Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

De modelspoorbaanfoto's van Frank

Gestart door frank-103 zaterdag 30 januari 2016, 17:57:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De modelspoorbaan van Erik
Hoi Frank en Erik,

Jullie draadje gevonden en gezien, wat een werk wordt er verzet! Mooie baanconstructie en een heleboel elektrotechniek die mij boven de pet gaat.
Leuke verzameling treinen ook. Ik zie ergens zelfs een oude CE800, digitaal gemaakt?
Kan jullie draadje nu in ieder geval volgen. Tot later!

groet,
Jeroen
Re: De modelspoorbaan van Erik
Hoi Peter, bedankt! Daar waar sommigen hier op het forum juist een realistisch beeld willen schetsen door nummervarianten en kleurvarianten van dezelfde lok te verzamelen, probeer ik locomotieven van verschillende bouwseries te verzamelen. De 193 mag dan niet ontbreken, maar op mijn wensenlijstje staat ook een 187 (gewijzigde traxx). Het houd je van de straat!

@Jeroen: een CE800? Ahh, de E63 (google bedankt!). Erik koopt locomotieven om er mee te rijden, deze is dus omgebouwd naar digitaal. Dit topic ziet vooral op de bouw van de baan van Erik, bij mij gebeurd niet veel en de N baan van Richard is helemaal een meerjarenplan.

Vriendelijke groet,
Frank
Re: De modelspoorbaan van Erik, foto's zijn helaas weg
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De modelspoorbaan van Erik, foto's zijn helaas weg
Het is wel lekker snel, zonder die foto's
Re: De modelspoorbaan van Erik, foto's zijn helaas weg
Hoi Jan Willem, dat klopt, maar ik was wel van plan ze terug te plaatsen. Maar ik heb geen haast   :D
Re: De modelspoorbaan van Erik, foto's zijn helaas weg
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De modelspoorbaan van Erik, foto's zijn helaas weg
Ik kan mijn 187 wel een keer meenemen hoor... ;) :P
Re: De modelspoorbaan van Erik, foto's zijn helaas weg
Hoi Laurent, jouw 187 is hier van harte welkom, maar staat toch al op de foto bij het tapijtrijden bij jou thuis? Als ik de foto kan vinden plaats ik die hieronder!

De vele kleur en nummervarianten van de Re460 hebben de verzamelwoede bij neef Erik tot hachelijk niveau aangewakkerd. De laatste aankopen laat ik hier voor de liefhebber zien....


Re: De modelspoorbaan van Erik, foto's zijn helaas weg
Die 187's zijn ook erg mooi!
Re: De modelspoorbaan van Erik, foto's zijn helaas weg
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: De modelspoorbaan van Erik, foto's zijn helaas weg
Hoi Frank,

Eindelijk weer plaatjes van je. Vervelend dat fotoge-emmer. Tinypic zal ook wel volgen. Leuk die twee Re 460's van neef Erik. Ik zie dat duo (de ene is een dummy) al een paar jaar bij de plaatselijk treinenboer staan, maar de prijs vind ik behoorlijk fors. Misschien komt dat duo voor een leuk prijsje voorbij op internet.
Re: De modelspoorbaan van Erik, foto's zijn helaas weg
@Erik: zeker! Maar na aankoop van dit duo re460 moet je het vizier misschien toch weer richten op een re 6/6?

@Dick: Ik heb besloten mijn foto's op het forum te hosten. Misschien ook niet geweldig, max 5 foto's per bericht en ze staan onder het bericht, maar geen ge-emmer met een andere foto-emmer!

Heb jij de Railadventure 103 al aan de verzameling toegevoegd? Ik ben erg benieuwd hoe je die eruit vindt zien!
Re: De modelspoorbaan van Erik, foto's zijn helaas weg
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: De modelspoorbaan van Erik, foto's zijn helaas weg
Hoi Frank,

De Railadventure 103 is al een tijdje geleden aan de 103 vloot toegevoegd. Door drukte hier nog geen foto's gemaakt. Evenals bij neef Erik heeft het verzamelvirus weer eens toegeslagen en wel bij de NS motorpost. Het oorspronkelijke duo (Märklin 3389 en 33891) hebben vanaf begin dit jaar met tussenpozen gezelschap gekregen van  resp. de 3386, 3388, 37892 en 37894 (Jim). Ook die staan nog niet op de foto.
Re: De modelspoorbaan van Erik, foto's zijn helaas weg
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De modelspoorbaan van Erik, foto's zijn helaas weg
Ik heb in Dortmund een Piko TP5 103 in TEE kleuren geleend voor een paar rondjes. Bij mij op het wensenlijstje toegevoegd. Stiekem hoop ik nog dat Piko hetzelfde doet als Roco eens gedaan heeft. Een van de 3 TP6 103's uitbrengen. Het liefst de 103 245 natuurlijk, maar de 113 of 235 rijden ook weer voor DB (de 245 is, zoals bekend moge zijn, nooit uit dienst geweest).

Erik: Het is op de foto's slechts 1 187. De ander is een 186. :)
Re: De modelspoorbaan van Erik
De 460's waren inderdaad best prijzig, voor een delta en een dummy. Ik vond het toch een onmisbare toevoeging aan de treinbaan, omdat ik in zwitserland een keer met een radioshow meegedaan heb, die Unterhose (niet gewonnen helaas).
Re: De modelspoorbaan van Erik
Code geel vanwege het weer betekent tijd voor de modelspoorbaan. De eerste knutselavond hebben we de nieuwe aanwinsten de wielen laten strekken. Erik heeft een mooie Miele Re460 gescoord. Uiteraard hebben we de line up van de 460 ook op de foto gezet. De stoker wordt voorzien van een ESU decoder en een ESU permanent magneet, van de andere delta locomotieven moet Erik nog beslissen of er een betere decoder in gaat en of de gele ledjes vervangen moeten worden door wit.
Re: De modelspoorbaan van Erik
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: De modelspoorbaan van Erik
Frank en Erik, leuke collectie Re460 ers.

Gr. Jan
Re: De modelspoorbaan van Erik
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De modelspoorbaan van Erik

Da's een mooi kluitje 460's, heren :thumbup:

Met de pantografen omlaag en verzonken, vind ik ze het mooist, bijna een diesel  :P
Niet vergeten ook weer te gaan bouwen, want ik ben benieuwd, hoe dat gaat worden.

Grtz Tony
Re: De modelspoorbaan van Erik
@Jan: ik vind de re460 ook een erg fraai model, de mooiste vind ik die met de afbeelding van wielen op de zijkant.

@Tony: Erik heeft Roco dubbeldeksrijtuigen 1:87 gekocht, die passen niet op de baan door het houtwerk en de lampjes op de wissels, en misschien kunnen ze helemaal niet door de 5100 bochten heen. Daar is Erik al veel uren mee bezig geweest.
Ik heb dinsdag geholpen met de wissels te testen, er zijn er toch een paar die niet goed functioneren, die wissels moeten gerepareerd of vervangen worden.
We vinden dat het schaduwstation probleemloos moet werken, voordat we de volgende laag gaan bouwen. Zo ver is het echter nog niet!

Aangepast: typefouten gecorrigeerd
Re: De modelspoorbaan van Erik
Hallo Frank,

Dat is een mooie verzameling 460 aan het worden. :thumbup:

Succes met het afronden van het schaduwstation.

Groet, Erik
Re: De modelspoorbaan van Erik
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelspoorbaan van Erik
Frank & Erik,

Wat een prachtige verzameling van Re460 loc's. :thumbup:
Re: De modelspoorbaan van Erik
@Erik en Michel: Erik is erg blij met zijn verzameling, wel is hij van plan de rij-eigenschappen te verbeteren door de motor om te bouwen en een ESU decoder in te bouwen.

Aan mijn spoorbaan heb ik laatste jaar niet veel geknutseld, wel is er een nieuwe trekkracht binnengereden. De 1215 (nieuwe model van Marklin) uit periode 3, geen vishaak en een omgekeerd L sein. Daarmee is het toch een duidelijk andere lok dan de 1202 (oude model van Marklin). Maar dat laat ik graag zien met wat foto's. Op de foto's ook de nieuwe Schuco vrachtauto met Marklin opschrift.


Re: De modelspoorbaan van Erik
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: De modelspoorbaan van Erik
Idd een prachtlok Frank, maar uh, dat vw busje rechts op de laatste foto wordt die nu alweer verschroot gezien de grijper die er dreigend boven hangt?  :P :D

Gr. Jan
Re: De modelspoorbaan van Erik
Blijven mooie locs Frank die 1202.  :)
Re: De modelspoorbaan van Erik
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelspoorbaan van Erik
Frank,
Prachtige loc heb je erbij gekregen. :thumbup:
Heel veel rijplezier toegewenst met deze mooie robuuste loc. :)
Re: De modelspoorbaan van Erik
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De modelspoorbaan van Erik

Mooie aanwinst, Frank  :thumbup:

Als ik vroegah op de trein stond te wachten en dit kwam binnen rijden, dan was ik altijd onder de indruk van de kracht die de loc uitstraalde.

Grtz Tony
Re: De modelspoorbaan van Erik
@Jan: het gaat hier om een VW busje, wellicht voorzien van sjoemelsoftware. Daar moet toch hard tegen opgetreden worden!  :D

@Adrie: die 1202 is zeker een fraaie lok, maar duidelijk minder gedetailleerd dan de 1215. Wat niet betekent dat de 1202 in de vitrinekast beland! Sterker nog, hij staat nu bovenaan de lijst om een 5 sterren motor te krijgen en een MLD decoder.

@Michel: bedankt, ik ben er erg blij mee!

@Tony: dat heb ik ook, de 1200 is een schitterende verschijning, wat mij betreft net zo indrukwekkend als de 103.
Re: De modelspoorbaan van Erik
Met enige regelmaat bezoeken we modelspoorbeurzen of gaan we (of ik) langs bij mede modelspoorders om hun bouwkunsten te bewonderen. Vooral de bezoeken aan Dick (Brund), Erik (Erik01) en Laurent waren erg leerzaam en leuk! Meneer Huider van de gelijknamige modelspoorwinkel heeft een ophijsbare modelspoorbaan in zijn winkel, omdat die winkel gaat verhuizen was deze spoorbaan in augustus voor de laatste keer te zien. Samen met Laurent ben ik daar een uur gaan kijken en uiteraard heb ik foto's gemaakt!

Foto's deel 1: het laten zakken van de spoorbaan begint met het plaatsen van schragen en vervolgens het losmaken van de beveiliging. Dan laat men de spoorbaan zakken tot op de schragen. Na controle dat de baan goed staat worden de kabels losgemaakt. Dan kan de spoorbaan worden aangesloten en de demonstratie beginnen!
Re: De modelspoorbaan van Erik
Deel 2: de spoorbaan wordt aangesloten, met behulp van Itrain wordt de baan bediend. Van het station, de havenspoorbaan en de trambaan heb ik een paar foto's gemaakt.

Re: De modelspoorbaan van Erik
Deel 3: jong en oud kijken naar de spoorbaan, het eindpunt van de trambaan en de laatste trein over de spoorbaan.
Re: De modelspoorbaan van Erik
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: De modelspoorbaan van Erik
 :) Ter aanvulling; in Huider zijn nieuwe winkel heeft hij veel meer ruimte. B)
Het is het plan om de baan permanent tentoon te stellen.

Dirk-Jan
Re: De modelspoorbaan van Erik
Hoi Dirk-Jan: dat klopt en had ik ook in het bericht willen/moeten zetten. Ik zal dat goed maken door een berichtje te plaatsen van de opening..  ;)
Re: De modelspoorbaan van Erik
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De modelspoorbaan van Erik
Een aantal jaren geleden in deze winkel geweest, ik moest werken in dezelfde straat en wist niet dat zei hier zaten.

Gelijk in mijn pauze een bezoek gebracht, als straks de nieuwe winkel open is ga ik daar zeker weer eens langs.

Bedankt voor het plaatsen Frank  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De modelspoorbaan van Erik
Graag gedaan Peter!

Vandaag hield de Amsterdamse Modelbouwersclub (http://amclub.nl/) die is gevestigd in De Rijp een open dag. Aangezien De Rijp voor mij niet ver rijden is en het hier vanmorgen echt modelspoorweer was (lees: regen) ben ik even gaan kijken. Dat even werd wat langer omdat ik aan de praat raakte met forumlid TrainHenk, die lid is van deze vereniging.

De foto's komen uit de telefoon, maar hopelijk geven ze wel een beeld van de modelbaan van de AMC. Station Amsterdam CS en een stukje binnenstad worden nagebouwd, en het traject richting Sloten. Henk is vooral bezig met de automatisering (Itrain) van de baan.

Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Zaterdagmiddag kwamen Dick en Laurent de Valkensteenbaan bekijken, en beiden hadden fraai materiaal meegenomen. Daar zijn uitgebreid foto's van gemaakt!

De doorzichtige demo-103 en de Piko 103 mochten als eerste op de baan.


Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Daarna mochten de Touristik (Roco), de Lufthansa (Marklin), de rail adventure (Piko), de beige blauwe (Roco) en de rode met slabbetje (Marklin).
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Een voorloop 103 (Roco)
Op de line-up foto's staan ook de oude Marklin voorloopserie lok (3053) en de geheel blauwe 103.

Laurent had ook nog de 150 jaar Brennerbahn Taurus bij zich, een zeer fraaie machine met ook een zeer overtuigend geluid.
Van het gebeuren is nog een verslag gemaakt door de bekend Hagen Von Ortloff...

Laurent en Dick, ik vond het erge gezellig en geslaagd, Dick nogmaals bedankt voor de brandweerauto, en ik zie jullie weer met de gastendag!

Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Mooie foto's van een hele mooie loc  :thumbup: :thumbup:
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Frank,

Altijd leuk en gezellig als forumleden langskomen zeker als ze mooie spullen meenemen. :)
Bedankt weer voor de mooie foto's van deze mooie loc. :thumbup:
Zelf kreeg ik gisteren van een ouwe schoolvriend een Br 103 (3054) maar mist een pantograaf en een voorraam zit los echt lekker veel gebruikt dit model deze gaat voorlopig in de vitrine maar zal met de tijd omgebouwd en opgeknapt worden zodat hij lekker mee kan gaan rijden op de baan.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
-Frank:
Mooie collectie 103's,  :thumbup: Alhoewel er op één van de foto's een model staat dat ik niet ken,  :-)
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Hallo Frank,

Dank voor het delen van het bezoek aan Valkensteen.
Schitterend materieel kwam er langs.

Groet,
Erik
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Hoi Frank,

Bedankt voor je beeldverslag van al het fraais dat Laurent en ik hadden meegebracht. Was een leuke bijeenkomst die nog leuker werd toen Hagen von Ortloff en de Broeders van het Rechte Spoor nog even langs kwamen (zochten ze nou Carl of wilden ze een WOSA-waardige baan bekijken?). De tijd vloog zodoende (te) snel voorbij.

@Jørg Bedoel je die creme-blauwe 103 104-12 ? Dat is een speciale Roco uitgave voor "die Wilde 13", een vereniging van (oorspronkelijk) 13 grote Duitse modeltreinverkopers. Recentelijk is daar MTE uit Vlaardingen bijgekomen. De loc is een zgn Scherzlok, een 1 April uitgave uit 2012.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
@Rolf: bedankt!

@Michel: Ik vind de gezelligheid van het bij andere modelspoorders langs gaan, en dat er zo nu en dan iemand bij mij langs komt, erg leuk. Dat vind ik ook een van de leuke dingen van het forum! De 3054 is een Marklin icoon, mooi dat je die aan de verzameling hebt kunnen toevoegen. De voorruiten vaan deze lok moet je voorzichtig mee zijn, die zijn moeilijk te vinden (ebay). Ik zou hem zo snel mogelijk vastplakken. Pantografen liggen er genoeg op Houten, maar de prijzen daarvan viele afgelopen beurs wel tegen (20 euro p st).

@Jørg: je maakt mij ook nieuwsgierig, welke 103 had je nog niet eerder gezien?

@Erik: Dick heeft een geweldige verzameling 103-en. Helaas heb ik de blauwe niet goed op de foto gezet, dat kwam omdat dit een lok met geluid is en we dat direct wilden horen. De Touristik en de Rail Adventure vond ik zelf het meest indrukwekkend, de Touristik heb ik in Koblenz in het echt gezien en de Rail Adventure is gewoon erg fraai. De Touristik hadden we de baan op gestuurd met een sleep Roco rijtuigen, omdat de koppelingshaken van Roco achter de puntcontacten van de M rails wissels blijven hangen was dat helaas geen succes en ben ik ook die vergeten op de foto te zetten. Maar misschien kunnen Dick of Laurent hier een paar foto's van plaatsen?

@Dick: de Broeders van het Rechte spoor, die Tony heeft laten ontsnappen uit zijn modelspoor-mancave, had ik nog niet laten zien, maar dat ga ik meten goed maken! Ik denk dat ze Carl zochten, want mijn spoorbaan is toch geen WOSA-waardige baan?



Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
-Frank:
De eerste foto van berichtje 132,  :-) :-) :-)die cremekleurige met witte bovenzijde.
Was ludiek bedoeld.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
@Jørg: dat kunnen we best hebben hoor!  ;) 
Marklin heeft ook een beige blauwe 103 uitgebracht, in een set met een beige blauwe 120? Dick heeft de Roco variant van deze lok. Ook enigszins fantasie is de blauwe 103, die staat rechtsachter op de foto?s. De snelle locomotieven (periode 3), die harder konden rijden dan 120 werden blauw geschilderd, dat zag op de 110, 141 en 118? De snelheid werd gewijzigd naar 140 waardoor de 141-ers verder groen geschilderd werden, de nieuwe 103 had blauw geschilderd zullen worden, tot men bedacht de 103 in TEE kleuren uit te brengen. Zo zijn er zelfs over de kleuren van treinen boeken/forums vol te schrijven...  :D
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank

Aha !!!!

Die verdwenen rakkers zijn dus bij jou, Frank  :O
Heel begrijpelijk, met zoveel schoonheden op bezoek  :P
En het klopt, wat Dick schrijft; alle kenmerken van een oldskoolbaan en WOSA-waardig  :thumbup:
Jammer, dat er digitaal gestuurd wordt, anders was je zeker geweest van een Eervolle Vermelding op de WOSA-lijst.

Best wel hachelijk, eigenlijk.....

Grtz Tony
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
@Tony: bedankt! Er zijn meerdere delen van mijn baan niet WOSA waardig, niet alleen de digitale aansturing. Die monniken heb ik weer een treinkaartje naar huis gegeven, maar ik vrees dat ze hier het bierfeest nog even meepakken.

De knutselwerkzaamheden wisselen per week, hebben we vorige week nog wisseldecoders aangesloten bij Erik, deze week zijn we gaan testrijden, wissels en schaduwstation moeten probleemloos functioneren voordat het zichtbare deel van de baan gebouwd kan gaan worden. Daarnaast wordt het locomotievenpark verbouwd, de delta decoders worden vervangen door ESU decoders. Ook moeten de Zwitserse locomotieven voorzien worden van de juiste Zwitserse lichtwisseling.
Mijn 2 Ae 6/6 had ik omgebouwd zonder Zwitserse lichtwisseling, maar ik had de printplaat wel bewaard. Nu Erik had bekeken hou deze aangesloten moeten worden had ik mijn groene Ae 6/6 locomotief mee om deze om te (laten) bouwen. Uiteraard zijn daarbij foto's gemaakt!
Foto's: het schema van de aansluiting, de printplaat verkeerd om gesoldeerd, de printplaat juist gesoldeerd en het resultaat, waarbij de kartonnetjes in de lok strooilicht niet helemaal voorkomen.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Uiteraard is de lok ook op e Valkenstenbaan uitgelaten, waarvan de heer Hagen van Ortlof uitgebreid verslag zal doen! De lok is met succes getest voor een sleep dubbeldeksrijtuigen, waarvan Laurent denkt dat de Ae 6/6 deze niet in trekduwbedrijf kan rijden.

Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Bij de buren van Beneluxspoor valt regelmatig te lezen dat de zichzelf respecterende modelspoorbaan niet zonder een Fuchs kan. Afgelopen jaar had ik al op een beurs de Kibri bouwdoos gekocht, Marklin levert de Fuchs ook met een goederenwagon, toen ik echter donderdag de Wiking Fuchs kabelgraver zag staan mocht die mee naar huis. Uiteraard heb ik een aantal foto's gemaakt, voor de liefhebber. Natuurlijk staan Hagen van Ortlof en de brandweerauto die Dick (brund55) zaterdag voor me bij zich had ook prominent op de foto.

Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank

Knappe ombouw en mooie kraan, Frank  :thumbup:

Ik zou wel de (erg dikke) witte draad van de kraan vervangen door een paar dunne zwarte draden.

De broeders zullen nog wel even blijven, want Broeder Bachus en zijn maat Ruftus zijn erbij, die lusten hem wel.
Let wel even op wanneer ze vertrekken en controleer/fouilleer ze, want Broeder Kleptomanus is ook van de partij  :?
Voor je het weet, ben je een wissellantaarn kwijt  :D

Grtz Tony
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Hoi Tony, ik zal de broeders in de gaten houden, want wissellampen ontvreemden, dat wordt heel hachelijk!
Ik ben van plan de Fuchs met wat verf te behandelen, een zwarte draad is geen verkeerd idee!

;)
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Hoi Frank

Ik heb met belangstelling jullie topic doorgespit, chapeau.

Daarbij zag ik in post-105 twee BR 187, die zeer mooi en kortgekoppeld zijn.
Nu heb ik dit zelf ook geprobeerd met een BR 193 en een BR186, echter er blijft toch een flinke ruimte over bij gebruik van een vaste koppeling 239550.
Kun jij mij vertellen hoe jullie dit gedaan hebben.

met vriendelijke groet
guillaume
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Citaat van: Tony op zaterdag 28 oktober 2017, 22:52:11
dunne zwarte draden.
Mee eens. Doch ik zou donkergrijs naaigaren gebruiken.
Na bevestigen vochtig maken en, met een gewichtje aan de grijper,
(om het geheel strak te trekken zodat je geen ruimte bochten in 't touw krijgt (zie pijlen in onderstaande afbeelding))
laten opdrogen.