Citaat van: Laurent op zondag 23 september 2018, 21:14:49
geen zaag meer te zetten
Tja, de hart-op-hart afstand van 57 mm wordt bij MadMenno bereikt door de zaag te zetten in de wissels, om daarmee de lengte van de boog, en dus de booghoek tot 11,25°, aan te passen.
Ik zou dan eerder geneigd zijn om het kruis te vervangen door een zelfbouw kruis van 22,5°.
Als ik de MadMenno oplossing vergelijk met die van Roco (oud artikelnummer 4560ns of 4561ms, dopp. parallelgleisverbindungssatz), code 100, van jaren geleden, ook met hart-op-hart 57 mm, maar met wissels van 15° en dus een kruising van 30°, en een raillengte van 46 cm:
foto beneluxspoor Roco 4561:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kruiswissel_Roco.jpgdan valt enige gelijkenis wel op.
Natuurlijk, je kunt met Walthers/Shinohara 948-8812 (code 83) een hart-op-hart afstand van 50 mm bereiken, met nog slankere wissels, en dus een slanker kruising, en dus iets langere raillengte van 48,5 cm.
De vraag is altijd wat wil je:
(keuze code 100 of code 83, is niet bepalend voor boogstraal, booghoek, raillengte of hoh)
-kleinere hart-op-hart
-kortere raillengte
-slankere booghoek
Daartussen moet gekozen worden.
Bij een wisselbooghoek van 14.43° (
2271/2272/2273,22715), of 14.21° (
2257, 2275),
heb je hoe dan ook een probleem zodra je ze gebruikt, laat staan mixt, lijkt mij.
14.43° => kruising 28.86° => Weichen-Walter in voorbereiding, febr. 2019
14.21° => kruising 28.42° ?
Ik hoor graag wat mijn denkfout is.