Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

zwitserse lichtwissel

Gestart door 755philippe zondag 07 januari 2018, 21:51:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
zwitserse lichtwissel
Lid sinds: 2011

offline
zwitserse lichtwissel
Hallo,
Ik ben op zoek naar de mogelijke seinbeelden betreffende een Ae8/8 van de BLS. Ik heb zojuist een Hag Ae8/8 digitaal omgebouwd maar weet eigenlijk niet welke mogelijkheden hij heeft in de Zwitserse lichtwissel. Heeft iemand een idee hierover zodat ikze in mijn loc kan inbouwen. De lok is voorzien van een ESU LP.
Mvg

755philippe
Re: zwitserse lichtwissel
Lid sinds: 2016

offline
Re: zwitserse lichtwissel
Hallo 755 Phillips!

Er zijn meerdere mogelijkheden om een zwitserse lichtwissel toe te passen! allereerst is het te doen met function mapping in de esu LoPi:

hoe dit exact in zijn werk gaat zul je even moeten kijken, zelf heb ik het op een ander manier gedaan: per lichtrichting (licht voor, licht achter) één rode en één gele led geplaatst:

https://i.imgur.com/ROm5tYk.mp4

Groeten
//Flod
Re: zwitserse lichtwissel
Lid sinds: 2008

offline
Re: zwitserse lichtwissel
Voor een A-sein, achter een enkele rode lamp bij de deur (volgens mij alleen als de loc achteraan loopt).  Latere versies konden ook 3 rode lampen tonen bij gevaar.

zie

http://www.lokifahrer.ch/Lokomotiven/Loks-BLS/BLS-Ae_8-8/Steuerung.htm
Re: zwitserse lichtwissel
Het schema van esu ken ik. Met jullie advies en wat zoekwerk kom ik op het volgende :
bij het vooruit en alleen met sleep -> vooraan 3x warmwit en achteraan 1x warmwit
bij het veranderen van rijrichting idem maar omgekeerd
Als de lok alleen zonder sleep rijdt vooraan 3x warmwit en achteraan 1xROOD of( 3xROOD).
Je mag me steeds verbeteren als ik fout zit.
Ik heb een 21mtc printplaat van esu gekocht zodat ik meerde funkties kan aansturen : aux 3 en aux 4. Volgens mij zijn deze uitgangen ook versterkt.
Wat ik nu wil realiseren, en stel me de vraag of het mogelijk is door met een ESU M4 decoder of ik door vb funktie 1 aan te sturen het achterste licht op
rood komt te staan en als ik de funktie uitschakel de warmwitte led aangaat en de rode led uitgaat. Bedoeling is dat nooit de rode en Warmwitte led samen branden.

Ik bezit een lokprogrammer dus kan alles in de decoder wegschrijven dmv funktion mapping indien nodig.
Mvg

755philippe

Re: zwitserse lichtwissel
Ben den Hollander
gast

Re: zwitserse lichtwissel
Je hebt 6 uitgangen en dat kan dus prima.

Cabine1: 2 witte led's op F0 forward en de derde op AUX1
Cabine2: rode led (of alle 3) op AUX3

Cabine2: witte led's op F0 reverse en de derde op AUX2
Cabine1: rode led 9of alle 3) op AUX4

De uitgangen voorts rijrichting afhankelijk mappen en kiezen voor een functie toets die schakelt tussen wel of geen sleep. F0 functietoets in combinatie met bijvoorbeeld F1 of not F1, wat je gemakkelijk vindt.

Gr, Ben.
Re: zwitserse lichtwissel
Hallo Ben,
Mooie omschrijving die je hier maakt.
Klopt het dat je het 3de bovenste seinlicht zowel vooraan als acheraan afzonderlijk schakelbaar maakt met F1/F2 ?
Moet het bovenste seinlicht niet altijd aan zijn ?
Mvg

755philippe
Re: zwitserse lichtwissel
Blausee-Mitholz
gast

Re: zwitserse lichtwissel
BLS heeft altijd twee rode sluitseinen gevoerd achter.

Mvg, Johan
Re: zwitserse lichtwissel
Dan is er dan achteraan geen warmwit bij solorijden. En is het niet 3x rood of heeft dit een andere betekenis ?
Mvg

755philippe
Re: zwitserse lichtwissel
Blausee-Mitholz
gast

Re: zwitserse lichtwissel
Wit achter is nooit bij solo rijden, altijd als er een trein aan de haak is.
Gedachte van wit achter is dat de rangeerder bij aan en af koppelen licht heeft (bij donker) heeft verder geen betekenis.
Wit achter wordt onder alle omstandigheden gevoerd dus ook gewoon overdag.

Mvg, Johan
Re: zwitserse lichtwissel
Hallo Ben,
Ik heb gezien dat ik fout zat. Het schakelbaar witte seinlicht met F1/F2 dat je bedoeld in natuurlijk het achterste witte seinlicht en niet het bovenste.
Iemand een idee waar ik smd duoleds kan kopen die niet te duur zijn ? Neemt ook minder plaats in de lichtgeleider dan 2 afzonderlijke smd leds.
Mvg

755philippe
Re: zwitserse lichtwissel
Ben den Hollander
gast

Re: zwitserse lichtwissel
Mijn kennis is beperkt tot functiemappen, van het Zwitsers licht heb ik geen Emmentaler kaas gegeten.