Citaat van: Tony op zaterdag 01 september 2018, 17:34:49Bedenk ook, dat er in tijdperk 3 ( en daarna ook nog wel ) een schreeuwend tekort aan materieel bestond.
Er werd van alles aan elkaar gehangen als dat nodig was, of zo uitkwam.
Hoewel dit topic om een andere reden was gestart, vind ik dit een heel interessante discussie. Bij mijn rollend materiaal zit inmiddels al een aantal sneltreinwagens, allemaal van de DB uit periode III, en ik heb hier weer het een en ander opgestoken over wat voor types er zoal waren en wat er bij elkaar hoort en wat niet. En de opmerking van Tony neem ik daarbij zeker ter harte.
Gisteren heb ik de slaaptrein D 475 (43204) en F-Merkur (43918) gewoon achter elkaar gehangen en door een zware stoomlocomotief laten trekken. Al is het eigenlijk te lang voor m'n baan, het ziet er prachtig uit!
Naar aanleiding van dit topic ben ik nog eens goed in de documentatie gedoken, en ben ik achtergrondinformatie gaan zoeken op het internet. Ik dacht - onterecht - dat de wagens van F-Merkur "Schürzenwagen" waren, maar dankzij Ronald weet ik nu beter. Alleen de restauratiewagen is er een, de anderen niet. De wagens van D 475 zijn wél allemaal "Schürzenwagen". Dit verschil valt me helemaal niet op, ook niet nu ik het weet. Verder heb ik dankzij dit topic geleerd dat de "Schürzenwagen" van Märklin schaal 1:87 zijn. De bagagewagen en de 1e/2e klasse wagen uit D 475 zijn respectievelijk ±25 en ±24,5 cm (dat heb ik niet uit de documentatie kunnen halen maar zelf opgemeten). De 1e klas wagens uit F-Merkur zijn 28,2 cm en schaal 1:93,5. Belangrijker dan de schaal of de lengte vind ik de bedrijfstoestand, en die is van beide treinen vrijwel gelijk (1962 en ±1963). Ik neem aan dat dat de reden is dat ik vind dat ze zo goed bij elkaar passen, maar ik kan me voorstellen dat anderen daar anders over denken.
Ik heb
de informatie over set 43279 nogmaals aandachtig bekeken. Daarbij vallen me een paar dingen op:
- Het plaatje toont één wagen 2e klasse, een restauratiewagen en twee wagens 1e/2e klasse, terwijl de beschrijving, en ook de handleiding het over twee wagens 2e klasse, een restauratiewagen en een wagen 1e/2e klasse heeft. Slordig natuurlijk, zo'n inconsistentie. Ik neem aan dat het plaatje fout is en dat het verder klopt.
- Als ik de tekst en de handleiding goed begrijp, hebben beide wagens 2e klasse een sleper. Dat vind ik vreemd voor een set van 4 rijtuigen, maar het staat écht zo in de plaatjes in de handleiding en ook in de onderdelenlijst.
- Verder wordt bij drie van de vier wagens expliciet vermeld dat het een "Schürzenwagen" is, maar bij één wagen 2e klasse niet. Is die ene afwijkend of is dit gewoon een slordigheidje in de tekst?
Afijn, alles bij elkaar concludeer ik dat er bij de 43279 als uitbreiding allerlei wagens zouden passen, afhankelijk van hoe kritisch je bent. Persoonlijk zou ik om te beginnen kiezen voor andere wagens die passen bij bedrijfstoestand 1966. Als ik nog een stap verder zou gaan, zou ik andere wagens kiezen die ook schaal 1:87 zijn, en bij voorkeur ook "Schürzenwagen". De bagagewagen en de wagen 1e/2e klasse uit de D 475 zouden dan prima passen. De eerder genoemde wagens 43222, 43232 en 43272 en de wagens uit set 42750 lijken me eveneens allemaal geschikt. En tenslotte is er nog trein E 554, ofwel set 42269, met bedrijfstoestand winter 1964/65. De samenstelling van die set is overigens een sprekend voorbeeld van Tony's opmerking, maar dat is niet waarom ik hem noem. In die set zat namelijk, onder andere, een "Schürzenwagen" 2de klasse, type B4üwe en die past ook goed. Dit zou mijn lijst met kandidaten zijn, meer heb ik niet gevonden. Daarna is het een kwestie van smaak, van wat er zoal te vinden is en natuurlijk van de prijs. En als er al verlichting in zit, wel, dan mag het natuurlijk wat duurder zijn.
Naar mijn ervaring zijn afzonderlijke wagens uit een oude set heel lastig te vinden. Je kunt er toevallig eentje op een beurs vinden, of iemand moet hem op markplaats of ebay zetten, maar anders wordt het lastig. Ik heb een paar keer naar handelaren gemaild die nog een oude set op voorraad hadden met de vraag of ik bepaalde wagens los kon kopen, maar dat wilden ze niet. Heb ik alle begrip voor. Bij een nieuwe set is er waarschijnlijk nog wel wat belangstelling voor de overblijvende wagens, maar als een handelaar een oude set uit elkaar haalt, worden de overblijvende wagons ongetwijfeld veel lastiger te verkopen. Alternatief is om de hele set te kopen, en de wagens die je niet nodig hebt gewoon weer te verkopen of als startpunt voor een andere trein te gebruiken.