Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ombouw Trix Big Boy 22598

Gestart door apjefferson zaterdag 26 mei 2018, 20:57:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Trix Big Boy 22598
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Ombouw Trix Big Boy 22598
Hallo allen,

Een enige tijd geleden heb ik ooit eens en topic bij de buren gelezen van Jeroen uit Den Helder waarin hij beschrijft hoe hij een Trix Big Boy met roadnummer 4011 om heft gebouwd naar 3 rail.

Toen ik laatst er een op internet tegen kwam had ik het idee om dat ook te gaan doen. Zeker doordat ik in het verleden al 3 Trix Mikado?s met succes heb omgebouwd dacht ik ?dat moet mij ook gaan lukken?. B)

Met het artikel over de BB conversie uitgeprint ben ik begonnen aan de taak. In feite ging het vrij makkelijk. :thumbup: :D

Nadat ik de tender en de ketel had losgemaakt ben ik direct naar het voorste printplaatje gegaan en heb een rood draadje verplaatst. Dit is van de wiel pick-up waar straks de sleper onder moet gaan komen.  8) De andere rode draad is daardoor een loze verbinding geworden met het achterste plaatje. (foto Trix BB 01)

Vervolgens heb ik de massa scheiding op het achterste printplaatje in de tender teniet gedaan door het grijze kabeltje te verplaatsen.  :idea:
(foto Trix BB 02)

Een 2 rail slepertje vervangen door de middensleper.  :) (Trix BB 03 en 04)

?Daarna de lok op de baan gezet en rijden maar!??.dacht ik?.. :?

Blijkt dat de Trix Big Boy, in tegenstelling tot de Trix Mikado?s, problemen heeft met het rijden over M-rail wissels en de wat ouder type K-rail wissels!   :-( Het ontsporen op deze wissels ben ik tegen gegaan door de wielen 1mm naar elkaar toe te drukken.  :idea: Dit heeft geholpen voor de lok, alleen met achteruit rijden heeft de tender nog steeds moeite. Daar kon ik 2 wielen niet dichter op elkaar krijgen omdat een koper wiellager het verder samenpersen tegen gaat. Dus voor de tender ga ik Märklin wielen bestellen.
Helaas moet ik ook een paar loopwielen bestellen omdat ik er met al mijn lompheid 2 assen heb verbogen! 8o
Gelukkig zijn het niet de wielen op de 3de positie van voren van de aandrijving, want deze zijn niet meer te krijgen!!!  :(

Op de 5de foto is duidelijk het verschil te zien tussen het lager van Trix (voor) en Märklin (achter)

Nadat ik alle door mij bestelde wielen heb vervangen heb ik alleen nog bij de voor en achter trucks een van de wielen omgedraaid. Hierdoor ontstaat een links-rechts verbinding via de koperen bladveer kan ontstaan ivm terugmelding via de rails. Daarna rijden maar!!! ;)
Re: Ombouw Trix Big Boy 22598
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Re: Ombouw Trix Big Boy 22598
Nog even een paar sfeer foto's :D
Re: Ombouw Trix Big Boy 22598
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Ombouw Trix Big Boy 22598
Mooi verslag van de ombouw van de Trix Big Boy Jeffrey. :) :thumbup:

De laatste foto van de 4011 is werkelijk schitterend genomen. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groet Michel
Re: Ombouw Trix Big Boy 22598
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ombouw Trix Big Boy 22598
Hoi Jeffrey.
Geweldig dat nu ook deze Trix BigBoy probleemloos op jouw baan ingezet kan worden! :thumbup:
En inderdaad prachtige foto's om van te genieten.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ombouw Trix Big Boy 22598
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ombouw Trix Big Boy 22598
Hallo Jeffrey,

Mooi dat gelukt is.
Indrukwekkend die grote jongens naast elkaar.
Groet, erik
Re: Ombouw Trix Big Boy 22598
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Re: Ombouw Trix Big Boy 22598
Een kleine update.

Inmiddels heb ik ook de 22806 van Trix binnen. :)
Dit is de geweatherde versie van loknummer 4011.
Net als de andere lok wilde ik deze ombouwen maar loop tegen het volgende problem aan; Märklin levert geen tender wielen meer voor de bigboy!   8o
Daarnaast zijn de wielen geweathered en de te bestellen wielen niet! :?

De oplossing die ik heb bedacht om toch voldoende speling te krijgen op de wielen van Trix is het wegvijlen van de plastic flensjes. (zie foto)
Ik heb dit op alle wielen gedaan met als resultaat dat de lok loopt zoals het hoort. Ik had dus eigenlijk bij de vorige ook geen wieltjes hoeven kopen!

De beschadigingen op de wielen en stangen heb ik opgelost met een kleurmix op maat en de airbrush! Niets meer van te zien!!! :D