Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Bouw van Rhineland 2

Gestart door rvooyen woensdag 12 juni 2013, 08:09:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
@Robert,
een aardige update weer.
Het Nedcar gebouw ziet er nu representatief uit aan de voorkant. :arrow: :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Dank weer aan allen voor het positieve commentaar.  :thumbup:

Na meer dan 4 jaar bouwen aan de Rhineland baan had ik even zin om iets anders te bouwen tussendoor.
Na wat lezen over rangeren kom ik een paar puzzel banen tegen. De ene heet Inglenook en de andere Timesaver.
Ik had nog wat oude rails en hout liggen en besloot om een type Inglenook te bouwen. Met een beetje doorzetten is deze in een dag of 2-3 klaar. Kan ik ooit met de kleinkinderen spelen en ze introduceren aan de hobby. (Ze zijn nu 2,5 en 1 jaar, dus duurt nog een paar jaar.

Kort verslag van de bouw vd Ingelnook stijkplank baan. Hier is Vlog88Xtra deel 1.



Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert:
Mooi speelbaantje voor je kleinkinderen,  :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Robert,
Dat is een heel leuk spelletje! Zowel voor "jong" als "oud" is het een prachtig tijdverdrijf! Volgens mij is dat 'spel' al heel oud! Ik kan mij zoiets namelijk herinneren van vroeger!
Weer wat 'opgehaald'!  :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hier het tweede deel van de bouw van deze module/strijkplank baan op basis van de Inglenook rangeer puzzel.

Kunnen wij tijdens de donkere dagen voor kerst een beetje spelen.

Hier de link:



Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert,
Het is en blijft een kwestie van tijd hebben om de 'strijkplank'baan te maken. Maar nu het definitief 'af' is en het allereerste 'spelletje' door jou  - zelfs op film - is vastgelegd, kunt jij tevreden terug kijken op jouw resultaat. Uiteraard kunnen anderen het namaken en ook gaan benutten voor hun kinderen en./of kleinkinderen.
Bedankt voor jouw uitleg en de film!!  :thumbup: :thumbup:

Staat er nog iets op stapel? Ben benieuwd!  :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hoi Robert,

Ben een stille genieter van jouw baan en filmpjes.
Kende de Timesaver puzzle al wel, maar begreep nog niet hoe Inglenook nou ook een leuk puzzeltje zou zijn.
Maar dankzij jou filmpje begrijp ik wat de bedoeling is, erg leuk gedaan.
En wie weet ga ik er ook een keer een maken.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert:
Mooie update van je rangeerbaanpuzzel,  :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hi Robert,

Moest het filmpje wel twee keer bekijken maar leuk gedaan.

groet
Harald
Re: Bouw van Rhineland 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
#sprakeloos
#fantastisch
#toppuzzel
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Dank weer voor de berichten.
Ook was John (VT601) op bezoek. Lekker geboomd over baanen/treinen/besturing enz.

Hier een update van de Rhineland baan. Twee MaK locs voor de buurtgoederentreinen voor het rangeren bij de industrie klanten.
Een Mak gaat vanuit Venlo en de andere vanuit Kijfhoek.

Ook maakt de "Nostalgia Express" trein zijn opwachting.
Het is een excursie trein om de reizigers de luxe van de gouden era van treinreizen te laten beleven.

Hier de link naar Vlog 89:



Veel plezier met het kijken.

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert,
Heerlijk van jouw reisje genoten in die prachtige treinwagons!  8) Was wel een kort nachtje, maar met jouw stem erbij was het wederom een fantastisch geheel over jouw baan te mogen rijden. Dank voor de uitleg en de fantastische nieuwe locs met de daarbij gefilmde impressies!  :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert:
Dank weer voor het plaatsen van een nieuw filmpje met mooie aanwinsten en een zeer mooie nostalgische sleep.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hi Robert,

Alweer een leuke film met koffie erbij uiteraard.

groet
Harald
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Dank weer voor jullie positieve commentaar.

Hier een update - meer een uitleg mbt de werking van deze baan die bedreven moet worden. "Operations" op zn Engels.
Het voorbeeld is de buurtgoederentrein SU-VAM-ALM met een uitleg van de taak.

Het is veel rangeerwerk, dus een filmpje voor de liefhebbers.

Hier de link naar Vlog 90:



Veel plezier,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert:
Het was het kijken weer waard,  :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
 :thumbup: :thumbup: :thumbup: top volg weer Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Weer een update.
Ik begin iets nieuws.
Rhineland baan gaat WEL door!

Hier de link naar de uitleg:



Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert:
Kijk al uit om je volgende filmpjes te kunnen bekijken,  :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert,
Ook ik zit er klaar voor, om al jouw nieuwe ideeën te gaan bekijken.  8)  :-)  :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hi Robert,

Ook wij zitten hier op je informatieve filmpjes te wachten.

groet
Harald
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Ha Robert,
Nav je rangeervlog heb ik nog een vraag. Welke industrie heb jij allemaal op je baan. Zijn dat idd volledige gebouwen (of alleen achtergronden)en staan deze ook in werkelijkheid in de plaatsen die jij op je baan hebt.
Loopt goederenvervoer samen met personenvervoer of heb je de personen alleen 'overdag'  en goederen ' 's nachts'?

gr. Gertjan
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hoi GertJan,

Als je wil zien hoe het een en ander is opgesteld kan je dat zien in Vlog 87 tweede deel.
Daar maak ik een helicopter overvlieg van de gehele baan met alle stations en industrieën.

Door de automatische besturing van Rocrail (blokken op de hoofdsporen) rijden de passagierstreinen continue op een dienstregeling ( dit heb ik uitgelegd in een drietal vlogs mbt Timetables. De goederen treinen worden gebouwd nav de vraag naar goederen van en naar de industrieen. Deze worden dan gestart en vinden hun weg tussen de passagierstreinen, tot aan hun bestemming.

Leuk al die vragen en de interesse in de bedrijfsvoering, dank hiervoor.

Als je het zou willen kan je een bezoek brengen aan de baan en laten wij een dagdienst draaien!

Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hi Robert,
Afgelopen zomer erg weinig op het forum geweest ivm verkoop (klaar maken) vasn mijn huis.
Ik had dus een redelijke leesachterstand. Heb intussen de vlogs bekeken. De helikopterview geeft idd een erg goed beeld van het geheel.

Vind jouw aanpak van met name de aanleg heel origineel (maar oo kuiteraard hoe je het vervolgens in vult). Had je niet een keer een kijkersdag (of is die al geweest)?
Als ik straks weer daadwerkelijk zelf weer aan het bouwen ga, zou ik graag van je aanbod gebruik willen maken om de baan eens te mogen aanschouwen. Ik meld me wel.

groeten v Gertjan
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Zo na een zijspoor opgegaan met de module bouw voor M-track Groep kunnen wij verder met de Rhineland bouw.
De laatste grote industrie voor de baan - een suikerfabriek - is nu begonnen.

Hier het eerste deel Vlog 92A van de bouw van het complex:



Veel plezier bij het kijken.

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Robert,
Ik krijg de video niet te zien. Misschien openbaar zetten?

Albert.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Albert

Het staat openbaar en is al bijna 80 keer bekeken.
Misschien anders direct via YouTube kijken?

Groeten

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Hoi Robert,,
Ik krijg hem nu wel te zien. Mooi project.

Albert.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hier het vervolg van de bouw van het suikerfabriek complex.

Link naar vlog 92B:



Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert,
Met veel belangstelling heb ik niet alleen geluisterd, maar ook gekeken naar jouw uitleg. Weer helemaal duidelijk wat de bedoeling is. Mooi gedaan!
Maar waarom hebt jij de spoorwegovergang niet meer in het zicht kunnen laten staan. Deze staat nu achter de fabriek, die nog geplaatst moet gaan worden. Jammer, maar het zal wel nodig zijn! Zoiets - vind ik - is altijd een trekpleister in het geheel. En over het "bouwrijp maken", dat gaat met strakke vooruitgang verder!
Is alles echt zo schoon op een fabriekscomplex? Het milieu staat erg hoog in het vaandel op de 'suikerfabriek'! Houden zo!
Bedankt nogmaals en wederom een geweldig filmpje!  :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Goed punt Gerard mbt overgang. Deze was al paar jaar geleden gemaakt. Dan pas kwam de fabriek.
Je kan het nog zien straks voor een deel denk ik.

Misschien laat ik de tanks/silos weg, of verplaats/verklein ze. Het is nog niet af en heeft een hele tijd stil gestaan wegens bouwen van de modules.

Ik ga nu weer mee aan de slag. Dank voor het meedenken.

Robert

Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert:
Ook deze vlog met veel belangstelling en plezier bekeken en beluisterd,  :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Dank Jorg - trouwe kijker!

Nu iets anders:
"Follow the money" of Volg het geld. Dat horen wij vaker.

De spoor bedrijven willen ook inkomsten genereren o.m. met het vervoer van vracht.
In deze driedelige serie volgen wij het geld/vracht ihb KOLEN.

Kolen worden getransporteerd van de mijnen naar de gebruikers - voorbeeld een krachtcentrale.
In deze eerste deel worden de kolen van de mijn opgehaald door een buurtgoederentrein en gebracht naar
het nabij gelegen Venlo rangeerterrein.

Tweede deel: Rangeren te Venlo, shuttle naar Kijfhoek bouwen en meerijden met de shuttle.
Derde deel: Rangeren te Kijfhoek voor een buurtgoederentrein naar de Centrale.

Hier het eerste deel, vlog 93A:


Veel plezier,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert:
Mooie rangeerbewegingen, en een unieke kijk op de treinrit door het landschap,  :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hi Robert,

Leuk gedaan.

groet
Harald
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert,
Dat zijn mooie beelden van een rangeertrein, die veel werk verplaatst en die nog druk bezig is ook! Complimenten, zoals jij het allemaal ons laat zien! :roll:
Jij hebt heel veel aandacht besteedt aan de scenery! De perrons zijn goed bezet en geeft een prachtig zichtbeeld van de camera! Mooi gedaan en zie uit naar een volgend filmpje!  :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Robert, dat is hard werken geblazen (veel rij en speel plezier dus), om alles op tijd op de juiste plaats te krijgen.
Maar dat is waar jouw spelplezier omdraait.
Veel sucsez. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Nog even een nabrander Robert,
De camera staat nu eens niet op het voorste puntje van de trein (wat je heel vaak ziet op filmpjes).
Daardoor is het beeld een stuk rustiger, i.p.v dat heen en weer zwalken van het beeld. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Dank voor het commentaar allen.

Hier deel twee (van drie) van het geld verdienende vracht van kolen van de mijn naar de centrale.
In Venlo wordt gerangeerd en de shuttle naar Kijfhoek samengesteld.
Dan aan boord de shuttle naar Kijfhoek wordt de shuttle-rit gevolgd.

Hier de link naar Vlog 93B:



Veel plezier bij het kijen en zoals alltijd - commentaar en suggesties welkom.

Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert,
Dank voor het 'ritje' over jouw baan en natuurlijk ook voor de uitleg! Onderweg zag ik nog iets van een Electriciteitscentrale staan. Moeten de 'draden' nog worden aangesloten? Het maakt het wel helemaal "af", vooral als de camera erlangs rijdt. Het blijft een fascinerend en mooi geheel zo'n treinrit! Dank en ook aan de 'machinist'!  :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Dank Gerard. Ik heb het zelf na moeten kijken!

De mast leidt naar een onderstation. De mast is relatief nieuw en de plaats is nog niet vast alsook het onderstation.
Of ik ook echt draadjes aanleg hangt ervan af of ze in de weg zouden zitten voor onderhoud/verbeteringen later.

Dank voor het oplettend kijken - ik steek daar altijd wat van op!

Verder aan iedereen:  Als er wensen zijn mbt een vlog onderwerp, bijv. rijden, landschap, besturing enz laat het weten.

Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert:
Ook weer genoten van een zeer onderhoudend filmpje, laat nog maar meer van dat zien,  :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2017

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Heel mooie baan, heel mooi filmpje. Duidelijk met liefde gemaakt.

Chris.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Ook dit was weer een heerlijke ronde over je baan Robert, bedankt.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Dat is weer een leuk filmpje van je baan.

groet
Harald
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Aan allen. Dank voor het commentaar. Motiveert behoorlijk.

Hier het derde deel van "Volg het geld" waarin getoond wordt hoe geld verdiend wordt met het transport van goederen, in dit geval kolen.

De shuttle is opgebroken en de staal-terrein trein is gebouwd met de kolen en staal wagons, om een rit te maken naar Hoogovens en de PEN centrale.

Hier de link naar Vlog 93C:



Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Robert, Het blijft altijd weer een genot om je vlogs te zien. Stop hier vooral niet mee!
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert:
Ook weer genoten van je filmpje, vooral doorgaan en goe bezig,  :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert,
Wat een 'werk' hebt jij er aan besteed! Veel administratie  ligt daaraan ten grondslag. Geeft veel werkplezier aan de werkzaamheden tijdens de ritjes. Machtig mooi in beeld gebracht. Een beetje 'toezicht' vanuit het seinhuis zou geweldig zijn! Al is het maar een 'Preisertje', die daar in het seinhuis de bewegingen van de 'treinen' controleert. Maar dat zal jij zeker nog gaan completeren. Vooral als jij er ook nog een beetje 'licht' kunt gaan aanbrengen.
Dit is wat mij vanuit het scherm opviel! Maar het is aan jou om er aandacht aan te besteden. Mijn mening (kijker!) geef ik slechts aan!
Nogmaals benadruk ik dat jij prachtige filmpjes aan ons geeft om te bekijken. Zeker, dat er nog geen einde aan komt; maar daar ben ik niet de enige in!
Dus: Robert gewoon doorgaan! "Wij" genieten van jouw werk!  :favorite: :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hi Robert,
Volg jouw informatie/vlogs altijd met veel interesse. Heb nog wel een achterstand, maar net de laatste bekeken.
Vooral de manier waarop jij je baan vorm hebt gegeven spreekt mij erg aan. Een beetje dat groezelige industrie achtige (weet niet hoe het beter te verwoorden). Ik denk dat ik daar wel inspiratie uit ga halen voor mij toekomstige baan. Ook de manier waarop de achtergrond is verwerkt en daadwerkelijk een geheel vormt met de scenery ervoor komt goed tot zijn recht.

Maar je wil ook opbouwende kritiek dus bij deze: is er nog iets te doen aan het afdekken (en opleuken?) van de onderkanten van de verdieping er boven? Nu kijk je tegen al die dradenbundels aan, hetgeen wel enigszins afleidt van je boodschap in je filmpjes (maar misschien zeur ik maar wat).

gr. Gertjan