Baanplan
Als eerste wil ik jullie voorstellen aan mijn voorbeeld.
En dat is modelbaan Altburg.
De bouw van deze baan is uitgebreid beschreven op deze site:
Modelbaan AltburgIk heb de bouw helemaal gevolgd en heb altijd als wens gehad het principe van deze baan als voorbeeld te gebruiken.
Er is gebruik gemaakt van het hondenbotprincipe. De baan bestaat uit een middelgroot station, een leuk stuk paradestrecke, een BW , een zijlijn met eindstation en 2 schaduwstations.
Wel opvallend vind ik dat er in het station geen verbinding is met de tegenbaan. Het BW is dus vanuit een richting niet te bereiken. Dat wordt bij mij anders.
Op dit moment is de baan klaar op detailwerk, zoals servo?s in de deuren van de lokloods, na. Hij is transportabel en o.a. in NL op Eurospoor getoond een aantal jaren terug .
Deze baan 1 op 1 nabouwen gaat me niet lukken. Ik heb maar de beschikking over een kamer van 4 x 3 meter. Met een inbouwkast!
Bij de inbouwkast heb ik de schuifdeuren eruit gehaald, zodat er 60 cm meer lengte is gekomen. En omdat ik ook een bureau/werkplek en een ladekast voor gereedschap kwijt wil, heb ik ruimte voor een U-vormige baan van 4,15 x 2,93 x 1,90 meter. Alles met een max diepte van 1 meter.
2 schaduwstations die boven elkaar komen.
Het onderste schaduwstation komt met een helix op hoogte, ook de paradestrecke krijgt een helling om hoogte te winnen. De helix komt in de poot van 1,90. 2,5 draai.
Het bovenste schaduwstation komt met een enkele lus van heen en terug rond 4 meter onder het zichtbare station uit.
Beide schaduwstations hebben een verbinding met heen en terugspoor, zodat kop gemaakt kan worden.
Het station, de BW en de zijlijn heb ik nog niet 100% gepland, de baanplannen worden zeker nog aangepast. Ik wil dat een beetje af laten hangen van hoe alles eruit komt te zien.
Bij het ontwerpen maak ik gebruik van SCARM.
Al vanaf het begin had ik door dat de bereikbaarheid van de hoeken een probleem gaat worden. Ik denk dat op te lossen door het gebruik van losse scenery-driehoeken.
Ik ben van plan voor het niet-zichtbare deel C-rails te gebruiken en voor het zichtbare deel K-rails.
De automatisering gaat Raptor voor me doen.
Max. lengte van de treinen is 2 meter. Die kunnen niet stoppen in het station.
Max lengte wat wel kan stoppen is 1,35 m. Keertreinen max 1 meter.
Mijn plan om de baan te voeden:
3 rijgebieden: 2 schaduwstations en het zichtbare deel.
Hiervoor wil ik een 60 VA trafo gebruiken icm 1 x 2,5 A booster en 2 LDT voedingen icm 2 x 4,5A boosters.
De wisseldecoders krijgen hun voeding van de een 32 VA rijtrafo icm de 2e 2,5A voeding.
Door een aparte voeding voor de wissels enz. te gebruiken, wordt de rijvoeding niet extra belast met spanningsdips.
Verder massadetectie (S88) en wisseldecoders van het ?AlbertJan-type? uit Nijkerk.
Het onderste station: Er wordt rechts gereden, treinen rijden binnen en worden op de wisselstraat rechts, verdeeld over 5 sporen.
Keertreinen rijden tot aan de wisselstraat en komen dan terug op het 2e spoor van onder.
In het station komen blokken van diverse lengtes zodat er plaats zou moet zijn voor 17 treinen.
Het 2e schaduwstation. Ook hier een mogelijkheid om kop te maken.
Hier zou plaats moeten zijn voor 6 treinen.
Het zichtbare deel, nog onderwerp van planning.
Het eindstation van de zijlijn.
Komt op de helix, moet wel 180 graden worden gedraaid.