Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten

Gestart door Looney Tunes zaterdag 19 mei 2018, 19:35:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Nadat ik afgelopen week in dit topic uitgebreid liet zien hoe ik de verlichting in de sprinter heb ingebouwd, wil ik in dit topic het voor de Plan V laten zien. Dit zal wel iets korter zijn, gezien het veel minder demontagewerk vereist en de manier exact hetzelfde is.

Als eerste een overzichtsfoto van het printje op de voorgrond, en het geheel ingebouwd in de bak op de achtergrond


Aan de onderkant ziet het er dan zo uit


Met deze seinbeelden tot resultaat  :)
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Verlichting
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Verlichting
Ziet er mooi uit John!
Nette print heb je weer ontworpen.
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Bedankt Frank, maar dit is niet de enigste print die ik voor de Plan V heb ontworpen.

Voor zowel de motorbak, als de stuurstandbak heb ik namelijk ook een print ontworpen.


Voor het verschil even één oude print ervoor gelegd.


Op de print voor de motorbak zit dan een Lopi.


En die op de stuurstand een Lopi FX.


Beide decoders zijn op deze manier (bijna) niet te zien als je haaks op het treinstel kijkt, van onder is het net te zien.


Op de vorige foto's waren al leds te zien, in beide bakken zit nu ook binnenverlichting.






En als afsluiter, twee staatsieportret'jes van dit omgebouwde treinstel. Welke nu de werkplaats weer kan verlaten en bij een medelid de digitale baan op kan. :)


Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Nice!  :thumbup:

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Ziet er netjes uit.
Ik heb er ook een aantal voor een forumleden gemaakt, welke al jaren naar tevredenheid functioneren.
Heb je er ook een condensator in zitten, om de stroomonderbrekingen op te vangen, zodat de binnenverlichting niet flikkert?
Hoeveel leds heb je per bak geplaatst? Je hebt dezelfde types gebruikt als ik. Goede keuze.
Ik gebruikte 1 decoder per treinstel en gebruik verder 6-polige koppelingen.
Sleperomschakeling zie ik niet bij jou. Nou is dat op zich bij een 2-delig treinstel niet nodig, maar bij 2 tweetjes wordt het interesant.
De verlichting met gloeilampen paste ik aan door deze volledig te isoleren. Ledverlichting is een mooie optie; ziet er ook goed uit, en houdt de bodem mooi vrij voor een te plaatsen kortkoppelmechanisme van Symoba.
Hoe zijn de rij-eigenschappen met de Flieschmann motor? Want ik heb alle plan-V's (behalve de dummys) voorzien van een 5-polige Marklin motor,  daar de F-motor bij mij toch duidelijk kracht te kort kwam op alle fronten. Langzaam rijden icm bochten was slecht.
Mvg. Marcel 
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Ragoem, Thanks!

Citaat van: loc1200 op zondag 20 mei 2018, 23:56:59
Ziet er netjes uit.
Jij ook bedankt, Marcel.

Citeer
Heb je er ook een condensator in zitten, om de stroomonderbrekingen op te vangen, zodat de binnenverlichting niet flikkert?
Zit er niet in, is wel mogelijk om in te bouwen, zit wel andere elektronica op waardoor geflikker niet aanwezig is (als de baan goed schoon is).

Citeer
Hoeveel leds heb je per bak geplaatst?
In de motorbak 8 resp. 10 in de stuurstand.

Citeer
Ik gebruikte 1 decoder per treinstel en gebruik verder 6-polige koppelingen.
Sleperomschakeling zie ik niet bij jou. Nou is dat op zich bij een 2-delig treinstel niet nodig, maar bij 2 tweetjes wordt het interesant.
Degene van wie het stel is wilde in elke bak een decoder, vandaar dat hier geen andere koppeling geplaatst is. (Hierdoor hoeft er niet geknutseld te worden aan de koppeling, en is ombouw dus eenvoudigiger.)
Sleperwissel zit er inderdaad niet in (heeft ook weinig nut met maar 1 sleper ;):P), degene van wie het stel is had er geen behoefte aan. Bij 2 tweetjes is het gewoon handig de slepers naar elkaar toe te zetten.
(Oke, dat kan issue opleveren als je je baan beveiligd is door onderbreken van de spanning, maar dat heb je met enkel treinstel, waar sleper achterop zit, ook)

Citeer
Hoe zijn de rij-eigenschappen met de Flieschmann motor? Want ik heb alle plan-V's (behalve de dummys) voorzien van een 5-polige Marklin motor,  daar de F-motor bij mij toch duidelijk kracht te kort kwam op alle fronten. Langzaam rijden icm bochten was slecht.
Rijdt m.i. prima hoor, al kan je het natuurlijk niet vergelijken met b.v. een mashima.
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Citaat van: loc1200 op zondag 20 mei 2018, 23:56:59
Ik gebruikte 1 decoder per treinstel en gebruik verder 6-polige koppelingen.
Wat van koppeling gebruik je hier voor dan?
Ik heb ook meerdere Plan-V en sprinter treinstellen ben ook bezig deze om te bouwen maar het gaat nog niet helemaal zoals ik in gedachte heb en heb ook de voorkeur om maar een decoder per treinstel te gebruiken en dan een mtc21 of plux22 dat maakt me niet zo veel uit.
Vind het er verder wel mooi uit zien :thumbup:
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Beste John,

Zijn deze  prints ook weer (tzt) te bestellen?
De vorige print van de 6400 was mij zeer goed bevallen, en de Plan V kan bij mij ook wel een ledje gebruiken :thumbup: :D


Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Rene, dat is net als bij de 6400, ook weer mogelijk.
Deze printen verschijnen binnenkort op de website met de andere printen die ik heb.
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Bij nader inzien zie ik dat je frontsein-printen onbruikbaar zijn als er een kortkoppeling in de neus wordt geplaatst.

Mvg  Marcel
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Nee hoor, werkt gewoon nog. ;) :)
Printen nemen evenveel ruimte in als de oude printjes, waar de gloeilampen op zaten.
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Ik kreeg de vraag of ik nogwat meer foto's had, dus bij deze nog even een post met wat extra foto's:

De oude print is eenvoudig los te schroeven...


En dan kunnen alle draden los gesoldeerd worden.


De motor kan geisoleerd worden van de massa, wat bij deze motor een kwestie is van het verbreken van het printspoortje in de rode cirkel.
Bij een onvoorbereid motorschild, is het wat meer werk, en moeten 2 sleuven gefreesd worden.


De decoder zit precies boven de WC, en om die wat meer ruimte te geven is er een klein stukje van de wandjes af gevijld. Vergelijk de wandjes maar met de rechtse, on aangepaste wand.


Dan de verlichting, standaard zit dat zo.


Om dat te vervangen door leds, schuif ik eerst 2 krimpkousjes om het ledje, zat er geen kortsluiting met het frame kan komen.


Waarna de ledjes door het frame gestoken worden, en op het printje worden vast gesoldeerd.


De verlichting wordt aangesloten op de adapterplaat, en dan zijn de onderstellen alweer klaar.
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Dan nog even wat in de kap doen, voordat die er ook weer op kan.
Als eerste de beugel in de kap bij de pantograven weghalen.


Daarna nog even wat isolatietape plakken, om lichtlekkage te voorkomen.
Om te beginnen haal ik de lichtgeleider voor de frontseinen en de cabine eruit, om dan die van de sluitseinen aan de zijkant af te plakken.


Op de cabine plak ik ook een stuk isolatietape, om te voorkomen dat de cabine onbedoeld verlicht wordt.


Als de cabine dan teruggeplaatst is, ziet het er zo uit.


Dan nog een plakbandje over de voorkant van de lichtgeleider van de sluitseinen.


En als de lichtgeleider van de frontseinen ook weer terug geplaatst is, en de kap op het onderstel is gezet, is onderstaand het resultaat.

Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Dag John,

Tezijnertijd ben ik ook wel geinteresseerd...

BR45
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Lid sinds: 2008

Aspirant lid stamtafel Flevoland.

offline
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Hallo John,

Notificatie staat hier ook aan.

Heb 2 stellen liggen die een upgrade kunnen gebruiken. Kan niet wachten op verdere info.  :thumbup:


Ron

Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Dat is leuk om te lezen, heren :)

Als de vakantietijd over een maandje voorbij is, dan zal (op mijn site) verdere info volgen.
Mocht je met erg veel smart zitten te wachten  B), dan kan je altijd even via het contactformulier aldaar contact opnemen.
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Mooie ombouw.
Ik lees over je website maar kan die helaas niet vinden. Kun je misschien een link plaatsen?
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
 @citaat Winus, even op het wereldbolletje onder de avatar van John klikken
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
 @citaat
Bedankt. Had ik eigenlijk kunnen weten.

Edit Frenkievee: citaat van gehele voorgaande bericht verwijderd.
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Lid sinds: 2020

Als 'tie rijd zie je d'r nix van

offline
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Vorige week div. printjes binnengekregen van John. Zien er allemaal mooi uit en passen goed.
Als eerste was de BR 52 met kondenstender aan de beurt. Dat ging vlot alleen de ventilatoren doen het nog niet.
Dit weekend de Plan V onderhanden genomen, dat was iets meer werk.
Nu heb ik het volgende probleem met de Stuurstand, de interieur verlichting brand constant en ik kan geen CV's schrijven of lezen. Bij de motor bak kan ik de interieur verlichting schakelen met F5 op AUX 3. 
Ik heb zowel een een Lopi 4 DCC als Lopi 5 geprobeerd, allebei het zelfde probleem. Als ik de decoders in de ESU Profi Prufstand aanstuur met de ESU Lok Programmer werkt alles.
Nogmaals de print doorgemeten geen sluiting of andere dingen.
Iemand een idee?
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Voor de kondenstender, de ventilatoren zitten op aux3, dus via die uitgang kan je ze functiemappen naar een functietoets of instellen dat ze gaan draaien als de loc rijd.
Dan de plan V, in de stuurstand moet je een functiedecoder gebruiken, waarbij je de uitgangen versterkt gebruikt. De standaard lokpilots hebben logische aux3/4, dan blijft de verlichting inderdaad branden.

Stuur anders even een mailtje mocht je hulp nodig hebben met het programmeren.
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Lid sinds: 2020

Als 'tie rijd zie je d'r nix van

offline
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Bedankt,
Ik heb inderdaad een Lok decoder gebruikt, dan toch maar een FX bestellen.
Toch maar ff mailen ik krijg de fan. niet aan het draaien met de loksound 5.
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Hallo allemaal,

Heb een vraag over deze draad. Mijn motor ziet er iets anders uit als hierboven in het plaatje getoond.
Om de motor geïsoleerd te krijgen staat dat er bij een onvoorbereide motor twee sleuven gefreesd moeten worden.
Aangezien mijn motor er ander uitziet (althans de print plaat) ga ik er van uit dat ik zo'n onvoorbereide motor heb. Kan iemand mij zeggen waar ik de twee sleuven moet maken om verder te kunnen verbouwen.

Alvast bedankt. Bijgaand een foto van mijn motor.
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Daar waar de rode strepen staan, overigens mag je de spoel (rode draad rond metalen kern bovenin op de foto) en condensator (bruin rond in het midden) ook weghalen.
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Hoi John,

Dank voor je supersnelle reactie. Nog ff een vraagje voor de zekerheid.
De onderste rode lijn gaat onder de soldering van de draad langs als ik het ook vergelijk met de foto van de voorbereide motor?
Klopt dat?
Wederom bedankt.
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Ja, soldering kan je eerst even loshalen.
Gaat erom dat de motorpool niet meer verbonden is met het schroefje waar het motorschild mee vastzit. Je kan ook het metaal rond het schroefje wegschuren/frezen, maar als je het t.h.v. de rode lijn doet kan je daar nog eventueel makkelijker een verbinding voor stroomafname maken.
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Toppie.  Dank je wel weer. Ga ik weer ff verder knutselen.
 :thumbup:
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Heb toch weer even hulp nodig.

Heb de LoPi5 FX in het motorloze deel gedaan en die wordt direct gevonden door mijn ECOS als ESU decoder. Ik an daar netjes alles instellen voor zover nodig en de frontseinen en de binnenverlichting werken zoals het met (F0 en F3). Nu haal ik de FX er weer uit en stop de LopI 5 in het motor deel. Alle verbindingen heb ik met multimeter nagemeten en die zijn allemaal oké.
Nu loc op programmeerspoor en de decoder wordt helemaal niet gezien. Nu heb ik de LoPi5 er uit gehaald en de LoPi5 FX in de plaats gedaan in het motorrijtuig. Ok dit werkt zonder problemen. Frontseinen en binnenverlichting zoals het hoort. Motor uiteraard niet omdat het de FX variant is.
Mijn conclusie hier is dat de bedrading ed dus in orde is. Is dit terecht?

Nu de LoPi5 in het motorloze deel van het stel gedaan. Maar ook daar geen enkele reactie op of van de decoder op mijn ECOS.
Had nog een tweede LoPi5 liggen en daar exact hetzelfde gedoe mee. Niets mee te beginnen. In ik geloof niet dat er twee nieuwe LoPi5 decoders kapot zijn. Dat is me te toevallig. Zou uiteraard kunnen.

Iemand enig idee wat het evt. zou kunnen zijn?

De motor is behandeld zo als John hierboven op mijn. Vragen heeft aangegeven. Hier is ook geen contact meer tussen de verschillende delen. Ook dit is met de multimeter nagemeten.

Ook het uitlezen/opzoeken van de decoder met de ecos geeft als resultaat geen decoder gevonden/geen trein op het spoor.

Alvast bedankt.
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Dat 1e lijkt me terecht.
Zou inderdaad wel heel toevallig zijn, maar ik zou in dit geval toch de decoders even los testen.
Gebeurt er op adres 3 ook helemaal niks?
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Hoi John,

Met los testen bedoel de LoPi5 FX en de LoPi5 niet tegelijk in het treinstel?
Als je dat bedoeld dan is dat gebeurd. Dit heb ik met de Sprinter ook zo gedaan en dat werkte toen allemaal. Zodra alles apart werkte en de adressen op beide decoders gelijk waren heb ik alles als een geheel getest en dat werkte als een tierelier. Zelfde werkwijze heb ik hier ook toegepast.

Wellicht dat ik nog even ergens een locprogrammer kan opduikelen en daarmee aan de slag kan gaan. De ECOS levert nu in elk geval helemaal niets op. Ook geen reactie op adres 3. En resetten lukt ook niet omdat de decoder niet te benaderen is.
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Nee, ik bedoel de decoder gewoon buiten het treinstel om testen, zoals je ook nu als volgende stap nu aangeeft.
Je werkwijze klopt gewoon helemaal!
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Hoi John,

Echt buiten het treinstel om lukt me niet omdat ik geen aansluiting voor decoders heb. Ik heb nu de trein op een stuk rails staan waar ik de locprogrammer op heb aangesloten.
Ik krijg echter geen van twee de LoPi5 decoders fatsoenlijk aan de praat. De firmware update naar de beide decoders lijkt wel te lukken. Ook het resetten (8 —> CV8) lukt maar daarna is het toch echt zo'n beetje afgelopen. Bij een van de twee decoders lukt het om via het Motorola protocol de frontseinen aan en uit te zetten. Terwijl als ik de decoder door de locprogrammer laat uitlezen er aangegeven wordt dat het een DCC28 decoder is. Als ik hem dan naar Motorola  in de "Drivers Cab" zet krijg ik idd weer de frontseinen aan/uit. Maar dat is ook alles. Het uitlezen van verschillende CV's geeft alleen maar meldingen dat er geen waarde gevonden is.
Ook nog een keer LoPi5 FX in het motor stel gedaan en de frontseinen werken wel maar de binnenverlichting niet. Een reset van de LoPi5 FX werkt ook en daarna kan alles weer opnieuw ingesteld worden. Ik kan ook waardes uitlezen. B.V. CV47 om het protocol te kunnen zien welke ingesteld staan.
Dit lukt bij de gewone LoPi5's niet.

Heb ook alle solderingen nog eens nagelopen en ook de doorlopende electra voerende koppeling maar die zitten volgens mij ook goed.

Ik heb op dit moment ff geen flauw idee meer waar ik het probleem zoeken moet.
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Niet een andere loc waar je de decoder in kan testen?
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Heb zojuist via locprogrammer een totale reset gedaan via "Menu —> Programmer —> Reset Decoder" en er is iets meer leven gekomen. Geen idee wat het verschil is met het schrijven van 8 naar CV8.
Ik kan nu middels F0 de front en sluitseinen aan en uit zetten en deze wisselen ook met rijrichting. Kwam er achter dat de binnenverlichting (AUX3) onder F5 gemapped zat wat ik op zich vreemd vind. Maar goed deze naar F3 gemapped en de binnenverlichting werkt nu deels. Alleen de eerste en de laatste LED gaan aan. Alle tussenliggende LEDS doen het niet. En ook de motor geeft nog niet thuis.
Kan ook een ander adres toekennen. Heb nu 942 ingesteld als adres. Dit komt overeen met de LoPi5 Fx.

Er lijkt schot in te komen......
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Hoi John,

Ondertussen weer stapje verder. De motor doet het nu ook. Na het doormeten of er wel spanning bij de motor kwam zag ik dat hij wel spanning kreeg maar het niet deed. Nogmaals even de plaatjes bekeken en en omdat jij gezegd had dat condensator en spoel er wel uit konden heb ik dat braaf gedaan. Maar nu was de verbinding weg tussen de de motor en de stroom aansluiting. Dus de blauwe draad van mijn motor losgehaald en gesoldeerd aan het bovenste stuk van de printplaat op de motor daar waar ook de bovenste koolborstel zit. Een draad verbinding had uiteraard ook gewerkt maar dit was minder draad in de kap.
Nu alleen nog uitvinden waarom alleen de eerste en de laatste LED branden en de rest niet.

Mocht je nog een lumineus idee hebben dan houd ik mij aanbevolen. Bedankt zover voor het meedenken.

Je idee voor een andere loc met de decoder moet ik nog uitvoeren. Eerst op zoek naar een loc waar zo'n decoder inpast. Heb namelijk lang niet allemaal ESU decoders. Van oorsprong Marklin dus ook veel oudere M decoders.
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Alleen in de motorbak? Of beide bakken? Stuur me anders even (via mijn site) een mailtje.
Re: Digitalisering Fleischmann Plan V - Led Verlichting + Adapterprinten
Mail gestuurd John.