Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ombouw Lima IRM

Gestart door flyerman zaterdag 27 oktober 2018, 15:45:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Lima IRM
Lid sinds: 2015

offline
Ombouw Lima IRM
Ik wilde altijd al een IRM voor mijn verzameling maar vond de prijs voor een nieuwe veels te hoog gezien de kwaliteit etc.

Ik kon er via een forumlid eentje (van Lima) voor een leuke prijs overnemen, bedankt Wijbe.

Eenmaal in huis eerst eens gekeken wat er allemaal aan moest gebeuren om er binnenverlichting en interieur in te bouwen. Ook wilde ik er led's inbouwen voor de
front en sluitseinen.

Allereerst het interieur. Bij MTE binneninterieur gekocht, maar sorry om te zeggen, wat een slecht fabrikaat. Dat ging direct de prullenbak in. Ik had nog een paar ongebruikte
Lima DD-AR wagons. Die interieurs heb ik daar uitgehaald en die passen met een kleine aanpassing direct. Mooie rode kleur ook.
Binnenverlichting dmv ledstrips.

Ik heb een decoderprint gemaakt voor de motorwagen en printjes om leds voor de front en sluitseinen. Ik ben nogal een fan van de ESU decoder met een Plux22 aansluiting.
Puur omdat deze in totaal 9 versterkte uitgangen heeft. Hieronder de decoder print en twee printjes voor de frontseinen te maken.



Ik ben begonnen met de stuurstand, daar zit een Plux22 adapter in voor aansturing van de binnenverlichting en sluitseinen.

De gebruikte leds zijn 2mm Tower Leds. Kleurloos, althans van buiten.


                                                       
Aangezien de "lampen" die in de IRM zitten een soort rechthoek zijn, moet er iets gevijld worden aan de leds.
Dus even een plat kantje aan vijlen, aan twee kanten zodat de led in het gat van de IRM past.

De leds zijn ook iets te breed om naast elkaar op de print te zetten zodat ze goed in de IRM kap passen. Dus aan de kanten
waar de leds tegen elkaar komen, even een goed stuk afvijlen.

Eenmaal gesoldeerd en gemonteerd in de stoel van de machinist ziet het er zo uit.
Sorry voor de wat onscherpe foto's

               


En uiteraard ontbreekt de cabineverlchting niet.




En uiteindelijk in de kap. Het vele tape is om de kap lichtdicht te maken, die is namelijk wat doorzichtig. Niet ideaal, maar het werkt.
En ook om de opening te dichten die tussen de cabine en de stoel van de machinist zit.




En dan het uiteindelijke resultaat. Er lijkt wat lichtlekkage te zijn op de foto. Ik zie het zelf niet als ik er naar kijk. Zal dit bij de ombouw van de motorwagen eens in de gaten houden.
Ik heb gekozen voor de linker lamp als rangeerlicht. Dmv functiemappen kan ook rechts als de middeste lamp gekozen worden.

                

En dan als laatste de cabineverlichting. Weinig te zien van het licht, maar wel het interieur.







Re: Ombouw Lima IRM
Lid sinds: 2012

Na 20 jaar weer langzaam beginnen

offline
Re: Ombouw Lima IRM
Nette oplossing!