Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Massa detectie op aandrijfwielen

Gestart door MRdirect vrijdag 27 april 2018, 17:45:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Massa detectie op aandrijfwielen
Bij mijn naar 3Rail omgebouwde Roco Blokkendoos zit de aandrijving met antislip banden voor in de motorwagen. Ook een Roco originele 3Rail stoomloc heeft de aandrijving met antislipbanden op het echterste wielstel van de tender.
Dit heeft tot gevolg dat de massa detectie terugmeldingen bijna nooit goed reageren. Achteruit rangeren met de stoomloc gaat niet echt goed.
Op de stations waar dit voor de blokkendoos toch wel essentieel is heb ik dit opgelost dmv lichtsluis-detectie. Maar je kan dit niet overal toepassen.

Heeft iemand hier een oplossing voor gevonden?

M.vr.gr. Marco
Re: Massa detectie op aandrijfwielen
Ben den Hollander
gast

Re: Massa detectie op aandrijfwielen
Je kunt van de stomer wellicht de assen met bandjes verplaatsen? Is het een tender met 4 assen?

Bij de Blokkendoos kan dit ook mits je 2 aangedreven draaistellen hebt. Of dat bij de 3railer zo is weet niet. Je kunt ook overwegen de assen te vervangen naar assen zonder bandjes. Dit mits je geen helling of klimspiraal hebt.

Gr, Ben.
Re: Massa detectie op aandrijfwielen
Je kan in ieder geval de voorste as van de Blokkendoos vervangen.

Maar is het model echt verbouwd of af fabriek drierail? De twee draaistellen zijn volgens mij uitwisselbaar. Je kan het aangedreven draaistel dus naar de andere kant verplaatsten. Dan heb je wel de lange cardanas nodig die het tweerailmodel standaard heeft.
Re: Massa detectie op aandrijfwielen
Citaat van: henkv op zaterdag 28 april 2018, 22:10:35
Maar is het model echt verbouwd of af fabriek drierail? De twee draaistellen zijn volgens mij uitwisselbaar. Je kan het aangedreven draaistel dus naar de andere kant verplaatsten. Dan heb je wel de lange cardanas nodig die het tweerailmodel standaard heeft.

Hallo Henk,
Het is een ?af fabriek? AC model, met de AC documentatie.
Lijkt me een goed idee om de aandrijving naar achteren te verplaatsen (is eigenlijk de enige goede oplossing). Volgens de documentatie bestaat de cadanas uit twee cadan-kogels en een as. Wellicht kan ik dus zelf de langere as maken.
Bedankt voor de tip, ik hou je op de hoogte of het gelukt is.
M.vr.gr. Marco
Re: Massa detectie op aandrijfwielen
Ben benieuwd Marco.
Ik zag op het onderdelenblad van een tweerail motorwagen dat de cardanassen even lang zijn. Zeker verkeerd onthouden. Nou ja, des te beter.

http://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/63143_200647.pdf
Re: Massa detectie op aandrijfwielen
Ben den Hollander
gast

Re: Massa detectie op aandrijfwielen
Ik meen dat de originele 3railer een andere bodem heeft in vergelijk met de 2railer. Het niet aangedreven draaistel is er in geklikt en daar past geen aangedreven draaistel.

Gr, Ben.
Re: Massa detectie op aandrijfwielen
Zo te zien is er in de bodem en losse interieur een uitsparing voor een aangedreven draaistel.
Morgen eea eens demonteren en kijken of de draaistellen verwisseld kunnen worden.
Re: Massa detectie op aandrijfwielen
Ben benieuwd. Nog noot een drierailexemplaar goed bekeken. Een afwijkend chassis is wel bijzonder.
Anders (de wielen van) het voorste wielstel vervangen.
Re: Massa detectie op aandrijfwielen
Je zou ook voor stroomdetectie kunnen gaan. Werkt hetzelfde als massadetectie, maar dan via isolaties in de middenleider.  Er zijn losse stroomdetectieprinten, maar ook S88 versies.
Re: Massa detectie op aandrijfwielen
Citaat van: Ben den Hollander op zondag 29 april 2018, 17:39:03
Ik meen dat de originele 3railer een andere bodem heeft in vergelijk met de 2railer. Het niet aangedreven draaistel is er in geklikt en daar past geen aangedreven draaistel.

Gr, Ben.

Na eea gedemonteerd te hebben dacht ik in eerste instantie dat de wielstellen verwisseld kunnen worden.
Maar na het losnemen van de worm en het uitnemen van het aangedreven draaistel blijkt de bevestiging  geheel verschillend te zijn. Jammer!
Ik stuur drie foto?s mee om eea te tonen.
Om nou de twee bevestigingen uit het metale binnen werk te zagen en verwisseld weer vast te lijmen gaat me (nu) te ver. Iedereen bedankt voor de bijdragen.
M.vr.gr. Marco
Het meesturen van foto?s lukt niet (te groot)
Re: Massa detectie op aandrijfwielen
Hier de foto?s.
Re: Massa detectie op aandrijfwielen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Massa detectie op aandrijfwielen
al aan gedacht van 1 wiel te vervangen in het voorste draaistel door een ac wiel ?
Re: Massa detectie op aandrijfwielen
Citaat van: bellejt op maandag 30 april 2018, 11:37:04
al aan gedacht van 1 wiel te vervangen in het voorste draaistel door een ac wiel ?

Dat vervangen is niet zo eenvoudig (heb ik gemerkt). De aangedreven wielassen hebben niet de ?puntige einden? die bij normale wielstellen als lager fungeren.
Maar met enige voorzichtigheid heb ik de wielen van de assen kunnen kunnen krijgen. Zonder goed gereedschap (wiel trekker) moet je wel oppassen dat de assen recht blijven. Dat is goed gelukt, dus twee wielen van het aangedreven deel verwisseld met die van een niet aangedreven wielstel.
Dat de trek- / duuwkracht hiermee halveert heeft wel tot gevolg dat de blokkendoos met vier extra rijtuigen met hellingen (oa een klimspiraal) niet meer opkomt. Ook een veel geleidelijker helling geeft al problemen.
Dus alles maar weer terugbouwen.

Eens kijken wat een nieuw metale binnenwerk van een DC blokkendoos kost en of die nog te krijgen zijn. Dan ook maar een extra aangedreven wielstel mee bestellen. Dan kan het aangedreven wielstel naar achteren en moet ik eens kijken of ik de sleper nog ergens kan monteren. Wellicht onder het eerste extra rijtuig.

Iedereen bedankt voor het meedenken.
M.vr.gr. Marco

Re: Massa detectie op aandrijfwielen
En als je de wielen kruislings vervangt? Dat doen mensen bij de Koploper en dan schijnt de trekkracht nauwelijks minder te worden.

Roco-onderdelen zijn tegenwoordig erg duur. Geen dee wat de bodemplaat vervangen aan onderdelen zou moeten kosten, maar ik schat in dat je beter op zoek kan gaan naar een sloopexemplaar.
Re: Massa detectie op aandrijfwielen
Je hebt gelijk vwb de kosten. Ik ga rustig op zoek naar een 2-rail blokkendoos motorwagen.
Ik heb er veel van geleerd, Nogmaals bedankt.
Marco
Re: Massa detectie op aandrijfwielen
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Massa detectie op aandrijfwielen
Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar je kan toch softwarematig onder loc eigenschappen de maat invullen vanaf buffer tot de eerst gedetecteerde wiel-as? Ik heb dit probleem ook bij een oude railbus en heb dus de maatvoering aangepast en heb een softwarematige inschakelvertraging van 500msec in de terugmelding. De vertraging zorgt ervoor dat een kortstondige/valse melding al echte melding wordt beschouwd.
Re: Massa detectie op aandrijfwielen
Ik zou dat kruislings vervangen eerst proberen Marco.

De Trix Koploper heeft af fabriek maar één as met bandjes. Tweerailers zetten één wiel met asb om naar de andere as in het motordraaistel en dat schijnt flink in trekkracht te schelen.

En als je toch met een tweerail Blokkendoos aan de gang gaat, eens kijken of je de aandrijving op alle wielen kan handhaven. Daarvoor is de Blokkendoos ontworpen. Ben heeft ervaring met het plaatsen van een sleper zonder aangedreven assen op te offeren. Kan je een (als)nieuw exemplaar uitzoeken en je ac verkopen.
Re: Massa detectie op aandrijfwielen
Citaat van: brietdijk op maandag 30 april 2018, 23:18:58
Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar je kan toch softwarematig onder loc eigenschappen de maat invullen vanaf buffer tot de eerst gedetecteerde wiel-as? Ik heb dit probleem ook bij een oude railbus en heb dus de maatvoering aangepast en heb een softwarematige inschakelvertraging van 500msec in de terugmelding. De vertraging zorgt ervoor dat een kortstondige/valse melding al echte melding wordt beschouwd.
Dat softwarematig instellen kan ik niet in Koploper, zit er volgens mij ook niet in.
Wel kan je instellen hoever een loc moet doorrijden na een bezetmeldingen.
Mijn ervaring met detectie op wielen met antislipbanden is dat deze nooit betrouwbaar ( lees op de zelfde plek) plaats vindt.
Een goede (traditionele) S88 bezetmeldunit zal bij een ?kortstondige? bezetmelder deze al naar de centrale doorgeven. Ik heb deze traditionele units.

M.vr.gr. Marco
Re: Massa detectie op aandrijfwielen
Citaat van: henkv op dinsdag 01 mei 2018, 08:52:59
Ik zou dat kruislings vervangen eerst proberen Marco.

De Trix Koploper heeft af fabriek maar één as met bandjes. Tweerailers zetten één wiel met asb om naar de andere as in het motordraaistel en dat schijnt flink in trekkracht te schelen.

En als je toch met een tweerail Blokkendoos aan de gang gaat, eens kijken of je de aandrijving op alle wielen kan handhaven. Daarvoor is de Blokkendoos ontworpen. Ben heeft ervaring met het plaatsen van een sleper zonder aangedreven assen op te offeren. Kan je een (als)nieuw exemplaar uitzoeken en je ac verkopen.

Nu de wielen eenmaal van de assen zijn geweest is dat niet zo moeilijk om te proberen.
Als ik een (sloop) DC motorwagen kan vinden ga ik zeker voor aandrijving op bijde wielstellen.

Ik zou van Ben wel eens willen weten hoe hij nog een sleper onder het aangedreven wielstel heeft gemonteerd.

Groet, Marco
Re: Massa detectie op aandrijfwielen
Ben den Hollander
gast

Re: Massa detectie op aandrijfwielen
Citaat van: MRdirect op dinsdag 01 mei 2018, 09:50:16

Ik zou van Ben wel eens willen weten hoe hij nog een sleper onder het aangedreven wielstel heeft gemonteerd.


Dat lukt niet Marco.

Mijn 4-delige Blokkendoos stamt uit mijn 3rail tijd en die wilde ik bij de overstap naar 2-rail ombouwen. Het toeval wilde dat een forumgebruiker een 2-railer had die naar 3-rail moest en ik stelde voor de draaistellen te ruilen. Juist toen kwamen we er achter dat dat niet ging: de 3-railer heeft één aangedreven draaistel, de 2-railer twee met een dubbele cardan. Met dus ook twee verschillende onderstellen. We hebben toen de complete onderstellen incl. aandrijving gewisseld en elk de eigen kap behouden.

Het alternatief voor mij als aanstaande 2-railer was een nieuw frame (?15) plus een aangedreven extra draaistel (?40) kopen en ik meen nog wat los spul. Dat kan ook voor jou een keuze zijn mits nog leverbaar. De sleper zul je dan moeten verplaatsen naar een rijtuig en de spanning doorlussen naar de motorwagen via een electrische koppeling.

Gr, Ben.
Re: Massa detectie op aandrijfwielen
Ben bedankt voor de Info.
Voorlopig eerst maar rijden. Ombouwen wellicht een klusje voor de winter. Voorlopig het niet mooi op dezelfde plaats langs een perron stoppen maar voor lief nemen. Ik heb nog wat IR spullen liggen die ik ooit als bezetmelder heb gebruikt, dus die kan ik weer gaan gebruiken.
Groet, Marco
Re: Massa detectie op aandrijfwielen
Is nu alleen het buisje bij het aandrijfloze draaistel het verschil of is er meer?
Re: Massa detectie op aandrijfwielen
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 11 mei 2018, 21:14:48
Is nu alleen het buisje bij het aandrijfloze draaistel het verschil of is er meer?

Ja dat is (voor zover ik heb gezien) het enige verschil. Vandaar dat ik dacht deze uit het metale onderstel te zagen en te verwisselen (opnieuw vastlijmen met twee componenten metaallijm).

M.vr.gr. Marco