Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation

Gestart door Gertjan H donderdag 23 mei 2013, 17:17:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Nadat ik mijn ontwerp in fasen bij baanplan ontwerpen heb geplaatst en dit plan met waardevolle tips heb aangepast, komt het moment van daadwerkelijke uitvoering.
Hoewel er nog nauwelijks iets te zien is en de railbouw ook nog wel even zal duren (ga straks eerst nog met vakantie),
toch vast een topic geopend en de eerste plaatjes van de tafel.
Dit is dan gelijk een test of de foto's zo geplaatst kunnen worden.

groet, Gertjan
Re: L baan: van ontwerp naar bouw
Hallo Gertjan,

Je gaat het groots aanpakken, zeg.
Een mooi begin en maakt nieuwsgierig naar meer😉.

Succes en geniet van elke stap!

Gr. Wim
Re: L baan: van ontwerp naar bouw
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: L baan: van ontwerp naar bouw
Nu ik een begin maak en verwijs naar het ontwerp is het misschien ook handig om de link te plaatsen.
Bij deze:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42437.0
Re: L baan: van ontwerp naar bouw
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: L baan: van ontwerp naar bouw
@Wim,
Nu, het valt wel mee, maar het is op dit moment wel de grootste ruimte die ik beschikbaar heb.
Had in mijn eerdere huis een prachtige grote zolder, waar ik een grote U vormige baan had.
Maar die kwam dan ook nooit af................
Dus nu maar wat bescheidener  :) proberen.

groet, Gertjan
Re: L baan: van ontwerp naar bouw
Hoi Gertjan,

Gaaf dat je begonnen bent met bouwen!
Ik ben nu toch wel nieuwsgierig geworden wat nu je baanplan is, en misschien nog wel belangrijker heb je het baanplan kunnen inlezen in je wintrack.
je zou nog wat laten horen over de niet zichtbare stukken van je plan.

Geen probleem natuurlijk, als je mijn plan niet gaat gebruiken of misschen maar een paar deeltjes ervan. Het is jouw baan, maar ik ben wel nieuwsgierig.

Ik ga je zeker volgen. Dus bij deze heel veel plezier en succes met bouwen.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: L baan: van ontwerp naar bouw
Ik volg de bouw ook mee. Altijd leuk
Re: L baan: van ontwerp naar bouw
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: L baan: van ontwerp naar bouw
Ha Peter,
Nee, helaas is het me niet gelukt de *.tra's te openen. Hij opent ze wel, maar ik krijg ze niet in beeld (slechts 1 lijn van de onderkant van de korte L-poot). Wel een preview vlak voor openen (dat kleine scherm met zwarte lijntjes).
Andere tra bestanden via het forum lukken trouwens wel (maar niet elk bestand).
Dus ik weet het even niet meer :help:.
Maar niet getreurd: ik heb de aanpassing in het schaduwstation gezien: wissels net andersom, dus in de bocht beginnen.
Scheelt toch weer een lengte rail, dus ga ik toepassen.
Ook je aanpassing voor het kleine doorgangsstation ga ik proberen, mits dit goed komt met de hoogte.
Nogmaals dank voor je aanpassingen.

groet, Gertjan
Re: L baan: van ontwerp naar bouw
Hoi Gertjan,

Jammer dat het met geen van de bestandjes gelukt is.
Ik kan alleen nog adviseren om de demo versie van wintrack 11 te downloaden.
Ik weet zeker dat je dan de bestandjes wel kunt bekijken en aanpassen. Alleen opslaan en printen zal niet lukken.
Dan kun je in ieder geval het baanplan heel goed bekijken en eventueel in je eigen bestand aanpassen.

Ik stuur je nog even een mailtje met de knelpunten zodat je die ook kunt zien.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: L baan: van ontwerp naar bouw
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: L baan: van ontwerp naar bouw
Vanmorgen even gewerkt aan een lade voor de bediening. Dus nu ook maar eens gezocht naar de treinspullen.
Mijn IB blijkt in het verleden behoorlijk in de zon te hebben gestaan.. B).
Paar foto's:
Re: L baan: van ontwerp naar bouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: L baan: van ontwerp naar bouw
Even een opmerking over de zon  B). Het is misschien een idee, nu je er nog goed bij kunt, om rolgordijnen om te hangen. Je ziet wat de zon kan doen met je IB. Kan je voorstellen wat er gebeurt met je treinen en huisjes. Ik heb op mijn treinenkamer het rolgordijn ook altijd dicht. Ramen en een modelbaan is eigenlijk geen goede combi.

Dirk-Jan
Re: L baan: van ontwerp naar bouw
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: L baan: van ontwerp naar bouw
Ha Dirk Jan,
Gordijnen is zeker een idee en ook een must in deze kamer. Mijn vorige baan stond in een eerder huis op de zolder. In de voorgevel zat een hoog raam waar ik nooit en gordijn voor had. De zon kon lang niet de gehele baan ' raken'  maar wel de plek waar de bediening stond, vandaar de verkleuring.
Nu heb ik een groot raam op het westen (zie ook de foto's) waar ik zeker de zon zal moeten weren.

groet, Gertjan
Re: L baan: toch maar U (op zolder)?
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: L baan: toch maar U (op zolder)?
Dit topic heeft lang stil gelegen. Reden: ik ga toch naar een andere ruimte (op zoldertje van de garage).
Er is in een ander dradje om foto's gevraagd, dus bij deze. Er is nog erg weinig trein te zien. Deze foto's zijn van afgelopen winter/voorjaar.
Ze geven alleen een beeld van de isolatie. Ik zal binnenkort wat overzichtsfoto's maken.

Re: L baan: toch maar U (op zolder)?
De isolatie zit er goed op :thumbup:

De basis is gelegd voor een mooi baantje  :D
Re: L baan: toch maar U (op zolder)?
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: L baan: toch maar U (op zolder)?
Mooi ruimte ben benieuwd waartoe dit gaat leiden , notificatie alvast aangezet. Gelukkig meer mede modelspoorders in de buurt van de Weerribben...  Pfff dacht al ben toch niet de enige....  :D

Peter
Re: L baan: toch maar U (op zolder)?
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: L baan: toch maar U (op zolder)?
 :thumbup: Ziet er goed uit. Goed plan om daar op de garagezolder verder te gaan. Is toch een soort van privé zoldertje, kan je mooi je gang gaan. Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Suc6.

Dirk-Jan
Paradetraject in 2 lagen
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Paradetraject in 2 lagen
Alvast vooruitlopend op het ontwerp heb ik een vraag. Ik denk dat er een plek op mijn baan komt waar 2 lagen boven elkaar lopen, precies op een zichtplek.
Ik wil daar dus beide sporen/lagen kunnen zien, maar dat voelt wat gekunsteld aan (bijv onderste laag in palissaden-achtige tunnel) . Zijn er mede spoorders die deze situatie op hun baan al hebben aangelegd? komt zoiets ook in werkelijkheid voor?

gr Gertjan
Re: Paradetraject in 2 lagen
Hoi GertJan,

In werkelijkheid weet ik niet of het voorkomt.
Maar moet dat dan?
In werkelijkheid rijden de treinen geen rondjes.
In werkelijkheid zijn de afstanden veel groter, de bergen hoger en regent het vaker...
Op mijn baan zijn wel vier lagen in zicht.
Ik neem graag een loopje met de werkelijkheid en geniet daarvan.
Ik doe lekker alles wat in werkelijkheid niet kan. Ik ben de baas op mijn treinenkamer. (Alleen daar :-))
Maar ik besef dat veel modelspoorders de werkelijkheid nastreven.
  In dat geval, Oké. Vergeet dan deze onzin maar.
     Gr.  Leo
Re: Paradetraject in 2 lagen
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Paradetraject in 2 lagen
In tegenstelling tot mn plaatsgenoot Lee ben ik zo iemand die waarheid nastreeft  :D

Is dit wat:
http://m.telegraaf.nl/binnenland/article/22701106/brabant-kiest-voor-verdiept-spoor-vught2
Re: Paradetraject in 2 lagen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Paradetraject in 2 lagen
Lee heeft 4 lagen, ikzelf heb er 2. Waarom? Omdat het kan.
Mijn modelbaan is mijn wereld, mijn realiteit en mijn fantasie.
Je moet gewoon lekker doen wat je leuk vind, het is jouw spoorbaan.
De realiteit is buiten, momenteel koud en nat. Daar hebben de treinen en medewerkers veel te verduren, dat willen we toch niet nabouwen?
Als je twee lagen gaat bouwen, hou wel voldoende ruimte tussen de lagen om overal goed bij te kunnen.
Kijk maar eens rond in het topic van Lee of van mij, twee heel verschillende visies op het meerdere lagen concept.

Dirk-Jan
Re: Paradetraject in 2 lagen
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Paradetraject in 2 lagen
Hi Dirk Jan Lee en rscosworth,
Dank voor jullie snelle reacties.
Gelukkig kan een ieder op z'n eigen baan doen wat hij wil en het is ook erg goed dat het hier getoond wordt. Met name de verschillende insteken maken het interessant.
Ik vind de opstelling van zowel Lee als DirkJan heel bijzonder en het werkt ook goed, om op meerder niveau's een eigen landschap e.d te ontwikkelen zonder dat deze niveau's een directe samenhang hebben. Alleen wil ik het in mijn ontwerp toch anders doen, nl 1 baan met wel verschilende niveau's die echter 1 geheel vormen en dus met elkaar verbonden zijn (zowel het traject als het landschap).
Nu wil ik op een bepaald stukje 1 baan op zeg maar niveau 0 laten rijden (in zicht, maar bijvoorbeeld door een 'open' tunnel ) met direct daarboven een baan op niveau 1 die recht boven 0 rijdt (in elk geval ongeveer max 1 meter).
Als er foto's van deze werkelijkheid zijn zou dat mooi zijn.
Anders hoeft e.e.a inderdaad niet geheel conform de werkelijkheid te zijn, maar dan vroeg ik me af of iemand deze specifieke situatie toevallig op zijn/haar baan heeft gemaakt.

groet, Gertan
Inrichting zolderruimte
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Inrichting zolderruimte
Intussen verder gewerkt aan de afwerking van de zolderruimte annex treinkamer.
De vloer ligt er in, het luik is omgezet en de gipsplaten afgewerkt en geschilderd.
alleen de CV moet nog worden aangesloten.
Intussen begonnen met de rechterkant v/d treintafel. Door het schuine dak valt de netto ruimte toch tegen.
Het schaduwstation komt nu op 50 cm van de vloer, wil ik nog enige breedte overhouden voor de ' bovenplaat'.

Hierbij nog 2 foto's.

groet, Gertjan
Re: Paradetraject in 2 lagen
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Paradetraject in 2 lagen
He Gertjan, absoluut een hele mooie ruimte hoor.
Als je dat vergelijkt met die van mij. Poeh, daar kan je echt iets leuks in zetten. Succes met de bouw.
Re: Paradetraject in 2 lagen
Lid sinds: 2011

offline
Re: Paradetraject in 2 lagen
Ziet er goed uit Gert-Jan.

Hoe zal je banenplan nu zijn voor deze zolderopstelling?

Groeten,

Robert
Re: Baanplan in nieuwe ruimte
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanplan in nieuwe ruimte
Hoi Martin,
Dank, de ruimte is aan 1 kant beter dan de slaapkamer die ik eerst voor ogen had (en waar de foto's van het frame eerder dit draadje genomen zijn), want ik hoef hier o.a. niet bij een kast of een raam.  Ook denk ik dat ik meer oppervlak kan benutten, maar het schuine dak geeft toch snel een kleiner oppervalk op werkhoogte.

@Robert: plan is een U vormige baan. Heb nog niet een definitief plan, omdat ik eerst moest bekijken hoeveel effectieve breedte ik zou hebben ivm het schuine dak (en de ruimte die daar nog is afgegaan door de isolatie en gipsplaten).
Op 0-niveau valt het me mee. Ik kan een breedte aanhouden van 118 cm voor het schaduwstation (in beide poten van de U).

Gezien ervaringen uit het verleden, wil ik nu 20 cm vrije ruimte tussen laag 0 en laag 1. Hierdoor kom ik wel verder naar voren door de hoek van het dak. Zoals het er nu naar uitziet heb ik effectief op laag 1 ongeveer 80 cm breedte + 10 cm extra met onvoldoende hoogte tbv bovenleiding.
Wel zijn beide poten 450 cm lang, dus lengte is er volop.

Uitgangspunt wordt het ontwerp uit een oud Marklin banenboek van Gernot Balcke. Ik gebruik plan 3 met kopstation als basis, alleen gaat het station volledig op de schop.
Voordeel van een kopstation is, dat ik alle cirkels/bogen op niveau 0 kan houden dus daar waar ik een grotere radius kan plannen.

Binnenkort komt het nieuwe plan onder het onderwerp 'Baanplannen'.

groet, Gertjan
Re: Baanplan in nieuwe ruimte
Citaat van: Gertjan H op dinsdag 03 februari 2015, 21:32:11
Uitgangspunt wordt het ontwerp uit een oud Marklin banenboek van Gernot Balcke. Ik gebruik plan 3 met kopstation als basis, alleen gaat het station volledig op de schop.
Voordeel van een kopstation is, dat ik alle cirkels/bogen op niveau 0 kan houden dus daar waar ik een grotere radius kan plannen.

Binnenkort komt het nieuwe plan onder het onderwerp 'Baanplannen'.
Die is herkenbaar O:-D :D

Hoe staat het inmiddels met je baanplan?
Re: Baanplan in nieuwe ruimte
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanplan in nieuwe ruimte
Hoi Bas,
De ruimte is inmiddels te gebruiken (alleen het luik moet nog worden afgewerkt). Ik heb ook al wat geëxperimenteerd met de tafel. De 50 cm is te doen, maar wel het minimale.
Door het schuine dak moet ik 10-15 cm uit de kant blijven, maar wordt de 2e laag ook nog eens smaller. Heb de exacte maat nog niet.
Ben aan het stoeien met het kopstation. Ik was niet zo tevreden over het origineel. eigenlijk wil ik voor de kopsporen een aantal opstelsporen maken waar je 'omheen'  kan rijden, maar dat wordt allemaal weer vrij groot.
Gisteren nog eens gekeken naar het originele plan. misschien past dit met een kleine aanpassing toch. Ga er deze ' vakantie'  mee aan het stoeien. Zal foto's maken.

groet, Gertjan
Re: Baanplan in nieuwe ruimte
Hoi Gertjan,

Dat noem ik nog eens een mooie ruimte.
Ben benieuwd , wat hier verder voor mooie dingen staan te gebeuren!
Succes!

Gr.Wim
Re: Baanplan in nieuwe ruimte
Hoi Gertjan,

Das een mooie treinkamer dat je hebt gemaakt, wens je alvast heel veel plezier.



Groeten

Peter
Re: Baanplan in nieuwe ruimte
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanplan in nieuwe ruimte
Zoals aangegeven heb ik ontwerp 3 uit Gernot Balcke's boek gebruikt om na te bouwen.
De ruimte is klaar en ik heb een deel van de tafel opgezet.
Met M rails test ik nu de mogelijkheden van het station (wordt uiteindelijk K, M rails alleen voor schaduwstations); er zijn 2 problemen: het schuine dak en een spant dat ontweken moet worden.
Beide zaken beperken de mogelijkheden van overname van het oorspronkelijk ontwerp, maar is misschien via een aanpassing toch op te lossen.

gr. Gertjan
Re: Baanplan in nieuwe ruimte
-Gertjan:
Begin ziet er al heel goed uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Baanplan in nieuwe ruimte
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanplan in nieuwe ruimte
Kun je een baanplan plaatsen?
Re: Baanplan in nieuwe ruimte
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanplan in nieuwe ruimte
Het baanplan is nog niet helemaal over genomen (komt uit het boek van Gernot Balcke).
Het is een groot kopstation, met een klein doorgangsstation. Origineel is het een M-baan. De afmetingen moet ik ook aanpassen, want door het schuine dak wordt mijn tafel op het station niveau smaller (lees: te smal).
Het station heb ik intussen geplaatst onder 'Baanplannen ontwerpen;  van L naar U . Kopstation Balcke [\url].
Re: Baanplan in nieuwe ruimte
Gertjan,


Mooie plaats heb je daar, het begin is er al  ;)  :thumbup:


Groeten en succes verder.

Peter
Re: Baanplan in nieuwe ruimte
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanplan in nieuwe ruimte
Je dak zit op iets meer dan 60 graden t.o.v. de vloer, dus per 10 cm stijging raak je minder dan 10cm ruimte kwijt onder het dak, per kant. Als je basis op +50cm ligt ben je op +70 cm in totaal dus iets minder dan 40 cm breedte kwijt. Dat is nog te overzien. En planbaar.
Baanplan in de ijskast?
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Baanplan in de ijskast?
@Jan, had je aanvulling gemist. Dat klopt idd ongeveer. Het is altijd jammer dat er iets af gaat, maar het is te overzien.

Maar helaas denk ik dat de bouw niet verder zal gaan. Ik ga mijn huis verkopen; makelaar is al geweest. De zolderkamer 'oogt'  beter als er weinig op staat. Maar als het mij te lang gaat duren maak ik vast wel een tijdelijke opstelling in de vorm van een testbaan i.o.d.

De treinen blijven dus nog even ingepakt, maar komen er zeker weer een keer uit.
Re: Baanplan in nieuwe ruimte
Heb je de treinen al kunnen uitpakken?
Re: Baanplan in nieuwe ruimte
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanplan in nieuwe ruimte
Sterker nog, alles dat al uitgepakt was is weer ingepakt  :O. Ik zal binnenkort de laatste foto's plaatsen. Ik heb intussen mijn huis verkocht en heb alles in de opslag.
Heb nu een tijdelijk onderkomen, maar heb een nieuw huis op het oog (in ver gevorderd stadium) met zowel een souterrain als een gigantische zolder op de losstaande garage.
Weet nog niet waar ik de toekomstige baan zal plannen. Plannen volgen zeker!
Re: Baanplan in nieuwe ruimte
Ik wacht wel af :thumbup:  :)
Re: Baanplan in nieuwe ruimte: baan afgebroken
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanplan in nieuwe ruimte: baan afgebroken
De baan is inmiddels geheel ingepakt en opgeslagen. De ruimte er omheen (lees: het gehele huis) is inmiddels verkocht.
Nu op zoek naar nieuwe ruimte (ook weer met huis er omheen  :-)).
Hierbij nog de laatste foto's van het afbreken van een baan die eigenlijk nog maar net in opbouw was (maar waarvan ik wist dat dit nooit voltooid zou worden).
Volledig nieuw plan in ontwikkeling
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Volledig nieuw plan in ontwikkeling
Intussen worden de contouren van een nieuwe woning steeds duidelijker. Het mooie is dat er veel keus is tav eventuele treinruimtes.
Ik heb 2 opties:
- in het huis (souterain)
- op zolder van de schuur.

Voordeel van de eerste ruimte is dat ik gewoon 'binnen' ben en de ruimte al verwarmd is en ook nog redelijk van afmetingen (ruim 5 meter x 3.8).
De zolder is echter een droomruimte van ruim 9 x 4.4 meter (vloeroppervlak, ik moet even kijken wat de netto bruikbare breedte kan zijn ivm schuin dak), maar moet nog wel worden afgewerkt en verwarmd.

Gelukkig kan ik nog even nadenken over het geheel, want verhuizing is pas in het voorjaar en dan moet eerst de woonruimte worden aangepakt. Maar dan eindelijk na 13 jaar weer volledig aan de slag met deze hobby.

Kom dus zeker terug in het ontwerp topic.


Goede jaarwisseling iedereen en een trein-rijk 2018!
Re: Volledig nieuw plan in ontwikkeling
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

online
Re: Volledig nieuw plan in ontwikkeling
Leuk nieuwe plannen! Ruimte kun je nooit genoeg hebben voor de treinbaan dus dat wordt de zolder. Maar dan is constante verwarming wel een must. Een wateraansluiting is ook superhandig als dat mogelijk is. Jammer dat de toegang niet vanuit huis is, dus ook een koffiezetapparaat installeren :).
Misschien valt de keuze te maken op bais van het type baan dat je wilt maken. Lang en smal op zolder of een U-vorm in het souterrain. Luxeproblemen!
Re: Volledig nieuw plan in ontwikkeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Volledig nieuw plan in ontwikkeling
Ik zou ook voor de zolder gaan GertJan, de ruimte opknappen en voorzien van een kachel en dergelijke.
Schuine daken zijn altijd lastig, dat heb ik hier ook, maar als je eenmaal bezig bent komen er vanzelf oplossingen voor.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Volledig nieuw plan in ontwikkeling
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Volledig nieuw plan in ontwikkeling
Dank voor de reacties. Naast water lijkt me stroom wel een eerste vereiste  >:-D. Volgens mij zijn er nog geen stopcontacten.
Water is wel in de garage (beneden).
Ik denk dat mijn voorkeur ook uitgaat naar de garagezolder, vooral omdat hier lange trajecten mogelijk worden , ik de 2120 bochten (R1 K-rails)  zoveel mogelijk kan vermijden en voor het eerst slanke wissels kan toepassen (die ik nog niet eens bezit, dus dat wordt gelijk weer investeren; omdat deze wissels standaard geen aandrijving hebben denk ik er over om ze met een servo te bedienen, maar moet me daar eerst in verdiepen).

Daarnaast wil ik nog 2 opties bekijken:
1. baan langs de randen met vrije ruimte in het middel
2. tafel in het midden van de ruimte, zodat je er volledig omheen kunt lopen. Vraag is hoe breed dit kan worden, ook ivm schuine dak.

Mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar 1, maar ik moet nog beginnen met ontwerpen.


U-vorm of T vorm?
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
U-vorm of T vorm?
Het heeft even geduurd voordat ik hier weer iets plaats. Wel ben ik in mijn topic :https://forum.3rail.nl/index.php?topic=42437.msg770323#msg770323 intussen verder gegaan met ontwerpen.

Maar afgelopen vrije periode ben ik bezig geweest om de toekomstige treinenruimte geschikt te maken, door o.a. de staanders te verplaatsen waar ik last van had en een extra houten vloer te leggen (en tevens wat elektra aan te leggen). In eerste instantie was ik van plan om een U-baan te maken (zie bovengenoemd topic), maar zoals ik al eerder in gedachten had: ik zou ook kunnen gaan voor een T-baan met mogelijk rechts een smal en lang schaduwstation op 60 cm hoogte onder het schuine dak (of evt ook nog links, maar dan alleen met kopsporen). Bijgevoegd een foto van de ruimte en een tekening hoe dit zou kunnen worden.

Voordeel van deze T vorm is: een prima bereikbaarheid van met name de centrale middenpoot (van 2 kanten benaderbaar), maar nadeel: minder lengte. Wel meer mogelijkheden voor een 'speelser' verloop.
Bij een eerste vingeroefening blijkt dat ondanks de toch mooie oppervlakte er toch weer ruimtegebrek is voor wat ik wil (of ik wil teveel....).
Waar zit ik bij de T-baan aan te denken: Op de middenpoot van de T een doorgangsstation met rangeerterrein en evt kleine haven. Op de bovenkant van de T op een hoger niveau een kopstation. Aan rechter kant een lang en relatief smal schaduwstation (en ook onder het doorgangsstation een schaduwstation) en aan het einde van het smalle schaduwstation een klein lokaal station.

Maar ik ben op zoek naar meningen: U-vorm of T-vorm (en waarom).

gr. Gertjan
Re: U-vorm of T vorm?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: U-vorm of T vorm?
Je ruimte ziet er goed uit, maar waarom 4 extra staande balken midden in je zolder.
Ik ben geen bouwkundige, maar is dit niet wat overkill. Normaal gesproken houd de balken aan de zijkant je dak wel omhoog. Of jij hebt iets van 1000 kilo op je dak liggen.
Re: U-vorm of T vorm?
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: U-vorm of T vorm?
 @citaat @citaat

Vanwege het zadeldak en de lengte van de zolder lijkt mij de W vorm de beste optie met de buitenste 2 poten smal vanwege de bereikbaarheid aan 1 kant maar wel lang.
De binnenpoot breder omdat je eromheen kan lopen maar wel waarschijnlijker korter.
Hoe groot of breed de ruimte ook is, uiteindelijk loop je toch tegen beperkingen aan. :D

mvg,

Ruud
Re: U-vorm of T vorm?
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: U-vorm of T vorm?
Er zijn al eerder opmerkingen geweest over de staanders (zie mijn topic op Banenplannen ontwerpen). Ik heb er met verschillende deskundigen over gesproken, maar niemand durfde het aan om helemaal geen staanders te gebruiken (pannen dak, sneeuw en relatief lichte constructie spanten). De staanders hebben nu steeds op andere plaatsen gestaan. Ik heb ze nu naar een plek gezet waarvan ik denk dat ze goede steun geven en ik er weinig last van heb. Daarnaast wilde mijn wederhelft geen risico lopen door ze totaal weg te laten  >:-D.
Ze stonden eerst veel ongelukkiger (op de spanten is nog een beetje te zien waar ze zaten).
Op de nu bijgevoegde foto is de ruimte te zien die ik zou kunnen benutten bij de keuze voor een U-baan, dan wel waar een eventueel smal schaduwstation zou kunnen komen.

@Ruud: een middenopstelling is idd nu als optie naar voeren gekomen ivm de bereikbaarheid. Om een U toch aantrekkelijk te houden is een breedte van ongeveer een meter wel minimaal om een beetje station te kunnen leggen, maar eigenlijk weer net te breed om goed bij te kunnen. Het blijft toch lastig : een goed compromis vinden....
Zolder klaar.....bouwen maar
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Zolder klaar.....bouwen maar
Eindelijk is het zover. De nieuwe treinen ruimte is zover afgewerkt dat de bouw kan starten. Niet dat ik het tempo aan ga houden die vele anderen hier laten zien, want het is 1 van de hobby's.

Ben aan het stoeien met de juiste tafelhoogte (ook ivm schuin dak). Mijn eerste test is:
Schaduwstaton op 55 cm. Ik kan daar nog goed onder komen
Basisniveau (tov schaduw dus +1) op 80 cm. Dat is een hoogte waar je op een stoel goed overzicht op hebt, maar voor staand werk mogelijk wat laag?

gr. Gertjan
Re: Zolder klaar.....bouwen maar
Niet te vlug hè. Straks staat jouw baantje eerder dan die van mij >:-D :D
Re: Zolder klaar.....bouwen maar
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Zolder klaar.....bouwen maar
 @citaat
Geen paniek Bas,  ik had al een disclaimer opgenomen  :D.

Zowel het afwerken van de zolder als het ontwerpen van het baanplan heeft even  (..) geduurd; ik verwacht niet dat het bouwen een andere weg in zal slaan :-) :-(

gr. Gertjan