Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Slanke Engelsman voor C rails

Gestart door Laurent zondag 28 januari 2018, 22:40:09

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Slanke Engelsman voor C rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Slanke Engelsman voor C rails
Wie mijn bijdrages in het café heeft gevolgd, weet waarmee ik bezig ben geweest. Voor zij die dat niet volgen: Ik ben bezig geweest met de bouw van een slanke Engelsman voor C rail, in het Duits ook wel DKW genoemd: Doppelkreuzungsweiche. Tijdens mijn Tischbahnuitstapjes heb ik al meerdere malen zitten kijken naar een slanke Engelsman van WeichenWalter. Erg mooi en volgt de geometrie van de C rail ook netjes (zelfde maatvoering als kruising 24740), echter ook erg duur (nu ?720,00). Dat moest goedkoper kunnen. Op stummi's kwam ik een topic tegen waarin een K rail DKW in C rail werd bediscussieerd. Daarin ook een bijdrage van ene Clemens. Zijn blog ben ik al vaker tegen gekomen, hij heeft meer handige snufjes voor C rails. Clemens heeft een Engelsman gebouwd uit een kruising 24740 en een Peco SL-190 wissel. Omdat de SL190 code 75 is, heb ik de SL90 besteld. Deze is code 100, leek mij beter in te passen. Ook heb ik een kruising 24740 en twee wisselaandrijvingen PL-11 besteld. Gelijktijdig zocht ik contact met Clemens.

Voordat we verder gaan, eerst even het waarom. Waarom de Peco SL-90/190?
Hij is 12 graden. De Märklin slanke geometrie gaat van 12,1 graad uit. Hij is ongeveer 250 mm lang, maar heeft binnenliggende tongen. Dat betekent dat het daadwerkelijke deel dat ertoe doet, korter is. Dat is handig, want de te lange rails kan je afzagen. Een groot verschil met de Märklin Engelsman 24620/24624 is dat de tongen dezelfde kant op bewegen. Bij Märklin bewegen de tongen contra, waardoor je altijd 2 dezelfde rijwegen krijgt. Ofwel alles rechtdoor gaand, ofwel alles afbuigend. Bij Peco niet, wat dus zorgt voor 4 verschillende standen en twee wisselmotoren. Gelukkig kan het CS3 daarmee gewoon overweg. Verder is Peco erg goed in vertellen hoe je de wissels moet isoleren voor een goed 2railbedrijf. Niet van toepassing dus. :D :D Waar hierdoor wel rekening mee gehouden moet worden, is het feit dat je zo kortsluiting hebt. Je kan dit wissel namelijk niet open rijden. Daarover later meer.

Het contact met Clemens was erg leerzaam. Hij vertelde mij dat hij zijn servo's extra krachtig moest laten werken, omdat hij het wissel binnen de puntstukken had verzaagd. Dat deed mij besluiten om het wissel groter te verzagen, namelijk achter de puntstukken, zodat ik gewoon met de normale spoelenaandrijving kan blijven werken. Ik kreeg ook het verzoek van Clemens om een foto reportage te maken. Die zal ik hier dus ook delen.

Het onderstaande filmpje is van vanavond, een klein testbedrijf met een Märklin geluidslok, een stuurstandwagon en een Piko locomotief. Meer bedrijfstests zullen nog volgen.


Vanavond ga ik niet de gehele bouw meer plaatsen. Wel heb ik nog een fototje van tijdens de bouw voor jullie:

De twee verzaagde wissels in elkaar gelegd.

Bij de bouw van dit wissel ben ik een aantal dingen tegen gekomen die mij niet bevallen of waar ik niet blij mee ben. Ik plan nog een tweede exemplaar, waarin ik deze zaken anders wil aanpakken.

Voor eenieder die nieuwsgierig is naar de kosten die ik heb gemaakt, heb ik onderstaande opsomming:
- SL-90 ?60
- 24740 ?22
- PL-11 3x ?48
- WeichZwei, 3x, circa ?30
- Diverse reserveonderdeeltjes ?5
- Relais uit voorraad. Bij Conrad ?3,10 voor de variant van 5V, 12V versies kosten zo'n 4 euro per stuk. 2 Nodig maakt 8.
- 24V uit voorraad??? 5 Euro bij Farnell, in eerste instantie 4 stuks gebruikt, 2 daarvan gesloopt, de andere 2 weer uitgebouwd. ?20
- Draad, tin en andere kleine zooi: ?5-10?
- Wat hout ????
- Enkele weken tijd

Groet,
Laurent
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Mooie oplossing.
Ik ben benieuwd naar het bouw verhaaltje.

Mocht je nog meer Peco materiaal nodig hebben.
Bij EHattons in de UK ben je een stuk voordeliger uit als de bedragen die je nu opgeeft.

Mvg Robin
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Ook ik ben zeer benieuwd  :thumbup:, maar werkt perfect zo te zien!
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
 :thumbup: Welke puko's heb je hiervoor gebruikt?
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Mooi stukje werk Laurent! Complimenten.  :thumbup:
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Dank allemaal! :)

Citaat van: Hero op maandag 29 januari 2018, 00:14:00
Mocht je nog meer Peco materiaal nodig hebben.
Bij EHattons in de UK ben je een stuk voordeliger uit als de bedragen die je nu opgeeft.
Die had ik inmiddels ook gevonden ja. :)
Citaat van: Laenderbahn027 op maandag 29 januari 2018, 06:46:33
Ook ik ben zeer benieuwd  :thumbup:, maar werkt perfect zo te zien!
Vooralsnog klaag ik niet nee. Kruipend eroverheen met een geluidslok zonder problemen.
Citaat van: Jan22 op maandag 29 januari 2018, 21:12:43
:thumbup: Welke puko's heb je hiervoor gebruikt?
Ik heb een kruising 24740 hiervoor opgeofferd. De puko's laten zitten, daardoor ook gelijk de juiste verhoudingen gekregen, de rest eruit gezaagd en uiteindelijk ook de laatste stukjes spoorstaaf vervangen. Een stevige soldering bleek niet mogelijk te zijn bij de C rail spoorstaven, terwijl de Peco zich makkelijk en goed laat solderen. Dan maar weer reststukjes Peco erop en die mooi aan elkaar solderen en afvijlen.

Groet,
Laurent
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Laurent,

Ik heb de laatste keer voor de verbinding Peco en C rail de overgangs railverbinders van fleischmann gebruikt.(code 100 -> code 83)
Artikelnummer staat in mijn bouwdraadje dat weet ik niet meer uit mn hoofd.

C rail is te solderen,maar dan na goed schoonkrabben met een glasvezelstift en wat Sommerfeldt soldeervloeistof (s39 RVS).
OF het lukt voor ze uit de bedding smelten weet ik niet. Ik heb alleen ervaring met draden aan wissels vastzetten.
Misschien help een verbindingsstrookje aan de zijkant.Een imitatie railkoppelplaat van messing oid.Of gewoon de good old railverbinder vast solderen.

Mvg Robin
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Hoi Robin,

Ik heb ze er helemaal afgesloopt. Aan de binnenkant had ik al volledig code 100 railstaven gemaakt, dus de buitenkant ook maar meegepakt. Rijdt de trein in ieder geval rechtop. Eindjes een schuin kantje aan gevijld, gaat ook nog. Schoonkrabben heb ik niet gedaan, wel S39 gebruikt, de troep. Bedding is ervan verschoten. Je smelt e.e.a. vrij makkelijk, je hebt toch een hoop warmte nodig voordat je tin gaat vloeien.

In je topic zag ik nummer 6437. Ik denk dat ik voorlopig toch blijf solderen. Betrouwbaarheid in wisselende opstellingen is extreem belangrijk, ook na tig keer los en vast koppelen.

Groet,
Laurent
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Laurent,

Wat het handigst werkt moet je gewoon toepassen.

Ik heb hier thuis twee wissels aan elkaar gesoldeerd.
Die verbinding blijkt ook zeer gevoelig voor verticale krachten.
Bij de montage is het twee keer los gekomen.
Wil je het echt stevig vast hebben dan doet een vastgesoldeede rail verbinder wonderen.
Sinds die er overheen is gesoldeerd ligt t als een geheel probleemloos in de baan.

Mocht je nog wat stukken Peco railstaaf nodig hebben meld je het maar.


Robin
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Citaat van: Laurent op zondag 28 januari 2018, 22:40:09
Waar hierdoor wel rekening mee gehouden moet worden, is het feit dat je zo kortsluiting hebt. Je kan dit wissel namelijk niet open rijden. Daarover later meer.
(...)
Bij de bouw van dit wissel ben ik een aantal dingen tegen gekomen die mij niet bevallen of waar ik niet blij mee ben. Ik plan nog een tweede exemplaar, waarin ik deze zaken anders wil aanpakken.
Ons staat dus nog wat te wachten!

Bij Engelsman polarisatie staat dit plaatje:

Dat is een voorbeeld met een frog-juicer. Maar ik maak uit je bericht op dat je dit doet met relais?
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Ja, ik gebruik een tweetal bistabiele dubbelrelais. Mijn gehele binnenkant is geïsoleerd, daardoor loop ik geen risico op kortsluiting als ie verkeerd schakelt, alleen als er dan gereden wordt.
Bistabiele relais omdat er dan niet constant en relais bekrachtigd hoeft te worden en het relais na een reset of noodstop nog steeds goed staat. Dubbelrelais omdat als de ene set tongen op een stelarm middenleider zijn, de andere altijd rails zijn. Dus de twee aansluitingen zijn kruislings aangesloten op rood en bruin.
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Misschien dat marklin je voordeelt nog gaat volgen en met een slanke engels man gaat komen ;)
Heb zelf ook net mijn eerste slanke wissel gebruikt het rijd en staat een stuk beter maar ivm de ruimte die ik heb kan ik het niet overal toepassen.
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Goed, jullie hadden nog wat beelden en bouwverslag te goed...

De slachtoffers bij elkaar, nog niet wekende dat ze later 1 zullen zijn.


Allereerst het eerste slachtoffer.


Andere kant is ook afgetekend.


Zo, die is stuk.


Iemand nog een kruising voor Trix C rail nodig? :D O:-D Hoop breekwerk, de puko's zitten met weerhaken vast.


Duidelijk te zien is dat de sleper over de binnenste tongen glijdt als het wissel afbuigend is.


DKW aftekenen...


En ook daar de zaag in...


Opeens is het een schattig wisseltje geworden in plaats van een groot wissel.


Puko's verwijderen van de middenrail. Duidelijk zichtbaar de weerhaken in de puko. Maakt verwijderen erg lastig.


Helemaal aangepast.


Wissel onderhanden nemen. Verbindingen binnen eruit, tongen er tijdelijk uit om een andere verbinding door te kunnen halen


Eerste poging tot verbinden: solderen. Niet echt succesvol.


Change of plan: Tillig Code 100 rails erin. Ik had nog een reststukje.


Ligt mooi klem zo.


Lijkt al aardig op een DKW nu.


Yep, net echt.


Omdat ik 2 5V Bistabiele dubbelrelais heb, heb ik een extra 5V voedingsprintje voor de darlington arrays gemaakt. Hierdoor heeft mijn decoderchip geen last van dippen in de spanning met daarbij mogelijk wegvallen van informatie door kortstondig uitvallen van de chip.


Bij de eerste versie probeerde ik de wisselmotoren uit 1 WeichZwei te schakelen. Dat ging niet. Nieuwe poging: via relais. Die zie je hier. Ook niet echt succesvol. Derde poging: Extra WeichZwei erbij, zekering overbruggen en spoor 1 firmware erop. Werkt. Alleen... Vraagt nog altijd 2,4 Ampère per wisselmotor per omschakeling. Voor deze versie goed genoeg.


Inmiddels zijn er wat testritten geweest. Het ding is o.a. gebruikt op een Duitse stamtafel, heeft bij mij tijdens de rijdag dienst gedaan. In totaal 1 ontsporing in ca. 20.000-25.000 assen die eroverheen geweest zijn. En de wagon die ontspoorde liep er op alle slanke wissels uit. Zie ik dus als een fout in de wagon. In Duitsland kwam wel een nadeel aan het licht: de 2,4 Ampère bij schakelen. We draaiden op 1 5A booster die uiteindelijk met zo'n 3A belast werd. Omschakelen en het hele zooitje lag plat (en het wissel was niet omgeschakeld). Ook ligt de wisselmotor te hoog. Een 1:93 dubbeldekker gaat er net langs, maar een 1:87 zal aannemelijk vastlopen. Op zoek naar een nieuwe oplossing dus.

Voor de liefhebbers:

Rijdag bij mij thuis.


Stamtafel in Duitsland.

Groet,
Laurent
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Dat hb je weer knap in elkaar gezet Laurent  :thumbup:
Er komt nog wel wat electronica bij kijken om de spanningen te schakelen.

De treinen rijden er goed overheen, ik zag ook de mooiste Taurus weer voorbij rijden  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Citaat van: Laurent op zondag 28 januari 2018, 22:40:09
Voordat we verder gaan, eerst even het waarom. Waarom de Peco SL-90/190?
Hij is 12 graden. De Märklin slanke geometrie gaat van 12,1 graad uit. Hij is ongeveer 250 mm lang, maar heeft binnenliggende tongen. Dat betekent dat het daadwerkelijke deel dat ertoe doet, korter is. Dat is handig, want de te lange rails kan je afzagen. Een groot verschil met de Märklin Engelsman 24620/24624 is dat de tongen dezelfde kant op bewegen. Bij Märklin bewegen de tongen contra, waardoor je altijd 2 dezelfde rijwegen krijgt. Ofwel alles rechtdoor gaand, ofwel alles afbuigend. Bij Peco niet, wat dus zorgt voor 4 verschillende standen en twee wisselmotoren. Gelukkig kan het CS3 daarmee gewoon overweg. Verder is Peco erg goed in vertellen hoe je de wissels moet isoleren voor een goed 2railbedrijf. Niet van toepassing dus. :D :D Waar hierdoor wel rekening mee gehouden moet worden, is het feit dat je zo kortsluiting hebt. Je kan dit wissel namelijk niet open rijden. Daarover later meer.


Hoi Laurent,

Ik heb jouw project al een aantal keer voorbij zien komen en ik moet zeggen, ik geniet van het resultaat. Ik heb een vraag: in je openingspost (zie uitsnede hierboven) heb je het over dat de Peco 4 verschillende standen heeft. Maar, misschien zie ik het niet, wat heeft 4 standen voor nut? Ik bedoel: je kunt van uit een richting toch altijd maar 1 richting op of zie ik iets over het hoofd. Is het dan noodzakelijk om 4 standen te hebben?
Maar misschien is je opmerking ook meer bedoeld als: deze peco heeft 4 standen, dus ik heb 2 motoren nodig.

Groet,

Dennis
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Dat laatste Dennis. De Engelsman heeft vier verschillende combinaties waarin de tongen kunnen liggen. Er is, in tegenstelling tot de marklin 24624, maar 1 rijweg gelijktijdig mogelijk. Hierdoor heb je dus de 4 standen met twee motoren.

Je ziet het dus wel, maar snapte mijn beschrijvende tekst niet. Had ik wellicht duidelijker kunnen omschrijven.
Re: Slanke Engelsman voor C rails
 @citaat: nee het is niet direct dan jij niet duidelijk genoeg bent. Misschien is het meer mijn onrust omdat ik niet verder kwam dan 2 mogelijke richtingen. Maar dat klopt dus, ik ben weer gerust gesteld!

Groet,

Dennis
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Prima. Anyhow, inmiddels heb ik nog 2 relais gehaald, 12V dit keer (gaat een voorschakelweerstand bij), tevens heb ik 2 servo's, 8 kruisingen had ik al en sinds gister heb ik ook 8 DKW's van Peco. Prototype 2 gaat worden uitgevoerd met servo's, kijken of dat beter gaat en vooral, minder stroom vraagt.
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Nummer 2 is ondertussen ook in aanbouw...

Het wisseldeel zelf is compleet voorbereid. Nu kan de rest van de onderbouw en electronica erbij.
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Mooi gemaakt Laurent,

Ik zie dat je de rail van de Peco engelsman hebt ingekort om de stukje C-rail er aan te kunnen zetten, maar kon je de rail van Peco niet gewoon in de biels van de C-rail schuiven?

PS, op je video zie ik dat de wagens wat omhoog komen als ze de engelsman oprijden. Is dit nog vanwege prototype en kun je dit corrigeren?

Ziet er wel heel mooi uit, knap gedaan.  :thumbup:
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Hoi Ad,

ik dacht dat ik er een foto bij had gedaan, maar blijkbaar niet. Rails inschuiven in de bestaande bedding had wat voeten in aarde, maar is bij versie 2 wel gelukt. In eerste instantie heb ik geprobeerd het aan elkaar te solderen om zo de railhoogtes gelijk te houden, dit ging moeilijk dus heb ik later de Peco rail restanten weer in de Märklin bedding geschoven en aan elkaar gesoldeerd. Peco en Tillig rails laten zich relatief eenvoudig solderen.

Het omhoog komen direct bij oprijden zit hem waarschijnlijk in het verschil in railstaafhoogte. De DKW van Peco is Code 100, de C rails voor 3rail zijn Code 83. Dat scheelt ca. 0,2 mm in hoogte. Dat is helaas niet te corrigeren, behalve zorgen dat de rail dieper in de bedding komt te liggen of het aanloopje wat schuiner maken waardoor het minder opvalt. Bij normale compensatielassen komt de grote rail wat dieper te liggen,maar dat is hier helaas niet mogelijk.

Groet,
Laurent
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Marklin c-rail is 2,3mm (Code 90), Trix c-rail is 2,1mm (Code 83)
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Laurent,

Kun je niet een Peco Engelsman koppelen met 4 railstukken 24071 ?
En helemaal geen kruising meer gebruiken.
Als je de 1e imitatie  railklem wegsnijdt. Kun je een railverbinder erop schuiven.
En op dezelfde hoogte je Peco materiaal oprijden.


Mvg Robin
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Hallo Robin,

Dan moet je alsnog iets bedenken voor de puko's en de railafstand neemt ook toe.
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Ik vind hem mooi gelukt!
Je kan binnenkort wel een handeltje beginnen ;)
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Zo gaan we richting Extraschicht in Mülheim (Alte Dreherei). Ik had beloofd 2 DKW's mee te nemen... Ik was al begonnen, maar door omstandigheden nog niet af gemaakt. Deze week dus maar flink doorgeklust.



2e prototype, nu met servo's.
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Daar moet nog flink wat aan gebeuren Laurent, die lok staat iedere keer weer naast de rails! Of is dit weer een van je Roco / Piko lokomotieven?  ;)

:)
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Ik heb alweer te lang geen slanke Engelsman gebouwd. Ben weer begonnen, dit maal aan prototype 3. Veranderingen t.o.v. V2:
- Kleinere servo's, die van WeichenWalter (de Micro's)
- Servodecoders (SAnDEI van Digital-Bahn)
- Kleinere relais (nog steeds bistabiel

Het doel: Zorgen dat er 2 naast elkaar passen. Nu gaat dat niet. Ook niet met een normaal slank wissel ernaast:





Zoals altijd begin ik ook nu weer bij het slopen van de Peco SL90. Zoals je ziet, bij V1 ging de zaag er rigoureus doorheen. Dat ging niet zo goed, dus nu met beleid en de railstaven laat ik lang. Die schuif ik later in de Märklin bedding.


De afgelopen dagen heb ik al een tiental servodecoders gebouwd. Hier liggen ze te drogen. Er moeten nog stukjes af, ik ga de kleinste bouwvorm gebruiken en zal daarmee de aansluitdelen voor stekkers compleet weglaten.

Groet,
Laurent
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Slanke Engelsman voor C rails
mooi maar als je die servo's onder de plaat monteert gaan ze lekker naast elkaar.Nu zitten ze je spoor in de weg
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Ik ben tapijtrijder, vloerrijder en tafelrijder. Ik krijg ruzie met gebouwbeheerders als ik een gat in een willekeurige tafel zaag omdat ik daar toevallig net mijn wissel wil plaatsen. Met een vaste opbouw is dit veel makkelijker, dan parkeer je alles ruim rondom het wissel onder de tafel.
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Slanke Engelsman voor C rails
ok d
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Had ik al gezegd dat ie stuk was?


Kon dus nog erger. Afijn, railtjes knippen en onder de rails ook even een verbinding slopen. Anders krijg je kortsluiting.


Hier zit de eerste helft er weer in. De twee railtjes zijn in het midden van het wissel geknipt. Daar heb ik ook de verbinding tussen de twee scharnierstukjes verbroken.


Andere kant ook meteen maar doen. Tussen de twee scharnierpunten zie je een gaatje. De twee stripjes daar heb ik uit elkaar gehaald. Dat vraagt even beheerst geweld, anders sloop je je scharnier.


In elkaar en meteen draadjes eronder geplakt. De gaatjes van de verbindingsstripjes nabij het hart hiervoor gebruikt, dan zie je er niets meer van (je soldeert immers onder de railstaaf).

Ook de tongen even vol gesoldeerd. Peco maakt namelijk gebruik van plaatmateriaal dat gezet wordt. In de opening happen bepaalde flenzen wel eens. Door deze even te vullen met soldeertin, ben je van het happen af.

Groet,
Laurent
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Bericht hierboven is het een na laatste bericht van 2018 op dit forum. Het laatste bericht schreef ik in het café. Dit is niet het eerste bericht van 2019, maar wel een van de eerste. Nog even afgemaakt waar ik om kwart over 11 mee gestopt was, een 3rail kruising tijdelijk verbouwen tot 2rail. Later gaat de zaag er nog in, maar eerst de puko's veilig stellen:


Een best rotklusje, want het metaal van de puko's is verdraaide zacht.

Ik zag trouwens ook nog dat ik een biel teveel per zijde heb laten zitten aan mijn wissel. Dat knippie knippie komt morgen wel.

Voor nu een goed 2019, slaap lekker en tot morgen!

Laurent
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Nu we toch bezig zijn op het forum: Laurent, de beste wensen voor 2019.
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Dank Dick. Jij ook.

Goed, gister ben ik al verder gegaan. Niet heel veel, er moest natuurlijk ook wat familie bezocht worden. Zagen, zagen. Totdat ik een tweetal eindstukjes en een middendeel over had:



Vandaag daarom maar weer verder: Puko's van de middenrail af halen en hapjes uit de biels halen in het hart van de kruising, dit t.b.v. de puko's. De puko's die eraf gaan, heb ik niet nodig, die zitten zelfs deels in het stelmechanisme van de het wissel. En ik polariseer de wisseltongen toch.


Vervolgens soldeer je de oude stansaansluitingen van de railstaven in de C rail bedding nog voor met en dikke druppel soldeertin. Dan is het een kwestie van de railstaven iets buigen en voorzichtig in de railschoenen van de C rail bedding schuiven...


De puko's erin klikken. Dit wel zo doen als ze eruit kwamen, anders past het niet.


De buitenste railstaven op maat zagen, de binnenste op maat aftekenen en afknippen, alles erin steken, railkop iets schuin afvijlen (vanwege het hoogteverschil tussen code 100 en code 83), van onderen de railstanspuntjes weer vast solderen en nog een paar druppels tin extra geven. Ik haal hiermee de kracht van het blik af, door de hoek vol te solderen. Ervaring uit het verleden leert mij dat deze hoek snel af breekt, omdat de spanningen op de rails toch anders zijn dan met de C rail railstaven. Dat willen we natuurlijk niet, breuk.


Tijd voor het elektrische verhaal. Echter heb ik daar eerst een WeichZwei voor nodig. En daar ben ik doorheen.

Groet,
Laurent

Re: Slanke Engelsman voor C rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Gisteravond nog in recordtijd de WeichZwei's in elkaar gezet (anderhalf uur bezig geweest met 10 stuks). Vandaag weer iets verder: servodecoder knippen, servo eraan hangen, een servodecoder zijn elektronische rook laten ontsnappen (niet handig) en natuurlijk van dat ene specifieke weerstandje geen reserves. Heb gelukkig voorlopig 2 servodecoders op voorraad, dus ik red het nog wel. Volgende keer maar weer wat meer meebestellen.

Servotje loopt keurig om. Ook het andere voorbeeldprogramma even geprobeerd. Dat zou je kunnen gebruiken voor een zagerij o.i.d.


Groet,
Laurent
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Zijn de viessmann wisselaandrijvingen niet geschikt voor wat jij bouwt aangezien dit micro motoren zijn en geen spoel of servo motoren?
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Die heb ik nog niet geprobeerd. Groot probleem in deze ombouw is ruimte. Er moet namelijk ook nog een dubbele puntstukpolarisatie op. En dan 2 zijdig tegengesteld: gaat de ene helft van de tongen naar massa, moet de andere helft naar middenleider.

Ik zou wat eerder naar bed gaan... Maarja, als je bezig bent heb je de tijd niet in de gaten. Resultaat kan er wel zijn, de eerste kant loopt keurig om. Ik heb het Peco veermechanisme nog even verwijderd, zodat de servo die niet om hoeft te duwen.


Groet,
Laurent
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Inmiddels is dit draadje 4000x gelezen. En ben ik bezig, na het inpassen van de relais, met het maken van een eerste beddingslichaam. Hierop moet nog geballast worden:



Het passen met een wissel en zonder bedding ging zo:

Goed zichtbaar is mijn karton, waarop ik de afdruk van het wissel heb afgetekend. Vervolgens heb ik hier hoeken in getekend waar de stelmechanismen van andere wissels zouden kunnen zitten. De bedoeling is dat van deze versie meerdere exemplaren naast elkaar kunnen liggen, maar dat zij ook naast andere rechte wissels kunnen liggen.

Groet,
Laurent
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Hoi Laurent,

Geweldig hoe jij dit allemaal maakt, dit is een precisie klusje en dat gaat jou  :thumbup: af.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Dank Peter.
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Zo, inmiddels is ie bedrijfsvaardig. Alle bekabeling is gesoldeerd. De diodes op de relais geplaatst. 2 per relais. Relais aangesloten op de decoder, decoders aangesloten, rails aangesloten op de relais... En dan ziet het er zo uit:





Vervolgens dus programmeren. 2 Adresjes omdraaien, de relais werden precies verkeerd aangestuurd. Daarna nog een doorverbinding tussen de beide aansluitstukken maken. Is nodig omdat je anders bij voeding vanuit 1 punt maar een half wissel hebt dat werkt. Niet echt praktisch. En vervolgens testrijden...

En de lok staat stil. Nog een keer proberen. Weer stil. Andere rijrichting... Zelfde verhaal. Andere lok. Nog steeds. Nog 3x kijken, wat meten... Nadenken. Nog een keer kijken. De sleper hangt precies op 2 tongen. En die twee tongen hebben, bij een rechte rijweg, geen verbinding met de rail die gepolariseerd is. En het plaatje waarop de draaien heb ik verbogen om ze te kunnen isoleren. Even meten. Verdraaid, tongen hebben geen verbinding. Volgens mij hoort daar een verbinding te zitten. Even spieken bij een ouder wissel. Ja, heb ik gesoldeerd. Dus  een soldeerseltje aanleggen, tussen de railstaven en de tongen, maar de tongen niet vastsolderen. Druppie ertussen met de precisiebout:


En dan... Testen!!! It runs!


En hoeveel C rail rijders kunnen nou zeggen dat ze in de slanke geometrie 3 stuks Engelsman achter elkaar kunnen leggen? Ikke dus.


Mechanisch is ie gereed. Nu nog inschotteren. ik heb Busch C Rail schotter. Maar of ik meteen aan dit ding ga beginnen of liever eerst een proefstukje ga doen? Daarover moet ik nog even nadenken. Als teppichbahner schotter ik natuurlijk nooit, dan krijg ik ruzie thuis. :D :D

Groet,
Laurent
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Hoi Laurent,

Geweldig hoe jij dit zelf ontwikkeld, ik denk dat er best een groep rijders zo,n wissel ook wel op de baan zouden kunnen gebruiken jammer dat Tante M dit nog steeds niet in het programma heeft.

Het C rail assortiment wordt wel uitgebreid ( zie bocht wissels en draaischijf ) maar helaas nog slanke Engelsman en kruising, die laatste zou ik ook graag willen hebben.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Hoi Peter,

dank voor je leuke bericht. Ik weet wel zeker dat er meerdere mensen zijn die zo'n ding willen hebben. Heb al een paar keer de vraag gehad of ik er niet ook eentje voor iemand anders kan fabrieken.

Persoonlijk acht ik de dubbele kruiswissel makkelijker haalbaar dan de Engelsman. Bij de dubbele kruiswissel heb je veel meer ruimte voor componenten en zit je niet met dat ellendige polariseren.
Persoonlijk hoop ik trouwens op o.a. een R6 railstuk, maar ook 15 graden stukken voor de R4, 5 (en eventueel 6) alsmede een 12 graden stuk R8 of R10, zodat je met de slanke wisselboog ook door kan bouwen. Dit in combinatie met een stuk van 3 of 6 graden, zodat je aan 15 resp. 30 graden kan komen. En als we dan toch bezig zijn, ook gelijk een paar andere rechte stukjes zodat je meer combinaties kan maken.

Groet,
Laurent
Re: Slanke Engelsman voor C rails
 @citaat Of flex C-rails dat zou toch ook moeten kunnen ;)
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Beddingflexrail daar geloof ik niet echt in. Je kan daarmee niet echt bochten leggen, je zit altijd vast aan de beddingeinden en de raillengte.
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Roco Geoline (met bedding) heeft toch wel een flexrail. Klik.

Gr.  Charlie
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
*Schopje*
Prototype 3 exemplaar 1 was af en beviel op zich wel. Toch nog niet helemaal tevreden. Via de stamtafel kreeg ik een plaat foam met kartonnen buitenkanten. Die heb ik misbruikt voor exemplaar 2, die ik nu V3.1 noem. V3.0 inmiddels ook naar de V3.1 stand gebracht, alhoewel ik hem bij de origineel als 3.1 gebouwde versie toch mooier vind.


De foambeddingranden in plaats van de kartonnen schuine randjes die niet bleven zitten.


En van boven.
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Lekker ballasten:

Het hart heb ik hier inmiddels geballast en ben bezig met de zijkanten.


Bij deze is het nog niet zo ver, eerst de hartdelen rondom de bewegende delen.


Zijkant 1 van de eerste.


Andere zijde.

Groet,
Laurent
Re: Slanke Engelsman voor C rails
Ziet er netjes uit, Laurent  :thumbup: