Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

lampjes

Gestart door Jan Verloop woensdag 23 mei 2018, 13:20:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
lampjes
Lid sinds: 2014

offline
lampjes
Ik wil binnenkort lampjes aanschaffen, zowel voor het verlichten van mijn schaduwstations "in de bergen" als binnenverlichting voor de t.z.t. te plaatsen gebouwen.
Vormgeving is dus niet belangrijk , energiegebruik en prijs wel want ik heb er de komende tijd véél nodig.

Ik weet dat Faller gloeilampjes met fitting verkoopt maar die lijken me zowel prijstechnisch als energetisch niet optimaal.

Wie heeft een tip?
Re: lampjes
Lid sinds: 2016

offline
Re: lampjes
LEDS



grt. Jo
Re: lampjes
Lid sinds: 2014

offline
Re: lampjes
Dat geloof ik graag maar waar vandaan? volts en ampere's?  Ik ben een volslagen leek op dat gebied. :-) 
Re: lampjes
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: lampjes
-Jan,
Ga eens kijken op:

https://nl.aliexpress.com/category/200218364/model-accessories.html?site=nld&g=y&needQuery=n&isrefine=y

Zoeken naar LED strips. Zijn op rol te verkrijgen. Velen werken daar mee , vooral in de schaduwstations!

Suk6  :thumbup:
Re: lampjes
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: lampjes
LEDs kosten niks en.verbruiken ook bijna niks.
Het goedkoopst bij ons aller ome Ali uit China, als je enkele weken kan wachten.
Re: lampjes
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: lampjes
Citaat van: Jan Verloop op woensdag 23 mei 2018, 13:31:19volts en ampere's?  Ik ben een volslagen leek op dat gebied. :-)

In de wiki staat een artikel over leds. Misschien heb je er al iets aan, maar ik vermoed dat het voor een volslagen leek nog wat lastig te begrijpen is. Helemaal aan het eind staat echter de link "LED uitleg op internet". Dat is duidelijk geschreven en er wordt niet veel voorkennis verondersteld. Als je dat toch nog te ingewikkeld vindt, raad ik aan om te googelen naar "elektriciteit voor beginners".
Re: lampjes
Gerrit-1959
gast

Re: lampjes
Hallo Jan,

Elektriciteit is gedefinieerd als lading wat beweegt. De hoeveelheid lading, die beweegt, wordt uitgedrukt in Ampère en noemen we de stroomsterkte. De stroomsterkte korten we af met de hoofdletter I en Ampère met de hoofdletter A.

Om te kunnen bewegen heeft deze lading energie nodig. Deze energie noemen we de spanning en wordt uitgedrukt in Volt. De spanning korten we af met de hoofdletter U en Volt met de hoofdletter V.

Als een lading een hoeveelheid energie heeft, waarmee deze beweegt, dan noemen we dat het vermogen van de lading en wordt uitgedrukt in Watt. Het vermogen korten we af met de hoofdletter P en Watt met de hoofdletter W.
Het vermogen kun je uitreken met de formule: P = U x I.

Gemakkelijker kan ik het niet uitleggen. Hoop, dat het weer iet opfrist.
Re: lampjes
Lid sinds: 2014

offline
Re: lampjes
Hartelijk dank allemaal!  Ik ben niet echt een totale 0 op het gebied van elektriciteit maar van bijvoorbeeld het digitale gebeuren en led's weet ik maar héél weinig.

Ik heb inmiddels begrepen dat LED's niet zomaar op een wisselstroom trafo zijn aan te sluiten en daarom heb ik om te beginnen van wat overbodige kerstboomverlichting (2X100 gloeilampjes van 2,5 V en 0,3 Watt) een paar strengen van 7 stuks afgeknipt en in een schaduwstation gemonteerd. De esthetische kant is daar toch niet belangrijk en het verlicht prima. (teveel licht is ook niet wenselijk) 
Re: lampjes
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: lampjes
-Jan,
Ook een prima oplossing en het staat nog netjes ook! Niets meer aan doen en de rest ook maar eens verknippen en ophangen!  :thumbup: 8)
Re: lampjes
Lid sinds: 2008

offline
Re: lampjes
De Led strips van de action doen het ook prima.  Die kun je ook voeden met een klein adaptertje van 4.5 volt.
Re: lampjes
Lid sinds: 2017

offline
Re: lampjes
Niet relevant voor de informatie over het licht: maar de benaming van de sporen heb je op een leuke manier gedaan! :thumbup:
Re: lampjes
Lid sinds: 2009

offline
Re: lampjes
Ik heb in mijn schaduwstations een meter of 10 aan ledstrip hangen die ik op Aliexpress heb gekocht, tezamen met een geschakelde voeding (12volt en 20 ampère.) Hoewel een led alleen niet zo veel gebruikt gaat de stroom bij gebruik van heeeeel veel ledjes natuurlijk wel oplopen. Als ik de 10 meter ledstrip aanzet meet ik toch al snel 7 Ampère (mijn hele RGB systeem zit ook op die voeding en heb al een totaal stroom gemeten van over de 13 ampère  :D ). Achteraf was het misschien slimmer geweest als ik 24 volt strips had gebruikt want dan was de stroom de helft geweest. Maar aan de andere kant, zo'n voeding kost bij Alie ook geen drol, je moet alleen er wel om denken dat je voldoende dikke bedrading gebruikt en het moet degelijk zijn aangesloten bij dergelijke stromen.