Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Kato lokomotieven ombouwen naar 3 rail wisselstroom, iemand ervaring?

Gestart door Eifelman vrijdag 28 december 2018, 18:13:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kato lokomotieven ombouwen naar 3 rail wisselstroom, iemand ervaring?
Hallo,

Ik zou eigenlijk wel een amerikaanse lokomotief willen hebben voor onze maerklin 3 rail baan, digitaal. Bijvoorbeeld:

Kato H0 - 37-022 - Diesellocomotief - EMD GP-35



Iemand ervaring of ombouwen naar 3 rail ueberhaupt gaat? Indien ja, hoe te doen (slepermontage, welke sleeper toe te passen, wielen wisselen? etc



Re: Kato lokomotieven ombouwen naar 3 rail wisselstroom, iemand ervaring?
De onderkant bekijken en dan vooral de draaistellen, want daaronder hoort dan een sleper gemonteerd te worden.
Het zal m.i. niet eenvoudig zijn... maar ik ken de bewuste locomotief niet.

Ik heb al tientallen jaren een Stewart Hobbies EMD F7 en die heb ik (nog steeds) niet omgebouwd met een sleper.  Ik heb losse onderdelen van de draaistellen in huis voor het geval ik iets mol tijdens de ombouw, maar het ziet ernaar uit dat ik de locomotief ongemoeid laat.  Beide draaistellen zijn aangedreven en er is nauwelijks ruimte om een sleper voldoende speling te geven, vooral bij de verhoogde contactpunten van de M. wissels.
Bovendien, de Stewart Hobbies locomotieven rijden voortreffelijk (op 2-rail natuurlijk) analoog.  Zelfs een decoder met al zijn softwarematige regelingen zou daar m.i. nauwelijks verbetering in brengen.

Dus, het beste is deze locomotieven te voeden via een sleper onder een goederenwagen of personenrijtuig dat direct achter de locomotief hangt.  Wel even onder de kap van de locomotief de bedrading naar de motor enz. daarvoor in orde maken...


Willy
Re: Kato lokomotieven ombouwen naar 3 rail wisselstroom, iemand ervaring?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Kato lokomotieven ombouwen naar 3 rail wisselstroom, iemand ervaring?
Dat klinkt inet als iets onoverkomelijks. Roco heeft ook alle assen aangedreven bij de Taurus. Toch, als je hem naar 3 rail zet, vervalt er een aangedreven as. Lijkt mij dat je zoiets bij zo'n lok ook vrij eenvoudig moet kunnen realiseren. Paar tandwielen eruit, sleper erdoorheen prikken (des noods de onderkant van het draaistel plaatselijk vlakken) en draadje naar binnen leggen. Zo'n ding is op 6 assen aangedreven, met 5 redt ie het ook wel, zeker als as 6 soepel en losjes mee kan lopen.
Re: Kato lokomotieven ombouwen naar 3 rail wisselstroom, iemand ervaring?
Plaatje er bij, 4-asser.......


Bron: worthpoint.com
Re: Kato lokomotieven ombouwen naar 3 rail wisselstroom, iemand ervaring?
Ik zou in de 1e wagon erachter een sleper plaatsen. Dan hoef je amper iets te wijzigen aan je lok.
Daarnaast, gaat hij goed over de wissels? Wielflenzen zullen ook wel anders zijn denk ik.  Ik zou dat eerst eens testen.

Gr. Dennis
Re: Kato lokomotieven ombouwen naar 3 rail wisselstroom, iemand ervaring?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Kato lokomotieven ombouwen naar 3 rail wisselstroom, iemand ervaring?
Je moet ook controleren hoe het frame is opgebouwd. Bij de N-modellen wordt nogal eens een splitframe gebruikt, waarbij de beide helften steeds met de bijbehorende spoorzijde elektrisch zijn  verbonden.

John
Re: Kato lokomotieven ombouwen naar 3 rail wisselstroom, iemand ervaring?
Hallo John,

klopt, daarvan heb ik er al 3 digitaal gemaakt, is veel oppassen vanwege de opbouw en het gevaar voor kortsluiting. funktioneren echter goed.
bij 3 rail is het volgens mij heel moeilijk vanwege de ruimte onder de draaistellen en de andere wielflensafmetingen. vandaar mijn vraag of er ervaring bij iemand is.

er zijn fabrikanten die zo een lok voor 3 rail wisselstroom op de markt brengen, maar ik heb er nog geen kunnen vinden op het internet.

Re: Kato lokomotieven ombouwen naar 3 rail wisselstroom, iemand ervaring?
Hoi Frank, let er ook even op dat de onderkant van de Amerikaanse koppeling de pukko's (midden rail) raakt, heb zelf al eens gezocht naar een adapter voor het plaatsen van Märklin koppelingen echter nog niets gevonden misschien dat iemand daar iets over weet of een hint heeft.

Fred Vonk
Re: Kato lokomotieven ombouwen naar 3 rail wisselstroom, iemand ervaring?
Citaat van: Eifelman op zondag 30 december 2018, 10:31:43
er zijn fabrikanten die zo een lok voor 3 rail wisselstroom op de markt brengen, maar ik heb er nog geen kunnen vinden op het internet.

De amerikaanse markt is meer 2-rail en DCC-protocol georiënteerd. Je zal niet veel 3-rail modellen vinden die van fabriek af al geschikt voor 3-rail zijn. Dan heb je dus verschillende merken zoals
- Atlas Modelrailroad
- Bachmann trains
- Kato USA

Je zal trouwens ook goed moeten kijken of alles wel door de kleine stralen van de Märklinrails gaat. Voor de grote jongens zal je toch echt met minimaal straal 50cm of groter (meestal 20 - 22 inch minimaal).

Groet Ronald.
Re: Kato lokomotieven ombouwen naar 3 rail wisselstroom, iemand ervaring?
Fred IJsengel heeft een aantal loks van MTH, die leveren ook voor Marklin geschikte loks. Je kan hem naar zijn ervaring met MTH vragen!

MTH 80-2303-5 HO Santa Fe Para AC 3Rail, Sonido DCC | eBay
https://www.ebay.de/itm/MTH-80-2303-5-HO-Santa-Fe-Para-AC-3Rail-Sonido-DCC/153314980425?hash=item23b248f249:g:pCoAAOSwX61ZHaz8
Re: Kato lokomotieven ombouwen naar 3 rail wisselstroom, iemand ervaring?
Hum... MTH, dat was er nog een die ik zocht  :D Maar die bieden inderdaad van fabriek af 3-railers aan: MTH Trains 3-rail modellen zie:

Citeer
Outfitted with NEM 311 wheels and NEM 365 couplers, each of these engines feature an all-new version of Proto-Sound 3.0, contain a third rail sliding shoe for use with Marklin HO stud rail and can operate on AC or DC power. Like their 3.0 counterparts, Proto-Sound 3E+ locomotives feature full digital sound, speed control, 28 DCC functions, hundreds of DCS sounds and features and a command control receiver for use with Marklin DCC control systems. Unlike their 3.0 counterparts, Proto-Sound 3E+ locomotives cannot operate on standard 2-rail track. They only operate on HO (3-Rail) Stud Rail track (ie: Marklin C or K track).

Groet Ronald.
Re: Kato lokomotieven ombouwen naar 3 rail wisselstroom, iemand ervaring?
Ik ben een paar keer bij Fred(ijsengel)thuis geweest het zijn mooie loks van MTH maar ze hebben een paar min punten ze zijn erg storing gevoelig en de decoder gaan spontaan kapot Fred heeft er meerdere staan die niet meer willen rijden.
Re: Kato lokomotieven ombouwen naar 3 rail wisselstroom, iemand ervaring?
Citaat van: dennisreij op zaterdag 29 december 2018, 21:23:51
Ik zou in de 1e wagon erachter een sleper plaatsen. Dan hoef je amper iets te wijzigen aan je lok.
Daarnaast, gaat hij goed over de wissels? Wielflenzen zullen ook wel anders zijn denk ik.  Ik zou dat eerst eens testen.

Gr. Dennis

Locs voor de Amerikaanse markt hebben zogenaamde rp25 wielen met relatief lage flenzen. Dat is niet geschikt voor welk Märklinwissel dan ook. Samen met alle al genoemde kenmerken is het een hele hijs een dergelijk model geschikt te maken voor 3rail.
Re: Kato lokomotieven ombouwen naar 3 rail wisselstroom, iemand ervaring?
Het is vaak wat zoek werk maar door creatief te denken kom je wel ver veel loks hebben ongeveer de zelfde diameter kwa wiel dus je kunt ook een ander merk pakken en tandwielen zijn los in alle maten te koop of worden voor je op maat gemaakt.
Dan is alleen de sleper nog een ding maar daar is de 3D printer voor dan zou je mogelijk een ontwerp van de tandwielafdekking kunnen maken waar bvb gewoon een marklin klik sleper op past ;) waar een wil is is een weg :D
Re: Kato lokomotieven ombouwen naar 3 rail wisselstroom, iemand ervaring?
Het mooie aan de Amerikaanse markt zijn normen die een hogere graad van realisme mogelijk maken dan de Europese normen. Lage flensen zien er niet alleen goed uit, maar zorgen ook voor realistisch lage railstaven en voor modellen die niet hoog op de poten hoeven te staan. Dat hangt allemaal samen. Als toetje een realistisch ogende koppeling.

Wie echt Amerikaans wil rijden gaat niet moeizaam modellen ombouwen naar drierail, maar doet als de Amerikanen. De NMRA normen zijn buiten Europa sowieso gemeengoed.
Voor wie alleen maar een Amerikaans ogend model op een drierailbaan wil, is er een beperkt aanbod van Märklin en een enkel gespecialiseerd ombouwbedrijf.

En wie echt Amerikaans drierail wil rijden, kiest voor schaal 0 Chuggington style. Niks geen puko, een derde rail is dan nog gewoon een derde rail.  :)

Re: Kato lokomotieven ombouwen naar 3 rail wisselstroom, iemand ervaring?
ESU heeft trouwens ook een Santa Fe SD40-2 in het assortiment (nieuw in 2019?), deze staat al op de site van Lippe voor 320 euro.
https://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/ESU/29-4-004001-307614-0-0-0-53-8-3-0-gatt-nl-p-0/ein_produkt.html