Zondag 8 oktober stond bij de leden weer in de agenda gebrand, rood omrand en voorzien van alle mogelijke reminders, want het was weer eens een ouderwetse klusdag. We delen de beschikbare dagen op in rijdagen, klusdagen en een enkele keer in een workshopdag.
Bij een bakje koffie werd Sverre begroet met een luidkeels ingezette "lang zal hij leven", want hij was de dag daarvoor jarig geweest. Daarna klaarde het een beetje op en werd met vereende krachten de wagens uitgeladen.
Na een dag hard klussen kunnen we stellen dat we een behoorlijk succesvolle dag gehad hebben.
Ton had de test/inregelbaan mee genomen zodat we de locomotieven ook allemaal op dezelfde punten kunnen laten afremmen. Alleen had een groot deel van de andere leden dit niet helemaal door dat het baantje daarvoor bedoeld was, dus uiteindelijk zijn er maar weinig locomotieven ingeregeld.
Daarnaast werd eindelijk duidelijk waarom Ton zoveel problemen heeft gehad de afgelopen tijd met zijn remmodule. Door het speciaal voor hem toegevoegde printje om de armseinen aan te kunnen sturen bleek de remmodule van twee kanten gevoed te worden. Dat werd niet zo gewaardeerd door de elektronica, die daarna dus de pijp aan Maarten gaf. Naast dit grote probleem heeft Ton ook het aansturingskastje van de seinen aangepakt zodat de draaddoorvoer gunstiger uitkomt.
Deze schakelkastjes vormde ook een onderwerp van aandacht bij Ragoem en Patrick.
Ragoem had als doel om de module inclusief seinen technisch af te hebben deze dag. Het was al bekend dat de kastjes soms de rode en groene schakelknop omgedraaid hadden zitten, maar in het geval van Ragoem bleek dit slechts aan 1 spoor zo te zijn. Met behulp van Ton en Patrick werd dit euvel vrij vlot gelokaliseerd en opgelost. Daarna werd zijn module gekoppeld aan een andere module en geconstateerd dat alles werkt zoals het moet werken.
Zoals gezegd was ook bij Patrick het schakelkastje een punt van aandacht. Hij heeft nu netjes inzichtelijk gemaakt welke knoppen voor het spoor aan de achterzijde zijn en welke van het voorste spoor. Ook voor hem was het een belangrijk doel om te kijken of nu alle schakelingen wel juist waren aangesloten. Bij de laatste rijdag gaf zijn module de signalen niet juist door. Een aantal verwisselde draden bleken daar de oorzaak van en die waren juist gecorrigeerd. Zijn viaduct kreeg afgelopen zondag ook zijn eerste likje grijs richting een heuse betonlook.
Wim heeft deze dag een transportbekisting weten te maken zodat de module eenvoudiger te transporteren is.
Alphons de L en Fillip waren druk bezig hun modules uit te meten, af te kijken bij anderen en op bepaalde punten door te meten. Deze mannen zijn er als laatste bij gekomen, maar maken al flinke vorderingen met hun bakken. Zo ziet de bak van Fillip er al keurig geschilderd uit.
Alphons M was ook druk bezig met een keerlus. Hierop moest een stuk rails vervangen worden en moesten de railaansluitingen op bepaalde stukken wat strakker getrokken worden. Daarnaast had hij een tester gemaakt om te kijken of onze doorlusbekabeling wel helemaal juist aangesloten/gesoldeerd was. Bij het testen bleken twee kabels afwijkingen te vertonen, dus die mochten met Alphons mee voor verdere bestudering.
Guus heeft wel gebruik gemaakt van he testbaantje van Ton om verlichting in zijn wagons te controleren. Marcel had naar eigen zeggen "geen ene mallemoer gedaan", maar zijn aanwezigheid was toch behoorlijk belangrijk. Alphons de L heeft goed lopen spieken bij de bak van Marcel hoe de aansluitingen zitten, hij heeft Patrick geholpen bij het testen van zijn module en in de tussentijd werden er ook nog wat hulpstukjes uit de 3D printer getoverd.
En dan ons juniorlid Jens. Die mocht vandaag eindelijk ook het clubtenue aantrekken.
Al met al een bijzonder productieve dag waarvan hieronder nog wat sfeerbeelden zijn geplaatst.