In een stedelijke omgeving bedacht ik dat je de sporen in de tunnels mooi zou kunnen verbergen in bebouwing. De bocht rechtsvoor kan bijvoorbeeld in een fabriek worden verstopt. Rechts en links daarvan komt een normale tunnelingang. Zonder verlichting en met een zwarte binnenkant wek je dan de illusie dat de treinen in de tunnel rechtdoor gaan (en als het ware van de baan af rijden), aan weerszijden van de fabriek. Ondertussen loopt het spoor er doodleuk doorheen.
Omdat je iets meer ruimte hebt, zag ik nog een mogelijkheid tot verbetering. Van de eerste versie was de afstand tussen de brug en het onderliggende spoor het aspect dat me het minst beviel. De brug is nu 5 mm hoger. Lijkt niet zo veel, maar het maakt het wat gemakkelijker tegen de tijd dat je bovenleiding gaat aanleggen, iets dat er natuurlijk bij hoort met een koploper op de baan. Voor alle duidelijkheid: de rail onder de brug is in dit plan een 24330, óp de brug ligt een 24230. Dankzij de extra ruimte kon ik niet alleen de brug wat hoger maken, ook het voorste statonsspoor is wat langer geworden.
De sporen van het kopstation heb ik iets anders gelegd. Dat was helemaal niet nodig, maar zo heb je er nog een idee bij waar je misschien wat aan hebt. Eén van de twee sporen heb ik wat langer gemaakt zodat er een ontkoppelrail in past. Zo kan een loc er één of twee wagonnetjes naartoe brengen (als duwtrein), afkoppelen en weer vertrekken. Na het ontladen van de wagon, kan dezelfde of een andere loc ze weer ophalen. Een ander idee is om een loc met telex koppeling te kopen (of er een telex in te (laten) zetten). Daarmee ben je onafhankelijk van ontkoppelrails. Met bijvoorbeeld een koploper, een goederentrein, een rangeerloc met telex en nog een aantal goederenwagons denk ik dat je dan een mooie verzameling rollend materiaal voor deze baan hebt. Ik denk dat een vierde loc ook nog wel kan, maar dan zal het wel zo'n beetje vol zijn.
Bij het plan dat ik eerder had gepost, ligt het grote station lager dan het kopstation. Dat zou je ook andersom kunnen doen. Ik voeg daarom deze keer 3D-plaatjes bij van beide mogelijkheden. Afgezien van de hoogtes hoeft daarvoor natuurlijk niets te veranderen aan het baanplan. Ik heb zelf niet echt een voorkeur, je mag zelf bedenken wat je mooier vindt. Waarschijnlijk helpt het als je een idee hebt hoe uiteindelijk de scenery moet worden. Of je probeert het gewoon allebei uit.
Overigens moet je voor deze versie de tafel die je inmiddels hebt gemaakt rechtsvoor een beetje aanpassen. Zoals ik het getekend heb, komt de bocht vanaf de rechterkant 112 cm de kamer in. Dat was nodig omdat de bocht iets groter moest worden om bij de brug voldoende hoogte te bereiken zonder ergens sterker dan 3% te moeten stijgen.
Ik las dat je inmiddels startset 29000 hebt aangeschaft. Als je verder nog niet veel andere rails hebt, kun je nog gemakkelijk iets aan je plan veranderen. Kijk er maar eens naar.