Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

mijn eerste modelbaan

Gestart door Quin10 dinsdag 23 augustus 2016, 21:55:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: mijn eerste modelbaan
hallo allemaal,

Ik was op vakantie in Chamonix (franse alpen) lekker met de drone gevlogen en gemountainbiked. Reed de berg af en ineens zag ik uit mijn ooghoek een tandradbaan met een bovenleiding.

nu heeft de normale trein, die in chamonix rond rijdt geen bovenleiding maar een balk langs het spoor waar ze de stroom uit krijgen. En de tandradbaan heeft wel bovenleiding. hoe kan dat nou? Want de NS heeft altijd last van bevroren bovenleiding.

Dus mijn vraag is hoe kan die tandradbaan nou bovenleiding hebben? en waarom heeft de normale trein dan geen bovenleiding?

groeten Quinten
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Quinten,

Prachtige foto's uit Chamonix vooral de avondfoto is erg mooi. :)
Zo te lezen het je een mooie vakantie gehad. :thumbup:
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Dag Quinten.

Bedankt voor het posten van de prachtige vakantiefoto's :thumbup:
Al kan ik jou geen antwoord geven op de bovenleiding-vraag ...

Groeten,

Erik.
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Hallo allemaal,

Ik was afgelopen dinsdag jarig. Van mijn ouders heb ik leuke dingen gekregen voor de modelbaan :D. En volgens mij willen me ouders een skipiste aan de cadeau's te zien ;).
de inspiratie voor deze cadeau's komt zeker van miniatur wunderland (het oostenrijkse gedeelte) toen we daar waren in de vakantie. Kortom ik kan weer lekker huisje bouwen, het weer is er prima voor :D

Groeten Quinten
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Quinten,

Prachtige cadeau's heb je van je ouders gekregen. :thumbup:
Heel veel bouwplezier toegewenst met de skipiste. ;)
Re: mijn eerste modelbaan
peterke33
gast

Re: mijn eerste modelbaan
Quinten

Dat zijn leuke cadeau's die je gekregen hebt, je ouders hebben ook goede smaak.  :thumbup:
En die skipiste dat gaat helemaal goed komen.  :P
Re: mijn eerste modelbaan
-Quinten:
Veel bouwplezier met de mooie kado's,  :thumbup:
Re: mijn eerste modelbaan
Quinten,

Dat zijn mooie cadeaus, veel bouw plezier.

Gr.
Piwie.
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: mijn eerste modelbaan

Ze hebben je goed verwend, Quinten  :thumbup:

Veel plakplezier en misschien nog een paar sneeuwkanonnen knutselen  :P

Grtz Tony
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Mooi kadootjes gekregen Quinten! Ik ben momenteel ook bezig met de Moser-Hutte :thumbup: veel kleine details maar het is wel een mooi gebouwtje hoor :thumbup:
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Citaat van: h0_miessie op zaterdag 09 september 2017, 20:15:03
Quinten,

Prachtige cadeau's heb je van je ouders gekregen. :thumbup:
Heel veel bouwplezier toegewenst met de skipiste. ;)
Dankjewel

Citaat van: peterke33 op zondag 10 september 2017, 10:59:48
Quinten

Dat zijn leuke cadeau's die je gekregen hebt, je ouders hebben ook goede smaak.  :thumbup:
En die skipiste dat gaat helemaal goed komen.  :P
Ja ik hoop het  :D

Citaat van: Piwie op zaterdag 16 september 2017, 07:59:10
Quinten,

Dat zijn mooie cadeaus, veel bouw plezier.

Gr.
Piwie.
Dankjewel!

Citaat van: Jørg op zondag 10 september 2017, 11:09:26
-Quinten:
Veel bouwplezier met de mooie kado's,  :thumbup:
Ook jij bedankt :thumbup:

Citaat van: Tony op zaterdag 16 september 2017, 10:26:29

Ze hebben je goed verwend, Quinten  :thumbup:

Veel plakplezier en misschien nog een paar sneeuwkanonnen knutselen  :P

Grtz Tony
Dat is een heel goed idee, ik ga maar is kijken hoe ik dat moet na maken. :P

Citaat van: ks1985 op zaterdag 16 september 2017, 13:16:02
Mooi kadootjes gekregen Quinten! Ik ben momenteel ook bezig met de Moser-Hutte :thumbup: veel kleine details maar het is wel een mooi gebouwtje hoor :thumbup:

Ja ik vind het ook een hele mooie berghut. :D
Re: mijn eerste modelbaan
Ben den Hollander
gast

Re: mijn eerste modelbaan
Citaat van: Quin10 op donderdag 03 augustus 2017, 23:56:12

Ik was op vakantie in Chamonix (franse alpen) lekker met de drone gevlogen en gemountainbiked. Reed de berg af en ineens zag ik uit mijn ooghoek een tandradbaan met een bovenleiding.

nu heeft de normale trein, die in chamonix rond rijdt geen bovenleiding maar een balk langs het spoor waar ze de stroom uit krijgen. En de tandradbaan heeft wel bovenleiding. hoe kan dat nou? Want de NS heeft altijd last van bevroren bovenleiding.

Dus mijn vraag is hoe kan die tandradbaan nou bovenleiding hebben? en waarom heeft de normale trein dan geen bovenleiding?


Ha Quinten,

De trein die jij gezien hebt in Chamonix rijdt zowel op de derde rail als ook op bovenleiding. Ik denk dat het deels te maken heeft met lage bruggen / tunnels en ook of er genoeg ruimte is voor masten.

In dit filmpje zie je dezelfde trein op beide. Als op de derde rail gereden wordt zijn de stroomafnemers omlaag.



Gr, Ben.
Re: mijn eerste modelbaan
-Quinten:
In Zwitserland rijden er veel treinen in de winter met een spanning leverende derde rail, daar de bovenleiding wordt afgebroken voor de de soms hoge sneeuwval.
Re: mijn eerste modelbaan
Ben den Hollander
gast

Re: mijn eerste modelbaan
 @citaat Doen ze dat ook in Chamonix Jorg, in de winter de bovenleiding afbreken en in de zomer weer terugplaatsen? Ik heb het namelijk nooit gezien daar.  ;)
Re: mijn eerste modelbaan
Heb ook niet geschreven dat ze dat in Chamonix zo doen.
Re: mijn eerste modelbaan
Hallo Quin

Bij rail away was een tijdje geleden een docu te zien over deze railverbinding.
Daarin werd gezegd dat ingenieurs er bij het begin van de bouw voor gekozen hebben een 3e rail te gebruiken vanwege lawinegevaar op deze lijn.

Dat het bij Chamonix niet gebeurd is kan er aan liggen dat in het verleden er alleen stoomlocs waren (Er staat er nog een voor het station) die de kar trokken. Daarna en dat is veel later als de lijn naar Chamonix is de lijn vanaf Chamonix geëlektrificeerd. Aangezien hier ook gebruik is gemaakt van lawinegalerijen vermoed dat men er vanuit gaat dat er niet zo veel mee kan gebeuren. Vandaar dat je dus nu de vreemde situatie hebt dat er tot Chamonix 3 rail ligt en vanaf Chamonix bovenleiding.

https://www.npo.nl/rail-away/07-08-2017/VPWON_1276941?npo_cc=126&
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2017

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Mijn ervaring met de Mont Blanc Express (januari 2015) : traject Martigny - Le Chatillard met de trein door het sneeuwlandschap; Le Chatillard: uit- en overstappen; traject Le Chatillard - Chamonix met de bus, geen trein te bekennen !!!

Cees
Re: mijn eerste modelbaan
Pt2/3

Ach ja zo slecht is het spoorvervoer in Nederland nog niet  :D ;)
Re: mijn eerste modelbaan
Hi Quinten, wat een leuke baan en top vakantiefoto's.
Inmiddels ben je wellicht al weer aan het knutselen met je nieuwe chalet.
Wat een prachtig Alpenplaatje.

Succes! Grtz, Arjan
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Citaat van: Ben den Hollander op zaterdag 16 september 2017, 18:32:20
Citaat van: Quin10 op donderdag 03 augustus 2017, 23:56:12

Ik was op vakantie in Chamonix (franse alpen) lekker met de drone gevlogen en gemountainbiked. Reed de berg af en ineens zag ik uit mijn ooghoek een tandradbaan met een bovenleiding.

nu heeft de normale trein, die in chamonix rond rijdt geen bovenleiding maar een balk langs het spoor waar ze de stroom uit krijgen. En de tandradbaan heeft wel bovenleiding. hoe kan dat nou? Want de NS heeft altijd last van bevroren bovenleiding.

Dus mijn vraag is hoe kan die tandradbaan nou bovenleiding hebben? en waarom heeft de normale trein dan geen bovenleiding?


Ha Quinten,

De trein die jij gezien hebt in Chamonix rijdt zowel op de derde rail als ook op bovenleiding. Ik denk dat het deels te maken heeft met lage bruggen / tunnels en ook of er genoeg ruimte is voor masten.

In dit filmpje zie je dezelfde trein op beide. Als op de derde rail gereden wordt zijn de stroomafnemers omlaag.



Gr, Ben.

A ha dat is dus de reden.

Citaat van: Jørg op zaterdag 16 september 2017, 20:56:30
-Quinten:
In Zwitserland rijden er veel treinen in de winter met een spanning leverende derde rail, daar de bovenleiding wordt afgebroken voor de de soms hoge sneeuwval.

Dat klopt ook met wat ik in Chamonix zag.

Citaat van: adrie1961 op maandag 18 september 2017, 20:05:45
Hallo Quin

Bij rail away was een tijdje geleden een docu te zien over deze railverbinding.
Daarin werd gezegd dat ingenieurs er bij het begin van de bouw voor gekozen hebben een 3e rail te gebruiken vanwege lawinegevaar op deze lijn.

Dat het bij Chamonix niet gebeurd is kan er aan liggen dat in het verleden er alleen stoomlocs waren (Er staat er nog een voor het station) die de kar trokken. Daarna en dat is veel later als de lijn naar Chamonix is de lijn vanaf Chamonix geëlektrificeerd. Aangezien hier ook gebruik is gemaakt van lawinegalerijen vermoed dat men er vanuit gaat dat er niet zo veel mee kan gebeuren. Vandaar dat je dus nu de vreemde situatie hebt dat er tot Chamonix 3 rail ligt en vanaf Chamonix bovenleiding.

https://www.npo.nl/rail-away/07-08-2017/VPWON_1276941?npo_cc=126&

Ja de tandradbaan had vroeger stoomlocs, ik weet niet of toen ook al een andere spoorlijn lag.

Citaat van: Pt2/3 op dinsdag 19 september 2017, 09:42:47
Mijn ervaring met de Mont Blanc Express (januari 2015) : traject Martigny - Le Chatillard met de trein door het sneeuwlandschap; Le Chatillard: uit- en overstappen; traject Le Chatillard - Chamonix met de bus, geen trein te bekennen !!!

Cees

Er is toch een redelijk groot station in Chamonix :D

Citaat van: ArjanBosman op dinsdag 19 september 2017, 20:04:16
Hi Quinten, wat een leuke baan en top vakantiefoto's.
Inmiddels ben je wellicht al weer aan het knutselen met je nieuwe chalet.
Wat een prachtig Alpenplaatje.

Succes! Grtz, Arjan
Dankjewel

Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2017

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Jazeker, Chamonix heeft een behoorlijk station.
Aan de Franse zijde van het Mont Blanc massief hebben ze blijkbaar ook last van de Nederlandse ziekte: geen treinen bij slechte weersomstandigheden.
Dan wordt de dienstregeling uitgevoerd met autobussen !

Cees
Re: mijn eerste modelbaan HELP!
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: mijn eerste modelbaan HELP!
Hallo allemaal,

Het is onder tussen al weer 10 maanden geleden dat ik voor het laatst gepost heb. :-( Het was erg druk op school, maar ik heb weer tijd. :D In de tijd die ik vrij heb weten te maken, heb ik 2 huisjes in elkaar gezet. Het 3e huisje is in aanbouw.

Vandaag heb ik ook weer wat gips portalen gemaakt, morgen verven en ze op de baan zetten. Ook ben ik vandaag naar Houtloods-Wapstad gegaan 2 mooie rijtuigen gekocht. Alleen niet goed opgelet en blijkbaar 2 3-rail rijtuigen gekocht. Is het een optie om de rijtuigen om te bouwen naar 2 rail? Iemand tips?
Er zit op de rijtuigen binnenverlichting en rijverlichting.

Groeten,
Quinten
Re: mijn eerste modelbaan
Dag Quinten

Even je draadje door genomen ziet er leuk uit ben benieuwd naar de verdere updates ga jouw draadje in de gaten houden
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Ombouwen is vaak mogelijk. Ruilen lijkt me makkelijker.
Maar van welk merk zijn ze?
Ze zien er wel goed uit.

Mvg Robin
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Citaat van: Hansns op woensdag 01 augustus 2018, 20:26:47
Dag Quinten

Even je draadje door genomen ziet er leuk uit ben benieuwd naar de verdere updates ga jouw draadje in de gaten houden
Ik ga weer meer updaten, dus hopelijk krijg je steeds meer te zien van mijn baan.

Citaat van: Hero op woensdag 01 augustus 2018, 21:19:23
Ombouwen is vaak mogelijk. Ruilen lijkt me makkelijker.
Maar van welk merk zijn ze?
Ze zien er wel goed uit.

Mvg Robin

Hobbytrade, een merk uit Denemarken. Tsja dan zit er niks anders op dan terugbrengen naar de winkel en de juiste versie vinden.

Groeten,

Quinten
Re: mijn eerste modelbaan
hoi,

Citaat van: Quin10 op donderdag 02 augustus 2018, 01:58:38
Hobbytrade, een merk uit Denemarken. Tsja dan zit er niks anders op dan terugbrengen naar de winkel en de juiste versie vinden.

Hobbytrade is een goed merk. In theorie zou het niet zo heel moeilijk moeten zijn het ombouwen van 3-rail naar 2-rail. Maar je moet de rijtuigen openen en aanpassen. De bedrading en mogelijk de wielen. Maar ik kan mij voorstellen dat je dat niet wil doen met je mooie rijtuigen. Even teruggaan en overleggen of je andere rijtuigen en/of je geld terug mag krijgen.

Groet Ronald.
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: mijn eerste modelbaan
 @citaat
Dan ga ik zomaar terug naar de winkel. Ik had gekeken alleen om de wielen te vervangen wordt een hele moeilijke klus, dus ik denk dat ik ze dan maar ga ruilen.

Groeten,

Quinten


Edit Frenkievee: volledig citaat van voorgaande bericht verwijderd.
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Hallo allemaal,

Net terug van de winkel en heb het verhaal uitgelegd. Zegt de meneer achter de toonbank:" Oh maar dan kunnen wij wel voor je ombouwen". :D Kortom zij gaan nu de 3 rail wagons ombouwen naar 2 rail. :D

Ondertussen is de dorffeuerwehr ook af, nu nog een beetje weatheren en klaar.

Volgende huisje wordt een ijssalon van vollmer.

Groeten,

Quinten
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Hallo allemaal,

Weinig woorden, veel plaatjes.

Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Nog meer foto's.
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Zoals de baan er nu bij ligt.
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Quinten,

Mooie vorderingen. :thumbup:

Groet Michel
Re: mijn eerste modelbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Leuk baantje Quinten, sommige foto,s staan bij mij op zijn kop maar met een beetje moeite goed te volgen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Michel, er zit eindelijk weer een beetje vaart in de baan. :D

Peter, als het goed is staan alle foto's nu recht.

Groeten Quinten
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: mijn eerste modelbaan
hallo allemaal,

De kerst vakantie is zojuist weer begonnen, dus ik ben direct aan de baan verder gegaan. :D

In de afgelopen tijd is er redelijk wat gebeurd.

Van Sint en Piet kreeg ik 2 mooie dozen. :D

Maar de kleur van de kerk paste niet zo goed bij de rest van de huizen. Dus ik heb voor het eerst het dak van een kerk geverfd. 8o

Hieronder het verschil :P


Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: mijn eerste modelbaan
net zoals velen van ons ben ik ook naar houten geweest.

De aanwinsten? die staan nu te wachten op de trein of op het bier :D

Vandaag maar is gaan spelen met wat gips en een mal, zie hier het resultaat.

En nog een overzicht's foto van hoe de baan er nu bij ligt.

Fijne feestdagen allemaal en alvast gelukkig nieuwjaar.

Groeten Quinten
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Lekker bezig Quinten!
Voor jou ook een Fijn Kerstfeest en voorspoedig 2017
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Hallo allemaal,

Het is al weer een hele tijd geleden, dat ik actief bezig was met mijn baan en het forum. :-(
Toetsweken, deadlines, verslagen en presentaties die allemaal afgemaakt moesten worden. Kortom het waren een paar hele drukken maanden.
Ik ben nog niet klaar want de eindexamens komen er weer aan. :? Maar het is vakantie dus is er ook tijd voor de treinbaan.

Met de ligging van de huisjes was ik niet te vrede, zijspoor zat in de weg, teveel een rechte weg, seinhuis stond naast de kerk. Er klopte het een en ander nog niet voor mijn gevoel.
Het hele dorp is in de afgelopen 48 uur veranderd. Alleen de kerk en het station staan nog op de zelfde plek. 8o

Tot verkort liep er een zijspoor dwars door mijn dorp heen, in eerste instantie leek mij dit leuk. Maar het nam veel te veel ruimte in beslag. Het zijspoor is nu verplaatst van diagonaal door het dorp naar parallel aan de hoofdsporen. (zie foto) 

Door verplaatsing van het zijspoor is er ook een ruimte vrijgekomen tussen de kerk en het pension. Nu heb ik al een gemeentehuis van Vollmer inclusief polizei, maar het gemeente huis dat ik gister op internet zag was nog mooier.
Dus vanmorgen ging de bel en daar kwam mijn bestelde gemeentehuis binnen. Het is het Rathaus Allmannsdorf geworden van faller. :-)

Hieronder het resultaat van het 'nieuwe dorp'

Ben zeer benieuwd wat jullie ervan vinden!

Groeten Quinten,

   
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Veel beter, Quinten  :thumbup:

Je zou de kerk ook verhoogd kunnen plaatsen ( talud/muren ) dan krijgt die meer body en hoogte.
Past ook bij het bergachtige karakter van je baan.
Kun je met wat doosjes of tempex eens uitproberen, als je dat leuk vindt.

Grtz Tony

Eigenlijk is het (erg mooie) seinhuis ook te groot voor deze baan.
Ik zou weglaten of er een kleiner neer zetten en het in afwachting van ooit een grotere baan op een boekenplank zetten en er een klein diorama mee maken.
Stukje rail, beetje aankleden en een mooie loc eronder  ;)

Ik denk maar wat hardop  O:-D
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Die kerk hoger plaatsen lijkt mij een goed idee. Je zou ook iets met een stadsmuur kunnen doen dan.
Het seinhuis oogt nu erg groot. Als je die eens aan de andere kant van het spoor zet? Dan oogt het al minder massief denk ik en als de kerk hoger staat lijkt het seinhuis ook kleiner.
Verder wordt het een leuk landschapje zo.
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Hallo allemaal,

-Tony: Ik heb zojuist de kerk op wat blokjes gezet, zodat die wat hoger staat. Het ziet er leuk uit, nu alleen een oplossing verzinnen hoe ik dan het dorpsplein laat aansluiten op de kerk.(er wordt vastwel een oplossing gevonden :D)
Het seinhuis is inderdaad best wel groot voor de baan, het is echter het enige fachwerk seinhuis (wat ik kon vinden). Aangezien ik erg van fachwerk hou (als dit nog niet was opgevallen :D) was dit de enige oplossing.

-Jongslog: Zojuist is het seinhuis aan de andere kant van het spoor gezet. Het werd alleen overvol en het seinhuis was veel te hoog t.o.v. de andere huizen.( Ook met de verhoging van der kerk werd het niet beter)

Het rathaus Allmannsdorf is inmiddels af en staat op de baan :D (foto's onderaan)

Ik ben vorige week samen met mijn moeder naar Houten geweest.
De buit: Een transformator van uhlenbrock (de vorige was door gebrand, 10 jaar oud en van Mehano niet erg bertrouwbaar), ledjes voor in de huizen, paar potjes verf en......... een BR43! :P

Er rijdt dus sinds een paar dagen een stoomlocomotief over de baan, met een goederen sleep.

Het volgende project is in alle huisjes licht inbouwen, maar er moet ook geleerd worden voor het eindexamen VWO, lichtjes inbouwen is een hele leuke pauze tussen het leren.

Groeten,

Quinten
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Je zou het seinhuis ook naar de hoek kunnen schuiven, Quinten  ;)
( wel even omdraaien eventueel, heb je ook mooi zicht op de geparkeerde loc die daar staat )
Mocht je daar ook een berg willen maken, maak die dan hoger dan het seinhuis.

Ik kijk en denk maar wat mee en probeer te kijken, hoe het mooier zou kunnen.
Ben je er zo tevreden mee, ook prima !

Grtz Tony
Re: mijn eerste modelbaan
Hoi,

Ik zou het seinhuis anders neerzetten. De kerk op een verhoging op een ander plek. Het andere gebouw op de plek van de kerk. Mogelijk ook iets verhoogd. Dan een mooie trap ervoor. Dat geeft meer ruimte voor een plein met iets. Bijvoorbeeld een fontein of standbeeld. Dan kan je nog een marktje erbij maken.

Groet Ronald.
Re: mijn eerste modelbaan
Dat u een voorkeur hebt voor fachwerk was me echt niet opgevallen hoor 8o
Re: mijn eerste modelbaan
peterke33
gast

Re: mijn eerste modelbaan
Quinten

Het is en blijft moeilijk, ik sta hier ook voor de uitdaging met mijn stad.

Hoe komt waar komt wat zet ik huisjes hoger, tips krijg je genoeg maar doe wat je graag doet.
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Tony: Na jou reactie heb ik direct het seinhuis op die plek gezet. Het zag er meteen goed uit, hij viel in de hoek mooi weg, nu lijkt die niet zo groot. Een mooi bijkomend voordeel is de extra ruimte voor nog een spoor. :thumbup:

Ronald: Ik heb het neergezet zoals je zei, het zag er niet echt mooi uit met de kerk over de lengte van de baan gericht. Het leek weer op een lange rechte straat, dat wilde ik juist gaan voorkomen met de verhuizing van een aantal gebouwen. De kerk op een verhoging zetten en een trap maken, daar ga ik wel iets meedoen. :D

Johnnytrein: Dan moet ik nog meer fackwerk huisjes gaan plaatsen, dan wordt het vast duidelijk. ;)

Peter: Je reactie zette me aan het denken. (vervolg hiervan hieronder)


Nu ik toch al die huisjes aan het verplaatsen ben, dan maar alle huisjes verplaatsen 8o :D. De kaasmakerij halverwege de berg vond ik niet helemaal passen(daar zo hoog in de hoek).
Dus die moest ergens anders komen te staan. Iedereen had het al over huisjes hoger en lager plaatsen, en ik wist zeker dat dit huisje lager geplaatst moest worden. Er bleek nog een vrij plekje te zijn achter het pension.

Maar het is wel een berg dorp dus iets hoger dan het pension wat er voor ligt. zie hieronder de foto's voor het resultaat.

Ben benieuwd naar jullie meningen, tips en tricks.

Groeten,

Quinten   
Re: mijn eerste modelbaan
peterke33
gast

Re: mijn eerste modelbaan
Quinten

Heel mooi zo, je kerk kan indien op een klein verhoogje staan +-2cm is al voldoende en een wandelpaadje van en naar de kerk  :idea:

Verder staan alles heel mooi ik heb helaas niet de plaats om huisjes achter elkaar te zetten  :? maar meer naast elkaar
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Dat ziet er goed uit zo  :thumbup:

Als je nou nog iets aan de achtergrond kunt doen ( blauwgrijze lucht i.p.v. die donkere planken ), weet je niet wat je ziet  ;)

Grtz Tony
Re: mijn eerste modelbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Hoi Quinten,

Met passen en meten....................................
Op de foto,s is het lastiger in te schatten dan wanneer je daadwerkelijk voor de baan staat, jij moet er een goed gevoel bij hebben dat is het enige wat telt  :)

Je hebt een prachtige stomer meegenomen uit Houten, veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: mijn eerste modelbaan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: mijn eerste modelbaan
hoi,

Bij deze kijk ik ook even mee met je baan. Ziet er goed uit. Mooie loc trouwens.