Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - De boel opruimen

Gestart door The MaSt vrijdag 08 mei 2015, 18:59:02

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Analoge Märklin M rail baan; pakket is binnen, maar anders dan gedacht
Dus de wispeltuurder gaat nu ook maar een N diorama bouwen B).

en wat betreft die error, ik druk dan gewoon ctrl alt delete of houdt de aan en uit knop 10 sec ingedrukt hahaha O:-D
Re: Analoge Märklin M rail baan; pakket is binnen, maar anders dan gedacht
Dat is een tegenvallertje met die N spoor spullen. Maar...misschien is het een idee om deze N huisjes wat meer op de achtergrond van je baan te plaatsen om zo diepte te creëren op je baan.
Re: Analoge Märklin M rail baan; pakket is binnen, maar anders dan gedacht
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; pakket is binnen, maar anders dan gedacht
stukje H0e of H0m?  O:-D
Re: Analoge Märklin M rail baan; pakket is binnen, maar anders dan gedacht
Of in het schaduwstation? O:-D
Re: Analoge Märklin M rail baan; pakket is binnen, maar anders dan gedacht
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; pakket is binnen, maar anders dan gedacht
Ben eigenlijk wel benieuwd naar wat je nou precies gekregen hebt, Marten.

Foto?

Het N-spul kun je ook weer verpatsen, of zoals al voorgesteld, dio mee maken.
Ook leuk  :P

Grtz Tony
Re: Analoge Märklin M rail baan; pakket is binnen, maar anders dan gedacht
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; pakket is binnen, maar anders dan gedacht
@Koen: De wispeltuurder denkt dat er geen N spoor diorama komt, moet ie weer N spoor spulletjes kopen, nee tis veel te klein
@Martijn: ik zal er eens naar kijken
@Ernstcramer: tsja als ik een portefeuille met inhoud had.....  ;)
@Tony: er zit in iedergeval in H0 zo'n winkelpand als die ik van Lokkie ook had, een goederenstation, een brug met peilers en veel aamzetstukken, een knoertgroot café, een kerrukie, 2 portalen, N spoor: wat lossige flodders, Baden Baden, 4 heet gewassen perrons, ik had dat wel mooie uitbreiding voor Waldheim Bahnof gevonden, maar helaas.... ik verpats ze, of ruil ze om voor H0.
Zal later vandaag, na het werk fotokes trekken, maar eerst maffen.

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Analoge Märklin M rail baan; pakket is binnen, maar anders dan gedacht
En anders kun je er altijd nog een plekje op je baan maken met als thema: tiny houses en noem je het Kleine huisjes (net als in noord Groningen)
Re: Analoge Märklin M rail baan; pakket is binnen, maar anders dan gedacht
Ik vind het voorstel van Ben ook wel een goeie :-) :-)

En je hoeft niet voor elk diorama wat te kopen he O:-D verzin wat leuks met deze gebouwtjes en gebruik welke je kunt gebruiken en verder alles zelf proberen te maken. En anders op marktplaats ermee en proberen je geld er weer uit te halen :thumbup:
Re: Analoge Märklin M railbaan; De WOSA grijpt in!!!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; De WOSA grijpt in!!!
Had ik vandaag een nieuw fotorolletje in mijn camera geplaatst, ik foto's schieten van de nieuwe aanwinsten, sta ik op het punt om naar de fotowinkel te gaan; loop ik herr postbode bijna van mijn tuinpad! De postbode had een aangetekende spoedbrief bij zich die onmiddellijk gelezen moest worden. Naja goed, dsn geen foto's ontwikkelen. In de brief staat het volgende:

Waldheim, 10 Januari 1951

Sehr geehrter Herr Steenman,

Onze WOSA inspektor heeft ons bericht van de volgende gebeurtenis: u heeft voor 25 DM huizen en gebouwen gekocht, welke acceptabel genoeg zijn om in aanmerking te komen voor een inspectie en toekennen van punten volgens het WOSA systeem. Helaas bleek het overgrote deel van de door u gekochte spullen de verkeerde schaal te zijn, namelijk spoor N in plaats van spoor H0. Mede hierdoor kunt u uw station niet uitbreiden naar 2 perrons, echter wij van de WOSA vinden dit bijzonder jammer, daar wij u een dergelijke uitbreiding volgens ons reglement zeer gunden. Daarom hebben wij, Dietrich, Karl, und Ich, ondergetekende, besloten om u een bedrag toe te kennen waarmee u in staat zult zijn om de benodigde H0 perrons te kunnen aanschaffen en daarmee Waldheim Bahnhof uit te breiden. Mochten de perrons niet de juiste kleur hebben als het stationsgebouw zelf,  verlenen wij u unanieme toestemming om de kleuren aan te passen. 

Wel stellen wij hier tegenover dat u de N spoor perrons en het stationsgebouwtje bewaard, alsook het Baden Baden station.  Ook moeten wij u mededelen dat u als gevolg hiervan pas vrijdagmiddag uw foto's mag publiceren op het 3railforum.
Wij wensen u veel plezier en genoegdoening naar het zoeken van passende perrons voor Waldheim Bahnhof.

Ik hoop u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd,


Mit freundlichen Grüßen,

Üdo Witzer,

Hauptinspektor WOSA Abteilung Waldheim



Jullie begrijpen natuurlijk dat ik zeer content ben met deze beslissing van de WOSA!!

Wordt vervolgd......


Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Analoge Märklin M railbaan; De WOSA grijpt in!!!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; De WOSA grijpt in!!!
 @citaat Haha, mooi: een brief 'von der drei kluge Leute aus dem Osten' :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Analoge Märklin M railbaan; De WOSA grijpt in!!!
Héél vreemd dat de drie WOSA heren in een brief, gedateerd 1951, gewag maken van schaal "N"
Citaat: "In 1960 toonde de firma Arnold op de Spielwarenmesse in Neurenberg voor het eerst modeltreinen in schaal N"
Bron van het citaat ===> klik
>:-D
Re: Analoge Märklin M railbaan; De WOSA grijpt in!!!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; De WOSA grijpt in!!!

Schitterend, Marten  :-)

Ik kijk uit naar de foto's !

Grtz Tony
Re: Analoge Märklin M railbaan; De WOSA grijpt in!!!
Wij willen foto's  8)
Re: Analoge Märklin M railbaan; De WOSA grijpt in!!!
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; De WOSA grijpt in!!!
Citaat van: nobody op donderdag 11 januari 2018, 09:32:19
Héél vreemd dat de drie WOSA heren in een brief, gedateerd 1951, gewag maken van schaal "N"
Citaat: "In 1960 toonde de firma Arnold op de Spielwarenmesse in Neurenberg voor het eerst modeltreinen in schaal N"
Bron van het citaat ===> klik
>:-D

Ze toonde het in 1960 pas, er word in het artikel niet gesproken over wanneer ze met de ontwikkeling begonnen zijn, mogelijk hadden ze hun plannen rond 1950 al aan de WOSA voorgelegd en konden deze heren hier dus al rekening mee gaan houden in hun besluiten >:-D

Ik ben benieuwd naar de foto's  :thumbup:
Re: Analoge Märklin M railbaan; De WOSA grijpt in!!!
 @citaat En dat tonen betrof een proefmodel van een treintje in schaal 1:200.
Toen was van huisjes in schaal 1:160 nog helemaal geen sprake.
Nog een citaat: " In 1964 werd schaal N internationaal als norm vastgelegd".
Re: Analoge Märklin M railbaan; De WOSA grijpt in!!!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; De WOSA grijpt in!!!
De wegen van de WOSA zijn ondoorgrondelijk, Wim  :D

Zo ook de data, die in hun brieven vermeld staan.
De een noemt het geschiedvervalsing, de ander vrije interpretatie van de feiten.

Grtz Tony
Re: Analoge Märklin M railbaan; De WOSA grijpt in!!!
 @citaat Zoals de, waar gebeurde, verhalen van de gebroeders Grimm. :D
Re: Analoge Märklin M railbaan; De WOSA grijpt in!!!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; De WOSA grijpt in!!!
Helemaal juist, Wim  :D

Je zit op het juiste spoor  :P

Grtz Tony
Re: Analoge Märklin M railbaan; De WOSA grijpt in!!!
Alles goed en wél: Wanneer je iets uit de duim zuigt, probeer het dan een béétje geloofwaardig te houden.
Re: Analoge Märklin M railbaan; De WOSA grijpt in!!!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; De WOSA grijpt in!!!

@citaat Inderdaad !

Het is een béétje geloofwaardig, wat Marten schreef.
Precies genoeg  ;)

Mooi toch ?

Ik heb er van gesmuld  :P
Re: Analoge Märklin M railbaan; De WOSA grijpt in!!!
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; De WOSA grijpt in!!!
Haha zonder sprookjes word het zo saai... En de ene duim is net wat dikker dan de andere :)

Re: Analoge Märklin M railbaan; De WOSA grijpt in!!!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; De WOSA grijpt in!!!
@Erik: ja in schrijven en verzinnen ben ik best goed. En per slot van rekening is - in mijn optiek - een modelspoorbaan (in opbouw) een stuk leuker als er af en toe eens een verhaal geschreven wordt.
@Wim: in 1950 werd er al geëxperimenteerd in Waldheim met N spoor, echter de techniek was nog niet zover, vandaar dat het alleen bij huisjes bleef, dus hoe het in het echt was maakt mij niet uit, het is mijn eigen verhaal
@Tony: dankjewel,  ze staan hieronder!
@Johnnytrein: ze zijn er



Shit, er gaat wat mis met het uploaden van de foto's, kennelijk geen genoeg ruimte om de vorige bewerking te voltooien  :?
Re: Analoge Märklin M railbaan; De WOSA grijpt in!!!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; De WOSA grijpt in!!!
Weinig foto's nog, Marten  8)
Re: Analoge Märklin M railbaan; De WOSA grijpt in!!!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; De WOSA grijpt in!!!
Er gaat wat mis met het uploaden
Re: Analoge Märklin M railbaan; De WOSA grijpt in!!!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; De WOSA grijpt in!!!
Ik zie het (niet)



Dat N-spul is ook lastig te fotograferen  :D
Re: Analoge Märklin M railbaan; De WOSA grijpt in!!!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; De WOSA grijpt in!!!
Gelukt!
Re: Analoge Märklin M railbaan; De WOSA grijpt in!!!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; De WOSA grijpt in!!!

Prima te gebruiken, Marten  :thumbup:

Van zo'n N-loods kun je bijv. een hoge half-reliëf-loods maken; in de lengte halveren, muren op elkaar, wat prutsen en klaar is de wispeltuurder !
Heb ik ook al eens gedaan, werd een fijne fabriek  :P
Kijk maar eens in de link  https://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg921972#msg921972   

Met wat fantasie kun je het station ook opdelen in een paar stadshuizen, zeker de uiteinden. Mis je wel een achterkant, maar die zie je toch niet.

En in plaats van met 3 dingen tegelijk bezig zijn, kan dat ook met 5  :D

Grtz Tony
Re: Analoge Märklin M railbaan; De WOSA grijpt in!!!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; De WOSA grijpt in!!!
Inmiddels driftig op zoek naar leuke perrons, bijna had ik via huisjesmakelaar.nl een 2tal oude perrons gekocht, totdat ik mij ineens bedacht: ja eigenlijk kan dit niet wat ik nu wil doen, ik wil 2 verschillende perrons in 1 station plaatsen, dat is natuurlijk geen porum, dus ik ga nog 2 maal dezelfde perrons aanschaffen zoals ik ze nu heb en die dan overschilderen naar (hopelijk) de juiste kleur. Ook heb ik al bedacht dat er een loopbrug over de sporen komt waar uiteraard een klein jongetje met zijn 'Vati' nach den dampflokomotiven aan het kijken is.
Misschien weet ik nog een figuurtje met een camera te scoren en plaats ik die als mijzelf daarbij!  :)
Nu eerst weer eens zorgverzekering betalen (grmbl), wachten op de nieuwe geldtrein en dan toch eindelijk maar eens modelbouwlijm kopen, mijn prijswinnende wagon ophalen in Kampen en volgende week (ivm weersverwachting) toch écht maar eens mijn houtverzameling meenemen om modulebak 2 te maken

Wordt vervolgd!

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik zit vast en vraag om hulp
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik zit vast en vraag om hulp
Beste spoorgenoten,

Om hulp vragen is niet iets waar ik altijd even goed in ben, maar ik probeer het toch te leren.
Aan het einde van het jaar keek ik zeer optimistisch naar het nieuwe jaar, welke ondertussen alweer een maand oud is.
In 2018 zou ik dan toch eindelijk aan mijn modelspoorbaan beginnen. Ik zou hout meenemen van het werk en dit op mijn appartementje in elkaar zetten. Echter ik ben té enthousiast geweest en heb geen rekening gehouden met dat er wel eens bazen zijn die best wel vaak nee zeggen en nog wat. Nu ga ik natuurlijk niet negatief over mijn baas praten, maar jammer is wel dat ik nu niet gratis aan hout kan komen.
Tevens maak ik vaak pittige werkdagen en ben ik aan het eind van de dag vaak te gesloopt om nog wat te doen.
Ook ben ik sinds afgelopen vrijdag verkozen in het afdelingsbestuur van de politieke jongerenbeweging waar ik bij zit. Hartstikke leuk natuurlijk, maar minder tijd voor de modelspoorbaan.

Nu dacht ik zojuist: Hee Mart, je bent lid van een ontzettend tof 3railforum waar vast wel mensen zijn die in de buurt van Emmeloord wonen die mij kunnen helpen! Dus zodoende wilde ik vragen: Is er iemand in de buurt van Emmeloord die mij wil helpen met de bouw van mijn modulebakken en hout overheeft? Ik ben natuurlijk bereid om hier een tegenprestatie voor te doen, welke nader overeen te komen is.
Zo wil ik bijvoorbeeld best een keer in de tuin helpen of wat dan ook.    Laat het maar weten  :)

Als ik dan straks mijn houtframe heb staan, kan ik tenminste eens goed ontspannen wanneer ik daar tijd voor heb en hoop ik ook eens dat als ik niks te doen heb, dat ik dan lekker kan modelsporen en hopelijk kan ik mijn verdraaide dag en nachtritme eens op de rails krijgen  :evil:

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik zit vast en vraag om hulp
Hallo Marten,

Ik weet niet hoe het gesteld is met bouwactiviteiten in Emmeloord, maar het kan de moeite lonen om ook daar eens je licht op te doen. Gewoon vragen om stukken multiplex, die anders de container ingaan.
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik zit vast en vraag om hulp
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik zit vast en vraag om hulp

Hoi Marten,

Allereerst zou je al je uitgaven eens bij moeten gaan houden. Dan weet je precies waar je geld blijft en waar je op zou kunnen besparen. Kan ook een uitstapje minder zijn.
Ook zou je je baas kunnen vragen, wat het hout moet kosten voor jou.Het zal vrijwel zeker goedkoper zijn dan in de bouwmarkt. En zo heel veel heb je ook niet nodig.
Sparen dus en geduld hebben. Hoort zeker bij deze hobby  :o)
Heb ik - en velen met mij - ook gedaan. Sterker nog, ik heb in mijn treintjes-begintijd zo'n 40 houten kerstgroepen met stal gemaakt en die aan een winkel verkocht. Van de winst haalde ik treinenspul.
Dat was heel veel werk voor weinig geld per uur, maar de voldoening was des te groter. Regelmatig ging ik bij een timmerwinkel afvalhout halen.

Vraag ook eens advies aan je begeleider.

Komt vast goed  :P

Grtz Tony
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik zit vast en vraag om hulp
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik zit vast en vraag om hulp
 @citaat daar sluit ik me bij aan... Ik moet helaas ook keuzes maken, een tafel bouwen, een nieuwe set wagonnetjes (kost met 4 maanden sparen voor set die ik wil) of scenery aanschaffen.

De keuze was snel gemaakt want de bouw van m'n tafel staat voorlopig in de wacht omdat de vrouw een ander huis in haar hoofd heeft en qua scenery heb ik tijdens de kerst genoeg gekregen om de komende 6 maanden vooruit te kunnen :D

En zo puzzel je tot je weet waar jou prioriteit ligt en daar ga je dan voor sparen. Ik rijd nu nog lekker op een kale mdf plaat die op de grond ligt en kan daar ook goed van genieten hoor  :thumbup:
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik zit vast en vraag om hulp
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik zit vast en vraag om hulp
Dag Marten.

Ook hier een 'aansluiter' bij bovenstaande reacties en begrijp mij niet verkeerd:
wanneer je niet over de financiële middelen beschikt om alles in eenmaal aan te
schaffen, zul je prioriteiten moeten stellen en dat geldt niet alleen voor de hobby :wink:

Je hebt zelf al gemerkt (en ook bij mij kunnen zien) dat de benodigde materialen voor zowel het
bouwen alsmede het aankleden van de (module)baan verzameld en vergaard moeten worden.
Een goed plan trekken is hierbij een must, want daarmee krijg je pas inzage in wat benodigd is!
Dat kan in je wispelturige hoofd, maar op papier of in Excel is natuurlijk ook een mogelijkheid ... :roll:

Je kent die lijstjes vast wel: een doelstelling met daaraan een stappenplan, waarbij je elke stap weer
verder tot in detail kan uitwerken. Je zult zien dat je hiermee meer inzicht krijgt in wat je nodig hebt.
Ook kan het helpen fouten te voorkomen of je dubbel werk te besparen.

Als je voor jezelf al hebt vastgesteld dat je chaotisch wispelturig bent, dan kan het maken van een
dergelijk plan wellicht voor wat rust zorgen, zodat je meer tijd en aandacht aan de hobby kan besteden :idea:

Groeten,

Erik.
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik zit vast en vraag om hulp
(Bijna) alle bovenstaande adviezen gaan niet in op de vraag "Wie kan helpen bij de bouw en/of (gratis) hout leveren?".
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik zit vast en vraag om hulp
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik zit vast en vraag om hulp
Helaas (nog) niet. Kijk alle spullen heb ik onderhand, veel rails, veel materieel, huisjes e.d. zelfs een baanplan heb ik bijna in mijn hoofd!!!!! maar hout.... ja ik weet het, ik werk met hout, maar helaas staan mijn werkgever en ik vaak op vrij gespannen voet, dat ik eigenlijk zoiets heb van laat maar. En das jammer want zo komt mijn baan niet van de grond, daarom dacht ik ik roep hulp in van mijn 3railforumvrienden.

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik zit vast en vraag om hulp
beste Marten
wat je ook kan doen is als je en dagje vrij heb van school of andere activiteiten de fiets pakken en in emmeloord rond gaan fietsen en kijken of je ergens bouw afvalcontainer ziet staan en daar in gaat kijken (wel met toestemming van de aannemer natuurlijk) miss zit daar wel en stukje afval hout voor jou tussen . er word genoeg hout wat nog best en 2de of 3de ronde mee kan weg gegooid .
en je ben nu een maal wispelturig geduld is en schone zaak
mvgr Dennis   
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik zit vast en vraag om hulp
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik zit vast en vraag om hulp
 @citaat Fiets dan ook eens langs de laad- en losplaatsen van een bouwmarkt of Kwantum:
de pallets met laminaatparket hebben bovenop een beschermplaat van 6mm MDF welke als afval weg gaat ... :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik zit vast en vraag om hulp

Of in emmeloord eens door het industrie gebied speuren
genoeg bedrijven ,waaronder een drukkerij
Drukkerijen krijgen vaak papier op wegwerp pallets waar plaat multiplex,mdf of spaanplaat op licht
Als je aardig vraagd ,krijg je dat denkelijk wel gratis mee
Of bij bedrijven eens aanbieden dat je een klusje doet in ruil voor ......
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik zit vast en vraag om hulp
ook ik sluit me bij bovenstaande aan. Je kan op tal van manieren goedkoop aan materiaal komen, je moet alleen wel goed rondkijken. En qua kosten geldt denk ik voor de meesten dat je er goed over moet nadenken hoe je je budget aan bested. Ik heb ook niet zo'n groot budget voor de modelbaan, maar ik bewaar van allerlei soorten materialen waarvan ik denk dat het van pas zou kunnnen komen. Zo bouw ik de gebouwen voor een habbekrats en dat geldt zo ook voor de scenerybouw.

Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik zit vast en vraag om hulp
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik zit vast en vraag om hulp
Marten,

Een voorbeeld:
De eerste week van januari struin ik altijd de buurt af op zoek naar KLIK: neergekomen vuurpijlen.
Prachtige houten stokken en met een beetje geluk mooi en lang.
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik zit vast en vraag om hulp
Of je gaat de wijk in en belt aan en vraagt: Heeft u nog hout in de schuur wat u kunt missen? :D
Re: Analoge Märklin M railbaan; paar stappen terug, BW diorama uitbreiden
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; paar stappen terug, BW diorama uitbreiden
Beste vrienden,

De afgelopen dagen heb ik eens nagedacht over mijn modelspoorbaan. Daar ik het behoorlijk druk heb en nog altijd geen concreet plan heb voor de baan,heb ik besloten om even wat stappen terug te nemen, nee ik ga niet stoppen, ook niet verkopen! Wat ga ik wel doen? Ik ga mijn BW diorama uitbreiden met een draaischijf (zelfbouw), bezandingsbunker, dieseldepotje en enkele wachtsporen. Ik ben bezig met het regelen van een plaat styrodur voor de ondergrond. Wanneer ik deze heb  ga ik hierop natuurlijk het een en ander uittekenen en nadenken over de invulling van dit nieuwe diorama.

Ik hoop jullie spoedig te kunnen updaten, en die modelspoorbaan
die komt wel.

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Wispeltuurder
Re: Analoge Märklin M railbaan; paar stappen terug, BW diorama uitbreiden
Wauw, wat een rust straalt de wispeltuurder nu opeens uit  ;) :thumbup:
Prima toch, als iets ff niet haalbaar is verder gaan met iets wat wel haalbaar is!
En dat depot gaat uiteindelijk deel uitmaken van je treinbaan; dus eigenlijk ben je gewoon bezig met je treinbaan, alleen even op een iets andere manier dan dat je eerder voor ogen had. Niks mis mee.
En tja, werken is leuk om de hobby te bekostigen, er gaat alleen zoveel tijd inzitten >:-D.
Re: Analoge Märklin M railbaan; paar stappen terug, BW diorama uitbreiden
Marten,

Lekker je tijd nemen de baan komt er heus wel bij je en net wat Hans schreef de BW hoort ook bij de baan dus je bent er al mee bezig. :)
Kom maar op straks met de update ik zit er klaar voor. ;)
Re: Analoge Märklin M railbaan; paar stappen terug, BW diorama uitbreiden
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; paar stappen terug, BW diorama uitbreiden
Verstandige keuze, Marten  :thumbup:

Dat heet  "roeien met de riemen die je hebt" en dat moeten we allemaal.
Alleen hebben sommigen een buitenboordmotor  :D

Grtz Tony
Re: Analoge Märklin M railbaan; paar stappen terug, BW diorama uitbreiden
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; paar stappen terug, BW diorama uitbreiden
@ Hanzi: ik zal wel moeten, wil ik niet er onderdoor gaan in mijn drukke agenda. Ik heb helaas weinig vrije dagen en vakantie, enkel 3 weken zomervakantie en een paar vrije dagen, en als ik dan ook nog eens veel te veel mijn best moet doen om een modelbaan te maken, waar ik toch niks concreets voor heb is het beter om rust te nemen hierin.
Tony's projecten hebben hiertoe de aanleiding gegeven. En die modelspoorbaan, ik ben nog superjong en heb super veel jaren voor mij liggen, dus eensch zal hij er komen! Mijn nu staande modulebak blijft wel gewoon staan, hij staat toch niet echt in de weg.... en hij vormt een basis om te oefenen met scenery plaatsing voor in de stad.

@H0 Miessie: dat is zeker zo. Ik ga eerst even kijken hoe groot de diameter van de draaischijf wordt en welke rails ik ga gebruiken voor de aansluiting op het diorama (de rails en loods e.d. staan ietwat schuin ten opzichte van de ondergrond) dus even kijken wat geschikt is om alles netjes op de schijf aan te sluiten. Hoe ik het met de stroom ga doen weet ik nog even niet. Misschien kan iemand mij dat eenvoudig uitleggen.

@Tony: ik wilde altijd dat mijn riemen heel groot zouden zijn met veel kracht, maar als de roeier niet het vermogen heeft om die riemen te roeien, moet je genoegen nemen met kleinere riemen en een langere vaartocht.

Wanneer ik weer een update geef weet ik nog niet. Momenteel ben ik vooral bezig met de Februaristaking herdenking volgende week en de gemeenteraadsverkiezingen in Lemmer, waar ik niet woon, maar wel ondersteun.

Tot in de pruimentijd!

Gegroet:

The MaSt
Marten
Wispeltuurder
Re: Analoge Märklin M railbaan; paar stappen terug, BW diorama uitbreiden

Gewoon rustig als je zinhebt aan je baan (dio) werken
Je hebt 1 bak staan
Ga daar rustig op verder ,en als het kan de volgende bak
Ook de meest vervente nemen de tijd
en soms wel jaren
Ik ben soms ook heeeel lang met andere dingen bezig
En dan als ik weer zin heb lekker dagen bezig met hele kleine stukjes te gelijk
T is hobby en geen werk
Re: Analoge Märklin M railbaan; paar stappen terug, BW diorama uitbreiden
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; paar stappen terug, BW diorama uitbreiden
Marten rustig aan je nieuwe dio beginnen en genieten van het bouwen van dit dio, en zoals de anderen ook al zeiden indirect ben je zelfs al met je baan bezig O:-D

Veel bouwplezier en ik hoop dat je er weer plaatjes van zal plaatsten zodat we kunnen volgen hoe de vorderingen zijn :thumbup: :thumbup:
Re: Analoge Märklin M railbaan; paar stappen terug, BW diorama uitbreiden
Hoi Marten, even wat minder gas is helemaal niet erg.
Bovendien zoals je zelf al zegt, je gaat gewoon verder met je lokdepot. TOP :arrow: :thumbup:
En vooral hier blijven delen.
Re: Analoge Märklin M railbaan; paar stappen terug, BW diorama uitbreiden
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; paar stappen terug, BW diorama uitbreiden
Het is zaterdag, terwijl de was wast (droogt), de radio radioot en de poes poest is De Wispeltuurder bezig geweest met een eerste opzet voor de uitbreiding van het locdepot. Er komen 2 wachtsporen, 1 aansluiting voor de hoofdbaan en 1 spoor voor het dieseldepotje en bezanden der locomotieven. De draaischijf is zo groot dat er exact een stoomlocomotief met tender op kan staan, nu staat er de BR 18, die past net op het stukje spoor.
Ik ben niet van plan om een geheel realistisch depot te bouwen, dan heb ik meer ruimte nodig, dus ik heb enkele compromissen gesloten. Het wordt dus een fijn klein depot. Hoewel klein.....?!? Er komt attenoje 95 centimeter diorama bij!! Ik heb in ieder geval besloten dat het diorama in tweeën te delen is, zodat het transporteerbaar blijft.
Ik kan in ieder geval straks rangeren binnen het depot met mijn locomotieven, en da's opzichzelf al heel leuk :)

Wordt vervolgd!

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Wispeltuurder