Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - De boel opruimen

Gestart door The MaSt vrijdag 08 mei 2015, 18:59:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Analoge Märklin M railbaan; binnenkort verder met mijn BW diorama! Bestelling ge
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; binnenkort verder met mijn BW diorama! Bestelling ge
Draaischijf bouwpakket is binnen! Dat wordt een mooi knutselwerkje. Hij is niet heel moeilijk, niet superveel onderdelen, maar hij zal de nodige aandacht wel krijgen.
Zodra de schijf af is, kan ik verder met mijn uitbreiding van mijn BW! De updates zullen vanzelfsprekend hier volgen.

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Wispeltuurder  8)

P.S.    foto's houden jullie tegoed. Ineens is het bestandformaat te groot, terwijl ik eerder nooit problemen had met het uploaden van telefoonfoto's.....  :?
Analoge Märklin M railbaan; binnenkort verder met mijn BW diorama! Bestelling ge
Marten,

Ik ben benieuwd hoe je draaischijf er gaat uitzien, en draaischijf is mooi aan een BW.
Re: Analoge Märklin M railbaan; binnenkort verder met mijn BW diorama! Bestelling ge
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; binnenkort verder met mijn BW diorama! Bestelling ge
Citaat van: The MaSt op woensdag 04 juli 2018, 13:51:42
... foto's houden jullie tegoed. ....
Wij wachten geduldig af...

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Analoge Märklin M railbaan; binnenkort verder met mijn BW diorama! Bestelling ge
 @citaat
Als je maar opschiet!  >:-D

Henk
Re: Analoge Märklin M railbaan; binnenkort verder met mijn BW diorama! Bestelling ge
ondanks de tropische temperatuur laat het wat voorruit gaan a u b
Re: Analoge Märklin M railbaan; binnenkort verder met mijn BW diorama! Bestelling ge

  @citaat Hoi Marten, foto's naar jezelf mailen en dan in paint naar 800x600 verkleinen  ;)
Re: Analoge Märklin M railbaan; binnenkort verder met mijn BW diorama! Bestelling ge
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; binnenkort verder met mijn BW diorama! Bestelling ge
JA!! Foto's!!

Over exact 2 weken heb ik 3 weken zomervakantie (yes!) aangezien ik toch niet op vakantie ga of wegga voor zover ik weet, ga ik deze vakantie eens lekker gebruiken om te modelbouwen. Om meteen in de vakantie van start te gaan ben ik nu al begonnen met voorbereidingen treffen, dat ik de ruimte heb.

Dus momenteel ben ik in mijn appartementje met een aantal interne verhuizingen qua spullen.
Mijn eetkamertafel word vrij gemaakt van de spullen en omgetoverd worden tot modelbouwwerktafel (leuk galgje woord).
Omdat ik niet heel veel ruimte heb, heb ik al mijn huisjes tot op heden tijdelijk bewaard in mijn bedlades. Mijn tafel stond leeg in de woonkamer, met af en toe folders erop, rommel of een kat. Hetzelfde voor mijn commode, die ook leegeruimd wordt.

In mijn slaapkamer heb ik achter mijn kledingkast nog een ruimte voor mijn tafel. Om mijn bedlades vrij te maken voor de spullen die nu op de eetafel liggen heb ik mijn huisjes opgesteld als een dorpsgezicht met een spoorlijntje ervoor.
Staat best gezellig en uit het zonlicht want ik hou mijn blauwe gordijn dicht.

Hoe lijkt het?

Bij de draaischijf ben ik wel zo stom geweest om de stenen rand aan de schijf te lijmen!  :?

Maargoed: foto's.
Hopelijk kan ik de stenen rand nog zonder schade verwijderen...

Tot in de pruimentijd & welterusten!

Gegroet;

The MaSt
Marten

P.S. De kolentrein is mede mogelijk gemaakt door Herr Carl und Herr Tony! Herzlich danke freunden!
Re: Analoge Märklin M railbaan; binnenkort verder met mijn BW diorama! Bestelling ge
 @citaat Hoezo; "test".
't Ziet er leuk uit :important:
Re: Analoge Märklin M railbaan; binnenkort verder met mijn BW diorama! Bestelling ge
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; binnenkort verder met mijn BW diorama! Bestelling ge
Was nog mijn verhaal aan het schijven. Ik wilde eerst even zien of ik nou eigenlijk eens foto's kon plaatsen. Dat is gelukt; ik heb ze gedownload vanaf Facebook.

Maar bedankt voor het compliment  :thumbup:
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; de draad is hernomen. Bijna vakantie.
Dat ziet er al uit als een gezellig -en geloofwaardig- stadje, Marten! Hopelijk krijg je de stenen rand nog los. Maar als t van die lijm die de kunststof aan elkaar doet smelten kan het lastig worden. Succes!!!
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; de draad is hernomen. Bijna vakantie.
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; de draad is hernomen. Bijna vakantie.
Hier een foto van mijn werkplek; alleen nog stofzuigen en afwassen en ik ben klaar! Ziet er goed uit, niet?

Hanzi: ik heb Revell modelbouwlijm gebruikt.

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; de draad is hernomen. Bijna vakantie.
Netjes, Marten  :thumbup:

De stenen rand met een smal en dun hobbymes eindeloos los proberen te snijden, zonder al te veel geweld.
Af en toe vloeken mag  O:-D Daarna flink schuren.

Hopelijk lukt het, succes !

Grtz Tony
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; de draad is hernomen. Bijna vakantie.
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; de draad is hernomen. Bijna vakantie.
Morgen proberen Tony!

Ik heb een vraagje over de besturing van mijn diorama.
Ik heb straks meerdere sporen waar ik locomotieven kan neerzetten. Hoe kan ik dit analoog het beste doen? Dat ik bijvoorbeeld 1 locomotief naar de waterkolom laat rijden en eentje de draaischijf op. Mijn locdepot zoals het nu is heeft geen stroomaansluiting, maar met de stukken rails die er nog komen naar de draaischijf kunnen dat nog wel krijgen.
Ik ben totaal niet technisch aangelegd, ik hoop dat iemand het op een eenvoudige manier kan uitleggen.

Alvast bedankt!

Gegroet;
The MaSt
Marten
Dioramabouwer
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; de draad is hernomen. Bijna vakantie.
Hey Marten, het hangt er een beetje vanaf wat je precies wil.
Als je analoog rijdt dan is eigenlijk de enige manier om de baanvakken te isoleren en middels een schakelaartje aan en uit te zetten.
Een baanvak zijn dan 1 of meerdere rails tussen 2 wissels (of tussen een wissel en een stootblok).
Isoleren met een stukje papier of karton tussen de lipjes van de midderail aan begin en eind van het baanvak. Van ieder baanvak moet de geïsoleerde middenrail dan nog van een aansluitdraad worden voorzien die je via een schakelaar op de B van de trafo aansluit. Als schakelaar kan je bv kleine tuimelschakelaartjes gebruiken, maar ook de blauwe Märklin kastjes met gele en groene drukknopjes zijn hiervoor natuurlijk geschikt.
Een andere mogelijkheid is om seinen met schakelcontact gebruiken. In dat geval schakelt het sein het geïsoleerde spoor aan en uit.
Ik hoop dat dit een beetje een duidelijk antwoord op je vraag was, en anders hoor ik t wel.
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; de draad is hernomen. Bijna vakantie.
  @citaat een getekende aanvulling op wat Hans schrijft, Marten  ;)

In oude Märklin gidsen staan vaak nog meer tips ( en googlen kan ook )

Grtz Tony

Kijk ook eens in de WIKI hiero !!!
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; de draad is hernomen. Bijna vakantie.
Ik heb nog een schets voor je  :P

Dit is de simpelste oplossing.
Op een "echte" schijf zitten sleepcontacten, om de schijf eindeloos rond te kunnen laten draaien, zodat je aansluitdraden niet in de knoop komen.
Dat is erg lastig om zelf te maken. Als je afwisselend handmatig links- of rechtsom draait is dat te voorkomen  ;)
Met een soepele en wat dikkere luidsprekerdraad is de kans op draadbreuk gering.

En nog in de tekening vergeten te zetten; alle bruine draden kun je aan elkaar knopen en zo naar de trafo leiden




Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; de draad is hernomen. Bijna vakantie.
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; de draad is hernomen. Bijna vakantie.
Dank voor de tips Tony en Hanzi, ik wilde er zojuist mee aan de gang om wat proberen, maar de bazin vond dat het personeel haar moest behagen.....
Katten....   :D

Hoeveel draadjes moet ik eigenlijk aansluiten voor 1 traject? Ik kan de draadjes wel rechtstreeks aan de trafo koppelen, maar als ik 1 draadje naar de trafo lijdt en 1 naar de kastjes die ik heb gebeurd er niks....

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; de draad is hernomen. Bijna vakantie.
Lees het onderstaande even rustig door en met de tekeningetjes van Tony erbij moet het dan lukken, en anders meld je je gewoon weer. Succes.

Normaal gesproken gaan er 2 draadjes naar je rails:
- Een bruine vanaf de trafo (aansluiting "M" of "0") naar de rails (bedding) zelf,
- Een rode vanaf de trafo (aansluiting "B") naar de middenrail (puco's).

Theoretisch heb je die bruine maar 1x nodig, alle rails zijn immers doorverbonden. In de praktijk is het goed om meerdere aansluitingen verdeeld over de baan te maken. Maar voor nu is één bruine draad genoeg.
Dan heb je per geïsoleerd baanvak een rode draad nodig die al dan niet geschakeld (onderbroken dan wel doorverbonden) wordt door een schakelaar. Dat betekent dus een rode draad vanaf de trafo naar een schakelaar en daarvandaan door naar de middenrail.

Kortom ieder baanvak (of traject of hoe je t ook noemt) krijgt één rode draad. Daarnaast is er één gemeenschappelijke bruine massadraad.
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; de draad is hernomen. Bijna vakantie.
Met als toevoeging op Hans, dat als je een (Märklin) schakelkastje wilt gebruiken dat je niet de versie met de rood/groene (voor wissels) knopjes moet hebben maar die met de geel/blauwe (voor verlichting).
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; de draad is hernomen. Bijna vakantie.
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; de draad is hernomen. Bijna vakantie.
Oei ik heb alleen rood / groene knopjes op mijn schakelkastjes..... En ik heb ook de stenen rand niet losgekregen. Was bang voor teveel schade

Dan nog even een 'aanwinstje'

Kastje gekregen van iemand van de woongroep. Kon mooi onder m'n dorpstafel met het locdepotdiorama erop.
Zet maar geen locs neer in het kader van vierpotig staartvolk  :D

Sorry voor de matige kwaliteit foto's.... Iets met gordijn dicht tegen de zon  :?

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Analoge Märklin M railbaan BW project; de draad is hernomen. Bijna vakantie.
Marten,

Leuk en makkelijk kastje waar je mooi wat modelspoor spullen in op kunt bergen. :) :thumbup:
Staat goed daar het kastje. :)
Veel bouw-knutsel en ontspan plezier toegewenst straks in je vakantie.

Groet Michel
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; de draad is hernomen. Bijna vakantie.
Citaat van: MdBruin op woensdag 11 juli 2018, 11:24:06
Met als toevoeging op Hans, dat als je een (Märklin) schakelkastje wilt gebruiken dat je niet de versie met de rood/groene (voor wissels) knopjes moet hebben maar die met de geel/blauwe (voor verlichting).
Dank voor de toevoeging, alleen geel/blauwe knopjes ken ik niet. Dat moeten geel/groene (of geel/rode) zijn.
WIE-OH-WIE HEEFT ER NOG ZO'N OUD KASTJE OVER VOOR MARTEN ???
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; de draad is hernomen. Bijna vakantie.
 @citaat

Er moeten na de digitaliseringsslag nog aardig wat van die kastjes doelloos en ongebruikt rond slingeren  :P

En Marten, blijf met geduld en met een scherp breekmesje proberen de stenen rand van je draaischijf los te krijgen.
Mét rand heb je er helemaal niets aan, er is niks te verliezen  O:-D

Grtz Tony
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; de draad is hernomen. Bijna vakantie.
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; de draad is hernomen. Bijna vakantie.
Yes ik heb vakantie!! Dit weekend eerst vrijwilliger zijn op Oord (lokaal festival hier) en maandag, ja maandag ga ik beginnen aan mijn diorama!
Helaas is het tot op heden niet gelukt om de 'stenen' rand van de draaischijf te verwijderen, er ontstaat lichte schade, dit belet mij toch om door te gaan... Ook heb ik al geprobeerd om de boel los te weken in lauwwarm water, zonder resultaat.....

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Analoge Märklin M railbaan BW project; de draad is hernomen. Bijna vakantie.
Hoi Marten


Is er bij jou een schoenmaker in je buurt, zo ja neem een glazen boekaaltje mee met deksel.

En vraag aan die man(vrouw) een klein beetje lijmoplosser, dit tast je rubber en plastiek niet aan.

Even met een kwast insmeren waar het los moet komen, en dan even wachten en het komt los zonder schade
Ik heb als schoenmaker zo al vele dingen losgemaakt.
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; de draad is hernomen. Bijna vakantie.
Al 's WD40 geprobeerd ? Daarmee kan je een aantal soorten lijm doen oplossen zonder de verlijmde  kunststof delen te'beschadigen.
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; de draad is hernomen. Bijna vakantie.
Revell modelbouwlijm is een oplosmiddel dat de te verlijmen kunstofdelen als het ware aan elkaar doet versmelten. Hierdoor zal de verbinding erg moeilijk ongedaan gemaakt kunnen worden. Lijmoplosser en WD40 zullen dan ook niet gaan werken vrees ik. Maar, niet geschoten is altijd mis.
Behoedzaam snijden/breken/loswrikken lijkt mij echter de enige methode om het los te krijgen.
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; de draad is hernomen. Bijna vakantie.
Als het lijm op "latex-basis " is dan met Spiritus losweken.

groet
Harald
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; de draad is hernomen. Bijna vakantie.
 @citaat Waarschijnlijk geplakt met polystyreenlijm. :idea:
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; de draad is hernomen. Bijna vakantie.
Citaat van: The MaSt op zaterdag 07 juli 2018, 00:07:30

....... ik heb Revell modelbouwlijm gebruikt.


Niets helpt, slechts een scherp mes.....

Overigens snap ik het probleem niet. De schijf kan toch nog steeds draaien?

Gr, Ben.
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; de draad is hernomen. Bijna vakantie.
@citaat ja tuurlijk Ben, alleen draait dan de stenen rand ook mee. En in die stenen rand komen ook de diverse spooraansluitingen. En die draaien dan ook allemaal mee. En dan wordt het ingewikkeld...
Ter verduidelijking:

Deze is zelfs gemotoriseerd, maar het gaat even om de stenen rand waar de spooraansluitingen in komen.
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; de draad is hernomen. Bijna vakantie.
 @citaat Oei, da's wel erg dom. Ik zat te denken aan randstenen verlijmd aan de onderplaat.
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; de draad is hernomen. Bijna vakantie.
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; de draad is hernomen. Bijna vakantie.
Normaliter hoort men in de nacht te slapen, waarom dat bij mij niet lukt, zal altijd wel een raadsel blijven vrees ik, maarja, ik heb wel eens de tijd om een berichtje achter te laten. In de vakantie was het oorspronkelijk de bedoeling dat ik zou gaan modelbouwen, maar dankzij tijdig ingrijpen van een budgetcoach had ik op het nippertje geld over om met mijn pleeggezin + opa en oma + oom en tante op vakantie te gaan naar de Vogezen. Dus van modelbouw was geen sprake in de vakantie. Ook de 1:1 spoorwegen waren mij niet echt gunstig gestemd, evenals de temperatuur die elke dag 35 + graden Celsius was.... Dus geen echt lekker treinweer, wél genoten.
Terug van vakantie dacht ik: "en nu ga ik aan de gang  met modelspoor, mijn financiële problemen waren zo goed als opgelost, ik was er even lekker 2 weken uitgeweest, maar toen kwam er een depressie bovendrijven die al enige tijd aan het sluimeren blijkt te zijn.... Enfin, je hebt nergens zin in, alles stapelt zich op en er gebeurd niks op gebied van treintjes, ja beetje je Franse tijdschriften doorbladeren en je nieuwe "De Kleine Modelbaanserie, Modelgebouwen" doorlezen, en dat is het voor nu. Meer fut en energie zit er niet in. De draaischijf is nog altijd ongewijzigd; het depot is helaas nog geen meter groter geworden. Verder probeer ik energie en plezier te verzamelen om eind oktober weer jeugd politicus te spelen in Brussel, zoals de voorgaande twee jaren. Misschien krijg ik daar zo'n energieboost van dat ik ook weer de treinen oppak.
Ik sta tevens op de wachtlijst voor psychotherapie, om mijn verleden voorgoed af te sluiten en mij te richten op de toekomst en dus ook weer de treinhobby. Gelukkig is de wachtlijst niet lang, dus dat scheelt.

Verder weet ik ook even niet wat ik moet zeggen, behalve dan dat ik dit bericht niet schrijf om aandacht of zielig doen, mijn topic is mijn topic en ik voel mij vertrouwd in deze omgeving waar ik toch ook zeker een aantal vrienden heb waarmee ik in eerdere pagina's lief en leed heb gedeeld en tevens gewoon een teken van leven geef zo van: ik ben er nog wel, maar even niet zoals gewild.

Tegen de mensen die net als ik - met een depressie kampen - wil ik zeggen: ik heb recent geleerd om dit niet te bestempelen als een taboe, wees er open over naar je naasten en onthou: Er komen betere tijden, waarin jij de overwinnaar bent van je 'demonen'!!

Een laatste ding nog, en dan ga ik toch echt eens proberen de ogen te sluiten: ik heb op mijn telefoon een baanplan staan, waarvan ik totaal geen idee heb waar die vandaan komt, maar ik ben gevallen voor dit plan. Het is werkelijk dat wat ik voor ogen heb, alleen die boog tegenover het parade spoor tussen de tunnels dat ga ik niet doen, ik wil een modelspoorbaan met weinig rails en veel scenery, geen Deutsche Spagetthi!  :P

Wel, ik zou zeggen: Tot in de pruimentijd en als ik weer het spoor teruggevonden heb dan horen jullie het wel. Maak je geen zorgen; dit stuk Onkruitd vergaat niet  ;)

The MaSt
Marten

P.S. shit! Foto te groot! Jullie krijgen hem later vandaag! Beloofd!
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; Onkruid vergaat niet.....
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; Onkruid vergaat niet.....
En dan hier het baanplan waarvoor ik gevallen ben. In mijn huidige appartement is dat niet realiseerbaar, maar volgend jaar stroom ik uit; wie weet wat dán de mogelijkheden zijn!
Dat stukje spoor linksbove, tussen de 2 tunnels bij die lus, die vervallen, dat vind ik niet mooi
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; Onkruid vergaat niet.....
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; Onkruid vergaat niet.....
Mooi ontwerp!
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; Onkruid vergaat niet.....
Hoi Marten. Fijn dat je weer eens wat laat horen, en erg dapper dat je zo open over je situatie bent!
Dat is inderdaad het mooie van dit forum, niet alleen treintjes maar ook je lief-en-leed kunnen delen.
Ik ben geen psycho-analist, maar ik proef uit je woorden dat je hard en goed aan het werk bent om er weer bovenop te komen. En dat gaat je lukken!
Die treintjes zijn leuk als je er zin in hebt maar zijn  gelukkig geen verplichting en de zin daarin komt vanzelf weer.
En dan kijken we weer graag mee en geven we weer goedbedoelde tips 😉.
Komt goed 👍.
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; Onkruid vergaat niet.....
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; Onkruid vergaat niet.....
Hoi Marten,
Vervelend die ongemakken, maar goed weer iets van je te lezen. Hoe loopt het met de zoektocht naar iets royalere woonruimte (spoorruimte)?
En heb je de schakeling met de stroomloze stukken al gerealiseerd (heb je al een schakelkastje)?
Het baanplan lijkt mij van de hand van Marklin Manus of van Franky.
Gr Gertjan
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; Onkruid vergaat niet.....
Maar, waar gaan die sporen eigenlijk heen die in de tunnel onder de draaischijf vedwijnen? Ondergrondse keerlus? Schaduwstation?
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; Onkruid vergaat niet.....
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan BW project; Onkruid vergaat niet.....
@Robert: bedankt! Helaas niet van eigen hand, maar ik vond hem erg fraai en vooral passen bij mijn wensen.
@Hanzi: Bedankt! Ik mis iedereen best wel om eerlijk te zijn, hoewel ik het overgrote deel van de mensen (nog) niet gezien heb in real-life, mis ik het contact met jullie wel. Ik ben zeker hard bezig om er bovenop te komen, het zal een zwaar traject worden, daar ik ook vragen en antwoorden wil zoeken uit mijn verleden, over waarom bepaalde dingen wel of niet zijn gebeurd, waarom ik anders ben dan anderen (met al mijn stoornissen en "gebreken") en het definitief afsluiten van mijn jeugdverleden bij mijn biologische ouders. Het gaat zeker wel lukken, de weg is lang, maar we gaan er vanuit dat alles in een toekomst voorbij is en dat ik verder kan gaan met mijn nieuwe leven.

Wat betreft de treintjes: ik denk dat in de winter misschien wel een paar gebouwen projectjes gaan komen, ik heb een schitterend boekje gekocht laatst (zie foto), waar ik zeker voldoende informatie vandaan ga halen en met jullie delen.

@Gertjan: zie bovenstaande reactie voor meer informatie.
Wat betreft het wonen: voorlopig woon ik nog bij Kwintes, in januari zijn de 2 jaar om. Maar: ze gaan en mogen mij niet zomaar op straat zetten, dus dat gebeurd niet.
De aanloopfase waarin we bezig gaan met de uitstroom heb ik gisteren in het kernteamoverleg (belangrijk overleg tussen mij, begeleiding en pleegouders, die gister helaas ziek waren) voor onbepaalde termijn laten opschorten, dit kan ik er nu niet bij hebben.

Wat betreft het baanplan: ik heb nog niks gedaan met stroomloze stukken of schakelkastjes. Ik heb wel een aantal kastjes, maar weet even niet waar die voor dienen.

@Hanzi 2e keer ( :P ) ik ga er een schaduwstation van maken. Uiteraard is alles wel weer afhankelijk van wat in de toekomst mijn woonruimte wordt. Ik hoop stiekem op een appartementje of huisje met in ieder geval 2 slaapkamers. 1 om te slapen en 1 voor de modelspoorbaan.

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Analoge Märklin M railbaan; Hulp gevraagd!!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Hulp gevraagd!!
Beste vrienden,

Ik zou graag een beroep willen doen op jullie hulp.
Ik kan (hélemaal in Doetinchem) 4 modulebakken krijgen voor een 5 tal tientjes. Allemaal heel tof en mooi, alleen de verkoper is 16 en heeft geen rijbewijs, ik ben 21 en heb óók geen rijbewijs.
Jullie raden het al: ik zit met een vervoersprobleem.
Nu zou ik een oproepje willen doen of er iemand is die mij zou willen helpen met het vervoer!
Eventueel kan ik een kleine reiskostenvergoeding leveren en/of (afhankelijk van het tijdstip) een lekkere avondmaaltijd leveren als tegenprestatie.
Wie o wie zou mij kunnen helpen aan het begin van mijn modelspoorbaan?

klikkie doen

Alvast super bedankt!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Analoge Märklin M railbaan; Hulp gevraagd!!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Hulp gevraagd!!
Niemand die kan helpen? Als het deze week niet wordt opgehaald gaat het naar andere kopers.....
Re: Analoge Märklin M railbaan; Hulp gevraagd!!
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Hulp gevraagd!!
Hoi Maarten, afstand is me te ver vanaf Den Haag. Sorry, ik hoop dat er een bereidwillig iemand wat meer bij je in de buurt woont!
Modulebakken zien er op zich best aardig uit, en vijftig euro is misschien niet de hoofdprijs maar voor dat geld haal je ook een hoop hout bij de Gamma volgens mij.
Deze zijn kant en klaar, da's wel weer makkelijk.
Zijn ze compleet, dus zit er ook materiaal bij om ze onderling te koppelen? En zit er ook materiaal bij om de poten stevig te bevestigen?

Re: Analoge Märklin M railbaan; Volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen!
Volgend jaar, zo dichtbij en toch nog ver weg.
Volgend jaar, nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Volgend jaar loopt mijn indicatie voor begeleid wonen bij Kwintes af.
Ik ga proberen alles iets te rekken, zodat mijn psychische gesteldheid eerst eens verbetert!
Dit is hard nodig, wil ik volgend jaar een eigen huisje hebben. Ik zal jullie maar niet vermoeien met mijn verhalen, maar om een lang verhaal kort te maken: Ik ben sinds de zomervakantie hartstikke depressief en zo nu en dan heb ik gedachten in mijn hoofd rondspoken die niet in mijn hoofd horen.
Enfin, mijn psychische gesteldheid is dusdanig laag, dat ik ga proberen mijn verblijf bij Kwintes nog wat te rekken totdat dit stabiliseert.
Tegelijkertijd zal ik mij beseffen dat ik rond moet gaan kijken voor een eigen onderkomen met ambulante begeleiding.
Ik sta al ingeschreven bij de woningbouwvereniging en ik ga mijn zinnen zetten op een 3 kamer appartement, met 2 slaapkamers, zodat 1 kamer minimaal mijn modelspoorkamer wordt! Ik zie dat ook zeker weten gebeuren, want er worden hier leuke flatwoningen aangeboden, eensgezinshuizen etc. etc.
Zolang ik maar binnen de doelgroep val en een beetje hoog sta en mijn slagingskans op een huis na reactie hoog genoeg is, zal ik volgend jaar gaan verhuizen en dan zo snel mogelijk beginnen met plannen maken voor de bouw van mijn modelspoorbaan!

Ik ga jullie bij tijd en wijlen op de hoogte proberen te houden van de ontwikkelingen, 2019 wordt hopelijk eens eindelijk mijn jaar!

Wordt vervolgd.....

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Analoge Märklin M railbaan; Volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen!
succes gap hoop dat alle wensen van je uit komen en je een top 2019 gaat beleven !
Hou moed en hoop op een goede toekomst, ik gun  je het :thumbup: en leef met je mee
Fijne kerst en een goed nieuw jaar
Re: Analoge Märklin M railbaan; Volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen!
Marten,

Ik hoop oprecht dat het nieuwe jaar voor jou een beetje goeds brengt.
Er zijn altijd mensen die aan jou denken en voor jou het goede wensen.

Als het niet gaat zoals je graag wil, dan moet het maar zoals het kan.
Laat het maar een beetje over je heen komen.

Het allerbeste voor jou.......

met vriendelijke groet,
Frans

Re: Analoge Märklin M railbaan; Afsluiting 2018, korte toelichting, op naar 2019!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Afsluiting 2018, korte toelichting, op naar 2019!
Paul van Elst en Frans: bedankt voor jullie reacties! Ik ga proberen van 2019 een beter jaar te maken.
Helaas was 2018 voor mij persoonlijk in alle opzichten een verschrikkelijk jaar.
In maart kwam ik er achter dat ik financieel danig in de problemen zat, ik had een stevige betalingsachterstand aan de zorgverzekeraar, een boete van de NS omdat mijn OV chipkaart niet betaald was. Later, vlak voor de zomervakantie kreeg ik te horen dat ik ook nog een studieschuld van bijna ? 3200,- mag gaan afbetalen in 2019; maar we zijn inmiddels begonnen met een traject tot kwijtschelding van deze schulden.
Tot mijn grootste verrassing kon ik afgelopen zomervakantie mee met mijn pleeggezin en een deel van de bijbehorende familie (opa en oma en oom en tante) op vakantie naar Frankrijk! Dat was natuurlijk ontzettend prettig, ik was wel toe aan rust, een andere omgeving en familie.
Echter, op vakantie is het mis gegaan en ben ik somberder geworden, wat na de vakantie heeft geleid tot een flinke depressie met suïcidale gedachten erbij! Lange tijd heb ik gezwegen en de schone schijn opgehouden, maar op een gegeven moment kwam ik er achter dat het geen doen was om mijn problemen te blijven verzwijgen.
Ik heb vanaf de zomervakantie tot vandaag de dag een zware periode achter de rug, welke nog niet voorbij is, maar de hobby heeft dit jaar amper tot geen aandacht gekregen. In 2019 begint een nieuw jaar, en ik ga het nieuwe jaar aanpakken met het motto: Nieuwe ronde; nieuwe kansen!
In januari al begint voor mij het eerste traject van verkennende gesprekken bij de psycholoog, waarbij we aan de gang gaan mijn trauma's uit het verleden te verwerken en om te gaan met wie ik ben. Dat is erg fijn, dan kan ik eindelijk in rustiger vaarwater komen. Het zal lang en zwaar worden, maar ik ben een vechter, dus ik zal op mijn tanden bijten en mij hier doorheen knokken.
Gelukkig gaat er in 2019 ook nog wat veranderen, ik zal uit gaan stromen bij Kwintes, mijn indicatietermijn voor begeleid / beschermd wonen zal in de eerste helft van 2019 verlopen. Dus ik ga opzoek naar een eigen huis, flatje whatever er voorbij komt. Ik sta al bijna 2 jaar ingeschreven bij de woningbouwvereniging en ik kan met enige trots meedelen dat ik vrij hoog op de wachtlijst sta. Dat houdt in dat ik bij sommige aanbiedingen die ik krijg, kans maak om uitgeloot te worden! Dat is natuurlijk superfijn, want ik ga in 2019 ook toch eindelijk eens beginnen met mijn modelspoorbaan. En ik weet zéker dat dat gaat gebeuren, omdat ik bij mijn voorkeuren voor wonen heb aangegeven minimaal 2 slaapkamers te willen; zodat 1 slaapkamer mijn modelspoorkamer zal worden!!!!!!
Over afmetingen e.d. heb ik uiteraard nog geen idee, maar zodra ik weet dat ik uitgeloot ben en weet wat voor woning ik krijg dan zal ik de afmetingen van de beoogde treinkamer natuurlijk met jullie delen en gaan beginnen met het ultra-ingewikkelde proces van het plannen van een baanplan, waar ik als bekende 'Wispeltuurder' natuurlijk weer veel te veel veranderingen door ga voeren  >:-D Achja, wie weet kan ik alle gemaakte plannen wel bundelen en uitgeven in een baanplanboek. Wie weet  :D

2018 was voor mij een klote jaar, maar 2019 biedt nieuwe ronden en dus nieuwe kansen!
Zijn er ook dingen goed gegaan in 2018? Jawel, zeker wel, ik ben in diverse opzichten en op diverse vlakken gegroeid, ik ben volwassener geworden en naar mijn idee ook minder afhankelijk van mijn pleegfamilie. Wel ben ik voorlopig nog afhankelijk van de zorg hier, en ook als ik op mijn eigen woon, zal ik nog afhankelijk zijn van ambulante begeleiding; maar ik vindt dat geen ramp. Het hele leven is een leerproces, maar het proces van volwassen worden, geconfronteerd worden met problemen uit het verleden, waarvan vele leugens is naar mijn idee wel het zwaarste leerproces wat ik mij kan bedenken.
Ik ga niet teveel uitwijden, maar ik wil wel positief eindigen met de volgende gedachte:
Wanneer ik mijn zwaktes erken en er mee om leer gaan, wordt dat mijn kracht tegen mijn zwaktes.

Ik wil iedereen bedanken die op wat voor manier mij afgelopen jaar heeft gesteund. Ik hoop in 2019 mensen bij mijn nieuwe woning te mogen uitnodigen om te helpen met de modelspoorbaan op te bouwen en te kijken naar de vorderingen.
Ik wens iedereen fijne kerstdagen, een mooi uiteinde en de beste wensen voor een jaar vol modelspoor en/of grootspoor plezier! Dat er maar weer vele treinbanen gebouwd mogen worden, projecten vorderen en we mogen genieten van de vele updates van iedereen! Geniet er van.

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Analoge Märklin M railbaan; Afsluiting 2018 ...
Heel veel succes gewenst in 2019!!!

Hoop echt voor je dat je nu eindelijk je passie voor modelspoor ten uitvoer kan brengen.

MvG,

Timaximus.
Re: Analoge Märklin M railbaan; Afsluiting 2018, korte toelichting, op naar 2019!

Heftig genoeg, Marten  :?

Maar na ieder dal gaat het toch weer bergop  ;)
Geluk kun je niet afdwingen, met tegenslag leren omgaan, moet je leren.
Dat kan alleen op jouw eigen manier en ik lees, dat je daarbij geholpen wordt  :thumbup:

De steun van het forum is een fijn extraatje  :P

Ik wens je al het goede voor het nieuwe jaar !

Grtz Tony
Re: Analoge Märklin M railbaan; Afsluiting 2018, korte toelichting, op naar 2019!
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Afsluiting 2018, korte toelichting, op naar 2019!
Bij sommigen gaat alles vanzelf en anderen krijgen echt nìets cadeau. Ik wens je heel veel succes met het op de rails krijgen en houden van je leven. Zo te lezen ga je er in ieder geval het komende jaar alles aan doen om je dromen te realiseren!
Re: Analoge Märklin M railbaan; Afsluiting 2018, korte toelichting, op naar 2019!
Ik wens je een beter 2019, Maarten.
Knok door, het is je bent het waard!