Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Bezetmelding sporen schaduwstation

Gestart door JH maandag 10 maart 2008, 15:24:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bezetmelding sporen schaduwstation
Wie kan mij info geven over 'n eenvoudige bezetmelding van 'n 5 sporig schaduwstation. Ik werk met 'n CU 6021 en 'n 80F.
Is dit mogelijk met het gebruik van reedcontacten?
Al enkele dingen op het forum gelezen, maar ben er nog niet uit.

Ik heb C-rails.

Jos
Re: Bezetmelding sporen schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Bezetmelding sporen schaduwstation
Hallo Jos,

De makkelijkste manier is één railstaaf isoleren en de treinen de twee railstaven electrisch met elkaar laten verbinden via de assen. Dat massacontact kun je zonder problemen gebruiken voor de aansturing van relais of signalering, zolang deze gebruik kunnen maken van de bruine massa van je Märklin trafo's.

Zie hier voor een schemaatje.

Van elkaar geïsoleerde railstaven zijn zeer eenvoudig te realiseren met K-rails, met iets meer werk ook met C-rails, maar problematisch bij M-rails. Voor het isoleren van de lassen aan de beide einden van je bezetmeldsecties kun je bv Fleischmann 6403 isolatielassen gebruiken.

Er is echter al heel veel over geschreven op het forum. Ik raad je aan de zoekfunctie (klik hier) te gebruiken om meer info te vinden over bezetmelding.

Succes!

Martijn
Re: Bezetmelding sporen schaduwstation
Uiteraard kun je bij M-rail gebruikmaken van stroom detectie, dan hoef je je rails ook niet te verbouwen.
Re: Bezetmelding sporen schaduwstation
Ik heb C-rails. Hoe kan ik die het beste isoleren en groot moet de afstand zijn.

Is die stroomdetectie ook bij C-rails bruikbaar?

Jos
Re: Bezetmelding sporen schaduwstation
C-rail is geloof ik te isoleren door aan de onderkant de verbinding tussen de 2 spoorstaven door te slijpen.

Stroomdetectie is ook mogelijk bij C-rail
Re: Bezetmelding sporen schaduwstation
is het voor massadetectie?
dan kan dit http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/Handboek%20Marklin-Systems.pdf je helpen(p48)maak een stuk  zo lang als je langste trein,heb je een trein die dubbel zo lang is als je andere?,neem dan de afstand van een korte trein.

ik begrijp eigenlijk je vraag niet zo goed,kunnen er meerdere treinen op een opstelspoor wachten tot ze een rondje mogen rijden?

Moeten ze automatisch stoppen????


kan je even de technische kanten van je vraag en van je schaduwstation hier neerpennen
Re: Bezetmelding sporen schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Bezetmelding sporen schaduwstation
Jos,

Lees ook dit topic eens door.

Nog een tip: kijk eens op de site van Riny, in de afdelingen Tips & Trucs en Downloads.

Martijn
Re: Bezetmelding sporen schaduwstation
Gaat dat wel met enkel een 6021 en 80 F zoals hij aangeeft te hebben?
Re: Bezetmelding sporen schaduwstation
Als Jos alleen een 6021 en 80F heeft gaat dat niet.

Mvg,
Peter
Re: Bezetmelding sporen schaduwstation
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Bezetmelding sporen schaduwstation
Ik moet bij mijn baan ook nog de boel in blokken verdelen en ik wilde hier nog een draadje over starten, maar kan het ook in deze kwijt.
Maar bij bovengenoemde links kan ik niet veel info over de lengte van de bloksecties vinden.

Wat Conducteur zegt; "zo lang als je langste trein", lijkt me een beetje kort.
Ik dacht eerder aan twee a drie meter en voor de schaduwsporen; per spoor een blok.

Iemand die hierover wat meer info uit eigen ervaring kan geven?

Ik moet ook nog stopsecties maken op de schaduwsporen.
Maar ik twijfel of ik deze aan het begin en aan het eind, voor elk schaduwspoor zal maken.
Dit om de schaduwsporen in twee richtingen berijdbaar te maken.
Graag hierover advies, liefst uit ervaring.

Re: Bezetmelding sporen schaduwstation
Martijn en Conducteur bedankt voor de tips.
Ik denk dat ik hier 'n stuk verder mee kom. Zit in de opbouwfase van m'n baan en kan dus nog het een en ander aanpassen.
Mocht ik er niet uitkomen dan horen jullie weer van me.

Jos
Re: Bezetmelding sporen schaduwstation
Ikzelf zou opteren voor de reedcontacten. Deze plaats je bij het begin van uw verschillende inrijsporen en je bevestigt de magneet onder aan telkens de laatste wagon.
Als dan het reedcontact in werking treedt ben je zeker dat de laatste wagon van dat reinstel het in(of opstel)spoor is binnengereden. Met massadetectie is dit moeilijker te achterhalen.

Guy (Belgie)
Re: Bezetmelding sporen schaduwstation
Jos,

Heb je ook een 6050/51 ?.

Mvg,
Peter
Re: Bezetmelding sporen schaduwstation
Ik dacht zelf ook aan reedcontacten te gaan gebruiken, omdat ik al 'n stuk baan heb liggen. Hierin zijn wel baanvakken van ca. 10 rails (ca. 2 mrt) gemaakt, omdat m'n langste stationsspoor 9 rails wordt.

Peter, ik heb geen 60501/51, maar denk in de toekomst hier wel naar toe te moeten of iets dergelijks.

Jos

Re: Bezetmelding sporen schaduwstation
Als je (nog) geen interface hebt kies dan voor duurcontacten zoals massadetectie of stroomdetectie en niet voor momentcontacten.

Mvg,
Peter
Re: Bezetmelding sporen schaduwstation
Weet iemand 'n goed adres waar de reedcontacten verkrijgbaar zijn.

Jos
Re: Bezetmelding sporen schaduwstation
Lid sinds: 2010

Een ding is (nog steeds) zeker : ik spoor WEL!!

offline
Re: Bezetmelding sporen schaduwstation
Hoi. Zoals al vaker op dit forum : www.conrad.nl   :!:

Gr.
Maarten
Re: Bezetmelding sporen schaduwstation
Maarten, bedankt voor de info. Ik heb op die site gekeken, maar kom niet uit de verschillende types.
Ik ben nog maar 'n leek op dat gebied. Kan je mij 'n bruikbaar type aangeven.

Jos
Re: Bezetmelding sporen schaduwstation
ik heb onlangs deze bij conrad besteld, werken goed.

betstelnummer 503770    REEDSCHAKELAAR 13 MM

Bij inbouw zijn er wel een paar gesneuveld, dus advies is om een paar extra te bestellen.

gr Leon
Re: Bezetmelding sporen schaduwstation
Ik heb ze bij Viessmann gekocht. Nog een enkele gesneuveld. Trouwens als er al iets kapot gaat bij Viessmann mag je dit altijd (tuurlijk niet na 2 jaar) omwisselen. (kostprijs zo'n 7,5 euro )

Guy
Re: Bezetmelding sporen schaduwstation
Leon en Guy bedankt voor de info!

Jos
Re: Bezetmelding sporen schaduwstation
Leon, heb je ook info over de magneet die ik daarbij kan gebruiken.

Jos
Re: Bezetmelding sporen schaduwstation
 JH zijn ook bij Viessmann te koop (5 stuks in één zakje). Geloof dat de prijs rond de 9 euro/zakje zit.

Guy
Re: Bezetmelding sporen schaduwstation
Ik heb deze magneten gebruikt:

conrad nr: 185106    Miniatuurmagneet NdFeB 8x5 mm

gr Leon
Re: Bezetmelding sporen schaduwstation
Ik heb zelf ook een schaduwstation met 5 opstelsporen, aangestuurd met een CU6021.
Het wordt aangestuurd door Lauer, dit bevalt perfect echt geen omkijken naar.
Voor informatie en verkrijgbaarheid verwijs ik je door naar Keuterman.

Groet en veel succes,
Martijn
Re: Bezetmelding sporen schaduwstation
Bedankt heren voor de info!

Jos