Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V

Gestart door flyerman zaterdag 24 februari 2018, 17:39:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
Ik had een tijd geleden mijn Fleischmann Plan V omgebouwd, de Fleischmann motor er uit en een motor van de Marklin motorpost erin.

Leuk project maar ik vond de trein niet af. Zeker de seinbeelden waren te standaard.

Ik ben daarom maar weer eens achter (voor) de computer gekropen om het een en ander te gaan ontwerpen. Ik heb een nieuwe print ontworpen waar een decoder (ESU Lopi V4) op kan en waar meteen led's op zitten voor de
interieurverlichting. Ook een printje ontworpen voor seinbeelden. Een rangeersein en schakelbare sluitverlichting is mogelijk. Door juiste programmering van de decoder zijn ook een schijnwerper en grootlicht mogelijk, ook verschillende noodseinen kunnen geprojecteerd worden.

De decoder is een Esu Lopi V4 met een Plux22 adapter. Ik gebruik deze graag omdat deze 9 versterkte uitgangen tot zijn beschikking heeft. Deze decoder is een tikkeltje duurder maar ik hoef dan geen versterkers op de print te maken om de uitgangen van een ander type decoder te versterken.

En omdat er zoveel uitgangen tot de beschikking staan zijn er ook andere dingen mogelijk. De binnenverlichting bestaat uit 4 groepen van elk 2 led's. Deze 4 groepen van elk twee led's zitten elk op een aparte versterkte uitgang waardoor er verschillende inschakeltijden gebruikt kunnen worden bij bijvoorbeeld TL verlichting. Is het nodig? Nee, Is het leuk? Ja, althans ik vind dat wel leuk.

De hoofdprint waar de decoder op zit is zowel in de motorwagen als in de bijwagen te gebruiken. De originele koppeling blijft behouden voor de, zeg maar, plus en min door te geven. Het nadeel van de gebruikte decoder is dat er van dit type connector geen functiedecoder bestaat, en er een voltallige decoder voor opgeofferd moet worden. Ik vind die paar euro voor een of twee treintjes persoonlijk niet zo'n bezwaar. Tevens is de decoder van buitenaf zichtbaar, maar, volgens mij, ontkom ik daar niet aan, omdat er weinig ruimte is in de trein om hem goed weg te werken. En er veel ramen in de Plan V zitten. Suggesties zijn ter zijner tijd welkom.

Het andere nadeel is dat ik zelf geen printen kan maken en dat mijn leverancier er best wel lang over doet om ze mijn kant op te krijgen. Eerst de prototypes om het uit te proberen, en als die goed zjin de uiteindelijke versies.

Maw, het zal even duren voordat er wat resultaten hier op het forum verschijnen. Blijft een hobby tenslotte.
Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
Citaat van: flyerman op zaterdag 24 februari 2018, 17:39:28
eens achter de computer gekropen
Nieuwsgierig geworden ook eens achter m'n desktop gekropen.
Vind er niets aan: Stof, kabels en ventilatiegaten, :D

Veel succes met de verbetering van je model :important:
Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
Lol. Zal het verbeteren.
Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt tussen de print en het dak maar is het misschien mogelijk om de decoder in de print je drukken in plaats van de connector dat scheelt weer 2 a 2.5 mm.
Verder is het wel jammer dat ze niet een data bus maken om je decoder uit te breiden met een functie print(of zelfs meerdere voor bvb wagons)dit zou dan met een 2 aderige verbinding kunnen.
Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
Ik heb er aan gedacht om te kijken om de stekker van de decoder aan de bovenkant te zetten. Geen idee of dan de decoder in de stekker past. Zal dat morgen eens uitvogelen.

Databus zou handig zijn. Misschien in de toekomst een uitbreiding op de decoders.

Mark zijn idee in het ontwerp veranderd. De connector zit aan de bovenkant van de print. De decoder ligt nu netjes tegen de print aan.
Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
Ondertussen de printen binnen.



De bovenste is de decoderprint inclusief verlichting. De kleine links is de seinverlichtingsprint en die allerkleinste is voor de cabineverlichting.


In de kap geplakt ziet het er dan zo uit.



En als het licht brandt:



De seinen van links naar rechts, normaal, rangeer en sluitsein.

          

Er zitten nog geen lichtgeleiders in, als die er inzitten zal de lichtlekkage weg zijn.



En hieronder een filmpje van de interieurverlichting.

Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
 @citaat
Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
Als het goed is doet het filmpje het nu.
Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
 @citaat  :thumbup:
Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
Nice.....

Mvg: Alex
Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
Ziet er mooi uit hoeveel uitgangen gebruik je er voor?
Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
Ik gebruik F0v, aux 1, aux 2 voor de seinverlichting. Aux 3 voor de cabine verlichting.

Aux 4, 5, 6 en 7 voor de binnenverlichting. Op elk van deze 4 uitgangen zitten twee leds met een voorschakelweerstand. Dit heb ik gedaan om het effect te krijgen bij aan schakelen.
Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
Heb je voor beide bakken nu dezelfde print?
Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
Ziet er goed uit Martin!
Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
Inderdaad 1 print voor beide bakken. Alleen de functie mapping is verschillend.

Nadeel is dat er geen functie decoder is met een plux22 aansluiting naar mijn weten. Gebruik daar dus ook een "dure" decoder voor.

Zou op zich een tweede print met een MTC21 aansluiting kunnen maken waardoor er een functiedecoder in kan.

Maar de prijs van die print is net zoveel als het prijsverschil van de decoders.

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar de print past denk ik ook in de sprinter want die heeft dezelfde lay-out.
Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
Waar heb je de printen laten ontwikkelen?? Ik laat ze altijd in China bij Seeedstudio maken maar dan gaat het al snel per 10 printen tegelijk. Voor dit soort projectjes heb je vaak maar 1 of twee nodig...
Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
Citaat van: flyerman op dinsdag 13 maart 2018, 23:11:07
Inderdaad 1 print voor beide bakken.

Zo zie je dan maar, ieder heeft z'n eigen aanpak B).
Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
Ik heb ze daar nu ook laten maken. Normaal liet ik ze ergens anders maken maar die rekent tegenwoordig de hoofdprijs. Ik heb er van elk 10 laten maken, dus in totaal 30 printen, voor nog geen 30 euro.

Komt nog wel verzendkosten bij.
Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
A oke, thanx voor je reactie  :thumbup:
Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
Welk programma gebruiken jullie voor het ontwerpen van de prints?
Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
Eagle
Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
Oké bedankt.
Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
Ik gebruik Sprint Layout v6. Kost maar 50 euro en werkt heel goed.
Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
Mijn broer gebruikte toen hij HBO deed een ontwerp programma wat zelf de indeling van de componenten bepaalde hij vond dat toen prettig werk maar omdat dat al wat jaartjes geleden is heeft hij geen idee meer wel programma dat was iemand misschien een idee?
Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
Ik denk dat dat programma ULTIBOARD is.
Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
Update. De lichtgeleiders moesten er nog in.

Ik heb de originele lichtgeleiders van Fleischmann gebruikt, deze ingekort en over het uiteinde een stukje krimpkous gedaan.
Ik heb krimpkous gebruikt wat er precies omheen past, verwarmen dus niet nodig.

Absoluut geen lichtlekkage.

Ik kan foto's neerzetten indien gewenst.
Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
Laat die foto's maar komen altijd interessant.
Heb je nog van die prints over?
Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
Ik zal ze later vandaag hier posten.

Ik heb misschien 2 printen over. Weet alleen niet of ik die weg wil doen.

Het is wel een apart klusje. De print waar de leds opzitten moet nog iets bijgevijlt worden om goed te passen. Dat geld tevens voor de 3d geprinte lichthouder die ervoor zit.
Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
Of zou je er anders 10 bij willen laten maken,misschien dat er nog meer mensen zijn die er interesse in hebben anders wil ik ze wel alle 10 afnemen.
Heb zelf 2 plan V treinstellen die ik nog moet ombouwen naar digitaal.
Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
 @citaat. Dat kan altijd. Stuur maar een PB, regelen we het daar verder.

En hieronder de beloofde foto's. Kleuren komen niet zo goed uit helaas.


           
Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
Ziet er zo op het eerste gezicht netjes uit :thumbup:
Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
Citaat van: flyerman op zaterdag 24 februari 2018, 17:39:28
Ik had een tijd geleden mijn Fleischmann Plan V omgebouwd, de Fleischmann motor er uit en een motor van de Marklin motorpost erin.
Past de motor uit de motorpost van Märklin ook in de sprinter van fleischmann?

Groet, Jasper
Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
Ik dacht het niet,misschien met veel aanpassing wel maar dat is een gok.
Bij mij rijden zowel de plan-V als Sprinter goed met de originele motor,wat je wel simpel kunt doen is er een faulhaber 2607t012sr in zetten.
Deze past in de behuizing van de fleischmann rondmotor,nadeel is alleen dat er weinig interne weerstand is dus bij stilstand op een heuvel rolt de lok of treinstel naar beneden.
Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
Ik heb het later anders gedaan, ik heb er een rondmotor van dccdecoderservice in gedaan, een houder 3d geprint.

Kan in de originele motorhouder, hoef je niets te veranderen en rijdt prima.
Re: Decoderprint plus seinverlichting Fleischmann Plan V
@citaat dat is dezelfde motor als welke ik had aangegeven,hun prijs is nu wel netjes 42,95 ik heb de mijne ooit voor 38,95 gekocht jaren geleden.