Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Mijn baan Rooderwaard: Eindelijk weer een stap verder

Gestart door Didero dinsdag 11 juni 2013, 18:36:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Hoi Dirk-Jan,

Dat ziet er prima uit. :arrow: :thumbup:
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Vandaag het gras voor het weiland gestrooid, wat wild gras er tussen gezet en de knotwilgen hun pleje aan de sloot gegeven. Verder wat schapen toegevoegd.
Al met al ben ik redelijk tevreden over mijn eerste scenery resultaat. Ik ga het nog leuk vinden ook.
Alleen kom je hierdoor niet aan rijden toe.
Hierbij wat foto's van het resultaat.

Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Kijk hier wordt ik nou blij van.
Het ziet er allemaal heerlijk Hollands uit.
Je zou over het weiland nog heel licht wat gele fijne turf kunnen strooien wordt het net even wat levendiger, zeg maar de paardeblommen in de wei.

Alleen het slootje mag nog wel een make-over.
Het is echt te blauw, haal er sterk verdunde bruine acryl over zodat het blauw wat minder wordt, misschien eerst de zijkanten nog met een klein beetje groen en daarna het met water verdunde bruine acryl.
Niet echt verven maar meer vegen.

De schapen mogen ook wel een beetje viezer hoor, lijkt nu net of ze door de wasstraat zijn gelopen, beetje met dunne beige verf behandelen maar de koppen niet, die mogen wel wit blijven.
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Dirk Jan wat heb jij een goed baanplan opgezet .
Ziet er geweldig uit,ook de omgeving wordt al erg mooi
Maar moet je niet eerst bovenleiding maken?????
Groeten Marklinman
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Tom, Marklinman,
Bedankt voor jullie reacties.

Tom,
De sloot ziet er op de foto blauwer uit dan in wekelijkheid, maar ik heb inmiddels wat verdund bruin acrylverf aangebracht.
Ook de kudde schapen is inmiddels door de spuitcabine gedreven.

Marklinman,
Ik ben van plan bovenleiding aan te brengen. Heb afgelopen weekend iemand van de Alkmaarse modeltreinclub ontmoet die zelf heel mooie Nederlandse bovenleiding (op maat) maakt.
Ook zit ik nog te dubben over het ballasten van de rails. Enerzijds is het wel zo natuurgetrouw, anderzijds wordt plastic railbedding vervuild a.g.v. de ballast. Ik overweeg daarom om dun plakband langs de C rails te plakken en dan te ballasten. Heb al wel geëxperimenteerd en ziet e goed uit. De scenery was mijn eerste probeersel, dus nu moet de bovenleiding en het ballasten eerst gebeuren. De scenery bouw kan natuurlijk wel doorgaan op ander plaatsen dan direct langs de rails.
Dus nog genoeg te doen.

Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Ik doe de C-rail  ook ballasten, zet er eerst schilderstape tegen aan, wel een goeie kwaliteit nemen anders laat het te snel los.
Heb je later een probleem dan haal je het ballast er makkelijker vanaf dan vanaf het kunststof.
Op het schilderstape smeer ik eerst een laagje donkerbruine acryl vermengd met wat dunne houtlijm.
Daarna ballasten met mooie fijne korrel.
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
wat is de afmeting van jouw tafel

Gr wiebrand
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Wiebrand,

Op pagina 1 omder "Onderbouw" wordt gesproken over

"De afmetingen van mijn baan zijn 3,60m x 1,22 m."


Gr.
Remco
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Ziet er zeer goed uit Dirk Jan.

Tony
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
leuke baan Dirk-jan  :D
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Wiebrand,
Remco heeft jouw vraag inmiddels beantwoord.

Tony, Treinfanaat,
Dank voor jullie reactie.

Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Hallo Dirk Jan.
Bijzonder leuk om zo'n prachtig Nederlands landschap en scenery te zien ontstaan! :thumbup:

Hopelijk zien we nog meer van deze prachtige updates verschijnen.

Veel succes en plezier met de bouw van deze mooie Nederlandse baan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
had er overheen gekeken zag ik.
hoeveel cm stijg je nog na de spiraal,stijgt je in de bocht ook nog
Vind het een heel mooi idee zo ,een klimspiraal en toch nog de volledige oppervlakte kunnen gebruiken voor je boven baan.
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Wiebrand,

Na de laatste bocht van de klimspiraal stijgt het rechte spoor tot halverwege de bocht op zichtniveau ongeveer 10 cm over een lengte van 3,40 meter, dus een hellingspercentage van ca. 2,8%.
Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
goede dag Dirk jan

Ik wilde vragen hoe hoog u de afstand tussen de spiralen zijn,ben bezig dat stuk na  te maken als u het niet erg vind.
In het schaduw station maakt u geen gebruik van bovenleiding alleen vanuit de tunnelbak naar de hoofdbaan.
Met detectie spoor bedoeld u dat er maar een draad naar de bezetmelder gaat in dat betreffende blok?.

vgv. wiebrand
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Wiebrand,

Leuk, dat mijn baan jou inspiratie geeft.
De hoogte tussen de spiralen varieert tussen de 10,5 en 14 cm. Het minimum is echt 10,5 als je met geheven pantografen wilt rijden. Vergeet ook niet dat de dikte van de isolatie onder de rails ook moet worden meegerekend. Op bijgaande foto's zie je dat het op het stuk met de kleinste afstand net gaat (gewoon uitproberen). Bij de uitgang van de spiraal naar de tunnelbak heb ik de eerste masten op een blokje hout gezet zodat ze hoog genoeg staan om de pantograaf "te vangen" (zie foto). Overigens heb ik de hoogte van de pantografen beperkt d.m.v. een zwart draadje
De detectie van de sporen zijn inderdaad de (groene) draden naar de bezetmelders (3 per blok).
Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
bedankt voor de toelichting.
het vastzetten met lijm, laat zeker wel sporen achter als je de boel wil veranderen.
maar als je spijkerd helpt de isolatie ook niet meer.

wiebrand

Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Als je met hot glue lijmt, kun je de rails makkelijk losmaken van de isolatie (blauw van Gamma). De lijm laat ook redelijk makkelijk van de rails los.
Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
met welk hout heb je de val bescherming gemaakt in de spiraal.
vgv wiebrand
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw- Bovenleiding
Mijn laatste update was van november, dus het is weer eens tijd om te laten zien waar ik de afgelopen maanden zoal mee bezig ben geweest.
Ik heb mijn baanplan enigszins veranderd door het goederstation te verleggen.
Een belangrijk punt was het aanleggen van bovenleiding. Dat vond ik wel nodig bij mijn Hollandse baan, hoewel ik de pantografen met een draadje heb vastgezet zodat ze de bovenleidingdraad niet raken.
Het oude type bovenleiding draden van M* vond ik te grof , dus mijn plan was de bovenleiding draden van Viessmann te gebruiken. Wat me tegenstond was dat ik, gezien de hoeveelheid benodigde masten, mijn spaarvarken moest gaan uitwringen.
Na wat uitproberen heb ik besloten 2e hands masten van M* oud model aan te schaffen en deze geschikt te maken. Dat scheelde me 80% kosten.
Op bijgaande foto's kun je zien dat ik van de oude masten de uithouder heb afgeslepen. Het bovenste haakje heb ik zoveel mogelijk recht gebogen. Beide heb ik voorzien van een stukje krimpkous en vervolgens heb ik ze grijs geschilderd.
Door de krimpkous blijven de haakjes van de draden prima op hun plaats.
Zo heb ik een deel van de baan, waar ik niet meer bij hoef te komen i.v.m. scenery voorzien van bovenleiding.
Ondertussen ben ik ook bezig geweest met de scenery, maar daar zal ik een apart verslagje van maken.

Dirk Jan de Roo
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Mooi Dirk Jan!
Heb je nog wat meer foto's hoe het eruit ziet? Hoe bevestig je de rijdraden nu aan de masten?
Is misschien ook wel wat voor m'n eigen baan.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw-Bovenleiding
Ferdi,

Viessmann heeft bovenleiding die met haakjes aan de  mast wordt vastgezet.
Die klem ik dus om de krimpkous op de uithouder. Blijft prima zitten.
Bijgaand nog wat foto's

Groet,

Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Dat ziet er prima uit Dirk Jan  :thumbup:
Bovenleiding maakt een baan kompleet  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Prachtig Dirk Jan,
Dank voor de extra foto's!
Goede oplossing. Past mooi bij een Hollandse baan.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw - Scenery
In de afgelopen maanden ben ik naast het aanleggen van (een deel van) de bovenleiding bezig geweest met de aankleding inclusief verlichting van de baan.
De baan heeft een oppervalk van 3,60 bij 1,22m en wordt diagonaal doorsneden door de stations sporen. Aan de rechterkant is plaats voor het station en een stads aankleding die ik wil kunnen wisselen met een meer dorps karakter. Daarvoor ga ik wisselmodules maken zodat ik al naar gelang de wens de stad voor een dorp kan inruilen. Ook zal ik dus 2 stationsgebouwen wisselen. Dat is echt een project voor de langere termijn.
Aan de andere kant van het station ben ik bezig met de goederenterminal.

Onder de stations sporen loopt een tunnel die de 2 helften verbindt. Rechts komt de stad en links is de goederenterminal.
Met de goederenterminal schiet ik al aardig op, hoewel de detailaankleding nog niet af is en ook de Preissertjes heb nog niet in grote getale de weg naar de baan gevonden!
In een "verloren" hoekje van de baan heb ik een camping gemaakt (wel gehorig naast de tunnelbak!)
Het volgende deelproject is het aanleggen van de bovenleiding en de verlichting in het station en de aankleding van station en perron.
Overigens rijden de treinen (7 stuks) volledig automatisch d.m.v. iTrain en zijn de locomotieven geijkt. Met de fine tuning van de exacte stop-locaties ben ik nog bezig.

Bijgaand wat foto's als impressie

Dirk Jan



Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Mooie update Dirk-Jan.
Baan ziet er echt Hollands uit, goederen overslag is lekker vol.
De crisis is daar al voorbij zo te zien. :)
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Prachtige foto's van een prachtige baan. :thumbup:
Vanaf nu ga ik je baan in de gaten houden Dirk-Jan.
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Wauw, van hout naar een mooie baan met mooie scenery. Je hebt er nog een volger bij.
Je hebt de ruimte die je hebt goed benut, vind ik :thumbup:.

groeten Martin
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Hoi Dirkjan,

Ik heb genoten van de foto,s wat een top scenery, het lijkt allemaal zo eenvoudig maar dat is het natuurlijk niet.

Ik zag nog een aantal gebouwen die bij mij ook nog ergens liggen en op de zolderbaan zeker boven tafel komen.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Lid sinds: 2012

IK vraag, het forum antwoord.

offline
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Hoi Dirkjan.

Ik was je topic een beetje kwijt, maar zie hier een geweldige update.
Na mijn bezoek aan jou is er wel veel verandert, een geweldig idee
om verwisselbaar scennery te maken en zo je baan een ander aanzicht te
geven.
Ik blijf je zeker volgen nu.

Mvg, Evert.
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Hallo Dirk Jan !

Vandaag eens je topic goed bekeken, goed en mooi werk geleverd  :thumbup:
Echt Nederlandse sfeer en mooi ruimtelijk van opzet.
Je zou het nog wat 'viezer' kunnen maken, het ziet er allemaal nog erg nieuw en fris uit.
Maar misschien is dat ook wel de bedoeling.
Ben benieuwd hoe je verder gaat, je hebt er een volger bij  :P

Grtz Tony
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Dank voor jullie complimenten.

Evert,
Ja het was alweer een tijdje geleden en de update heeft even op zich laten wachten. Was druk bezig en wilde het linkerdeel eerst afronden.

Tony,
Ja het ziet er inderdaad nog nieuw en vers uit. Er moeten nog wat langere graspollen in de pperken, het wegdek moet nog worden vervuild en uiteraard veel Preissertjes en nog meer auto's, fietsers etc.

Dirk Jan

Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
mooie baan geworden veel scenery ben ongeveer met dezelfde baan bezig ,maar ga niet zo snel ben nog aan het stoeien met de helling naar de bovenbaan.
lig nu even stil met de zomer vakantie.
nog bedankt voor de tips die je gegeven had.
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Mooie baan op zo'n klein oppervlakte. Efficient met rails & scenery! Leuk
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Inmiddels zijn een aantal weggevallen (PB)foto's van post # 74 weer aangevuld.
Ik zag dat ik al heel lang geen updates heb gegeven, wel lees ik wekelijks alle draadjes die verschijnen
Ben de afgelopen 3 jaar heel druk geweest voor mijn werk (bij NS- Moderniseringsbedrijf - Haarlem) en daardoor nauwelijks iets aan mijn baan heb gedaan.
Ondertussen is er nog wel "iets" gebeurd; zo zijn de perrons verder "aangekleed", de bovenleiding bij de stations-sporen geplaatst en is de DDM en de Traxx binnengekomen.
Inmiddels werk ik i.v.m. aanstaande AOW nog maar 2 dagen per week, dus weer tijd om aan de slag te gaan met mijn baan.
Dus binnen niet al te lange tijd zal ik weer een update geven.

Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
-Dirk-Jan:
Mooie update,  :thumbup:
Goed dat je je weer kan bezighouden met de hobby.
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Zo, zo, Dirk Jan, dat was weer een tijdje geleden.
Updates zien er goed uit, had ook niet anders van je verwacht natuurlijk  ;)

Je gaat een mooie toekomst tegemoet, nu nog 2 dagen in de week werken en dan binnenkort 340 vakantie dagen en 25 snipperdagen, kan het van harte aanbevelen.

Hoe gaat het met iTrain, rijdt de baan al volledig met iTrain.
Kijk alweer uit naar je volgende update, nu niet meer zolang wachten hoor.
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Tom,

Alles rijdt volledig met iTrain (ook automatisch). Ook de seinen worden aangestuurd door iTrain.
Zo zie dat de cursus destijds zijn vruchten heeft gehad. Wel moet ik nog de tijd nemen om ook de posities te gaan inregelen, maar dat komt!
Ondertussen loop ik ook wel weer te denken aan een kleine uitbreiding, maar dat is nog niet concreet.

Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Dirk Jan

Mooie foto's en gewoon lekker rustig verder doen met de hobby  :)  :thumbup: :thumbup:
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw

Hoi Dirk Jan,

Als ik het goed zie, zijn er -naast nieuw materieel- ook reizigers bij gekomen  :thumbup:
Met nog 2 dagen per week werken, bouw je mooi geleidelijk af  :P

Grtz Tony
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Tony,

Die kwamen natuurlijk op het nieuwe materieel af en lege treinen brengen voor mijn werkgever niets op  ;)

Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard in afbraak
Ik heb de afgelopen maanden lopen dubben om mijn huidige baan af te breken. Natuurlijk de nodige twijfel vanwege al het werk wat er in zat.  De reden was dat ik langere treinen (loc + 6 rijtuigen) wil laten rijden en mijn huidige perronsporen en de sporen in het schaduwstation laten dat niet toe. De afgelopen maanden heb ik tientallen ontwerpen gemaakt (en weer weggegooid) totdat ik twee weken geleden een ontwerp had wat aan mijn eisen voldeed. Die eisen waren: langere treinen, geen spiraal, maar een paradespoor omhoog en het gebruik van de oude metalen M-bruggen. Dat laatste uit nostalgische gevoelens, want ik heb er nog een paar uit de vijftiger jaren. In mijn nieuwe ontwerp (wat ik al via dit forum heb gedeeld en suggesties heb gekregen) komt dat allemaal mooi bij elkaar. Dus toen was de (sloop) kogel door de kerk! De afgelopen dagen heb ik alles gedemonteerd en schoon gemaakt. Wel een ervaring dat alles wat je in jaren hebt opgebouwd in 3 dagen is verdwenen.
Maar goed, ik kan met een schone lei beginnen. De eerste fase is het uitbreiden van de tafel met een extra gekoppeld onderstel (Ikea bureau) op wielen zodat de baan in z'n geheel verrijdbaar is, net als de oude baan. Dan kan ik overal rondom goed bij.
Uiteraard zal ik jullie, van tijd tot tijd, met een verslag op de hoogte houden. Bijgaand nog wat foto's van de sloop.

Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Hoi Dirk Jan,

Ik heb het draadje van je even op mijn gemak doorgelezen, wat ben jij een kunstenaar, zo mooi dat je die scenery maakt.

Jammer dat je de bestaande baan in 3 dagen hebt afgebroken, maar ik begrijp je wel om met langere treinen te gaan rijden.

Ga zo door

Gr Rien
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Dirk-Jan

Wat zonde om al dat mooie werk af te breken, en je gaat met volle goede moed er tegen aan en weer een mooie baan bouwen.
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Ik weet ook hoe het voelt als alles is afgebroken, maar daarna weer met frisse moed verder.
Er komt vast en zeker weer iets nog mooiers voor terug.
Re: Mijn baan Rooderwaard: na afbraak, nu opbouw
Na de sloop van mijn baan afgelopen week, heb ik maar gelijk een doorstart gemaakt.
Het verrijdbare onderstel van mijn vorige baan is nog prima bruikbaar en wordt deze week uitgebreid met een extra onderstel dat ik via MP voor een mooi prijsje op de kop heb getikt.
Het baanplan was al klaar en vandaag heb ik het op ware grootte uitgeprint. Dat betekent dat ik vervolgens 167 A4 'tjes aan elkaar moest plakken. Op deze manier kan ik goed zien hoe alles straks op het tafelframe past.
Volgende stap wordt het halen van de platen voor het schaduwstation en het zaagwerk wat daar bij hoort.

Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard: Na afbraak, nu opbouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn baan Rooderwaard: Na afbraak, nu opbouw
Dirk Jan,

Goed bezig. :thumbup:
Het kost wat inkt en papier en wat plakband maar zo heb je wel een goed beeld hoe het gaat leggen straks. :)
Blijf je vorderingen met plezier volgen.

Groet Michel
Re: Mijn baan Rooderwaard: Na afbraak, nu opbouw
Je laat er geen gras opgroeien :D , gelijk weer opbouwen.

begin ziet er al goed uit!!

Gr Ed
Re: Mijn baan Rooderwaard: Na afbraak, nu opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn baan Rooderwaard: Na afbraak, nu opbouw
Zo dan, zeker niet stil gezeten en tja, er gaan gras over laten groeien zou ik zeker even mee wachten.
Re: Mijn baan Rooderwaard: Na afbraak, nu opbouw
-Jan:
Prima werkwijze zo,  :thumbup:
Op ware grote heb ik ook gedaan in WT zowel voor de spanten als de volledige baan, kan je gelijk de sporen er op leggen.