Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Verslag 3railforum moduleteam klusdag 8 oktober 2017

Gestart door PaT maandag 09 oktober 2017, 08:01:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verslag 3railforum moduleteam klusdag 8 oktober 2017
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Verslag 3railforum moduleteam klusdag 8 oktober 2017
Zondag 8 oktober stond bij de leden weer in de agenda gebrand, rood omrand en voorzien van alle mogelijke reminders, want het was weer eens een ouderwetse klusdag. We delen de beschikbare dagen op in rijdagen, klusdagen en een enkele keer in een workshopdag.

Bij een bakje koffie werd Sverre begroet met een luidkeels ingezette "lang zal hij leven", want hij was de dag daarvoor jarig geweest. Daarna klaarde het een beetje op en werd met vereende krachten de wagens uitgeladen.

Na een dag hard klussen kunnen we stellen dat we een behoorlijk succesvolle dag gehad hebben.

Ton had de test/inregelbaan mee genomen zodat we de locomotieven ook allemaal op dezelfde punten kunnen laten afremmen. Alleen had een groot deel van de andere leden dit niet helemaal door dat het baantje daarvoor bedoeld was, dus uiteindelijk zijn er maar weinig locomotieven ingeregeld.



Daarnaast werd eindelijk duidelijk waarom Ton zoveel problemen heeft gehad de afgelopen tijd met zijn remmodule. Door het speciaal voor hem toegevoegde printje om de armseinen aan te kunnen sturen bleek de remmodule van twee kanten gevoed te worden. Dat werd niet zo gewaardeerd door de elektronica, die daarna dus de pijp aan Maarten gaf. Naast dit grote probleem heeft Ton ook het aansturingskastje van de seinen aangepakt zodat de draaddoorvoer gunstiger uitkomt.



Deze schakelkastjes vormde ook een onderwerp van aandacht bij Ragoem en Patrick.

Ragoem had als doel om de module inclusief seinen technisch af te hebben deze dag. Het was al bekend dat de kastjes soms de rode en groene schakelknop omgedraaid hadden zitten, maar in het geval van Ragoem bleek dit slechts aan 1 spoor zo te zijn. Met behulp van Ton en Patrick werd dit euvel vrij vlot gelokaliseerd en opgelost. Daarna werd zijn module gekoppeld aan een andere module en geconstateerd dat alles werkt zoals het moet werken.



Zoals gezegd was ook bij Patrick het schakelkastje een punt van aandacht. Hij heeft nu netjes inzichtelijk gemaakt welke knoppen voor het spoor aan de achterzijde zijn en welke van het voorste spoor. Ook voor hem was het een belangrijk doel om te kijken of nu alle schakelingen wel juist waren aangesloten. Bij de laatste rijdag gaf zijn module de signalen niet juist door. Een aantal verwisselde draden bleken daar de oorzaak van en die waren juist gecorrigeerd. Zijn viaduct kreeg afgelopen zondag ook zijn eerste likje grijs richting een heuse betonlook.



Wim heeft deze dag een transportbekisting weten te maken zodat de module eenvoudiger te transporteren is.



Alphons de L en Fillip waren druk bezig hun modules uit te meten, af te kijken bij anderen en op bepaalde punten door te meten. Deze mannen zijn er als laatste bij gekomen, maar maken al flinke vorderingen met hun bakken. Zo ziet de bak van Fillip er al keurig geschilderd uit.



Alphons M was ook druk bezig met een keerlus. Hierop moest een stuk rails vervangen worden en moesten de railaansluitingen op bepaalde stukken wat strakker getrokken worden. Daarnaast had hij een tester gemaakt om te kijken of onze doorlusbekabeling wel helemaal juist aangesloten/gesoldeerd was. Bij het testen bleken twee kabels afwijkingen te vertonen, dus die mochten met Alphons mee voor verdere bestudering.



Guus heeft wel gebruik gemaakt van he testbaantje van Ton om verlichting in zijn wagons te controleren. Marcel had naar eigen zeggen "geen ene mallemoer gedaan", maar zijn aanwezigheid was toch behoorlijk belangrijk. Alphons de L heeft goed lopen spieken bij de bak van Marcel hoe de aansluitingen zitten, hij heeft Patrick geholpen bij het testen van zijn module en in de tussentijd werden er ook nog wat hulpstukjes uit de 3D printer getoverd.

En dan ons juniorlid Jens. Die mocht vandaag eindelijk ook het clubtenue aantrekken.



Al met al een bijzonder productieve dag waarvan hieronder nog wat sfeerbeelden zijn geplaatst.









 
Re: Verslag 3railforum moduleteam klusdag 8 oktober 2017
-Patrick:
Mooi verslag van weer een zeer geslaagde moduledag,  :thumbup:
Re: Verslag 3railforum moduleteam klusdag 8 oktober 2017
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Verslag 3railforum moduleteam klusdag 8 oktober 2017
Patrick,

Bedank voor het plaatsen van het verslag.
Hopelijk zijn alle elektrische problemen snel opgelost en kunnen jullie beginnen aan de aankleding van de modulebakken.
Ik kijk uit naar de gastendag waar een aantal modules zullen komen te staan. :thumbup:   
Re: Verslag 3railforum moduleteam klusdag 8 oktober 2017
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Verslag 3railforum moduleteam klusdag 8 oktober 2017
Zover bekend hebben we nu nog maar op 1 bak een storing.

Op de gastendag zullen een aantal modules opgesteld worden. Een aantal zijn al aardig aangekleed, andere wat minder.
Re: Verslag 3railforum moduleteam klusdag 8 oktober 2017
Erg leuk Patrick, goed dat de verslagen hier worden gedeeld. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Jullie maken goede vorderingen. Ben benieuwd hoe het eruit ziet op de gastendag. :P
Re: Verslag 3railforum moduleteam klusdag 8 oktober 2017
Hé Patrick,


Ik had helemaal niet door dat jij nog zoveel foto's hebt gemaakt.
Bedankt voor het plaatsen.
Re: Verslag 3railforum moduleteam klusdag 8 oktober 2017
Hoi Patrick,

Bedankt voor het uitgebreide verslag. :thumbup:
Goed om te lezen dat het een behoorlijk productieve dag is geweest (alleen zie ik Wim wel constant met zijn armen over elkaar staan :P).

Gr.
René
Re: Verslag 3railforum moduleteam klusdag 8 oktober 2017
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Verslag 3railforum moduleteam klusdag 8 oktober 2017
Hi mannen,

Een leuk verslag en zoals ik zie hebben jullie ook al een jeugd-team.
Is alles gelukt met de bedrading en de electronika ?

groet
Harald
Re: Verslag 3railforum moduleteam klusdag 8 oktober 2017
 @citaat2
Harald,

Op een haar na functioneert alles zo als het moet. Alleen onze 2 laatste aanwinsten Alphons de L en Filip, hebben nog geen rails liggen.
Om uiteenlopende redenen ( en meestal is dat tijdgebrek ) heeft het lang geduurd voordat we zover waren.
Hopelijk krijgt de scenery hierna een boost !

Het jeugdteam ( Sverre en Jens ) gaan zich bezighouden met de aankleding van de 2 90 graden bochten die we hebben.


@citaat2 @citaat2 
René,

Valt me nu pas op. Wat me wel opviel dat hij telkens de eerste was die pauzeerde bij eten etc. en dat hij verder de hele dag achter zijn
module weggestoken heeft gezeten.  >:-D

Re: Verslag 3railforum moduleteam klusdag 8 oktober 2017
Heren,

mag ik jullie er even op wijzen dat ik voor de jeugd animatie heb gezorgd.
Dat er nu scouting is dat droog kan slapen.  :P

Het is me ook gelukt om mijn transport beveiliging te maken.
En mijn bak voorzien van voorlopige seinen (wat ook al niet simpel was, met de verschillende kleuren van draden).

En voor de rest vond ik het een fijne en leuke dag.

Wim

@Ton, bedankt voor de uitleg over de cc schnitte
Re: Verslag 3railforum moduleteam klusdag 8 oktober 2017
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

online
Re: Verslag 3railforum moduleteam klusdag 8 oktober 2017
Citaat van: wimhelsen op dinsdag 10 oktober 2017, 13:21:12
...
En voor de rest vond ik het een fijne en leuke dag.
...
En dat is misschien wel het belangrijkste. :thumbup:

Groeten,
Ragoem