Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Verdere opbouw iTrain testbaan

Gestart door toledo85 zondag 30 december 2018, 18:30:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: bezetmelders en iTrain
@ iTom ik had de terugmeldmoniter gewoon groter gemaakt.
En toen kwam allen tevoorschijn,Heb er zelf niks aan gedaan.
Maar zodoende zag ik wel dat helemaal onderin bij 1.1 en 1.5 de rand licht blauw gekleurd is.
Waar heb je die 3.2 3.2 en 3.3 gevonden ik kan dat nergens terugvinden namelijk

En uiteraard voor iedereen op het forum,Een gelukkig nieuwjaar en de beste wensen voor 2019
Re: bezetmelders en iTrain
Ik stel voor dat je deze vraag gewoon plaatst op het forum waar die thuis hoort.
Daar reageert de ontwikkelaar van het programma op, en heb je rechtstreeks de juiste informatie.

Groetjes
Re: bezetmelders en iTrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: bezetmelders en iTrain
 @citaat Wim, even terug lezen, de vraag is ook al op het betreffende forum gesteld.

@citaat @citaat Toledo85 (is dat ook je roep naam) In jouw bestand wat je hier op het forum als bijlage hebt geplaatst heb ik gevonden dat bzm 2.1, 2.2 en 2.3 als adres 3.1, 3.2 en 3.3 hebben.



Zet je roep naam er ook eens bij, is gelijk een goed begin voor 2019.
Re: bezetmelders en iTrain
De vraag staat indd ook op het iTrain forum,
Alleen hier zijn er meer reacties valt me op.
En met mijn vorige besturing (ecos icm met koploper digikeijs en rosoft) ben ik hier zeer goed geholpen.
En zeker ook door jou Wim.

@tom die fout had ik dus al hersteld,bij mij staat het al goed nu.
Zal me vanmiddag er weer eens ff goed voor gaan zitten.

Van Toledo is de achternaam ;)....85 is mijn geboortedatum
John is de roepnaam...
Re: bezetmelders en iTrain
Ik weet niet hoe het kan, maar de eerste 4 melders doen het.
Ik heb de baan aangepast naar een rondje met 4 blokken.
Nu met de melders opnieuw aansluiten doen ze het gelijk.
Wel zijn alle kabels uit de cs een keer los geweest ook van de s88 link.
Misschien dat het contact niet goed was,Maar op de cs deden ze het wel. :?

Nu vraag ik me af hoe ik de blokken het beste kan opmeten om de lengte`s in te voeren.
Met een meetlintje gaat niet meer echt werken dadelijk in de grote baan.





Re: bezetmelders en iTrain
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: bezetmelders en iTrain
Twee mogelijkheden om de bloklengtes te bepalen zonder te meten:


  • Uitrekenen aan de hand van de rails. Dan moet je uiteraard van elke rail weten hoe lang die is.
  • Als je jouw baanplan invoert in WinTrack (demo-versie is gratis), kun je alle rails van een blok selecteren en dan staat rechtsonder de lengte in meters, afgerond op twee decimalen.
Re: bezetmelders en iTrain
Van de meeste rail weet ik de lengte`s wel alleen van de bochten niet
Wat er in de wiki staat over k rail geometrie staat snap ik niet echt,
Daar geeft hij voor een R 1 bocht 1130 mm aan

Bij wintrack zal er denk ik in de demo maar een bepaalt aantal railstukken te gebuiken zijn.
Dat is fijn voor de testbaan maar niet voor de grote baan denk ik
En dan moet ik de lengtes van de melders nog uitrekenen.

Dus ik denk dat uitrekenen aan de hand van de rail de beste optie zal zijn

mvg john
Re: bezetmelders en iTrain
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: bezetmelders en iTrain
K-rail heb ik niet en ik heb me er dan ook nooit echt in verdiept. Van C-rails weet ik alle lengtes. Toevallig is de geometrie van de K-rail bocht R1, 30° (2221) gelijk aan die van de C-rail bocht R1, 30° (24130). Die is 188,5 mm lang, dat geldt dus ook voor de 2221.

De 1130 mm die je in de wiki hebt gevonden, is bedoeld voor een 180° boog in K-rails R1. De wiki klopt niet precies, het moet 1131 mm zijn, maar die ene milimeter zal voor iTrain niet uitmaken.

De WinTrack demoversie heeft geen limiet. Ik heb er al plannen in ontworpen met vele honderden rails. De grootste beperking is dat je de plannen niet kunt opslaan of afdrukken. Dat laatste vind ik geen bezwaar, maar dat niet kunnen opslaan is wel een echte beperking. Voor een klein plan is het niet veel werk om het opnieuw in te voeren, voor een groter plan ligt dat anders, helemaal als hoogtes en stijgingen ook een rol spelen. Maar om de lengtes van blokken te bepalen, hoeft dat allemaal niet. Je hoeft alleen maar de verschillende blokken in te voeren, niet eens de hele baan.
Re: bezetmelders en iTrain
Oke ik kwam al op 18 cm uit voor de 2221..
Er liggen voornamelijk 2221 en 31 bochten in de baan.
De helix zitten ook alleen 21 en 31 bochten in met in het midden 3 x 2200

Heb nu de de demo van wintrack er op...maar daar staan de lengtes van de bochten ook niet bij
Even zoeken hoe hat daar zit met de bloklengte`s zoals je aangaf in een eerder bericht

mvg john
Re: bezetmelders en iTrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: bezetmelders en iTrain
Stuur me maar een Pb, kan je wel helpen.
Re: bezetmelders en iTrain
Ben den Hollander
gast

Re: bezetmelders en iTrain
Citaat van: toledo85 op donderdag 03 januari 2019, 17:17:40

Dus ik denk dat uitrekenen aan de hand van de rail de beste optie zal zijn


Dat is het ook. Dat Wintrack gedoe zou verboden moeten worden. :D

Hoeveel verschillende bogen heb je, zullen er geen 10 zijn toch? Meet zo'n railtje per artikelnummer even op met een rolmaat, schrijf het op een stukkie papier, leg het papiertje daar waar je het ook weer terug kan vinden en klaar. En vergeet de millimeters, het steekt allemaal niet zo nauw....... ;)
Re: bezetmelders en iTrain
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: bezetmelders en iTrain
Wat rails invoeren, een aantal selecteren (dan krijgen ze rode randen) en dan staat er rechts ondering hoelang alle geselecteerde rails bij elkaar is. Het bijgevoegde voorbeeld laat zien dat een cirkel met 2231 een lengte heeft van 2,67 meter. Het andere spoor heb ik er bij gezet zodat het verschil met de geselecteerde rails duidelijk is, verder doet dat er niet toe.
Re: bezetmelders en iTrain
Ik had het inmiddels gevonden...bedankt voor de tip.
Dit maakt het vrij makkelijk voor de grote baan straks..

@ Ben   het zijn niet veel bochten nee,
Maar voor sommige stukken in de baan werkt dit zeer makkelijk straks.

@ Tom ik stuur je een pb
Re: bezetmelders en iTrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: bezetmelders en iTrain
Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 03 januari 2019, 19:26:04
En vergeet de millimeters, het steekt allemaal niet zo nauw....... ;)

De lengtes bij elkaar optellen, steekt ook niet zo nauw, als het maar een beetje in de buurt komt  :P
Re: bezetmelders en iTrain
Bedankt voor de tips, deze waardeer ik allemaal.
Ik ga nu aan de slag met de lengtes instellen dat moet nu wel goed komen :-)

@tom ik heb je een pb gestuurd.
Re: bezetmelders en iTrain
Even een nieuw bestand bijgevoegd van de testbaan tot zover.
Ik heb de baan aangepast zodat ik 4 blokken in de buitenbaan heb.
De opstelsporen volgen stap voor stap.
Het gaat dus momenteel alleen nog om de blokken 1 2 3 en 4 en locomotief mak 6513,
Hiervan zijn de lengtes en zo ingevuld, de melders werken en de loc rijd.
Maar hij stopt op de inrijmelder ipv de stopmelder met routeren en rangeren dus er zit nog iets fout   maar wat?...
Dus wie heeft er zin om weer even naar het baanbestand te kijken...

verder iedereen bedankt voor alle tips ben blij dat het nu werkt

mvg john
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Topic naam gewijzigd
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Een heel belangrijk deel om op gebruik positie te kunnen rijden is de loc ijken, dat is nog niet gebeurt.
Verder lengte van wissels, bezetmelders, treinen en blokken in te vullen net als het invullen van de terugmelder-offset
Bij het automatisch rijden zonder route dien je gebruik te maken van geselecteerde stationsgebieden, stationstypes en treintypes.
Marges in de blokeigenschappen moet je niet veranderen, pas als je weet wat dat betekent kan je het aanpassen.

Veel fouten kan je via de diagnose terug vinden, los deze ook op.
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Gisteravond nog wat gespeeld met de snelheidsmetingen.
Moeten de decoders met 126 stappen allemaal geijkt worden??? , voor en achteruit?
De lengte`s zijn van de gehele buitenronde helemaal ingesteld,Het binnenste stuk gebruikt ik momenteel nog niet.
Maar ligt helemaal klaar om verder aan te sluiten dat zal ook snel volgen
Verder in de geselecteerde stationsgebieden, stationstypes moet ik me nog verdiepen.
In koploper gebruikte ik alleen maar treintypes,deze zijn in iTrain wel al ingesteld als het goed is.
De marges moest ik indd weer uitzetten.
En alles in de diagnose is voor de buitenronde nog niet belangrijk al die locs staan op de grote baan dus
die gegevens volgen stap voor stap.
Alleen de lengte`s van het binnenstuk moet ik nog even invoeren

mvg john


Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Citaat van: toledo85 op vrijdag 04 januari 2019, 17:20:00Moeten de decoders met 126 stappen allemaal geijkt worden??? , voor en achteruit?
Steeds 4 of 5 stappen overslaan. iTrain bepaalt dan de tussenliggende waarden.
Voor- en achteruit zal bij symmetrische locs weinig uitmaken. Bij asymmetrische locs zoals stoomlocs kan het zeer wenselijk zijn om zowel voor- als achteruit rijdend de snelheid te ijken.
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Ben den Hollander
gast

Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Citaat van: toledo85 op vrijdag 04 januari 2019, 17:20:00

Moeten de decoders met 126 stappen allemaal geijkt worden??? , voor en achteruit?


Stel schaalsnelheid in iTrain is max. 120km/hr en je hebt een lineaire snelheidscurve dan is een decoderstap minder dan 1 km/hr. Bij het optrekken en afremmen gaat iTrain dus sowieso heel veel stappen overslaan.

Oftewel: ga op 28 stappen rijden, doe ze allemaal ijken dan heb je dat gedoe niet en kun je toch netje optrekken en afremmen.

Gr, Ben.
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Bedankt heren...

Het gaad goed komen...rangeren,routeren lukt allemaal B) B)
Ook het laten stoppen op de stopmelders lukt al prima...
Nu verder met de metingen van de andere locs...1 tje is er gedaan

mvg john
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Citaat van: Ben den Hollander op zaterdag 05 januari 2019, 07:25:31
Oftewel: ga op 28 stappen rijden, doe ze allemaal ijken dan heb je dat gedoe niet en kun je toch netje optrekken en afremmen.


Hier ben ik het helemaal mee eens, met het oog zie je het verschil niet!
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
iTom, als ik dit allemaal zo lees, dan ben ik heeeeeeel erg blij met het programma koploper.

Dan maar een minder mooi plaatje.

Groetjes
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
En niet vergeten te melden, Koploper is gratis. Kan ik het geld wat ik kwijt ben aan licentie en updates ergens anders aan besteden.
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Altijd fijn als mensen blij zijn, toch.  :)


Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Citaat van: Sprinter op maandag 07 januari 2019, 11:24:53
iTom, als ik dit allemaal zo lees, dan ben ik heeeeeeel erg blij met het programma koploper.

Dan maar een minder mooi plaatje.

Groetjes

Sprinter (Wim) ik neem aan dat je ook heeeeeeeel erg blij zal zijn dat iTrain gebruikers ook Rosoft gebruiken.
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
iTom,

Ik heb gewoon een betaalde versie van iTrain. En toch ben ik nog steeds blijer met Koploper.
De hoeveelheid informatie/data die je moet invoeren in iTrain staat mij tegen, en dat wordt met iedere update meer en meer. En daarbij ben ik regelmatig het overzicht kwijt. Ik weet het, het is een kwestie van smaak en gewenning. Na 5 minuten hangen wil je niets anders meer.

Groetjes
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
 @citaat Zal toch wat met de leeftijd te maken hebben, zelf heb ik er gelukkig geen last van. :)

Ik heb geen ervaring met hangen maar wel voor het delen van plezier in de hobby.
Indien nodig wil ik je best wel een keer helpen met iTrain want mij heb je in het verleden ook vaak geholpen wat ik nog steeds waardeer. :thumbup:
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
iTom,

Het is gewoon een kwestie van stug doorgaan met invoeren. Overigens moet de baan ook aangepast worden, een dynamisch schaduwstation kent iTrain niet, en daar heb ik er twee van met elk 7 sporen.
Het werkt inmiddels in simulatie, met melders die nog niet in de baan aanwezig zijn.

Groetjes.
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Citaat van: iTom op maandag 07 januari 2019, 13:32:03@citaat Zal toch wat met de leeftijd te maken hebben, zelf heb ik er gelukkig geen last van. :)
Mede gelet op mijn eigen leeftijd: Hoe ouder je bent, des te minder last (in dit geval)? :)
Als je ergens een probleem mee hebt, dan is het een kwestie om het probleem in twee stukken te verdelen/knippen. Die twee stukken behoeven niet even groot te zijn. Net zo lang doorgaan met knippen totdat je het kleinere stukje snapt.
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Ben den Hollander
gast

Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Ik denk dat Sprinter Wim prima in staat is zichzelf iTrain meester te maken. Het is lijkt mij meer een gevoel: het is net effe anders als wat je gewoon bent als Koploper rijder.

Gr, Ben.
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Ja hoor dat lukt best wel. Is een kwestie van stug door gaan met in typen. En alle toetsenbord functies eigen maken, dat laatste zal nog wel even tijd vergen.
Zal me binnenkort ook eens verdiepen in de acties. In koploper en koploperbaan zitten namelijk een paar variabele treinroutes op basis van logische acties, die eigenlijk wel een must zijn.

Groetjes
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Maak gebruik van de sneltoetsen voor de bezetmelders (f), blokken (b), richting (p).
Scheelt een hoop werk en het staat in één keer goed.
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Tot zover rijd en schakelt het,Nog een paar dingen invullen en dan zal ik weer een bestandje plaatsen hier.
Wel alvast weer een vraagje,
Als ik achteruit een doodlopend opstelblok in wil rangeren met alleen een loc lukt dat prima.
Ook om hem iets verderop in het blok te laten stoppen.
Maar hoe doe ik dat met wagons erachter?, Ik had er 2 ingevoerd maar ze stopte gelijk bij het bereiken van de melder,
Om dat aan te passen met verschuiven lukte nog niet.

Straks verder proberen
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Stand van zaken tot nu toe.

Seinennummering/adressering is uit de duimgezogen en kloppen niet met de werkelijkheid en het gebruikte seinbeeld.
Evenals de lengtes, en bezetmeldnummering.
Dit was voor mij even om wat meer feeling te krijgen met iTrain.

Groetjes
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
 @citaat Is niks mis mee.

Je kan in de stationseigenschappen nog aangeven welk treintype toegang heeft, daarmee kan je dan ook nog de wachttijd instellen. Voor virtueel testen is 5 sec wachttijd prima. Ook kan je dan bepalen waar de loc/trein mag gaan pendelen.
Automatisch rijden zonder route vraagt om treintypes, zeker als er meerdere treinen gaan rijden is het noodzakelijk om dat te gebruiken.

In blok B43 zie ik aan beide kanten een sein maar het is éénrichtingsverkeer, sein S137 heeft dan geen functie.

In de blokken 38, 35 en 29 kan je in de blokeigenschap onder Optie Automatische seinen aanvinken ook al is het een beetje uit de duim gezogen zullen deze seinen het beeld geven van een bloksein.
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Ik denk dat het Wim zelfs lukt om zijn baan in Raptor te zetten ondanks "geen beeldscherm" dus meer denkwerk, maar wel logisch denkwerk

Groet, Anne W
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
stoppen met wagons gaat al beter..^^
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Ben den Hollander
gast

Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Citaat van: Anne W op dinsdag 08 januari 2019, 19:05:16

Ik denk dat het Wim zelfs lukt om zijn baan in Raptor te zetten ondanks "geen beeldscherm" dus meer denkwerk, maar wel logisch denkwerk


Zekers. Maar dat zou echt een stap terug zijn in functionaliteit.
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
 @citaat

Geen commentaar natuurlijk, groet, Anne W
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 09 januari 2019, 08:09:45

Zekers. Maar dat zou echt een stap terug zijn in functionaliteit.

Zal jullie gerust stellen, daar besteed ik geen tijd en energie aan.

Groetjes
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Heb me even proberen in te lezen in de Acties binnen iTrain. Maar ik ben bang dat ik daar tegen een groot probleem aanloop die de functionaliteit welke Koploper mij te bieden heeft ernstig te kort doet.

Groetjes
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
 @citaat Wim, dan gewoon lekker doorgaan met koploper, is toch niks mis mee.

Maak de keuze die het beste bij je past, waar je jezelf senang bij voelt en waar je mee overweg kan.
Dat is de vrijheid in onze hobby, niets moet, alles mag.
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Nee, iTom zo werkt dat niet. Ik wil eerst voor mij zelf bewezen hebben dat het (nog) niet kan, daarvoor is het nu tijd om mij in te lezen (werken) in de acties die iTrain mij te bieden heeft, en ik even op de iTrain manier moet gaan denken. Pas dan kan ik een eind oordeel vellen. Maar mijn eerste gevoel (indruk) is nu dat het (nog) niet mogelijk is. Daarbij komt dat de uitleg in de handleiding vrij summier is. Dus ook dat zal een kwestie van trail and error worden. Oftewel zo snel geef ik het niet op.

Groetjes
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Sprinter, dat is een keuze die jezelf maakt.
We lezen de resultaten wel. :thumbup:
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Beste Wim,

Ik ben hartstikke blij met je antwoord, dan kunnen mijn Raptor vriend en ik ons bezig houden met een ander project, het door een blinde laten automatiseren van een hele grote baan.

Overigens ben ik ook geïnteresseerd in je ervaringen, ik moet me wat voorbereiden op een mogelijk afscheid van Raptor (kanker in de vriendenkring), Koploper, iTrain en Rocrail zijn de kandidaten.

Groet, Anne W
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Citaat van: Sprinter op dinsdag 08 januari 2019, 15:03:16Zal me binnenkort ook eens verdiepen in de acties. In koploper en koploperbaan zitten namelijk een paar variabele treinroutes op basis van logische acties, die eigenlijk wel een must zijn.
Citaat van: Sprinter op woensdag 09 januari 2019, 13:54:34Ik wil eerst voor mij zelf bewezen hebben dat het (nog) niet kan, daarvoor is het nu tijd om mij in te lezen (werken) in de acties die iTrain mij te bieden heeft, en ik even op de iTrain manier moet gaan denken. ... Maar mijn eerste gevoel (indruk) is nu dat het (nog) niet mogelijk is.
Behoren beide quotes bij elkaar?
Bedoel je Acties in iTrain? Bij Acties / Uitvoering kun je o.a. kiezen: Treinroute. Is dat wat je zoekt?
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Citaat van: Anne W op woensdag 09 januari 2019, 22:48:30
... ik moet me wat voorbereiden op een mogelijk afscheid van Raptor (kanker in de vriendenkring), Koploper, iTrain en Rocrail zijn de kandidaten.
Anne,

Als ik straks onder een auto kom, wil dat toch niet zeggen dat iedereen met Koploper moet stoppen. Het kan toch gewoon worden gebruikt (alleen niets nieuws meer en niet oplossen van eventuele bugs). Dit zal toch ook gelden voor andere software?

Mvg,
Paul.
Re: Verdere opbouw iTrain testbaan
Citaat van: mphoi op donderdag 10 januari 2019, 01:13:02
Citaat van: Sprinter op dinsdag 08 januari 2019, 15:03:16Zal me binnenkort ook eens verdiepen in de acties. In koploper en koploperbaan zitten namelijk een paar variabele treinroutes op basis van logische acties, die eigenlijk wel een must zijn.
Citaat van: Sprinter op woensdag 09 januari 2019, 13:54:34Ik wil eerst voor mij zelf bewezen hebben dat het (nog) niet kan, daarvoor is het nu tijd om mij in te lezen (werken) in de acties die iTrain mij te bieden heeft, en ik even op de iTrain manier moet gaan denken. ... Maar mijn eerste gevoel (indruk) is nu dat het (nog) niet mogelijk is.
Behoren beide quotes bij elkaar?
Bedoel je Acties in iTrain? Bij Acties / Uitvoering kun je o.a. kiezen: Treinroute. Is dat wat je zoekt?

Alles hoort bij elkaar.

Wat ik zoek en mis is een logische actie waarbij ik iets kan uitsluiten. Dat is iets wat ik met koploper perfect kan. Maar in iTrain voorals nog mis.
Zal je een voorbeeld geven aan de hand van het sporenplan.
Als er een bepaalde trein laten we zeggen Loc#2 in blok 37 is, dan wordt er op basis daarvan een Logische actie waar.
Via een variabele treinroute worden er dan een aantal rij mogelijkheden uitgesloten.
B.v. niet rijden van 37 -> 39,40,42
En niet rijden van 45->44.
En die variabele trein route is alleen geldig als de logische actie waar is.

De enigste mogelijkheid voor Loc#2 is dan nog rijden van 37 ->44.
Hij wordt dus gedwongen om naar blok 44 te gaan.

Groetjes