Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht

Gestart door KNed donderdag 13 december 2018, 23:59:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
NIEUW: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht

Veel van jullie zullen het nog weten: tot een jaar of negen geleden was er NSinModel.com. Een hele handige website waarop het Nederlandse modelspoor te vinden was. Erg bruikbaar voor naslag en opzoeken van gegevens over modellen in je bezit of op je verlanglijstje.
Door andere prioriteiten van de beheerder is die website destijds gestopt.
Ik heb lang gespeeld met het idee om een opvolger te maken. Ik was daar ook over in contact met de beheerder van NSinModel en wat andere mensen. Tot nu toe is er niet van gekomen.
Maar vanaf vandaag is het zover:  de opvolger is daar! Niet langer NSinModel maar NLinModel. Dus al het Nederlandse modelspoor gaat daar een plaatsje krijgen. En dan met uitgebreidere informatie en betere zoekmogelijkheden dan het vroegere nsinmodel.
BNLS-forum-gebruiker Ruudns heeft de afgelopen jaren een Excel sheet bijgehouden van vooral h0 materieel. Zie dit draadje (BNLS). Met zijn toestemming heb ik die data nu gebruikt.
Met toestemming van Marchel van het oude NSinModel ga ik ook die data nog toevoegen.

Op dit moment staat dus de data van Ruud erop. Met zoekmogelijkheden voor type en merk.
Als volgende stap ga ik de data van Ruud nog verder uitsplitsen zodat ook gezocht kan worden op bijvoorbeeld tijdperk, gelijkstroom/wisselstroom, etc.
Daarna ga ik de data van het vroegere NSinModel toevoegen.
Vervolgstappen zijn dan dan bezoekers ook zelf data kunnen gaan aanbieden. Ook foto?s moeten op termijn toegevoegd gaan worden. Nog genoeg te doen dus.

Heb je tips, opmerkingen of andere zaken die belangrijk zijn? Laat het me weten...

Koen
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Hulde aan dit initiatief Koen. :thumbup:
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Goed idee.. goede uitvoering.. top!

Ook de mogelijkheid om zelf data aan te bieden zal er voor zorgen dat het een compleet overzicht wordt.

Misschien later uitbreiden naar treinen die niet Nederlands zijn, maar wel in Nederland rijden?
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Bedankt!

Het gaat in principe om alle treinen die in Nederland rijden. Dus ook goederenmaterieel wat regulier hier komt. Maar niet het materieel wat eenmalig of als uitzondering te zien is.

Koen
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Ik heb inmiddels nog wat kleine technische verbeteringen doorgevoerd.
En (veel belangrijker) de data die ik heb gekregen verder uit elkaar geplozen. Daardoor kan er nu ook op materieeltype geselecteerd worden. Ook het tijdperk is deels gevuld.
Ik moet nog een verdere slag maken maar het wordt steeds functioneler zo.

Koen
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Je maakt er echt werk van! Goed bezig
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Combinatie van twee hobby's: modelspoor en software ontwikkeling. Dus dubbel leuk  :)
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Zojuist weer een flinke update doorgevoerd:
-Er is nu veel meer te filteren. Onder andere op maatschappij/eigenaar en op materieeltype.
-De bestaande filters zijn uitgebreid, bijvoorbeeld meer soorten goederenwagons
-De detail informatie als je op een item klikt is een stuk uitgebreid
-Er wordt nu getoond of een item een set is
-nog veel meer kleinere verbeteringen

Je kan nu bijvoorbeeld snel alle Plan-V items zien, of alles van Railpro.

Koen
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Het is inmiddels ook mogelijk om bij een model direct een berichtje te sturen als je aanvullingen of andere opmerkingen hebt.

http://www.nlinmodel.nl

Koen
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Site ziet er goed uit.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Bedankt!

Ik ben de modellen die er nu op staan nog verder aan aan het vullen en waar nodig corrigeren.

Alle input is welkom dus ik hoor alle aanvullingen en opmerkingen graag! Hier of via de website

www.nlinmodel.nl

Koen
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Ik heb inmiddels diverse modellen toegevoegd nav informatie die diverse bezoekers doorgegeven hebben (bedankt :thumbup: )
O.a. de Gützold V60 modellen van ACTS en Volker.

Ook heb ik de mogelijkheid gemaakt om een foto te tonen. Zie bijvoorbeeld deze loc.


Ik wil graag meer foto's toevoegen. Ik heb alleen niet alle 4000 modellen die op de website staan in mijn collectie ;) :D
Dus ik ontvang graag foto's van modellen zodat ik die toe kan voegen.
De spelregels:
-Het moeten zelfgemaakte foto's zijn. Catalogusfoto's van fabrikanten worden ivm copyright niet geplaatst.
-Foto's van anderen mag je niet insturen
-De foto's worden alleen in een kleine resolutie op de website gezet
-Als je wilt wordt je naam getoond in een onderschrift. Bijvoorbeeld: "Foto: Pietje Puk"

Ik ontvang graag foto's, je kan deze mailen naar nlinmodel apestaartje gmail punt com
Geef duidelijk aan om welk model het gaat (merk en catalogusnummer).
Geef aan of je naam getoond moet worden en welke naam dan.

Koen
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Lid sinds: 2008

Aspirant lid stamtafel Flevoland.

offline
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Zijn er ook wensen betreft de foto's. Hierbij denk ik aan achtergrond, vanaf welke zijde etc ?

Ron
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Hallootjes allen,

Als jullie foto's aan gaan leveren waar geen copyright aan vast zit houdt onze wikiredactie zich graag aanbevolen.

Gaat dan om de tante M* modellen, foto's hiervan kun je sturen naar wikiredactie[at]3rail.nl
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Citaat van: serie1200 op vrijdag 04 januari 2019, 05:47:27
Zijn er ook wensen betreft de foto's. Hierbij denk ik aan achtergrond, vanaf welke zijde etc ?

Ron

Goed punt.
Het handigste is een lichte egale achtergrond, en foto schuin van voren/boven. Zodat je de neus, zijkant en bovenkant ziet.
En dan het model op de originele doos zodat die ook (deels) in beeld is.

Koen
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Ik wil je te gelegener tijd wel een heleboel foto's mailen maar je krijgt ze dan genomen vanaf mijn baantje.

Daar zul je het mee moeten doen, zoiets dus:



Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Leuk project!
Controleer ook hoe eea eruit ziet met mobile/tablet.
Met ipad ziet de linker kolom, met de tree view, te smal uit. De aantallen staan er niet achter maar eronder.
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Citaat van: Ben den Hollander op zaterdag 05 januari 2019, 07:43:44
Ik wil je te gelegener tijd wel een heleboel foto's mailen maar je krijgt ze dan genomen vanaf mijn baantje.

Daar zul je het mee moeten doen, zoiets dus:



Ha Ben,

Dat vindt ik een mooie foto. De achtergrond is dan wel niet egaal maar toch een hele mooie indruk van de loc zo.
Ik hou me aanbevolen voor meer foto's!.
Als deze erop staat zal ik het je laten weten

Koen
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Citaat van: Maarten op zaterdag 05 januari 2019, 11:31:05
Leuk project!
Controleer ook hoe eea eruit ziet met mobile/tablet.
Met ipad ziet de linker kolom, met de tree view, te smal uit. De aantallen staan er niet achter maar eronder.

Bedankt voor de tip. Ik heb het inmiddels gezien. Ik heb het op de to-do lijst gezet.

Koen
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Ik heb zojuist een update doorgevoerd die het navigeren tussen pagina's met resultaten makkelijker maakt.
Je ziet nu direct hoeveel resultaten er zijn, verspreid over hoeveel pagina's. Het navigeren hiertussen is nu logischer.
Ook kan je zelf kiezen hoeveel resultaten per pagina er getoond worden.

Zie www.nlinmodel.nl

Koen
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Ik ben naar aanleiding van wat input van die en gene aan het kijken of ik de resultaten wat beter weer kan geven.
Op dit moment zie je het merk, catalogusnummer, aanduiding van een set (indien van toepassing) en de omschrijving van het model.
Dit zoveel mogelijk op 1 regel.
Als ik twee regels ga gebruiken kan ik meer info kwijt, bijvoorbeeld periode en productie jaar en ook een foto van het model.
Ik heb wel de eerste regel vet gemaakt omdat het anders niet goed smoelde naar mijn idee.
Ik ben benieuwd of jullie dit zo een goed idee vinden. Laat het weten in dit topic of per PB

Zie hieronder de afbeeldingen van de huidige situatie en een voorstel voor de aanpassing.

Koen
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Ik zou voor het huidige gaan, veel duidelijk om te zoeken naar een bepaald art.nr.
En zoeken naar verschillen tussen omschrijving is m.i. ook duidelijker.
Mocht ik extra info willen klik ik wel op de rij van die loc/wagon ;)
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Helemaal eens met John, meer info, meer klikken.

Is op een website vaker zo.
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Bedankt

Tussenstand: 5 mensen voorkeur uitgesproken
Op 3Rail 2 stuks, allen voor oude layout
Op BNLS 3 stuks, allen voor nieuwe layout

:D :D

Ikzelf vind de nieuwe layout beter, meer info, en foto's. Zijn er nog meer voor- danwel tegenstanders?

Koen
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Wachten tot het 3 - 3 wordt Koen, kun jezelf de keuze maken! :D
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Lid sinds: 2008

Aspirant lid stamtafel Flevoland.

offline
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Gewenste lay-out voorkeur aanvinken op startpagina een optie ?
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Ja of de optie om kolommen te verbergen of smaller maken (zoals bij Excel)
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Mijn voorkeur gaat uit naar de nieuwe lay-out, dit omdat ik het wel prettig vind om op/met plaatjes te zoeken.
Zoekt voor mij veel sneller als alleen maar teksten doorkijken.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Bedankt voor de input.

Ik zit nu even in het buitenland voor m'n werk (dat gaat ook door :) )
Volgende week ga ik het weer verder oppakken.

Koen
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Na een lange radiostilte hier weer wat activiteit. Vanaf voorjaar tot voor kort veel bezig geweest met andere activiteiten in m'n vrije tijd...

Het is vanaf nu mogelijk te zoeken in de resultaten. Zodra er een Type en/of Merk filter is aangegeven verschijnen er zoekvelden boven de resultaten.
Zie geel gemarkeerde velden in onderstaand plaatje.
En ook is het nu eenvoudiger om alle filters te resetten. Zie oranje gemarkeerd veld.

Bekijk het op http://www.nlinmodel.nl

Dit najaar nog genoeg te doen op gebied van functionaliteit toevoegen en zeker ook de model-data verrijken!

Koen
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Hoi Koen.
Prachtig overzicht en nu al 4177 typen en modellen! :thumbup:

Veel plezier en succes met dit prachtige overzicht.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Van modellen waar geen foto bij zit heb je daar geen foto's van of ben je er nog niet aan toe gekomen deze te plaatsen?
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Citaat van: AlbertJan op zondag 13 oktober 2019, 10:01:28
Prachtig overzicht en nu al 4177 typen en modellen! :thumbup:
Veel plezier en succes met dit prachtige overzicht.

Dank je, inmiddels is het aantal modellen weer wat gegroeid...

Citaat van: hmmglaser op zondag 13 oktober 2019, 19:44:19
Van modellen waar geen foto bij zit heb je daar geen foto's van of ben je er nog niet aan toe gekomen deze te plaatsen?

Ik heb niet alle ruim-vierduizend modellen in bezit  :) :) Dus nee, ik heb van m'n eigen collectie maar een paar foto's.
Maar gelukkig heb ik inmiddels van diverse mensen foto's gekregen, die ben ik aan het verwerken maar dat duurt wel even.
Mocht je ook foto's hebben dan kan je ze mailen naar nlinmodel apestaartje gmail puntje com

Koen
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Ik kom in de Märklin folder van dit jaar >dit model< tegen van een dubbele containerwagon van de Belgische firma Touax. Zijn deze wagons ook in Nederland te zien?
Zo ja dan voeg ik ze toe.

Koen
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Ik heb de afgelopen tijd nieuwe modellen van 2019 toegevoegd.

Daarnaast was ik nog niet tevreden met de weergaven van de filter-resultaten.
Het merk en catalogusnummer stonden op de tweede regel en waren daardoor lastiger zichtbaar. Ook was de rest van de informatie op de tweede regel niet echt overzichtelijk.
En als er meerdere items een afbeelding hadden dan waren die niet netjes qua breedte uitgelijnd waardoor het rommelig werd.
Deze punten heb ik nu aangepakt, o.a. door het gebruik van icoontjes. Zie de afbeelding hieronder. Ik vind dit nu een beter overzicht geven.

Koen
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
De afgelopen maanden zijn er wekelijks gegevens van modellen toegevoegd, foto's erbij gezet, etc.

Ik heb zojuist een update doorgevoerd die ervoor zorgt dat het navigeren makkelijker gaat. Voorheen werkte het gebruik van de back/terug knop in de browser niet goed. Dat is nu aangepast.

Bekijk het zelf op http://www.nlinmodel.nl

Koen
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Dat er in dit draadje al lang geen nieuw bericht verschenen is wil niet zeggen dat er niets met www.nlinmodel.nl gebeurt.
Daar worden wekelijks gegevens uitgebreid, en bijvoorbeeld nu ook weer alle nieuwtjes van 2021 toegevoegd.

Ook zijn de de afgelopen maanden diverse functionaliteiten toegevoegd zoals:

  • Bijvoorbeeld makkelijker filteren op catalogusnummer of een zoekterm in de omschrijving
  • Meer schaal N modellen
  • Bij diverse modellen kan je nu direct doorklikken naar andere uitvoeringen. Bijvoorbeeld bij het Märklin model naar het bijbehorende Trix model
  • Weergave van de schaal duidelijker gemaakt
En nog veel meer

Helemaal nieuw is het makkelijk kunnen zoeken en linken naar modellen via het website adres.
Bijvoorbeeld http://www.nlinmodel.nl/marklin/33644 om direct de NS 6503 naar voren te halen
Of http://www.nlinmodel.nl/roco/fccpps om direct alle Roco grindwagens te bekijken.

En natuurlijk ben ik blij met de mensen die hun aanvullingen doorgeven, blijf dat vooral doen!

Koen
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Hoi Koen, complimenten, ook dit ziet er weer uit als goede aanvulling, evenals je schakel pagina. zodra dit compleet is aangevuld is hier zeker veel informatie uit te halen, maar voor mij ben je op de goede weg! :thumbup:
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Juist dit topic laat zien dat er een enorm aanbod is in NL materieel, in tegenstelling tot wat beweerd wordt elders op dit forum:

Citeer
Nederlandse modellen waren, zijn en zullen altijd wel dun gezaaid blijven, het is wat het is.

Met de complimenten aan Koen die het allemaal netjes voor ons hobbyisten bij houdt.  :thumbup:

Gr, Ben.
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Dank voor de reacties.

En inderdaad, als je ziet wat er allemaal uitgebracht is en wordt voor Nederland dan is dat echt veel!

Koen
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Mocht je nog niet genoeg werk hebben aan het bijhouden van deze site. Misschien een idee om het ook voor Nederlandse modelauto's te doen?  ;)
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
 :P Helaas, daar ga ik niet aan beginnen  :)

Koen
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Weer eens wat nieuws te melden: sinds vandaag heeft www.NLinModel.nl ook een fatsoenlijke mobiele weergave.
Op smalle schermen is de weergave van de filters, modellen en model-info nu verbeterd.

Verder worden er natuurlijk wekelijks updates gedaan voor nieuwe en bestaande modellen.

Alle feedback voor modellen en website blijft natuurlijk welkom.

Koen
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Meer dan een jaar geen nieuw bericht in dit topic zie ik nu. Maar op www.NLinModel.nl gaat het toevoegen en verrijken van modellen natuurlijk gewoon door.

Ik heb nu ook een nieuwe functie toegevoegd:
Loop je op een beurs of in een winkel en wil je snel meer informatie van het (Nederlandse) model wat voor je staat? Scan dan de barcode van de verpakking van het model via de NL in Model website en bekijk direct alle info van dat model.
Kies daarvoor rechtsboven op de website het barcode icoontje.

Disclaimer: werkt natuurlijk alleen als de barcode bekend is. Gelukkig zijn er een aantal fabrikanten met een consistente opbouw van de barcode zodat het artikel dan afgeleid kan worden ook als de barcode niet bekend is.

Koen
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Hoi Koen,

Mooi om te lezen dat je weer een extra functie hebt kunnen toevoegen  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Hoi Koen.
Geweldig dat er nog steeds meer NL modellen worden toegevoegd! :thumbup:
En zo'n extra (kijk) functie kan soms erg van pas komen.

Fijn dat er altijd weer modelspoorders dit soort informatie willen bijhouden! :favorite:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Een kleine uitbreiding:
De revisiedatum was al zichtbaar in de details na het klikken op een model. Nu is dat ook direct in het overzicht zichtbaar:

Revisiedatum.png

Natuurlijk wel alleen voor de modellen waar een datum ingevuld is. Dat zijn er nu nog niet zo heel veel.
Dus als je de revisiedatums van je Nederlandse modellen weet dan hoor ik ze graag. Of pak je loep en check ze op je modellen :)

Koen
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Omdat ik deze kerst ivm grieperige familieleden toch vooral thuis ben, ben ik maar even verder gegaan met hobby-en:
Materieeltypen kunnen nu ook gegroepeerd worden. Dat heb ik nu ingericht voor de ICR's:
materieeltype.png
Je kan nu dus in 1 keer alle ICR typen filteren door op "ICR" te klikken, of een specifiek type door bijvoorbeeld "ICR Benelux" te filteren.

Leuk extraatje is dan ook dat de aantallen direct zichtbaar zijn.
Het is dan bijvoorbeeld snel te zien dat PB Models 68 verschillende ICR rijtuigen uit gaat brengen, en Exact-Train 76.

Koen
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Een nieuwe mijlpaal gehaald: 6000 modellen

Screenshot 2023-01-12 080534.jpg

Gaan er nog wel wat bij komen, ik focus me de komende tijd vooral op schaal N modellen...

Koen
Re: www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
Begin 2023 postte ik dus dat de 6000 modellen bereikt waren, nu alweer op de 7000!

NiM7000.png

Dankzij de nieuwe aankondigingen en uitleveringen vorig jaar (bijvoorbeeld ICR!), toevoegen van ontbrekende modellen, en zeker ook het gestaag toevoegen van N-spoor materieel...

Koen