Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Verlichting 4308

Gestart door RoelofS dinsdag 13 november 2018, 18:49:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichting 4308
Lid sinds: 2009

offline
Verlichting 4308
Hallo, ik heb al jaren een paar sets 4308 (wagon-paren) , waar ik nu eindelijk eens verlichting in wil gaan maken. Ze lijken er op voorbereid te zijn, maar ik kan niet vinden wat er standaard in past. Met name de sleper. Er zit in gat in de wagenbodem waar zo'n insteeksleper in zou kunnen passen.  Mijn enige reserve-insteeksleper is echher te dun, en zit niet goed vast in het gat.
Binnenin de wagon lijkt er een metalen pin voor massa-verbinding aanwezig. Omdat ik LED verlichting wil inbouwen, ben ik al gediend met de juiste sleper. weet iemand een M-nummer hiervoor ?

m.vr.gr.
RoelofS
Re: Verlichting 4308
Lid sinds: 2009

offline
Re: Verlichting 4308
Hallo,
kennelijk heeft niemand het antwoord....

Ik ben dus maar zelf aan de slag gegaan - wagens demonteren, LED-strips +brugcellen inbouwen, en voorlopig nog stroom via het sleepcontact van een sluitwagen, omdat ik nog niet weet of er een bruikbaar sleepcontact voor deze wagensets(4308&4309) is.
De massa-verbinding is wel voorbereid in deze wagons, net als het feit dat er licht ingebouwd kan worden. De daken bevatten lichtgeleiders, waardoor de bovenlichten fraai verlicht worden.
Zie foto's :
1) helft van het paar 4308
2) Oppassen voor het nummerplaatje - valt eruit (zonder dat je het in de gaten hebt) als je het dak verwijdert
3) Dak met lichtgeleiders
4) Dak met een set van 6 LED's die naar boven schijnen ( voor de bovenlichten in het dak)
5) Dak met de tweede set van 6 LED's (12V, in serie geschakeld met de eerste set)

Volgende foto's in de volgende mail

m.vr.gr.
RoelofS
Re: Verlichting 4308
Lid sinds: 2009

offline
Re: Verlichting 4308
...Vervolg van het inbouwen van LED-verlichting in paren 4308+4309

1) Binnenwerk van wagon met massa-pin waarop zo'n Marklin massa-contact geschoven kan worden
   (Ik heb geprobeerd om de zitbanken te verwijderen - om de draden eronder weg te kunnen werken- maar dat is mij niet gelukt,
     Aan de kopse kanten lijken die erg vast te zitten aan de bodem. Ik heb bij een wagon de zwarte nokken (die je in de hoek ziet)
     afgeknepen, maar het binnen werk kwam toch nog niet los..)
2+3) Elektrisch verbinden van de twee wagons van het paar. Twee zeer dunne draadjes kunnen nog wel bij & door de vaste koppeling!
4) Tweede wagon van paar bijna af; bruggelijkrichter gesoldeerd op massa-aansluiting.
5) Eindresultaat --ik ben er in ieder geval tevreden over. Ik heb met opzet,, voor deze oude wagons, de gele verlichting gekozen,
    omdat ik die er beter bij vind passen dan de warm-witte LEDs

Ik heb eerst wat gexperimenteerd met diverse LED-kleuren en helderheden - en ben op deze combinatie uitgekomen. Ook wel enigszins
geleid door het gemak om twee 12V strings in serie te zetten en te laten branden op de gelijkgerichte baanspanning van ongeveer 20V
  Het had waarschijnlijk ook wel met minder LEDs gekund.. er zitten er nu 48 in totaal in de twee paar wagons(!) Maar het kwam zo perfect uit; de 6 LEDs die naar boven schijnen passen precies in de 6 gaten vd lichtgeleiders in het dak....
En als je de LED's per meter (of 10 meter) koopt, kosten ze bijna niets. Ook de helderheid is met 20V voor 2*12V strings m.i.
meer dan genoeg.

  Volgende project...
m.vr.gr.
RoelofS
Re: Verlichting 4308
Lid sinds: 2008

Met een MAC meer mans

offline
Re: Verlichting 4308
Hoi, ik lees in je draadje dat er 20. Volt wordt gebruikt.
Is deze verlichting voor digitaal gebruik of analoog.

Grt,willem.
Re: Verlichting 4308
Lid sinds: 2009

offline
Re: Verlichting 4308
Hallo,
de 20V komt bij mij van de gelijkgerichte digitale spanning, maar je zou dit zo op een analoge baan kunnen toepassen.
Hoewel, als je daar (enigszins) constante verlichting wil, zou je daar beter een elco + spanningsregelaar erbij kunnen hebben,
alle LED-strings parallel zetten en op (max) 12V bedrijven. Dan werkt de verlichting wellicht niet bij de minimale rijspanning...
of brandt maar zeer,zeer zwakjes.  De (12V) LED-strings geven pas licht vanaf zo'n 8 V (DC).
Wil je echt, bij analoog bedrijf, constant brandende LED-verlichting die onafhankelijk is van de snelheid, dan kun je denk ik
je beter beperken tot maximaal twee LED's in serie. ( ipv de 3 in serie + weerstand in de 12V strings)

groeten,
RoelofS
Re: Verlichting 4308
Lid sinds: 2008

Met een MAC meer mans

offline
Re: Verlichting 4308
Bedankt voor de uitleg.
Ben alleen van plan dit voor analoog besturing te doen.
Maar nog een vraag , kan de led strip tegen een korte spanning verhoging m.b.t. Schakel relais.

Grt,willem.
Re: Verlichting 4308
Lid sinds: 2009

offline
Re: Verlichting 4308
Ik denk dat LED-strips probleemloos korte, hogere spanningsstoten kunnen hebben.  I.h.a. zul je een LED-strip die verkocht wordt als
"12V" strip bij ons soort toepassingen toch effectief op een wat lagere spanning laten branden, omdat de LED's bij 12V veel te fel zijn.
(meestal gerealiseerd door nog een extra weerstand in serie te zetten)
Details nog in te vullen - een- of twee-zijdige gelijkrichting. maat van elco enz, helemaal afhankelijk van wat je precies wil, en hoe
complex / elektronisch elegant je het wil maken! (constante stroombron bv)
Dit onderwerp hoort meer thuis bij elektronika...
Als je nog vragen op dat gebied hebt, stel die dan daar,  dan zal ik ze met alle plezier daar beantwoorden.

m.vr.gr.
RoelofS
Re: Verlichting 4308
Lid sinds: 2012

offline
Re: Verlichting 4308
Roelof,

Ik heb recent ook een dergelijk wagenstel van verlichting en reizigers voorzien. Ik heb hiervoor sleper 7198 gebruikt. Ik heb deze onder de wagon vastgezet met behulp van het contraplaatje, die je wel wat moet aanpassen. Ik heb de opstaande randen weggeslepen en met een langer boutje door de wagenbodem heen vastgelijmd. Ook heb ik de zijkanten van de sleperhouder versmald om de bout netjes in het midden van het gat te krijgen. Je kunt de bak van het onderstel loshalen door in het midden de bak iets omhoog te wrikken, een saté prikkertje er tussen en met een kleine schroevendraaier de bak steeds een ietsje verder omhoog duwen. Op een gegeven moment komt de bak los. Ik heb voor de verlichting een 100mm LED strip van Railroad24.com gebruikt. Misschien plaats ik ook nog een ombouw artikel, mits de foto's duidelijk genoeg zijn.

Jan
Re: Verlichting 4308
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Verlichting 4308
Beste Jan,

Dat Railroad24 staat die in Houten per ongeluk?

Groet, Anne W
Re: Verlichting 4308
Lid sinds: 2008

offline
Re: Verlichting 4308
Ik heb goede ervaringen met de 3m plakkende LED strips van de Action.  Die werken op 2.8 Volt.  Ik gebruik een gelijkrichter en een buck-converter die op deze spanning is afgesteld.  Daardoor brandt de verlichting al bij een lage voedingsspanning (4 Volt of zo).
Re: Verlichting 4308
Lid sinds: 2012

offline
Re: Verlichting 4308
Anne,

Hij stond in elk geval in de laatste editie van Rail in Houten met een kleine stand. Vorig jaar idem. Heb een folder van hem meegenomen, aardig spul heeft ie.

Jan