Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Gotthard - The End

Gestart door Jongslog dinsdag 10 december 2013, 21:24:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Gotthard - Plaatsen station Locarno
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard - Plaatsen station Locarno
 @citaat

Het betreft een USB naar DMX dongel Robin, bij software zit er op een cd rom bijgeleverd.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gotthard - Plaatsen station Locarno
-Henk:
Een prachtige update die je geplaatst hebt, en ja een mens moet altijd compromissen doen ivm plaatsgebrek, maar het geheel ziet er toch fraai uit, blijf je vorderingen in het oog houden.
Re: Gotthard - Plaatsen station Locarno
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Plaatsen station Locarno

Fraaie update, Henk  :thumbup:

Het aanpassen van de werkelijkheid geeft het mooi je eigen handtekening  :P
Ik zou de kerk wat kleiner maken, steekt wel erg ver op de weg.

Grtz Tony
Re: Gotthard - Plaatsen station Locarno
Citaat van: degeluidsman op zondag 19 maart 2017, 06:55:50
@citaat

Het betreft een USB naar DMX dongel Robin, bij software zit er op een cd rom bijgeleverd.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Peter,

Zo een zelfde als ik heb? Een Chamsys test dongle?

mvg, Robin
Re: Gotthard - Plaatsen station Locarno
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Plaatsen station Locarno
Dag Henk.

Fraaie bouwkunsten laat je ons weer zien, man! :thumbup:
Het is een mooi en goed lijkend gebouw geworden.
De moderne toevoegingen had je toch ook achterwege
kunnen laten, indien je deze niet zo mooi vindt? :roll:
Nu het zo op z'n plek staat, doet de kleurstelling denken
aan die van het oude Italiaanse FS materieel: Castano Isabella.

Op naar het volgende project: de kerk! Ben benieuwd :wink:

Groeten,

Erik.
Gotthard - Chiesa di San Nicolao, Giornico
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Chiesa di San Nicolao, Giornico
Het kartonnen prototype van het kerkje heb ik nu aangepakt. Het moet gaan lijken op deze kerk: Chiesa di San Nicolao in Giornico. De kerk is gebouwd in de 12e eeuw. Het plaatsje ligt langs het Gotthardtraject.



Op een plaat MDF van 4mm dik de bouwtekening gemaakt. De kerk heeft toch geen ramen dus dit keer karton wat krom kan trekken.



MDF is echter te dik voor de kerktoren want daar zit wel ramen in waar ook de blauwe lucht doorheen is te zien. De spijlen zijn van stukjes sateprikker want die waren te smal voor karton.



De losse houtdelen in elkaar gelijmd en met een stuk tape maar even vasthouden.



De toren er op gelijmd.



Aan de achterkant de ronding van karton gemaakt die ik met klei ga bekleden.



Het kerkje wordt op een helling geplaatst dus vandaar de scheve boel. Dat blijkt eigenlijk niet handig met bouwen. De volgende keer maak ik wel een losse fundering als ik iets op een helling wil bouwen.



Van klei maak ik de ornamenten en andere bouwkundige versieringen.







Dan de rest opvullen met plamuur. Ik kies voor plamuur omdat dit niet zo snel droogt als gips en je het langer kunt verwerken. Achteraf de verkeerde volgorde. Beter eerst de plamuurlaag waar het steenmotief in komt en dan de versieringen met klei. Maar mijn idee was dat de kleilaag te dik zou zijn en ik de overige delen dan mooi kon opvullen met plamuur.
Toch even spannend. Want het lijkt er op dat het mooi model zo een beetje verprutst is. Met veel schuren en vijlen de plamuurlaag toch naar wens gekregen. Ook de kleistenen gevijld zodat deze scherper en vierkanter zijn. Als je in klei de voegen drukt met een schroevendraaier gaat de klei wat bol staan terwijl ik hier juist een vlakke steen van graniet of lei moest hebben.



Na heel wat uurtjes krassen in de klei en plamuur ontstaat dan toch een mooi effect. Voor zover de plamuurlaag niet teveel beschadigt zoals bij het kruis.





Het toren krijgt een dak van karton, evenals de ronding aan de achterzijde. Niks meten, gewoon knippen totdat het ongeveer past.





De dakpannen wilde ik van golfkarton maken maar het golfje was veel te groot. Daarom een laag plamuur er op en met een lijmkam (of eigenlijk ruitenkrabber) er baantjes in getrokken en horizontaal het plamuurmes er in gedrukt. Het lijkt enigszins op dakpannen.



En zo komt het kerkje te staan. Nu nog het schilderwerk.

Re: Gotthard - Chiesa di San Nicolao, Giornico
-Henk:
Ziet er weer schitterend uit, met vrij eenvoudige dingen creëer jij knappe dingen,  :thumbup:
Re: Gotthard - Chiesa di San Nicolao, Giornico
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Chiesa di San Nicolao, Giornico

Dat mag er weer wezen, Henk  :thumbup:

Wanneer wordt de kerk ingewijd ?

Grtz Tony
Re: Gotthard - Chiesa di San Nicolao, Giornico
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Gotthard - Chiesa di San Nicolao, Giornico
Hallo Henk,

Ziet er allemaal goed uit.  :thumbup: :thumbup:
Kerk is ook goed gelukt.  :thumbup: :thumbup:

M.vr.gr. Erwin
Re: Gotthard - Chiesa di San Nicolao, Giornico
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Chiesa di San Nicolao, Giornico
Dag Henk.

Een mooi, duidelijk en uitgebreid bouwverslag van het kerkje,
wat weer prima bij de rest van jouw bouwwerken past! :thumbup:
De volgorde van bouwen is bepalend voor het eindresultaat,
maar je hebt het met wat extra werk goed gecorrigeerd.

Citaat van: Jongslog op zondag 26 maart 2017, 20:54:56
De dakpannen wilde ik van golfkarton maken maar het golfje was veel te groot.
Het meest golfkarton is inderdaad te grof voor onze bouwschaal
is ook mijn ervaring, tip: goed en stevig golfkarton met een fijne
golf blijkt van de dozen van kopieerpapier te komen  :idea: :wink:

Ik ben zeer benieuwd hoe het kerkje er uit ziet na een schilderbeurt ...

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Chiesa di San Nicolao, Giornico
Mooi gevonden, de manier waarop je de kerk gemaakt hebt. Ook ik ben heel benieuwd hoe deze er geschilderd uit ziet. Het blijkt ook hier weer, dat klei erg breed toepasbaar is :)
Re: Gotthard - Chiesa di San Nicolao, Giornico
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Chiesa di San Nicolao, Giornico
De kerk is geschilderd. Het lukte mij niet om een goede sfeervolle foto te maken. De kleuren zijn in het echt mooier en ook gevarieerder omdat ik hier en daar met een vleugje geel of bruin heb gewerkt. Maar dat moeten jullie dan maar geloven. De omgeving ook nog lang niet klaar waar het ook nog niet zo goed tot zijn recht komt. Maar de kerk treft voor mij wel de sfeer die ik zocht. Het wordt nog een uitdaging om die straks leuk uit te lichten.



Re: Gotthard - Chiesa di San Nicolao, Giornico
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Chiesa di San Nicolao, Giornico
Dag Henk.

Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 29 maart 2017, 13:53:33
Ik ben zeer benieuwd hoe het kerkje er uit ziet na een schilderbeurt ...

Fraai, sfeervol en zeker geslaagd! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Chiesa di San Nicolao, Giornico
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Chiesa di San Nicolao, Giornico

Ziet eruit, alsof die kerk er jaren staat, Henk  :thumbup:

Meer hoeft niet  ;)
Als er in de omgeving wat meer groen is, wordt dat een fraai plaatje !

Grtz Tony
Re: Gotthard - Chiesa di San Nicolao, Giornico
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gotthard - Chiesa di San Nicolao, Giornico
Ziet er goed uit Henk.

Als het straks aangekleed zal het er zeker beter uit zien.
Ik weet niet of het in het echt er ook ligt maar wellicht een klein begraafplaatsje.

(ook) Henk
Re: Gotthard - Chiesa di San Nicolao, Giornico
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Chiesa di San Nicolao, Giornico
@Trainhenk: een begraafplaatsje ligt er niet volgens mij, maar er zijn leuke mogelijkheden met een stukje natuur want er staan druivenranken.
Re: Gotthard - Chiesa di San Nicolao, Giornico
Henk

Zo dat heb je mooi gemaakt,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: word mooier en mooier  :P
Re: Gotthard - Chiesa di San Nicolao, Giornico
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gotthard - Chiesa di San Nicolao, Giornico
Aha,

Dat wordt een paar Preiser-druivenplukkers.
Een kleinschuurtje met een druivenpers.
en een oogstfeest!

Henk
Gotthard - Locarno Al Porto
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Locarno Al Porto
De gang er lekker in! Voor het station Locarno komen wat restaurants, bars en pizzeria aan de de boulevard. Het zou ook door kunnen gaan voor Ascona. In elk geval een mediterraanse sfeer.

Dat begint weer met raampjes uitzoeken, karton op maat maken en de vensters uitsnijden.



Ik maak het weer van schoenendozenkarton. Dus een goede schilderbeurt is van belang. Deze doos heeft een zwarte nogal gladde laag dus de verf dekt niet in één keer. Bij de derde laag niet met de kwast vegen maar alleen een soort tamponeren. Dat levert een beetje een effect van stucwerk op, het blijft wel glad en droogt mooier op.







De raamkozijnen er op geplakt. Die camoufleren mooi de wat minder goed uitgesneden ramen.



De huizenrij maar eens geplaatst want de precieze grootte is toch nog een beetje een vraagteken. Dit is niet bouwen op schaal maar veel meer "optisch bouwen". Hoe komen de verhoudingen uit. Ik wil nog wel wat van het achterliggende station kunnen zien. Hoe staat het geheel in de omgeving. Dit type gebouwen heeft in het algemeen 4 woonlagen maar dat wordt in deze situatie toch wel erg hoog. Misschien een verdieping minder? Goed kijken is ook een hobby...



Re: Gotthard - Locarno Al Porto
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gotthard - Locarno Al Porto
Dag Henk,

Persoonlijk vindt ik dat het teveel het zicht op je mooie station wegneemt.
Het zou kunnen als je in een hoek van 450 op het station en het blok huizen kijkt.
Beiden blijven dan goed zichtbaar.

Henk
Re: Gotthard - Locarno Al Porto
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gotthard - Locarno Al Porto
Je wilt teveel. Oke, het zijn maar 5 huizen in een blok, maar toch. De gele staat het meest in de weg.

Dat wordt splitsen: 2x3 huizen met een pleintje of "boulevard" ertussen eindigend op het stationsplein.
Misschien zelfs als stationsplein.

Ik herinner me het station vanaf de treinkant met zulke huizen erachter, maar dan is de point of view andersom (camera in de trein). En andersom zoals hier gaat dat niet werken.
Re: Gotthard - Locarno Al Porto
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Locarno Al Porto
De boulevard langs het Lago Magiore komt voor de huizen. Ik denk dat ik de huizen een verdieping lager maak zodat het station meer zichtbaar is. De linker drie huizen om te beginnen.
Re: Gotthard - Locarno Al Porto
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Locarno Al Porto

Hoi Henk,

Je zou ook het gele huis weg kunnen laten en een open bouwplaats met steunbalken tegen de gevels maken.
Dan is het gele huis bijvoorbeeld jaren geleden afgebrand en de zaak verwilderd of wat dan ook.

Blijft er een mooi kijkgat over en op die plek kun je je helemaal uitleven.

Grtz Tony
Re: Gotthard - Locarno Al Porto
Lid sinds: 2016

offline
Re: Gotthard - Locarno Al Porto
Hoi Henk,

Wegens motor pech, helaas geen foto's van de Biaschina kunnen maken. ( Reactie #856 )

Maar het is de bedoeling dat ik in Oktober weer die kant op ga.

Groetjes Jos
Gotthard - Locarno ontwerp
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Locarno ontwerp
Na een lange zomerstop weer eens aan de slag gegaan. Een weekje vakantie in Ticino zorgde voor de nodige inspiratie. De start was lastig. Het plan is om een stukje Locarno na te bouwen en zoals ik mijn hele treintafel maak moet dat op een klein oppervlak de juiste impressie met herkenbare elementen worden. En die ruimtelijke ordening bleek moeilijk.

Ik werk graag van groot naar klein. Eerst de ruwe contouren helder hebben voordat ik ga bouwen. Met een "luchtfoto" van het beschikbare oppervlak heb ik wat zitten tekenen. Een rolmaat er bij gelegd zodat ik ook de afmetingen kon bepalen.



Het lukte mij niet om goed ontwerp te krijgen. Uiteindelijk gewoon met wat in het wilde weg karton knippen een opstelling gemaakt. Volkomen onduidelijk natuurlijk als je niet weet wat de bedoeling is maar voor mij geeft het een voldoende totaalbeeld. Ik weet nu dat ik mijn wensen op dit oppervlak moet kunnen realiseren.



En dan ook maar gelijk starten met het knutselen van het eerste gebouw. Het grondstation van de funicolare Madonna del Sasso. Gewoon van schoenendozenkarton. De vouwranden zijn lelijk, die plak ik af met behangerstape.



Het pand voorzien van een steenstructuur op de hoeken. Een typisch Romaanse stijl.



En tot slot de boel met latex geschilderd. Het karton eerst ingespoten met haarlak om omtrekken te voorkomen. De latexverf is dik en dekt goed. Meestal droogt de latex te glad op. Ik heb nu na het opbrengen van de verf met een soort tamponeren wat structuur proberen aan te brengen. Dat lijkt succesvol, benieuwd of het ook zo mooi opdroogt.



Volgende ronde de ramen en kozijnen er in en een dak construeren.
Re: Gotthard - Locarno ontwerp
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Locarno ontwerp
Fijn dat je weer terug bent, Henk. Altijd een erg leuk draadje om te volgen met een afwijkende baan die ook afwijkend gebouwd wordt. Inspirerend hoe je met een paar gebouwen toch de juiste sfeer weet te maken. Ben benieuwd naar de verdere opbouw van Locarno!
Re: Gotthard - Locarno ontwerp
Goed dat je weer verder gaat! Ik zal je vorderingen met veel plezier weer gaan volgen en ben benieuwd hoe de afwerking van de baan gaat worden. Tot nu toe ziet het er goed uit :thumbup:
Re: Gotthard - Locarno ontwerp
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Locarno ontwerp

Je zomer is vroeg begonnen, Henk  :D
Maar fijn dat je weer helemaal op zijn Henk's aan de slag bent  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Gotthard - Locarno ontwerp
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Locarno ontwerp
Dag Henk.

Leuk om te vernemen dat je weer met bouwen begonnen bent!
Het Scratch Built gebouw begint al duidelijk vorm te krijgen :thumbup:
De hoekstenen zijn slim gevonden en bepalen het karakteristieke uiterlijk.
Ik heb op een dergelijke wijze een aantal portalen gemaakt ...

Gezien de Mock-up heb je nog aardig wat gebouwen om te maken,
maar geloof me: het gaat steeds gemakkelijker en voor je het weet zet
je een dergelijk fraai gebouw in een mum van tijd in elkaar :wink:
Ik ben benieuwd of je je nog gaat wagen aan de balkonnetjes ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Locarno ontwerp
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Locarno ontwerp
@Erik: Die balkonnetjes moeten er zeker komen want dat is zeer karakteristiek. Ik heb de oplossing nog niet gevonden. Mijn pogingen met dun ijzerdraad zijn nog niet erg succesvol. Tips zijn welkom uiteraard.
Re: Gotthard - Locarno ontwerp
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Gotthard - Locarno ontwerp
 :) Je hebt mensen die alles kopen ,waaronder ikzelf en mensen die zelf maken ... dit verdiend een extra pluim  :thumbup: :thumbup:

Groeten Freddy

Re: Gotthard - Locarno ontwerp
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Locarno ontwerp
Dag Henk.

Citaat van: Jongslog op donderdag 02 november 2017, 18:09:36
Ik heb de oplossing nog niet gevonden. Mijn pogingen met dun ijzerdraad zijn nog niet erg succesvol. Tips zijn welkom uiteraard.

Ik zou het als volgt aanvliegen:
Als je het dunne koperdraad uit een tweelingsnoertje trekt en dit om een houten profiel
windt en de uiteinden fixeert, kun je langszij ietwat dikker koperdraad solderen of lijmen.
Langs deze draden het dunne koperdraad afsnijden van de mal.
Wat over blijft is een zeer fragiel 'trappetje' en wanneer je dit in een mal vormt naar de
dwarse vorm de balkonhekjes is het daarna op maat afsnijden en in een U-vorm buigen.
Het vergt wel wat uitproberen wat voor jouw de beste methode is en uitmeten wat de
goede afmetingen en bijbehorende vormen zijn.

Het dunne koperdraad is met zulke kleine afmetingen stijf genoeg en valt mooi te solderen.
Ik heb er terrasstoeltjes van gemaakt en de stoelpoten doen toch niet veel onder voor de
spijlen van de balkonhekjes!

Groeten,

Erik.
Gotthard - Locarno Piazza Grande
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Locarno Piazza Grande
Met de tip van Nieuwenhuizen maar eens aan de slag gegaan om een balkonhekje te produceren. Uiteindelijk resulteerde dat in een mal om dun draad langs te geleiden om een balkonhekje te buigen. Enkele printplaatjes op elkaar waar ik kleine spijkertjes heb ingestoken resulteert in een spijkerbed als mal. Het voordeel is dat de gaatjes in de printplaat exact goed verdeeld zijn zodat de spijkers mooi op gelijke afstand zitten.



Het spijkerbedje werkt wel aardig maar het vereist nog enige studie om te komen tot het gewenste resultaat want het is nog niet naar mijn zin.



Eerst maar eens verder met de huizenrij voor de Piazza Grande. Van een oude doos bouw ik een statig herenhuis. Het wordt een overdekte winkelgallerij. Dat zie je meer in het zuiden, goed voor de zon en voor de regen. De zuilen maak ik van rietjes, de hoekstenen zijn van een verknipte gietmal van een bouwpakket, en met karton op maat knippen kun je ook stenen maken.



En zo ontstaan diverse panden. De ramen maak ik van een set van Auhagen want dat is mij te ingewikkeld om zelf te maken.



Om de kleur goed te krijgen verf ik eerst alles met een roomwitte latex. Die dekt goed en vult de kieren.



De huizenrij compleet. Het geheel toch maar op een ondergrond van karton geplakt om het geheel goed gelijmd en tegen elkaar aan te kunnen zetten. De daken ontbreken nog. Eerst moeten de etalages met plaatsje van interieurs worden gemaakt.



En kijk nooit naar de achterkant van een haak- en breiwerkje.



Met de printer maak ik diverse reclameborden. In MS Word kun je precies bepalen hoe groot de afbeelding in centimers gaat worden.



Omdat in het echt de gevels 's avonds verlicht zijn in diverse kleuren moet dat natuurlijk ook worden nagebootst. Een LED-strip op de balkons en een likje verf over de LED's in de gewenste kleur. Het balkon moet verder nog in betongrijs worden geschilderd.



En dan eens even testen of de verlichting werkt. De gevelverlichting ga ik apart schakelen.



En controleren op lichtlekkage. De daken in ruwbouw. Die worden later voorzien van terra cotta pannen. Juist, de verkeerde volgorde. Ik had de daken er nog niet op moeten plakken, nu kan ik er niet goed bij.



Het resultaat tot nu toe. Nog lang niet klaar maar ik vind het er veelbelovend uitzien.

Re: Gotthard - Locarno Piazza Grande
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Locarno Piazza Grande
T ziet er alweer sfeervol en geloofwaardig uit :thumbup:.
Re: Gotthard - Locarno Piazza Grande
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Gotthard - Locarno Piazza Grande
Hallo Henk,

Goed om weer je bouwwerken te zien.

Erg goed geslaagd alvast, ben benieuwd naar het vervolg.

M.vr.gr. Erwin

Re: Gotthard - Locarno Piazza Grande
Hoi Henk

Wat jij allemaal maakt, en ook die verlichting man wat is dat toch mooi gedaan  :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard - Locarno Piazza Grande
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Locarno Piazza Grande
Dag Henk.

Het straatje met huizen oogt nu al gezellig door toevoeging van de verlichting :thumbup:
Je hebt daarmee al een goed begin begin gemaakt met het Piazza Grande!
Misschien moet je voor de hekjes wat dunner (koper)draad gebruiken, opdat ze fragieler worden ...

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Locarno Piazza Grande
Dag Henk,

Mooie bouwsels ben je aan het maken.  De gevelverlichting is erg gaaf!! De etalages zijn ook mooi geworden :thumbup:
Re: Gotthard - Locarno Piazza Grande
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Locarno Piazza Grande

Dat lijkt meteen al heel wat, Henk  :thumbup:

Hopelijk vind je een goede manier om de hekjes te maken.
Misschien een patroontje uit een stuk (oude) vitrage knippen en dat met lijm hard maken ?

Grtz Tony
Gotthard - Locarno Piazza Grande in aanbouw
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Locarno Piazza Grande in aanbouw
De huizenrij aan de Piazza Grande geïnstalleerd. Nog niet af maar vooral om te kijken of dit het beeld oplevert wat ik voor ogen heb en dat lijkt zowaar te lukken.



Een mooi bouwpakket in Romaanse stijl mag niet ontbreken omdat ik die van mijn dochter heb gekregen.



De daken heb ik voorzien van dakpannen. Vervolgens dik ingesmeerd met latex om alle kiertjes te laten verdwijnen. De volgende ronde in een rode aardetint schilderen. En oh ja er moeten nog schoorstenen op.



Op de achtergrond het klooster, de Madonna del Sasso, uitgelicht.



Een slechte foto maar met nachtlicht wordt dit wel een bijzonder ding. Althans dat is de bedoeling.

Re: Gotthard - Locarno Piazza Grande in aanbouw
Wordt prachtig, vooral mooi is dat bedevaartsoord M.del S.

Guy
Re: Gotthard - Locarno Piazza Grande in aanbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Locarno Piazza Grande in aanbouw

Heel sfeervol, Henk  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Gotthard - Locarno Piazza Grande in aanbouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Locarno Piazza Grande in aanbouw
Dag Henk.

O heerlijk, wat je nog allemaal aan bouwen te wachten staat ... :wink:
De beleving die je ervaart wanneer je midden in zo'n bouwproces zit,
waardeer je pas achteraf met een soort van weemoed omdat het dan klaar is!
De sfeer van een stad is al duidelijk aanwezig en herkenbaar,
maar er zijn nog een hoop leuke klusjes te doen.
Voor als nog kan ik mij helemaal vinden in jouw bouwkunsten :thumbup:
Dit zal zeker net zo'n pronkstuk worden als het klooster en de kerk!
Ga lekker zo door en laat ons verbazen :cool:

Groeten,

Erik.
Gotthard - Verlichting
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Verlichting
De verlichting boven de treintafel liet toch te wensen over. De oplossing met de LED PAR 56 lampen die via DMX werden aangestuurd bleken toch niet de oplossing. Op zich werkt het prima maar op foto en film flikkert het licht. Nu waren we in de woonkamer ook bezig met verlichting en kwamen daar uit op de Philips Hue. Daarmee kun je de lampen in lichtsterkte en kleur variëren door een schakelaar maar ook via een app op je smartphone. Toen nog maar wat dieper in de buidel getast en voor de treintafel colorlampen aangeschaft. Eigenlijk om het in stijl te zeggen een buitensporig dure oplossing voor de hobby maar is wel erg mooi.

Het zijn 11 watt lampen met een E27 fitting en ze geven het licht van een ouderwetse 60 watt lamp. Maar nu moest ik nog spots hebben om die lampen in te schroeven. Die kon ik niet vinden voor een redelijke prijs. Om de hobby toch enig respect te tonen worden de spots daarom zelf geknutseld!



Een buis verloopstuk 100mm-200mm van verzinkt staal, die normaal gebruikt worden bij luchtventilatiesystemen doet dienst als lampenkap. Daarin monteer ik met een beugel en een boutje een gewone fitting.



Ik wil de lampen boven de tafel hangen maar daar kan ik niet meer goed bij. Daarom moet ik de lampen als richtspot monteren tegen het schuine zolderdak. Om de lamp dan te kunnen verstellen maak ik een buigarm. Een stukje flexibele buis waar het snoer doorheen gaat samen met twee dikke stukken ijzerdraad van een klerenhanger. Daardoor wordt het een arm die je kunt buigen. Het moet zo de industriële look geven. Nu nog een kwastje geven en dat maakt het af.



En met de app kun je de kleur kiezen die je maar wilt.



Re: Gotthard - Verlichting
Dat is een mooie op,ossify zo Henk met die Phillips verlichting. Goed gedacht ook met die ventilatie verloop stukken  :thumbup:

Geen idee hoe de daglichtkleuren zijn, maar de nachtkleur lijkt zo op de foto best goed  :thumbup:
Re: Gotthard - Verlichting
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Gotthard - Verlichting
Waar een oude klerenhanger al niet goed voor is.

Geweldige oplossing!!
Gotthard - Locarno, een berg werk.
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Locarno, een berg werk.
Bij Locarno is het klooster wel een blikvanger. Het is een beetje een worsteling met de juiste verhoudingen en toch ook een impressie van de werkelijkheid vormgeven. In dit geheel is de bogengallerij die naar beneden loopt wel erg grof uitgevallen.



De bogen kleiner gemaakt door er van karton een kleinere versie voor te plaatsen. Dat wordt nog afgewerkt met een rij stenen van klei. Een voetpad er voor langs van karton met trappen van ijsstokjes. De treden zijn dan iets te laag denk ik maar het misstaat niet. De boel uitgevuld met proppen krantenpapier.



De weg loopt achter de huizen door naar het centrum van de stad. Zo probeer ik er nog een beetje een logisch geheel van te maken. Eigen pak ik zo allerlei leuke elementen uit de stad en comprimeer deze tot een model zoals ik ook het stukje landschap bij de Biaschina heb samengeperst op de treintafel. Er is nog wat rotswerk te maken door de proppen kranten te bepleisteren met Rotband.



Ondertussen ook de daken voorzien van schoorstenen. Er moeten nog deksels op en ik zie nu op de foto dat het misschien wel weer wat overdreven is met al die kossale schoorstenen. Dat kan ook door de kleur komen. Als de daken straks een terratint hebben oogt het weer anders en in het echt zijn die schoorstenen ook wel markant om te zien.



Alle bergen, gaten en kieren nu afgewerkt zodat het weer een geheel is. De trappen en het kartonnen looppad ingesmeerd met latexverf. Dat dekt goed en is tevens een goede beschermlaag voor het karton. Ik heb dat nu vaker toegepast en het werkt goed om zo het kartonnen te fixeren zodat het niet kromtrekt door het vocht als je het in de gewenste kleur schildert.

Alvast de proefopstelling gemaakt voor de kruisweg. De huisjes zijn gemaakt van klei. Ik heb de klei op maat gesneden en laten drogen. Vervolgens de gedroogde klei geschuurd en gevijld om er bouwstenen van te maken. Op internet de afbeeldingen van een kruisweg gezocht. Even uitprinten en zie daar de fresco's in de huisjes. Op de foto moeilijk te zien maar ik heb gezocht naar afbeeldingen met daarin de blauwe kleuren die vaak worden gebruikt bij Maria. Geen idee of dat klopt maar zo herinner ik mij die kruisweg.



Als tegenhanger voor het religieuze tafereel komt er onderaan in het centrum ook het theater met een casino. De gevel van het stationsgebouw ga ik hiervoor ombouwen. Deze had ik over want de achterkant van het station zie je toch niet. Er zit een mooi relief in en de ramenpartij biedt leuke mogelijkheden met verlichting.

Gotthard - Santa Claus is coming
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Santa Claus is coming
Even tussendoor. Best leuk om te doen. Een vrachtwagen rood schilderen, beplakken met de coca cola print en gaatjes boren waar het licht doorheen komt. In de cabine en laadbak gewoon een flinke LED-strip geplakt. Laat de Kerst maar komen!


Re: Gotthard - Santa Claus is coming
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Santa Claus is coming
Dag Henk.

Locarno groeit gestaag, grappig in elkaar geknutselde armaturen en een fraaie cola-vrachtwagen :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Santa Claus is coming
Henk

Dat heb je erg mooi gedaan, heel simpel bedacht met die ledstrip.  :thumbup: :thumbup: