Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

"ombouwen" wagons

Gestart door Marcel2007 maandag 11 februari 2008, 11:00:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
"ombouwen" wagons
Marcel2007
gast

"ombouwen" wagons
Hallo,
Ik ben recent begonnen met Marklin digitaal (C-rails).

Tot nu toe heb ik alleen maar Marklin onderdelen (loks, wagons, enz.) Ik lees op dit forum dat jullie allerlei merken door elkaar gebruiken.

Gevoelsmatig denk ik dat ik alleen loks van Marklin wil rijden. (nostalgie, sinds de jaren 50 het familiemerk)
Wagons is echter een ander verhaal. Zo probeer ik bijvoorbeeld een mooie lange containertrein samen te stellen en constateer dat andere merken een ruimere sortering hebben.
Hoe weet ik nu wat op/ aan elkaar past? Alle merken hebben toch hun eigen wielen en koppelingen?

bvd,

Marcel


Re: "ombouwen" wagons
OmeLaurus
gast

Re: "ombouwen" wagons
Dat is allemaal geen probleem..

De meeste koppelingen zijn tegenwoordig voorzien van een gestandaardiseerde NEM-bus, wat het verwisselen van zo'n koppeling kinderspel maakt.

Wielen is ook zo opgelost, die kun je eenvoudig omwisselen voor 'wisselstroom' wielen (sterker nog; een beetje leverancier zet er meteen bij aankoop de juiste wielen onder als je aangeeft dat je Marklin rijdt).
Re: "ombouwen" wagons
joostboudewijns
gast

Re: "ombouwen" wagons
ja alle waggons zijn tegenwoordig te combineren.
als er KKK's opzitten helemaal en de wielen wil je handelaar altijd wel voor je verwisselen als het DC is.
en wat loks betreft is het hetzelfde er is goenoeg moois wat makkelijk op een märklin baan rijd zonder problemen.

gr joost
Re: "ombouwen" wagons
Marcel2007
gast

Re: "ombouwen" wagons
Joost,

Wat zijn KKK's?

Marcel
Re: "ombouwen" wagons
OmeLaurus
gast

Re: "ombouwen" wagons
Enge mannetjes met witte puntmutjes...
Re: "ombouwen" wagons
Lid sinds: 2007

offline
Re: "ombouwen" wagons
zoiets, ook wel beter bekend als de ku ku klan ofzoiets zeker :p ofwel broertje kortkoppelingskop (en zoek maar lekker zelf uit waar de k - tjes vandaan komen) :mrgreen:
Re: "ombouwen" wagons
joostboudewijns
gast

Re: "ombouwen" wagons
Citaat van: Marcel2007 op maandag 11 februari 2008, 12:49:41
Joost,

Wat zijn KKK's?

Marcel
een KKK is een KurzKuppelungsKulisse oftewel een NEM schacht waar een kortkoppeling in kan en niet wat de andere 2 heren bedoelen :D
Re: "ombouwen" wagons
kiezel
gast

Re: "ombouwen" wagons
 :lol:
Voor de volledigheid:
KKK = Kurzkupplung mit Kulissenführung
Oftewel kortkoppeling met schaargeleiding.

Die schaargeleiding zegt op zich niet zoveel over de uitwisselbaarheid (NEM schacht) maar meer over hoe dicht de wagens aan elkaar gekoppeld zitten. Maar KKK koppelingen zijn wel volgens NEM.
Re: "ombouwen" wagons
Lid sinds: 2007

offline
Re: "ombouwen" wagons
mutsje af, koppeling erop  :wink:
Re: "ombouwen" wagons
joostboudewijns
gast

Re: "ombouwen" wagons
Citaat van: kiezel op maandag 11 februari 2008, 12:59:29
:lol:
Voor de volledigheid:
KKK = Kurzkupplung mit Kulissenführung
Oftewel kortkoppeling met schaargeleiding.

Die schaargeleiding zegt op zich niet zoveel over de uitwisselbaarheid (NEM schacht) maar meer over hoe dicht de wagens aan elkaar gekoppeld zitten. Maar KKK koppelingen zijn wel volgens NEM.
zie mijn vorige post :D