant.



Tot slot nog de pc geïnstalleerd, monitoren geplaatst, dongles opgehangen voor de radiografische communicatie tussen auto's, handregelaars en de tijdwaarneming op de pc, alles getest - en toen was het zomaar 1 januari en tijd voor de grote nieuwjaarsrace :)



Daar is natuurlijk een leuke aftermovie van gemaakt, waar de marklin maxi trein uiteraard ook in figureert :)
Van de week heb ik nog een filmpje gemaakt, met alweer treinen en katten in de hoofdrol (je zou bijna vergeten dat het een racebaan is) :)



Sinds 1 januari ben ik nog blijven knutselen aan de baan, 1001 dingen die beter, anders en netter kunnen. De komende maanden blijft de baan nog liggen, ik kan er dus nog het nodige aan verbeteren. Zo ben ik vandaag begonnen aan het leggen van grind tussen de bielzen.



Nu ben ik met betrekking tot modelspoorbanen bepaald een beginneling, en zou graag leren van jullie adviezen en tips!



Zo heb ik het grind (aquariumbodem) met een lepel gelegd en met een kwastje tussen de bielzen verdeeld. Het grind ligt net iets onder de bovenrand van de bielzen, zodat de bodem wel bedekt is maar de wissels nog probleemloos kunnen bewegen.
Wat een monnikenwerk! Ik heb nu een halve meter gedaan - en ik moet nog 16 strekkende meter :)



Ik heb om het vast te leggen over het gelegde grind een mengseltje gesmeerd van 1 deel water met 1 deel witte houtlijm en een drupje afwasmiddel.
Dat heb ik online gelezen, maar of het goed plakt?
Ik zou graag weten of er slimmere leg- en plakmethodes zijn om het grind netjes op zijn plek te krijgen en te houden. Ik heb nog aan verdunde tegellijm zitten denken, maar dat lijkt me moeilijker te verwerken, houtlijm verdunt zoveel makkelijker.
Hier weten jullie vast goede oplossingen voor, ik laat me graag corrigeren en verbeteren. Alvast dank voor de tips en suggesties!

Merc

Re: Spoor1 - Digitale racebaan gecombineerd met Marklin Maxi spoorbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Spoor1 - Digitale racebaan gecombineerd met Marklin Maxi spoorbaan
Ook van je vorige race/trein=combi's genoten, Merc  :thumbup:
En ook deze is weer de moeite waard, dat licht maakt het heel speciaal.

Dat water/lijm/dreft mengsel plakt uitstekend hoor !
Verwijderen kan met warm water, maar is wel een heel gedoe.

Grtz Tony
Re: Spoor1 - Digitale racebaan gecombineerd met Marklin Maxi spoorbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Spoor1 - Digitale racebaan gecombineerd met Marklin Maxi spoorbaan
Dag Merc,

Ik had er nooit bij stilgestaan dat de digitale techniek ook bij racebanen zijn intrede gedaan had, dit geeft wel een hoop extra mogelijkheden.

Het ziet er mooi uit  :thumbup: :thumbup:
Leuk om dit gezien te hebben.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Spoor1 - Digitale racebaan gecombineerd met Marklin Maxi spoorbaan
Hallo Merc.
Deze baan is nog weer mooier dan de vorige en geeft ook nog eens enorm veel rij-plezier! :thumbup:
De filmpjes zijn erg leuk om te bekijken en de film"poes" houdt alles goed in de klauwen.
Prachtig gemaakt en bijzonder fraai in beeld gebracht.

Graag weer tot de volgende keer.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Spoor1 - Digitale racebaan gecombineerd met Marklin Maxi spoorbaan
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Spoor1 - Digitale racebaan gecombineerd met Marklin Maxi spoorbaan
Heel mooi gedaan! Heb is jammer dat ik er de ruimte niet voor heb, anders was ik ook direct over gestapt op spoor 1.
Re: Spoor1 - Digitale racebaan gecombineerd met Marklin Maxi spoorbaan
Dank voor de reacties!
Ik heb de verdunde houtlijm met drupje dreft methode toegepast, na een nachtje drogen ligt het grind idd mooi vast, opmerkelijk vast zelfs.
Het spoor oogt met grind om de bielzen echt veel mooier!

Merc
Re: Spoor1 - Digitale racebaan gecombineerd met Marklin Maxi spoorbaan


Het grind ligt! Monnikenwerk, kostte me de hele zondag... Maart het is klaar en oogt beter dan het kale karton wat onder de rails lag.

Merc
Re: Spoor1 - Digitale racebaan gecombineerd met Marklin Maxi spoorbaan


Scenery maken is hoogst verslavend, argh! Ik bleek nog een stuk of wat van deze lantaarnpaaltjes te hebben liggen - stokoud maar ze doen het nog! Het oogt wel zo leuk, perronverlichting :)

Merc
Re: Spoor1 - Digitale racebaan gecombineerd met Marklin Maxi spoorbaan
Alle rails in het grind gelegd, even een overzichtje van het geheel :)

Re: Spoor1 - Digitale racebaan gecombineerd met Marklin Maxi spoorbaan


Altijd leuk te zien dat er werkelijk plekken zijn die lijken op de eigen wereld op schaal 1:32 :)



Dit is het plaatsje Tavares in Florida, waar een zijlijn dwars door het stadje voert en daarbij langs en zelfs over de verkeersweg voert.



Daar waar de spoorlijn over de middenberm rijdt lijkt het sprekend op het rechte stuk in mijn baan. Mooi ook dat beeld van een omvangrijke goederentrein die over de rijbaan dendert.

Nog een filmpje van de situatie, veel kijkplezier!



Merc
Re: Spoor1 - Digitale racebaan gecombineerd met Marklin Maxi spoorbaan
Dat zie je in de USA wel vaker. Dit is La Grange, Kentucky (beeld van de webcam), en ik heb begrepen dat de spoorlijn er eerder was dan de stad.

Re: Spoor1 - Digitale racebaan gecombineerd met Marklin Maxi spoorbaan
Geweldig  :-)
Re: Spoor1 - Digitale racebaan gecombineerd met Marklin Maxi spoorbaan


Vanavond gezellig zitten kliederen met plakkaatverf om het eindpunt van de lijn en de eromheenlopende Parabolicabocht in asfaltzwart en betongrijs te zetten. Verven is Zennn :)
Re: Spoor1 - Digitale racebaan gecombineerd met Marklin Maxi spoorbaan
Dag allemaal, dat is lang geleden... intussen zijn we aanbeland in 2023.
De baan uit 2019 bestaat niet meer, maar afgelopen kerst heb ik weer een nieuwe racebaan met een spoor 1 baan eromheen gemaakt.

Wellicht vinden jullie het leuk om een ouderwetse Marklin Maxi te zien rondrijden? Zo ja, hier een video.

Re: Spoor1 - Digitale racebaan gecombineerd met Marklin Maxi spoorbaan
Supervet! Wat zou ik graag weer eens slotracen... Maar dan fatsoenlijk, zoiets als dit... Wow!
Re: Spoor1 - Digitale racebaan gecombineerd met Marklin Maxi spoorbaan
Haha ja dat racen met z'n allen is het allerleukst 😊 omdat mijn racebaan schaal 1:32 is, is een spoor 1 baantje eromheen wel zo leuk en decoratief. Het is ook niet meer dan een lus om de racebaan met een opstelspoor ernaast om de trein te parkeren. De trein is dus vooral aankleding en de zware metalen Maxi treinen die met puffende rook rondrijden een lust voor het oog.
Het gaat vooral om het racen, en dat is supergezellig zoals uit deze video mag blijken:
Veel kijkplezier
Re: Spoor1 - Digitale racebaan gecombineerd met Marklin Maxi spoorbaan
 :) Erg leuk filmpje. :thumbup:
Mooie scenery gemaakt rondom de racebaan, het geheel is gewoon top. :thumbup:  B)
 :o) Ik dacht even dat jullie kerels dik ingemaakt werden door de vrouwen, maar gelukkig in het eindklassement werd de rangorde weer duidelijk. >:-D
Want ja, ga als man maar eens uitleggen maandagochtend op je werk dat je met je racebaan autootjes verliest van je vrouw. :-)

Dirk-Jan