Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Sam's Trix Express baan

Gestart door Samix dinsdag 02 oktober 2018, 17:22:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sam's Trix Express baan
Lid sinds: 2018

Trix Express

offline
Sam's Trix Express baan
Goedendag iedereen,

Ik ben sinds kort lid van dit forum en het leek mij leuk om een baanbouwverslag te beginnen, omdat ik voor het eerst een baan ga bouwen en om tips te kunnen ontvangen en andere vragen te kunnen laten beantwoorden! Ik heb de verzameling van mijn opa geleend, dus, heb ik eerst alles uitgezocht:







Er zitten ook twee trafo's bij, die heb ik alleen niet gefotografeerd.
Ik heb 3 personenwagons, 6 goederenwagons, een elektrische locomotief en een stoomlocomotief (niet dat ie op stoom rijdt ;) )
In totaal aan rails heb ik:
-6 Wissels rechts
-5 (waarvan 1 defect) Wissels links
-1 "kruis" wissel
-73 rechten (18cm (701 voor de Trix Express kenners))
-36 bochten (703)
-En allemaal andere verschillende stukjes zoals op de foto te zien:
 -andere hoeken bocht (voor binnen- en buitenbocht)
 -verschillende grootte rechte (dus kleiner en nog kleiner)
 -en drie stootblokken (waarvan ik er nog 1 moet repareren)
 -en ik heb ook een brug maar daar moet ik nog even van uitvinden hoe die werkt

Ik heb ook uit een andere doos allemaal informatie gefotografeerd hoe ik alles aan moet sluiten.
Vrijdag heb ik met mijn vader hout gekocht om een tafel te maken.
2 planken van 250cm x 85cm, 2 stukken van 250cm x 20cm en 8 panlatten om aan de onderkant een frame te maken.
Hier ga ik vanavond mee aan de slag!

Ik ga mijn best doen om jullie zoveel mogelijk op de hoogte te houden!


Re: Mijn eerste baan
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Mijn eerste baan
Dag Samix,

super fijne Opa heb je, die jou deze spullen te leen geeft, :thumbup:
hier op het forum zal er altijd iemand zijn die jou vragen kan beantwoorden.

alleszins al veel suc6 gewenst met de bouw van je baan


grts Freddy
Re: Mijn eerste baan
Altijd leuk, iemand die voor het eerst aan een baan begint. Er staat genoeg op dit forum om je vooruit te helpen.
Veel plezier ermee en ik blijf het volgen.
Re: Mijn eerste baan
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Mijn eerste baan
Wat leuk Samix (is dat je naam?)
dat je op deze manier kunt beginnen met het bouwen van een baan.
Ik ga je volgen.
Re: Mijn eerste baan
Lid sinds: 2018

Trix Express

offline
Re: Mijn eerste baan
Citaat van: ceess op dinsdag 02 oktober 2018, 23:29:18
Wat leuk Samix (is dat je naam?)
dat je op deze manier kunt beginnen met het bouwen van een baan.
Ik ga je volgen.

Hoi ceess,

Mijn naam is Sam, maar als gebruikersnaam had ik een mengsel tussen Sam en Trix gekozen!

Groet,
Sam
Re: Mijn eerste baan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Mijn eerste baan
Sam

Wat leuk om een nostalgische baan van je Opa op te bouwen  :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: Mijn eerste baan
Lid sinds: 2018

Trix Express

offline
Re: Mijn eerste baan
Goedenmiddag allemaal,

Ik heb samen met mijn vader een tafel gemaakt voor mijn baan:





Ik heb dus twee trafo's, alleen die zijn best oud, en zijn nog gemaakt voor 110 volt lichtnet.
Die trafo's die ik heb hebben 4 uitgangen:
- plus en min voor de aansturing van de treinen, die is variabel
- plus en min wisselspanning voor de aansturing voor wissels en andere dingen, die is niet variabel
Nu hebben we er een in het stopcontact gedaan, en hij werkt. Alleen komt er een hoger voltage uit, wat vrij verklaarbaar is.
De plus en min voor de treinen, die kun je veranderen dus daar kan je een limiet aanstellen en daar zou geen probleem mee moeten zijn.
Alleen de wisselspanning is dat niet, dus die levert in plaats van 14 volt, 17 volt.

Nu vraag ik me af: is dat schadelijk voor de wissels? Kan daar het spoeltje van doorbranden? Want je geeft ze namelijk maar heel even stroom.

Groet,
Sam
Re: Mijn eerste baan
Lid sinds: 2018

Trix Express

offline
Re: Mijn eerste baan
Goedemiddag iedereen,

Even een update en een vraag!

Mijn vader en ik hebben twee trafo?s van 230 naar 110 om aan de oude trafo?s (van toen het lichtnet nog 110volt was) gekocht. We hebben rekening gehouden met het aantal Watt. Deze om precies te zien:

http://omvormer-omvormer.nl/contents/nl/p282_LT_230110-45W_omvormer_230_volt_-_110_volt.html

En ik had een vraag:

Weet iemand wat voor merken locomotieven en wagons er op Trix Express rails kan en werkt?

Groet,
Samix

Re: Mijn eerste baan
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Mijn eerste baan
Dag Sam,

een mooie en stevige tafel die jullie gemaakt hebben :thumbup:

ik ben nu niet zo bekend met Trix maar ik weet dat Trix een onderdeel is van Märklin, dus zou ik denken dat ook de treinen en zeker de wagons zullen rijden op Trix rails rekening houden met de schaal natuurlijk, zo ik op de foto's zie kan ik inschatten dat het H0 is

verder kan je hier op het forum zeker nog wel extra info terugvinden in de Wiki
ik blijf je verder volgen
grts Freddy
Re: Mijn eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Mijn eerste baan
Ik ben geen Trix Express rijder, maar uit nieuwsgierigheid ben ik eens gaan rondneuzen. Zo heb ik geleerd dat het een oud maar uniek 3-rail-systeem is. Uniek in de zin dat het al jaren niet meer gemaakt wordt, maar bovendien is het niet hetzelfde als de 3-rail-systemen van Märklin (M-, K- en C-rails) want de twee railstaven zijn bij Trix Express electrisch van elkaar gescheiden. Ik neem aan dat elk van de twee trafo's verbonden is met de middenleider en met één van de twee railstaven, zodat elke trafo een trein bestuurt? Als het anders is, laat het maar even weten.

Om er achter te komen of er ook andere locomotieven en wagons op Trix Express rails passen, is het om te beginnen belangrijk wat de afstand is tussen de twee railstaven. In Wikipedia lees ik dat dat bij Trix Express 16,5 mm is. Dat is mooi, dat is de standaard voor HO en daarvan zijn heel veel locomotieven en wagons. Ook de hoogte van de railstaven speelt nog een rol. Ik heb niet gevonden hoe hoog dat voor Trix Express is, maar alleen als het een stuk lager is dan bij andere rails, verwacht ik daar problemen mee.

Maar het moet niet alleen passen, het moet ook werken.

2-rail locomotieven zullen sowieso niet werken, want die gebruiken geen middenleider, alleen de railstaven. 3-rail locomotieven gebruiken de middenleider en de railstaven. Op zich is het voldoende als maar één van de railstaven daarbij wordt gebruikt, een 3-rail loc kan dus in principe rijden op één trafo. Maar dat is nog niet alles. De wielen en assen van zo'n 3-rail locomotief zorgen ervoor dat er een electrische verbinding ontstaat tussen beide railstaven. Als de railstaven aan verschillende trafo's hangen, betekent deze verbinding dat de uitgangen van die twee trafo's met elkaar verbonden worden en dat wil je niet. Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat je dan kortsluiting krijgt. Alleen als je slechts één trafo aansluit op de rails, zou het kunnen werken, maar daar heb je niet veel aan. Twee locomotieven onafhankelijk laten rijden gaat niet. In het beste geval zal zo'n 3-rail locomotief en een oude Trix Express locomotief die ook op de baan staat gelijk reageren op de ene trafo, net zoals je twee Trix Express locomotieven op één trafo zou kunnen laten rijden. Ook dat is niet onafhankelijk.

Met een 2-rail wagon is er wél een goede kans dat het werkt. De wielen zijn electrisch van elkaar gescheiden en een sleper zal er niet zijn. Dat betekent dat er geen risico is op kortsluiting. Als de afstand tussen de wielen past bij de Trix Express rails, moet het goed gaan. Als de afstand te groot is, komt de wagon klem te zitten, als hij (veel) te klein is heb je een (sterk) vergrote kans op ontsporingen, maar andere problemen verwacht ik niet. Als je zo'n 2-rail wagon ergens kunt lenen, kun je het eens uitproberen.
Re: Mijn eerste baan
Lid sinds: 2009

offline
Re: Mijn eerste baan
Trix express gebruikt sinds 1953 gelijkstroom (bron Wikipedia). Doordat de twee railstaven onderling gescheiden zijn kunnen twee treinen apart worden bestuurd. Uiteraard mogen de wielen links en rechts niet met elkaar verbonden zijn. De railstaven zijn de + en de middenrail de -. Wisselstroom materiaal kan niet worden gebruikt, tenzij alles wordt aangepast voor gelijkstroom. Standaard hebben de trix express treinen brede wielen en hoge wielflenzen. Geeft problemen op de gebruikelijke gelijkstroom spoorbanen. Märklin/Trix brengt zo nu en dan nog nieuw materiaal uit voor Trix express.
Re: Mijn eerste baan
Lid sinds: 2018

Trix Express

offline
Re: Mijn eerste baan
Goedemiddag iedereen!

Nadat mijn vader en ik de 110 volt trafo's aan hadden gemaakt, gingen we de trein testen. Hij deed het, maar erg sloom en traag.
Toen mijn vader en ik gingen meten met multimeter, kwam er op maximale stand maar de helft uit de trafo van wat ie normaal zou moeten maken.
Dus hebben mijn vader en ik besloten het toch op 220 te doen en de 230v -> 110v trafo's terug te sturen

Daarna ben ik begonnen met een baantje leggen (wat erg leuk is om te doen heb ik ondervonden :D):


Wat ik tot nu toe heb ondervonden, is dat als ik de twee personenwagons of meer achter elkaar doe met een locomotief ervoor, en dan een bocht neem, dan valt ie om. Dit is ook te zien op onderstaande video aan het einde.

Ik heb ook een kleine video gemaakt:


Heeft iemand misschien een banenplan, voor een hoektafel, als inspiratie? Het hoeft geen Trix Express treinbaan te zijn maar alle merken mogen! Ik zou graag zien wat andere mensen maken/bedenken met een hoektafel.

O ja en nog iets: iedereen heeft onderaan zijn of haar post zo'n leuke trein staan, kan ik dat ook?

Groet,
Samix
Re: Mijn eerste baan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Mijn eerste baan
Hoi. Ik heb vroeger zelf trix express gehad. Je kan inderdaad 2 treinen onafhankelijk tegelijk laten rijden aangestuurd door 2 trafo's. Echter wagons en loc's zijn niet uitwisselbaar met een ander systeem. De wielflenzen zijn veel dikker. Er zijn nog enkele trix express websites, die moet je zeker opzoeken. Vroeger waren er 2x per jaar trix express dagen, als die er nog zijn is het zeker de moeite waard heen te gaan. Op beurzen is nog e.e.a. 2e hands te krijgen.

Hierbij een linkje naar mijn oude Trix baan. https://forum.3rail.nl/index.php?topic=9636.50

Mvg.

Olaf
Re: Mijn eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Mijn eerste baan
Leuke video  :).

Mooi dat bijna alles nog zo goed werkt. Dat ontsporen is natuurlijk wel jammer. Omdat het achterste rijtuig naar binnen valt, kan het niet gewoon een te hoge snelheid zijn. Heb je je opa al gevraagd of het bij hem ook altijd gebeurde?

Om meer te weten te komen over het ontsporen, kun je onderzoeken of het altijd gebeurt als je twee rijtuigen achter de loc hangt, ongeacht welke twee rijtuigen, ongeacht de volgorde. Bovendien kun je elk rijtuig nog eens omkeren. Bij twee rijtuigen heb je daardoor al acht mogelijkheden, bij drie nog veel meer. Hopelijk zie je dan een patroon, dan weet je beter waar je verder naar moet kijken. Als het bij alle combinaties hetzelfde is, weet ik ook niet meteen wat je verder zou kunnen doen.

Als het niet bij alle combinaties gebeurt, maar alleen bij bepaalde rijtuigen, kun je die nader bekijken. Misschien zitten de wielen er niet helemaal goed onder bijvoorbeeld, of zit er een koppeling scheef of een beetje verbogen.
Re: Mijn eerste baan
Citaat van: Samix op vrijdag 19 oktober 2018, 13:46:25
O ja en nog iets: iedereen heeft onderaan zijn of haar post zo'n leuke trein staan, kan ik dat ook?

Groet,
Samix


Meer info daarover kun je vinden op https://forum.3rail.nl/index.php?topic=65030.0
Re: Mijn eerste baan
Lid sinds: 2018

Trix Express

offline
Re: Mijn eerste baan
Goedemiddag iedereen,

Ik heb geprobeerd een baanplan te ontwerpen, omdat ik op veel plekken heb gelezen dat dat handig is om te doen.
De treinbaan die ik ga bouwen wordt tijdperk III omdat de treinen die ik heb, in dat tijdperk passen en ik dat een leuk tijdperk vindt.

Screenshot van het baanplan:


De tafel heb ik eronder geschetst; die klopt niet helemaal precies. Maar alle rails die ik heb getekend passen erop.

De bovenste rand van de tafel op de afbeelding, staat tegen een schuin dak; ik had het idee om daar een berg tegen aan te maken en misschien in het rechte stuk een slinger te brengen, zodat ie een keer uit de berg komt en er weer in gaat.



Ik denk dat ik vandaag de rails ga leggen!

Groet,
Sam
Re: Mijn eerste baan
nobody
gast

Re: Mijn eerste baan
 @citaat Een remise voor twee treinen.
Of bedoel je: Twee locomotieven?
Re: Mijn eerste baan
Lid sinds: 2018

Trix Express

offline
Re: Mijn eerste baan
Citaat van: nobody op dinsdag 23 oktober 2018, 12:44:08
@citaat Een remise voor twee treinen.
Of bedoel je: Twee locomotieven?

Ja, inderdaad, ik bedoel twee locomotieven!
Re: Mijn eerste baan
Lid sinds: 2015

offline
Re: Mijn eerste baan
Hallo,
Welkom op het forum!! :thumbup:
Ga je draadje volgen!!
Re: Mijn eerste baan
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn eerste baan
Kijk eens naar de buffers en de koppelingen van de wagons, trek ze beide handmatig door de bocht en kijk of ze dan ergens blijven haken.
Re: Mijn eerste baan
Lid sinds: 2018

Trix Express

offline
Re: Mijn eerste baan
Goedemiddag iedereen,

Ik heb de rails gelegd!


Het is iets ander geworden dan het het originele plan; de kruiswissel ligt op een iets andere plek, maar zo is het handiger!
Hier het baanplan getekend ná het leggen van de rails:


Nu lijkt het mij handig om de rails vast te leggen, met kleine spijkertjes bijvoorbeeld; heeft iemand daar ervaring mee?

Groet,
Samix
Re: Mijn eerste baan
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn eerste baan
Spijkeren is niet de meest elegante oplossing.
Leg eerst een laag geluid dempend materiaal onder de rails, dat kan bijvoorbeeld blauwe plaat zijn wat gebruikt wordt als ondervloer van laminaat.
Sommige bouwers gebruiken het groene zachtboard wat ook wel wordt gebruikt als ondervloer.
Verder zijn er nog mogelijkheden met kurk of neopreenband.
Met neopreenband kan je ook gelijk een mooie bedding maken en dan de rails vast plakken met dubbelzijdig plakband en/of met ballast vast lijmen dan schroef je de rails hier en daar tijdelijk vast en na het ballasten haal je de schroeven er weer uit.
Re: Mijn eerste baan
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn eerste baan
Als je nog wissels genoeg hebt kan je beter die kronkels er uit halen, voorkomt ontsporen.

Re: Mijn eerste baan
Lid sinds: 2018

Trix Express

offline
Re: Mijn eerste baan
Goedemiddag iedereen,

De eerste isolatie ligt onder de rails! Ik heb net een werkweek in Londen gehad, dus ik heb niet veel kunnen doen, maar ik dacht, ik doe een kleine update!



Groet,
Samix
Re: Mijn eerste baan
Lid sinds: 2018

Trix Express

offline
Re: Mijn eerste baan
Hallo allemaal,

Het is alweer een poos geleden dat ik hier iets heb geplaatst!

Ik ben nu bezig met de verlichting van de E40 locomotief!



Ik ga in de locomotief led verlichting maken! Ik heb bij de Conrad een heel handig setje hiervoor besteld:
https://www.conrad.nl/p/barthelme-led-assortiment-rood-blauw-groen-geel-koud-wit-rond-3-mm-5-mm-100-mcd-600-mcd-800-mcd-1500-mcd-2000-1666918

Dit is heel handig, omdat er 2 verschillende maten led's in zitten; 3mm en 5mm.
Ook zitten er 4 verschillende soorten weerstanden bij waardoor je kunt experimenten welke helderheid goed in de locomotief past.



Dit is het schema hoe ik de led's ga aansluiten:



Dit is hoe de verlichting eerst in de trein zat:



Een hele hoop plakband!
Nadat ik de plakband had uitgepakt, kwam ik dit tegen:



Een bout, met aan de buitenkant een koperenplaatje, hierna een isolerend plaatje, hierna nog 2 koperenplaatjes, hierna nog een isolerend plaatje en hierna nog een koperenplaatje.
Heeft iemand hier ervaring mee/weet iemand wat het is?
Ik heb hem proberen door te meten, en volgens mij is het een soort weerstand/diode.

Dit heb ik eruit gehaald om de led's te kunnen installeren. Ik heb het niet nodig, maar ik ben erg benieuwd wat het is!

Groet,
Samix
Re: Mijn eerste baan
Lid sinds: 2018

Trix Express

offline
Re: Mijn eerste baan
Hallo allemaal,

De led verlichting werkt! Ik heb een klein filmpje gemaakt waarin je het kan zien:

https://www.youtube.com/watch?v=S9GJEwkR6NQ&

Groet,
Samix
Re: Mijn eerste baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn eerste baan
Hoi Sam,

Leuk om met de geleende spullen van je opa aan de slag te kunnen gaan, de ombouw van je loc is prima gelukt zo te zien  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn eerste baan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mijn eerste baan
Leuk om er hier een Trix-Express rijder bij te hebben tussen alle Märklinisten! Het is ook 3-rail maar toch anders als wat we hier gewend zijn. Kijk wel uit met die oude trafo's, beetje vreemd verhaal dat er ongeveer de juiste spanning uitkomt terwijl ze gemaakt zijn voor 110V en je ze nu aansluit op 230V. Is ook alle isolatie, van zowel de netsnoeren als intern nog wel safe? Wat nieuwere 2e hands trafo's hoeven in de regel niet veel te kosten. Neem aan dat het met bv een Fleischmann of andere "DC-trafo" ook moet kunnen werken.
Let er met je baanplan ook op dat keerlussen niet zonder meer mogelijk zijn (je beide railstaven komen dan met elkaar in aanraking waardoor je trafo's doorverbonden worden).
Materieel is op beurzen en Marktplaats nog wel te vinden. Je bent wat beperkt in je keuze ivm de afwijkende wielmaat, maar dat houdt t ook wel weer overzichtelijk.
Én Trix-Express had een prachtige groene Nederlandse hondekop in het assortiment; laatst nog mee in m'n handen gestaan, maar te veel werk -en eigenlijk zonde- om om te bouwen naar Märklin.
Veel succes verder en maak er een mooie klassiekeTrix-Express baan van!
Re: Mijn eerste baan
Lid sinds: 2018

Trix Express

offline
Re: Mijn eerste baan
Citaat van: Hanzi op vrijdag 15 februari 2019, 06:28:40
Kijk wel uit met die oude trafo's, beetje vreemd verhaal dat er ongeveer de juiste spanning uitkomt terwijl ze gemaakt zijn voor 110V en je ze nu aansluit op 230V. Is ook alle isolatie, van zowel de netsnoeren als intern nog wel safe?

Hoi Hanzi,

Ik heb samen met mijn vader de trafo?s uit elkaar gehaald en aan beide een nieuw netsnoer gezet, en de binnenkant zag er ook prima uit!
En inderdaad, op Marktplaats is nog aardig wat Trix Express te koop! Er komen dagelijks rond de 10 advertenties op! Ik heb ook al als uitbreiding 4 Trix Express Shell wagons gekocht!

Groet,
Samix
Re: Mijn eerste baan
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Mijn eerste baan
Hoi,


Erg leuk om te zien dat je met TRIX-Express bezig bent. Echter je kunt bijna alleen maar met TRIX-express spullen er op rijden.  Op de beurs in Houten heb ik wel twee stands gezien die daar wat van verkopen.
Aangezien je het van je opa geleend hebt, ik weet niet of hij het nog een keer terug wil hebben zou ik in jou plaats, als je de hobby uit wilt breiden, overwegen om een startset van Marklin te kopen en daarmee verder te gaan. De huidige digitale technieken geven zoveel meer speelmogelijkheden dan wat je nu hebt staan. Maar is jouw keuze.
Re: Mijn eerste baan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mijn eerste baan
@citaat is het overwegen natuurlijk waard; digitaal is allemaal leuk en aardig maar ook zeker niet zaligmakend. Ik ben vaak blij dat ik nog analoog rij, zeker als ik alle digitale problemen af en toe lees hier.
Niks mis met een leuke klassieke Trix-Express baan!

En wat die trafo's betreft zal t ook wel goed zitten. Heeft opa ooit in een gebied gewoond waar ze nog 110V hadden? Wellicht zijn de trafo's intern ooit al omgezet naar 220V of zo.

Veel plezier verder met t Trix-gebeuren!


Re: Mijn eerste baan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Mijn eerste baan
Citaat van: Maarten Marklin op vrijdag 15 februari 2019, 11:13:45

Aangezien je het van je opa geleend hebt, ik weet niet of hij het nog een keer terug wil hebben zou ik in jou plaats, als je de hobby uit wilt breiden, overwegen om een startset van Marklin te kopen en daarmee verder te gaan.

Of van Roco of Piko. Ook mogelijk. Goed over nadenken!
Re: Mijn eerste baan
Lid sinds: 2018

Trix Express

offline
Re: Mijn eerste baan
Citaat van: Maarten Marklin op vrijdag 15 februari 2019, 11:13:45
Aangezien je het van je opa geleend hebt, ik weet niet of hij het nog een keer terug wil hebben zou ik in jou plaats, als je de hobby uit wilt breiden, overwegen om een startset van Marklin te kopen en daarmee verder te gaan. De huidige digitale technieken geven zoveel meer speelmogelijkheden dan wat je nu hebt staan. Maar is jouw keuze.

Hoi Maarten,
Ik denk dat ik bij Trix Express blijf, juist omdat het iets ouder is. Ik vind alle techniek er achter erg leuk! En ik vind dat digitale een stuk minder leuk, ik vind het gaver om zelf alles in elkaar te knutselen.

Citaat van: Hanzi op vrijdag 15 februari 2019, 12:15:55
En wat die trafo's betreft zal t ook wel goed zitten. Heeft opa ooit in een gebied gewoond waar ze nog 110V hadden? Wellicht zijn de trafo's intern ooit al omgezet naar 220V of zo.

Hoi Hanzi,
Ja, klopt, en ik denk inderdaad ook dat er ooit aan geknutseld is om ze werkend te krijgen op 220V. Volgens mij is ooit in Nederland het hele lichtnet verbouwd om alles 220V te krijgen, net als tegenwoordig, en volgens mij is er toen ook hulp geweest met het omzetten van verschillende soorten apparaten.
Re: Mijn eerste baan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mijn eerste baan
In de Delftse binnenstad en bepaalde wijken in Amsterdam is nog vrij lang sprake geweest van een lijnspanning (tussen fase en nul) van 127Vac en een fasespanning (tussen de fasen) van 220Vac. Inmiddels is dat volgens mij al een tijdje geharmoniseerd met de rest van Nederland (respectievelijk 230/400Vac)
Re: Mijn eerste baan
Lid sinds: 2018

Trix Express

offline
Re: Mijn eerste baan
Hallo allemaal,

Ik heb op diverse plekken gelezen dat het een goede keus is om een ringleiding onder de baan aan te brengen, zodat je de rails op diverse plaatsen aan kan sluiten op stroom, zodat de trein over gelijk kan rijden.
Is dit ook mogelijk met gelijkstroom?
Ik ben geen elektronica expert, en ik twijfel hier dus een beetje over.
Heeft iemand misschien tips en/of misschien een tekening van een voorbeeld over hoe je dit moet aansluiten?

Groet,
Samix
Re: Mijn eerste baan
Lid sinds: 2012

offline
Re: Mijn eerste baan
hallo,


ja,dit is ook mogelijk bij 2-rail;


lees dit maar eens  :arrow: [size=78%]https://www.nproject.org/nl/algemene-tips/de-ringleiding-onder-de-modelbaan[/size]


mvg,
Michel
Re: Mijn eerste baan
Lid sinds: 2009

Glueck auf

offline
Re: Mijn eerste baan
Je mag je dan wel geen electronica-specialist vinden, hetgeen je met je lok-verlichting heb gedaan, is niet mis!
Veel succes en plezier met je baan!
Kblijf t volgen.

Peter
Mijn eerste baan; stand van zaken
Lid sinds: 2018

Trix Express

offline
Mijn eerste baan; stand van zaken
Goedenavond allen,

Het is een lange poos geleden maar er is eindelijk tijd gevonden tussen de HBO studie door om nog is aan de modelbaan te werken.
Ondertussen zijn er veel dingen veranderd. Om te beginnen; er zijn twee nieuwe locomotieven bijgekomen.
Zie hier, mijn 'nieuwe' BR 24 en de nog grotere BR 01:



Hiernaast is er een soort diorama bijgekomen, om voor de grote baan alvast te oefenen met scenery



Op dit baantje heb ik ballast gelegd en een berg gemaakt van PIR plaat & gips. De berg is later geplaatst en moet nog in het landschap verwerkt worden.

Daarnaast is de hoofdbaan ook totaal op de schop gegaan. Er zijn wissels en rails bijgekomen.
Nu een nieuwe baan gelegd waarbij het de bedoeling is dat het buitenste spoor de lucht in gaat (ook met behulp van schuin gesneden PIR).





Tot slot lopen er ideeën om de bestaande trafo's uit te rusten / te vervangen met PWM, omdat er op een clubdag gedemonstreerd is dat dit veel netter rijdt. Hierbij kwam dan ook een ingeving om dit met Arduino te doen. Het onderzoek tot dusver heeft geleidt op een L298N DC-Motor Controller. Iemand ervaring met het handmatig PWM besturen van locomotieven of draadje op het forum?
Met een beetje slimmigheid kunnen dan ook de analoge wissels en ontkoppelrails aangesloten kunnen worden en dan zou ooit de hele baan bestuurd kunnen worden vanuit een browser of app.

Allemaal leuke toekomst plannen, eerst die baan maar is de lucht in krijgen  :D

Groet,
Samix
Re: Mijn eerste baan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Mijn eerste baan
Hallo Sam,

Vind nu pas je draadje en heb het helemaal gelezen. Leuk man. Mijn eerste baan (of eigenlijk die van mijn vader) was ook Trix Express, maar dan alleen de rails. Alle locs en wagons waren Märklin. Dus je kan gerust met (oude) Märklin wagens op je baan rijden zolang je er maar aan denkt dat dan beide railstaven elektrisch verbonden worden door de ongeïsoleerde assen.

Je eerste scenery kunsten zien er ook al heel acceptabel uit. Daar zal de WOSA blij mee zijn.

PWM is, of was tot de intrede van digitaal, de standaard in de USA. Daar werd vanaf de zestiger jaren nauwelijks nog met een gewone trafo gereden. Iedere gelijkstroom motor, dus ook die in jouw treinen kun je met PWM aansturen. En ja, dat rijdt veel beter en soepeler dan een gewone gelijkstroom. Overigens denk ik niet dat jouw trafo's ooit op 110V hebben gewerkt. In ieder geval sinds 1945 is in Nederland 220V standaard en er is mij niet bekend dat het ooit anders is geweest. Maar dat weet ik niet zeker.
Mijn eerste baan; de hoogte opzoeken
Lid sinds: 2018

Trix Express

offline
Mijn eerste baan; de hoogte opzoeken
Goedenavond allen!

Vandaag druk in de weer geweest met de piepschuimsnijder en de oude brugelementen van mijn grootvader, om deze in baan te verwerken!
Voor de stijging heb ik ongeveer 3 cm per meter genomen.







Groet,
Samix
Re: Mijn eerste baan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mijn eerste baan
Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 25 oktober 2022, 14:41:23
Overigens denk ik niet dat jouw trafo's ooit op 110V hebben gewerkt. In ieder geval sinds 1945 is in Nederland 220V standaard en er is mij niet bekend dat het ooit anders is geweest. Maar dat weet ik niet zeker.
110 V hebben we hier inderdaad nooit gehad Henk, wel 127V. Dat was een 127/220V net terwijl het elders 220/380V (en tegenwoordig 230/400V) was; tot zelfs na 2000 kwam dit voor in delen van Amsterdam en de oude binnenstad van Delft. Klik voor  Wiki  en dan even verder klikken naar kopje spanning en frequentie.
110V is een typisch Amerikaanse spanning en dan ook nog 60Hz ipv de voor ons gebruikelijke 50Hz.
:offtopic: Wat voor spanning heb jij daar in Thailand eigenlijk, Henk?
Re: Mijn eerste baan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mijn eerste baan
Lekker en leuk bezig, Sam! Ben benieuwd hoe t gaat lukken met je besturing; lekker out of the box met PWM.
Je had destijds Trix Express en Trix International; één van de twee had van die "dikke wielen"; wat heb jij? Ik heb hier een Trix hondekop rondrijden op m'n analoge Märklin baan. Trix maakte deze ook voor Märklin 3-rail maar deze heb ik zelf omgehobbyd naar het Märklin-systeem.
Zie vanaf hier en dan even verder scrollen door m'n topic.
Re: Mijn eerste baan
Lid sinds: 2018

Trix Express

offline
Re: Mijn eerste baan
Citaat van: Hanzi op woensdag 26 oktober 2022, 05:49:32
Lekker en leuk bezig, Sam! Ben benieuwd hoe t gaat lukken met je besturing; lekker out of the box met PWM.
Je had destijds Trix Express en Trix International; één van de twee had van die "dikke wielen"; wat heb jij? Ik heb hier een Trix hondekop rondrijden op m'n analoge Märklin baan. Trix maakte deze ook voor Märklin 3-rail maar deze heb ik zelf omgehobbyd naar het Märklin-systeem.
Zie vanaf hier en dan even verder scrollen door m'n topic.

Bedankt! Onderdelen voor de PWM zijn onderweg vanuit China  :D
Het is allemaal Trix Express met dikke wielen, zo is de collectie ooit gekregen en is zo doorgezet. Er is nog veel te vinden op Marktplaats en Catawiki.
Geslaagde ombouw en de hondekop staat ook nog op mijn verlanglijstje.

Groet,
Sam
Sam's Trix Express baan; Arduino knutsels
Lid sinds: 2018

Trix Express

offline
Sam's Trix Express baan; Arduino knutsels
Goedemorgen allen!

Kleine update vanaf deze kant. Weekje vakantie gehad en beetje lopen knutselen met Arduino!

Als eerste, de aansturing van locomotieven gaat van de normale 0 - 12 V gelijkstroom naar 0 - 10 V puls breedte gemoduleerd. Dit met behulp van de L298N, verbonden aan een 12V voeding en Arduino. Om te voorkomen dat er een zoem te horen is bij het draaien van de motoren, is het belangrijk om de PWM frequentie buiten het menselijk gehoor spectrum (20 - 20 kHz) te hebben. Met behulp van een stukje code kan de Arduino PWM frequentie op diverse pinnen tot 65 kHz ingesteld worden. Zie hier een klein demonstratie filmpje:


Ten tweede, de aansturing van de wissels. Met behulp van twee relais per wissel, kunnen deze beide kanten opgeschakeld worden. Doordat hier een Arduino tussen geplaatst is, kan er een maximum schakeltijd ingesteld worden om te voorkomen dat de spoelen uit kunnen branden. Ook hier, een klein demonstratie filmpje:


Toekomstige plannen:
- Signaal ontvangst van potmeter (encoders eigenlijk) via een CAN bus netwerk naar de aansturingsplank, zodat er overal maar twee draden moeten worden getrokken (CAN high & CAN low)
- Ook lijkt het mij leuk om de aansturingsplank mobiel te houden, zodat deze mee genomen kan worden naar clubdagen etc om daar ook als demo te kunnen draaien

Leuk weekje knutselen, nu terug aan school!


Groet,
Sam

Re: Sam's Trix Express baan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Sam's Trix Express baan
Interessant deze mix van oude en nieuwe techniek :thumbup: !
Sam's Trix Express baan; nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2018

Trix Express

offline
Sam's Trix Express baan; nieuwe aanwinsten
Goedendag!

Afgelopen zaterdag de Trix Express beurs in de Bilt bijgewoond. Kon hier natuurlijk niet weglopen zonder souvenir;





Een in nette staat V200 en twee mooie autotransportwagons! Nu moeten er echter ook model autootjes bijkomen om deze wagons te vullen :)


Groet,
Sam
Re: Sam's Trix Express baan
Lid sinds: 2022

offline
Re: Sam's Trix Express baan
Mooi spul dat Trix Express. Trouwens met bovenleiding kon je 3 treinen onafhankelijk van elkaar laten rond rijden. Zelf ooit heeeeeeeel lang geleden nog stukken Trix Express gehad, inclusief de hondekop maar dan in (niet realistische) rode uitvoering.
Alhoewel het niet meer gemaakt wordt is er toch nog van alles te koop.

Maar lekker bezig Sam. Benieuwd wat je er allemaal van gaat maken.
Re: Sam's Trix Express baan
Lid sinds: 2006

offline
Re: Sam's Trix Express baan
Leuke baan, mooie oplossingen.
Ga het vol interesse volgen!
Succ6 Sam!