Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

ROCO ET85 op Märklinspoor

Gestart door RonaldJan zondag 11 maart 2018, 14:03:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ROCO ET85 op Märklinspoor
Lid sinds: 2017

offline
ROCO ET85 op Märklinspoor
Ik heb me in een zwak moment laten verleiden om een ROCO ET85 aan te schaffen (motorwagen 63055 met bijwagen 63056). Deze versie was door iemand? omgebouwd voor 3-rail gebruik. In eerste instantie reed hij mooi op het Märklinspoor, maar al gauw dook er van alles op. Het eerste probleem waren de talrijke ontsporingen. Volgens de theorie zou dat aan de ROCO-wieltjes moeten liggen. OK dan zetten we er gewoon Märklin-wieltjes op...... Tja ga die maar eens zien te vinden. Ik heb de laatste exemplaren D12 Märklinwieltjes (zwarte spaakwieltjes 759030) gevonden in Belgie en Duitsland. In Denemarken zijn er nog een paar beschikbaar voor de liefhebbers.... Deze wieltjes bleken uitstekend op de ROCO-asjes te passen (gelukkig....). Maar voor de wieltjes met antislipbanden was deze soort nergens meer te vinden. Daarvoor dus de D12 versie van Märklin stoomlocs gebruikt, en deze rode spaakwieltjes met gaatje voor drijfstangbevestiging voorzichtig met de Dremel bijgewerkt en zwart geverfd. Ze verdwijnen in het ROCO onderstel toch grotendeels aan het zicht. Alleen is het asgat in dit Märklinwieltje nou net weer iets groter dan het ROCO-asje. Daartoe heb ik na wat zoeken passend isolatiemateriaal van electriciteitsdraad afgestript, een beetje uitgeboord met de dremel, en vervolgens op maat op de 2 uiteinden van de ROCO-asjes gedrukt (dat ging niet makkelijk....). Daarna gingen de Märklinwieltjes er prima op, en zitten nu stevig gecentreerd op de asjes (op deze asjes zit ook het tandwieltje voor de aandrijving). Na testen bleek de ROCO ET85 prima te rijden op het Märklinspoor. Alleen..... bleef de ET85 op een gegeven moment met draaiende motor stilstaan. Weer uit elkaar halen, en toen bleek het aandrijftandwieltje versleten. Dat was waarschijnlijk het gevolg van nog een ander probleem, in één richting schakelde de ET85 nogal eens spontaan de andere kant uit. Kennelijk had ie een voorkeurrijrichting? Maar voor je tandwieltjes is dat funest, zeker als die zoals bij ROCO van plastic zijn. Op dit moment zijn de plastic tandwieltjes in bestelling, en als die geleverd zijn, is dat na montage voorlopig ook opgelost. Het probelem van de rijrichtingsvoorkeur is ook aangepast door de bijwagen aan de andere kant te zetten (koppeling aan de andere kant bevestigen). Dan rijden we maar in de voorkeurrijrichting......
Conclusie: Vergeleken bij Märklin is het materiaal, constructie, en werken (de- en ?monteren) aan ROCO materieel veel problematisch(er). Begin er dus maar niet aan?
Resterende vraag: Is er een specifieke oorzaak aan te wijzen waarom de electronica van de ET85 spontaan van rijrichting verandert (slechts bij één richting)?
Met vriendelijke groet
Re: ROCO ET85 op Märklinspoor
Ben den Hollander
gast

Re: ROCO ET85 op Märklinspoor
Nooit met Marklin spullen gaan prutsen, dat leidt tot ongelukken.  ;) Originele Roco assen voor de 3railer: http://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/43893_9372.pdf

Het electronica probleem snap ik niet: zit er een decoder in of is er door de vorige eigenaar een analoog omschakelding ingezet?

Gr, Ben.

Re: ROCO ET85 op Märklinspoor
Hoi Ben
bedankt voor je reactie. Inderdaad nooit rommelen met verschillende merken door elkaar. Maar dan zou je een ROCO lok ook nooit op een Märklinspoor moeten laten rijden, of erger zoals vele topics hier.... Omdat de ROCO-wieltjes niet goed reden op de Märklin M-rails (ook niet na aanpassing van de wielbreedte op 14 mm), heb ik alleen en alleen die wieltjes vervangen door Märklin exemplaren. De Märklin wieltjes hebben een iets breder loopvlak en een iets hogere loopkrans, en uit het testen bleek ook, dat de ROCO lok met deze Märklinwieltjes wel probleemloos over het Märklinspoor reed.
Het probleem met de spontane rijrichtingverwisseling is inderdaad weer zo'n raar elektronikaprobleem. Je begreep al dat het geen echte digitale lok is maar een analoge, met een elektronische rijrichtingschakelaar ("geluidloos"). Wat een vorige eigenaar er allemaal aan geknutseld heeft is mij onbekend, dat er aan geknutseld is, is voor mij duidelijk zichtbaar. Op de bijgestuurde foto hoop ik iets te laten zien van het binnenwerk, maar ik betwijfel of dat wat duidelijkheid geeft. Ik ga de lok niet verder uit elkaar halen, omdat ik bij dit soort constructies erg bang ben dat ik iets stuk ga maken, en je teveel uit elkaar moet halen om ergens bij te kunnen intern. Bij Märklin loks heb ik dat gevoel niet, die zijn makkelijk te demonteren.
Als niemand een duidelijk idee heeft uit eigen ervaring wat dit probleem is, dan laat ik het zo. De motorwagen rijdt in ieder geval één richting probleemloos, de andere richting gebruik je toch nauwelijks, en als je langzaam rijdt, treedt het probleem ook niet op.
Ik weet in ieder geval dat dit het eerste en laatste uitstapje is geweest naar een niet-Märklinlok, brrrr....
Nogmaals bedankt voor je reactie, mvrgr
RonaldJan
Re: ROCO ET85 op Märklinspoor
de beloofde foto
Re: ROCO ET85 op Märklinspoor
Hallo RonaldJan,

Ik vind het een beetje kort door de bocht om op basis van slechts een ervaring met Roco te oordelen dat het niets is.
Bij mij rijden er meerdere Roco treinen zowel omgebouwd als af fabriek 3 rail en dit gaat probleemloos.
Wellicht dat in jouw geval door een vorige eigenaar het een en ander om zeep is geholpen.
Ik zou je adviseren om eens wat meer Roco loc's te bekijken en laten rijden, misschien dat je oordeel dan wat milder wordt.
Re: ROCO ET85 op Märklinspoor
 @citaat  :thumbup:
Geldt ook voor (ervaring) Brawa, Fleischmann, Liliput en Piko.
Re: ROCO ET85 op Märklinspoor
Lid sinds: 2016

offline
Re: ROCO ET85 op Märklinspoor
Als ik de foto?s zo bekijk zit er een vrij oude Märklin decoder in. Volgens mij gaat dat nooit super werken met de Roco motor. Enige manier om hem goed te krijgen is hem weer zo origineel mogelijk maken (Roco AC wielen) en een decoder die bij de Motor past.
Re: ROCO ET85 op Märklinspoor
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: ROCO ET85 op Märklinspoor
typisch voorbeeld van onervarenheid en meteen een algemeen oordeel vellen.Ik heb hier 2 types 20 NMBS van roco rondrijden waarvan eentje is omgebouwd met de juiste wielen en sleper naar AC.De ander was al AC.Zijn nagenoeg mijn 2 beste locs.Heb hier ook andere merken rijden in 3 rail versie op de K rails en geen problemen.
De roco locs zijn meestal zelfs meer gedetailleerd dan die van marklin.Zeker als het stoomlocs zijn.
Re: ROCO ET85 op Märklinspoor
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: ROCO ET85 op Märklinspoor
Ik heb loks van Piko, Roco, Elektrotren, Railad en Trix rond rijden naast mijn Märklin. En heb op bezoek ook al ESU en Artitec gehad. 0,0 problemen. Onderlaatst nog een Roco lok uit de jaren 80 omgebouwd. Paar baantjes op de print doorhalen, LoPitje erin en draaien maar. Heeft zijn eerste avond dienst er al lang en breed opzitten, probleemloos en wel.
Re: ROCO ET85 op Märklinspoor
Hartelijk dank voor al jullie reacties, en jullie begrip dat dit mijn eerste niet-Märklin-ervaring was, en mijn logisch daaruitvolgende twijfel die ik geuit heb in mijn startvraag met een vraagteken aan het einde. Jullie hebben me weten te overtuigen dat het toch de moeite is naar niet-Märklinmodellen te kijken (wat ik eigenlijk ook al vermoedde door de vele topics) en zelfs een tip van Alex over de mogelijke oorzaak. Dit geeft mij nieuwe moed om toch in de toekomst dit soort stappen te zetten. Nogmaals bedankt, en
met vriendelijke groet
RonaldJan
Re: ROCO ET85 op Märklinspoor
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: ROCO ET85 op Märklinspoor
 @citaat :thumbup:
Re: ROCO ET85 op Märklinspoor
Fijn dat je open staat voor een vervolg met "vreemde" merken.
Kijk eens rond op een beurs bij je in de buurt en zie daar hoe de diverse merken rijden op wisselstroom.
Er zal een wereld voor je open gaan denk ik.....
Heel veel plezier met het vervolg van de hobby.