Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Sint Petrusburg

Gestart door Petrus woensdag 12 juli 2017, 13:40:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sint Petrusburg
Lid sinds: 2017

offline
Sint Petrusburg
Beste allen,

Op 12 maart jongstleden heb ik mij op dit forum aangemeld en voorgesteld en verteld hoe de ?Märklin bananendoos? uit mijn jeugd plots weer opdook en ik opnieuw verslingerd raakte aan het modelspoor. Er zijn op dit forum zoveel geweldige verhalen over het bouwen van modelbanen, dat ik wil proberen - op deze regenachtige zomerdag - een ?draadje? bij te dragen.

Eerste update Sint Petrusburg

Rails
In de hervonden oude bananendoos lag mijn locomotief met vijf wagons en nog genoeg M-rails voor een flinke ovaal met passeerspoor en opstelspoor. Ik heb de baan op de grond uitgelegd en al meteen besloten meer rails te kopen, want een dubbele ovaal door wissels verbonden moest het zijn. Dan zouden er twee treinen kunnen rijden. Er moest dus ook een tweede locomotief opgesnord worden en bovendien een nieuwe tweedehands trafo! Het snoer van de blauwe trafo uit de oude doos was vergaan. Dat ?Märklin? een nieuw type rails had bedacht wist ik niet, laat staan dat het modelspoor gedigitaliseerd was. Op het forum leerde ik erover en nam het besluit om voor C-rails te gaan. De M-rails bood ik te koop aan op ?Marktplaats?. Iemand bood een tientje. Nu ligt het terug in de bananendoos.
Waarom C-rails, Petrus? Ik weet het niet. Soms gaan die dingen zo. Op gevoel. Op het forum staken de stemmen als het hierover gaat. Hartstochtelijke voor- en tegenstanders. Dan moet men zelf tot besluit komen. Met het stap voor stap verzamelde C-rails materiaal heb ik minstens honderd varianten uitgeprobeerd; in elkaar en uit elkaar. Ik kreeg er splinters en snijwonden van in mijn vingers. Nu draag ik werkhandschoenen en gebruik ik ?Anyrail?.

Techniek
Van analoog naar digitaal, met Delta als korte tussenstap (alsof ik alle ontwikkelingsstadia van ?Märklin? zelf wilde doorlopen, geen fase wilde overslaan). De trafo en de regelunit ?Control 4f?, eveneens van Marktplaats, liggen nu ook in de bananendoos. De treinen rijden met hulp van een zwarte ?Mobile Station?. Hoppa!
Waarom niet analoog, Petrus? Vele treinen tegelijkertijd willen laten rijden, langs elkaar en achter elkaar. Hard en zacht. Grenzen opzoeken. Zó simpel is het. Een jongensdingetje, toch?

Het baanplan
Ik schrok me een hoedje toen ik me daarin op het forum verdiepte. Men denkt in étages, in schaduwstations en helices, paradebanen en men bouwt eigenhandig speciale tafels alsof het niets is. Petje af! Mijn baan is nu een tapijtbaan, een ?Teppichbahn?. De Duitsers hebben daar een eigen forum voor opgericht. Ik kan het er mee doen: een meter twintig bij drie meter tachtig maar ik pieker me al weken suf over hoe ik die van de vloer krijg en toch bij de boekenkast kan.
De baan bestaat uit drie ovalen. Dat mochten wij vroeger niet zeggen. Ellipsen waren dat. In de wereld van het modelspoor is ovaal een ingeburgerd begrip las ik ergens op het forum. Prima! R1, R2 en R3. De overkant van de opstelsporen in ?hondenbotvorm?. Via bochtwissels en rechte wissels kunnen de treinen overal rijden. De R1 ovaal heeft een inhaalspoor en de R2 en de R3 delen samen een opstelspoor dat via kruisingen te bereiken is. Soms gaat dat mis. Opletten geblazen. Voorlopig bedien ik alle wissels met de hand, kruip op de knieën heen en weer, leid alles zo goed en zo kwaad als het kan in de juiste banen.

En dan het rollend materiaal
Een snoeptrommel is het. Naar nu blijkt kocht ik intuïtief en altijd tweedehands vooral tijdvak III en IV. Wat ik per ongeluk uit een later tijdvak kocht valt uit de toon op de baan qua kleur en vorm. (Ik zal het binnenkort hier op het forum te koop zetten.)
En dan nog zowat: alles is diesel. Elektrisch kan niet? want geen bovenleiding. Ik lees hierover op het forum en kijk met bewondering naar de banen waar de elektrische locomotieven zonder zorgen en bovenleiding voortrazen met fier in de lucht priemende stroomafnemers. Ik vind dat dappere keuzes. Het kan omdat het mag in de wereld van de ?homo ludens?.
Bij mij rijden een sneltrein met d-rijtuigen, een stoptrein met ?Silberlingen?, twee goederentreinen, waarvan een beladen met containers die je op de platte wagen moet vastklikken. Ik vind dat fantastische karretjes.
De locs wisselen bij voortduring van positie, al zal de V60 nooit de sleep met d-rijtuigen trekken. De locs zijn voorzien van decoders: ?delta, fx, mfx en dcc?, de laatste met een ?Tams LD-G-32.3 decoder?.
Verstand van zaken, Petrus? Dan toch met dank aan de leden van het forum.

Scenery
Op het ?3Railforum? komt van alles voorbij. Het is allemaal even prachtig om te zien. Hoge bergen. Fantastische dorpen. Superrealistische stadsgezichten. Geweldige bruggen. IJverige industrie. ?Gewedderd en ongewedderd?. Bijna altijd is het nog in wording en ik herken de problemen waarvoor de ontwerper zich geplaatst weet. En er is non-scenery. Dan telt alleen de uitleg van het banenplan. Dat laatste spreekt me het meest aan. Ik zal denk ik nu niet gaan voor de scenery. Misschien ga ik voor een mengvorm: de summiere aanduiding van een perron, een station. In de R3 ovaal ligt een brug die rust op M10 en M8 bouten. Ik vind dat mooi.

Ambitie
Misschien nog een R4 ovaal. Die sluit ik aan op de oude trafo. Dan kan ook een analoge trein rijden. En de baan zal van de grond moeten: er komt een tijd dat een heer van stand niet meer op de grond heen en weer kruipt. Qua rollend materieel denk ik na over het opnemen van een ?museumtrein?, uit tijdperk II of III. Daar oriënteer ik me nu op. En de belangrijkste wissels digitaliseren? Een loc zelf ombouwen en het solderen onder de knie krijgen? Alles naar kortkoppeling?? De modelspoorbeurzen bezoeken? Deelnemen aan de stamtafel Utrecht?

Ik zal misschien niet vaak een update plaatsen, alleen de grote stappen stel ik mij voor.

Weet dat ik dit forum in mijn hart heb gesloten.

Petrus
Re: Sint Petrusburg
Gerrit-1959
gast

Re: Sint Petrusburg
Hallo Petrus,

Wat een leuk verhaal. Geeft in een kokosnootdop aan hoe het velen is vergaan. Je baan de hoogte in krijgen is voor velen een kwestie van een tafel, maar dan kun je niet bij de boekenkast. Zeer waarschijnlijk is het ook niet mogelijk een ophijsbare tafel te maken, die je met een lier kunt laten zakken en hijsen.
Misschien lid worden van een club of 'stiekem' een schuurtje of pipowagen kan misschien wel of net zo extreem als een kennis van mij, die gewoon een huis kocht met dubbele garage en bijbehorende zolder.
Maar laat je niet ontmoedigen. Ga gewoon door. Oplossingen bieden zich soms zomaar aan.
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Sint Petrusburg
Dag Petrus,

De mooiste manier heb je er voor gekozen om weer te beginnen (het virus is onuitwisbaar....).
En daarna gewoon de evolutie doorlopen die ook modelspoor heeft doorgaan. Heel herkenbaar, kost even wat extra tijd, maar je krijgt het gevoel dat je het onder controle krijgt. En de keuzes die je maakt zijn uiteindelijk gebaseerd op 'ervaring'. Daar valt heel wat voor te zeggen.

Mooie verzameling heb je trouwens inmiddels opgebouwd.
Die R4 ambitie is ook erg leuk. Trouwens, wat ikzelf wel eens gedaan heb is eerst de MS2 op STOP zetten, een analoge loc erop zetten, de wissel natuurlijk ook goed hebben staan, zodat het rondje gereserveerd was ervoor en dan van STOP afhalen. Wat bleek. Hij reed gewoon op 'topspeed' over de baan  :D :D. Lukte niet altijd, dan schokte die. 'Men' gaf aan dat het niet werken kon, maar ondertussen deed ie dat wel. Dus lekker combineren.

Veel plezier me het ontginnen van alle mogelijkheden en op naar de volgende stap.

Groeten,

Jan
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Sint Petrusburg
Hi Petrus,

Mooi verhaal hoe je alles doet.
Als je meer Forummers wilt leren kennen dan kan dat aan de Utrechtse stamtisch.

groet
Harald
Ook Utrecht
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2009

offline
Re: Sint Petrusburg
Hoi Petrus,

1 tip: gooi de blauwe trafo het spreekwoordelijke raam uit en koop voor ca. EUR 25 of minder een witte. Mocht je onverhoopt met een digitale loc op het analoge R4-spoor willen rijden, blaas je niet meteen de decoder op op het moment dat je bedenkt: "Ik wil graag achteruit rijden" en de omschakelpuls geeft.

Voor de rest: mooi en herkenbaar ;-).

Met vriendelijke groet,
William
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Sint Petrusburg
Hallo Petrus, leuk dat je nu ook je eigen draadje start, dat ga ik met interesse volgen.
Hopelijk zien we elkaar op vrijdag 1 september tijdens de Stamtafel van de regio Utrecht, in Amersfoort
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sint Petrusburg
Hoi Petrus,
Mooi verhaal. Teppichbahn. Nooit gehad, zelf, uhhh, toch wel, zo ben ik begonnen met schaal A0.
Al snel verzon mijn vader een treintafel op zolder van glaskistenhout met daarop hardboard. Op rechtopstaande sinaasappelkistjes.
Herrie was geen punt, want de baan bevond zich boven de badkamer. Dus niemand had er last van.
Maar zelf vond ik de herrie wel een punt, en al snel deden zachtboard en piepschuim iets wat hardboard niet kon.

Vroeg of laat ga je aan een "tafel" of verrijdbaar meubel denken, of aan een blad wat je rechtop tegen de muur kunt zetten. Al was het maar om de bedrading niet iedere keer opnieuw te hoeven trekken.
En als je iets rechtop moet zetten, dan denk je na over het plakken (dubbelzijdig tape) of schroeven van de rails. Als je gaat voor een tafel of bak, dan zit je voor je het weet met herrie, en dus komt er iets bij over demping. Als je gaat voor een open frame, heb je dat weer minder.

Citaat van: Laenderbahn027 op woensdag 12 juli 2017, 15:28:45
1 tip: gooi de blauwe trafo het spreekwoordelijke raam uit
Beperk die blauwe trafo tot voeding van lampjes. Want als je via delta digitaal gaat, dan heb je gewoon iets beters nodig als voeding. Denk meteen groot, en schaf iets aan van 70 of 80 VA. En niet zo'n witte trafo. Neem b.v. meteen een blauwe Conrad of beter.

Als je toch met die blauwe trafo blijft rijden, en hij heeft geen kantelknop maar een draaiknop voor de rijwichting omschakeling,  draai dan een schroefje in de kast links van de nul. Dan kun je nooit per ongeluk terugschakelen (want dat zit nu eenmaal tussen de oren als je analoog gereden hebt).

De rijrichting analoog omschakelen doe ik met een aparte (gestabiliseerde) stekkervoeding, om er zeker van te zijn dat ongeveer 24 volt ook maximaal 24 volt is, maar sommige van mijn locs kunnen ook al bij 18 vDC of 18 vAC van rijrichting wisselen. Die hebben een elektronisch omschakel relais, met echt een (elektronisch) relais dat al bij 16,7 volt schakelt. Dat lukt me niet met de Märklin omschakelrelais.

Als je digitaal gaat, zul je van mij niets leren, maar ik miscchien wel van jou. Succes.
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Sint Petrusburg

Mooi verhaal, Petrus  :thumbup:

Je zou een verrijdbare tafel ( en eventueel met kantelbaar blad ) kunnen maken.
Of de boekenkasten ( ergens) anders zetten.

In wat voor ruimte ligt je baan ?
Misschien een plattegrond plaatsen, kunnen we meedenken als je wil  :P

Grtz Tony
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg
@ Gerrit: Tja! Zo'n Pipowagen... Ik weet niet wat Mammaloe hier daar van vindt. De zaak op een tafel krijgen is deel van het creatief proces: de moeite waard. Ik loop alle bouwmarkten af op zoek naar inspiratie, gewoon voor de lol. Een oplossing zal er zeker komen. Dank voor het meedenken.

@ Jan: De geschiedenis van onze generatie valt voor een deel samen met die van Märklin. We zouden daar eens een draadje met een filosofisch tintje aan moeten weiden. Dank voor je reactie.

@ Harald: De stamtafel Utrecht gaat een succes worden. Ik las al hoe jij je daar voor inspant. Dank en groet.

@ William: Mijn oude blauwe trafo heeft al geen snoer meer. Die is tot stof wedergekeerd. Dank voor de tip. P.s.: Een bijzonder grappige 'avatar', die oogstende tuinder.

@ Cees: Dank voor de reactie. Jij ook bedankt voor je inzet voor de stamtafel Utrecht. Graag tot de eerste bijeenkomst.

@ Jan Willem: Dank voor het uitgebreid meedenken. Wat je schrijft over tafel, herrie, demping, et cetera brengt me op de volgende gedachte: je verzint een list, je voert het uit en potjandrie er dient zich meteen een volgend probleem aan. En dan heb je nog geluk als het er maar één is. Het is goed dat we hebben geleerd om in termen van kansen te denken, en niet in termen van bedreigingen. Ooit speelde ik een computerspelletje - ik ben de naam vergeten. Je moest dan een stad tot bloei brengen door allerlei stedenbouwkundige keuzes te maken. Was je bijna klaar, stampte er plotsklaps een soort Godzilla-monster alles aan gruzelementen. Dat kan bij modelbanen ook zomaar gebeuren?

@ Tony: Tja! De ruimte... dat is hiero een luxeprobleem. Ik lees dat je gitaar speelt. Pal tegenover mijn baan staat een drumstel: nog zo'n hobby waar je u tegen zegt. En dan is er mijn bureau waar ik graag aan werk. Ben je met pensioen, dan moet je doen wat je leuk vindt. Toch neem ik je advies serieus. Ik zal de situatie in kaart brengen: een ander kan zomaar de gouden tip aandragen over hoe mijn baan op hoogte kan.

Nu snel een boodschappenlijstje maken; ik las op het forum dat ik zondag jarig ben?
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2009

offline
Re: Sint Petrusburg
 @citaat

Merci

@citaat

SimCity in een bepaalde modus ;-)
Re: Sint Petrusburg Update
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg Update
Beste allen,

Het baanplan heeft een ?voorlopig? definitieve vorm gekregen. Onder de baan ligt nu een stuk vinyl met betonlook. Er zijn drie perrons, waarvan een voor het laden en lossen van goederen. Op dit moment is de buitenste ovaal aangesloten op een 32 VA transformator; over dit spoor gaat een analoge V200.1 (M* 3582). Ik denk erover om die om te bouwen, maar gezien de ?bijzondere? techniek aarzel ik. (?Rare high performance analog five star motor for smooth running and strong pulling. Has adjustable top speed and acceleration, direction switching white headlamps, red taillamps Andy suilend elektronici reverse.?)

De drie ovalen krijgen nu eigen voeding. Dat scheelt al enorm in het aantal storingen en het Mobile Station (60657) valt nog zelden uit.

Tijdperk: III-IV. Het tracé is niet geëlektrificeerd. Er rijden vijf dieseltreinen van de Duitse spoorwegen DB en een verdwaalde V200 van de Zwitserse spoorwegen SBB (Serie Am 4/4). Een enkele goederenwagon is ook verdwaald; kennelijk met de boot uit Zweden meegekomen (bananen).

De perrons zijn gemaakt van composiet afwerklatten, met een breedte van 65 mm. Door twee latten op elkaar te plakken realiseer ik een hoogte van 20 mm. Dat volstaat. Lengte over de perrons: een halve meter voor het goederenplatform; een perron van een meter voor lokaal verkeer; een van twee meter, zodat langszij dat laatste perron een trein kan stoppen met maximaal zeven d-rijtuigen.

Ambitie:
-   Zien dat ik de zaak op een tafel krijg. Nu de overheid nieuwe normen voor gezondheid en bewegen heeft uitgevaardigd, denk ik daar nog even over na.
-   Scenery: niet concreet? ook abstract. Misschien een beetje combineren.
-   Digitaliseren. Zeker. Kijken hoever we komen?

Ik voeg twee foto?s bij: een van het huidige baanontwerp en een overzichtsfoto.

Collegiale groet,

Petrus

N.B.: Is de techniek die werd toegepast in bovengenoemde V200.1 daadwerkelijk bijzonder?



Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Sint Petrusburg
Hi Petrus,

Als tapijt baan is er toch veel meer mogelijk?
Wil je in de toekomst deze op een "tafel" monteren inclusief evt. een keerlus of schaduwstation ?

groet
Harald
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Sint Petrusburg

Dat vinyl ziet er klasse uit, Petrus  :thumbup:

Nou nog een plank en iets van onderstel eronder  :P
Als het goed is, loopt jouw V200 erg mooi, maar ombouwen betekent volgens mij ook andere motor en zo  :?
Geen idee wat een ombouw kost, dan is het misschien slimmer om hem te verkopen.

Grtz Tony
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Sint Petrusburg
Hi Petrus,

Breng je je V200 de volgende keer mee naar de Stamtafel dan kunnen we samen eens kijken.
Hoeft echt niet duur te zijn.

groet
Harald
Re: Sint Petrusburg
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Sint Petrusburg
hoi,

De toevoeging van een tafel m.b.t boekenkast.

Ikea kastjes kleine formaat.  En daar rust dan de tafel op.
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2008

offline
Re: Sint Petrusburg
Hoi Petrus, als je hier zoekt op 3581 (de beige blauwe V200.1) en motor zie je dat ombouw naar digitaal bij deze lok niet bijzonder is, motorombouwset en een esu decoder erin. Kosten ongeveer 60-70 euro.
(Ombouw met geluiddecoder (msd) is (iets) duurder, met een goedkoper ombouwset 60760 rond 40 euro.)


Succes!
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg
@ Harald: Ik ga mijn baan steeds meer begrijpen als een 'testbaan'. Voorlopig prik ik me vast op deze layout. Ik wil - volgende stap - experimenteren met de electrische aandrijving van de wissels.
Ik ga deze locomotief zeker meebrengen. Sterker: ik heb hem daar speciaal voor aangeschaft; om ervan te leren.

@ Tony: Dank voor het compliment. (Ga jij ook weleens voor je baan zitten om een halfuurtje in stilte te koekeloeren?) Ik blijf voorlopig op de grond met mijn baan; doe ik dat niet, ga ik kosten maken terwijl ik amper weet wat ik wil. En de V200? Zijn rommelende ingewanden bestuderen, de 'stamtafel' om advies vragen.

@ Tony: Dank voor het meedenken. Ik heb bij de bouwmarkt een matje gekocht om onder mijn knieën te leggen. Met deze liefhebberij blijf ik niet alleen jong van geest - zoals wij allen - maar ook van lijf en leden.

@ Frank: Dank voor de tip. Ik ben gaan kijken. Ik ben er achter dat mijn loc al niet meer origineel is. Ik probeer nu uit te vinden wat de vorige machinist eraan verbeterd heeft.


Petrus
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg
Beste allen,

In de afgelopen week tegen een geschikte tafel aangelopen. Nu hoef ik niet meer op mijn knieën; mocht ook niet meer - op mijn leeftijd - van een bevriende fysiotherapeut.
De tafel komt uit Zweden. Drie metalen frames: twee van 140x140 cm en een van 70x140 cm met afgeronde hoeken. Daar platen opgelegd. Ik heb het vinyl op maat gesneden en de baan erop geplaatst. Ik ben wat lengte kwijtgeraakt. De 'Teppichbahn' was vijfendertig centimeter langer. Het heeft zo lang geduurd met die tafel, omdat ik die centimeters niet wilde inleveren. Flauwekul, natuurlijk.

Ik wil hier en daar wat scenery plaatsen. Niet teveel. In summiere vorm, een station, enkele gebouwen.

De bedrading ligt nog op de tafel, stuurt de elektronische wissels aan.

Ik heb gedacht, ik wil eerst een baanplan dat me bevalt, waar meerdere treinen kunnen rijden en waar ik op een aardige wijze mee kan experimenteren. Niet te saai en niet te complex. Dat is er nu. Over dat deel van het werk heb ik veel geleerd.

Nu eerst studeren op de digitalisering van de baan. Wat wordt gewild? Welk systeem? Wat voor wisseldecoders, bezetmelders, et cetera... Ik heb er nog weinig kaas van gegeten. Waar moet ik beginnen? Een plan maken? De stamtafel raadplegen en het forum bestuderen... Dat zal het zijn.

Wie kan me tippen? Probeer dit 's, doe dat 's. In die zin. Ik zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met decoders voor de twee Engelse wissels. Wellicht ergens een bezetmelder inbouwen? Stapje voor stapje, en recht zo die gaat...


Ik voeg twee foto?s bij: een van het huidige baanontwerp met onderin tussen de kruisingen het programmeerspoor en een overzichtsfoto.

Groet. Petrus

(Het dooit alweer.)
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Sint Petrusburg
Dag Petrus,

Dit wordt een draadje wat ik ga volgen!

Het summiere landschap heeft mijn bijzondere interesse. Soms in catalogi zie ik wel eens een voorbeeldje van een treinset waar dan met één bouwwerkje en een randje grind een complete wereld gesuggereerd wordt. Reuze benieuwd hoe jij dat gaat invullen.

Veel plezier!

Fokko
--
Vinnikleuk namelijk
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Sint Petrusburg
Hoi Petrus,

Jij moet een blij man zijn !
Nu heb opeens een heuse treinbaan ! Daar kan je op een stoel zittend, vele uren in stilte naar kijken  :P
Van automatiseren heb ik geen enkele weet, ik rijd zowel analoog als digitaal met het blote handje, maar ik heb wel lang naar je foto en plattegrond zitten turen. En zitten denken, hoe je daar een station zou kunnen plaatsen.
Er van uitgaande, dat het allemaal maar "symbolisch" hoeft te zijn, zou je met enkele perrons met overkapping ( zelfbouw of kopen ) en een lang smal stationsgebouw ( wel zelfbouw of een bestaand station smal maken ) een heel eind kunnen komen. Zeker optisch.

In het topic van Hanzi kun je zien, hoe zoiets zou kunnen; https://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.msg973946#msg973946   

Zou een mooie oplossing en uitdaging kunnen zijn.
Andere gebouwen zijn vaak voor een prikkie op beurzen te vinden en makkelijk op je baan te plaatsen.

Plaatje met wat ik bedoel bijgevoegd  ;)

Grtz Tony
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2013

offline
Re: Sint Petrusburg
Binnen een half jaar van een laag bij de grondse spoorder gestegen tot grote hoogte  :thumbup: Dit ga ik volgen.
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg
@ Fokko: Dank voor je enthousiaste reactie.
@ Tony: Dank voor meedenken. Op de bijgevoegde foto zie je hoe ik een en ander met zwart composiet probeer op te lossen.
@ Gerrit: Dank. We gaan tot met de neus in de wolken...

Petrus
Re: Sint Petrusburg Scenery
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg Scenery
Beste allen,

In de afgelopen weken de zaag ter hand genomen, geprobeerd de scenery van mijn baan wat verder te brengen. Aluminiumprofiel, pvc-pijp en composiet, plus wat bevestigingsmateriaal. Zo ontstaat achter op de baan een goederenoverslag en vooraan een stationsgebied met busstation (Zaterdag in Houten zien dat ik een paar bussen scoor). In het midden vooralsnog een onontgonnen moeras. Wat daar mee moet weet ik nog niet.
De uitleg van de baan is aangepast. Er zijn twee extra opstelsporen bij gekomen en de doorgaande verbinding van de binnen-ovaal van het rangeerspoor is verdwenen. De midden-ovaal loopt nu parallel aan de buiten-ovaal, heeft ook een brug gekregen.
Bijgevoegd drie detailfoto?s.
Verder overweeg ik om de baan tijdelijk af te breken en een probeerbaantje uit te leggen voor het onder de knie krijgen van het digitaal rijden. Zien of me dat bevalt. Op het forum komen veel analoog banen langs met evenzoveel aantrekkelijke oplossingen voor het rijden met meerdere treinen. We zullen zien.
Hier is de storm voorbij. Ik zag een foto van een woning waar de gevel van de zolder er uit gewaaid is. Je zal daar maar je modelspoorbaan hebben liggen. Waait de hele boel zo de straat op. Stormvast is onze hobby niet.

Groet,

Petrus
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Sint Petrusburg
Je bouwsels heb een verrassende en futuristische uitstraling, Petrus  :thumbup:

De eerste Dutch Design baan op het forum  :P
Van mij mag je er een mooie prijs voor krijgen !

Grtz Tony

Nog vergeten te typen, dat je treinen op deze manier extra goed uit de verf komen  ;)
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg
Ziet er echt stoer uit met strak modern design.
Geeft de verbeelding heel veel ruimte.  :thumbup:
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Sint Petrusburg
Beste Petrus,

Ik zie drie ovalen in je baanplan, kies er één en doe net of je de rest niet ziet en zie daar, je hoeft je baan niet af te breken.

Groet, Anne W
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Sint Petrusburg
Dag Petrus.

Wat een bijzondere baan qua scenery! Geen detaillering en verwering,
de nadruk ligt hier op de abstractie en beoogde verbeeldingskunst.
Doet mij denken aan sommige catalogi uit de vorige eeuw waarbij de
sporen tussen diverse niet-modelspoor-verwante objecten slingerden.
Juist het abstracte geeft het iets bijzonders, terwijl het toch duidelijk is.
Een hele tijd geleden was er forumlid op een dergelijke wijze bezig
met een modulebaan, zie hier.
Zijn plannen staan nog steeds op 'pauze', maar wellicht kunnen
jullie elkaar inspireren ... :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Sint Petrusburg
Ik zag nu pas je bijdrages van december.
Veelbelovend. Mooie tafel om inderdaad gewoon lekker op afstand je baan te kunnen bekijken.

Maar je bouwsels vindt ik fantastisch. Heerlijk basic.

Het rooster als dak ga ik ook zeker eens bekijken.

Groeten en veel plezier verder met je vorderingen.

Jan
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Sint Petrusburg
Ha Petrus,

Wat je ziet op je baan is allemaal suggestie, en het ziet er schitterend uit. Compliment!!

F.
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Sint Petrusburg
Petrus,

Met plezier je topic doorgelezen en genoten van je foto's vooral de laatste met het modern design zijn een lust voor het oog. :thumbup:

Ik ga je zeker volgen want hier kan ik zeker nog wat van leren / afkijken. :)
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg
@ Tony: Dank voor het leuke compliment. Ik knoop het in mijn oren mocht de twijfel weer eens toeslaan.
@ Arjan: L'arte di imitare la natura. Ga ik niet redden. Wil ik ook niet, en dus de abstractie opgezocht. Ik laat het je graag een keer 'in werkelijkheid' bekijken.
@ Anne: Waarschijnlijk pak ik eerst de binnenste ovaal aan. Dank voor de tip.
@ Erik: Dank voor het compliment. Ik ben wezen kijken bij de door jou getipte modulebaan. Dat is beslist een zielsverwante baan. Er zullen er op het forum meer zijn, denk ik.
@ Jan: Dank voor het compliment. Om het rooster als dak heb ik zelf lang lopen gniffelen.
@ Fokko: Dank voor je leuke compliment. Het middengebied is nog een puzzel voor me. Ik ga experimenteren met een 'waterzuiveringsinstallatie'. Vandaag had ik een paar van die grote deurstoppers op de baan staan; misschien wordt dat wat.
@ Michel: Dank, dank voor je aardige reactie. Ik las elders dat je succesvol was in Houten gister. Ik was er op zoek naar een vrachtwagen en een autobus, maar liet mijn leesbril in de auto liggen. Thuis aangekomen bleken beide voertuigen aardig verkleurd door de tijd. Beetje zonde. En een leer voor de volgende keer.

Opperbeste groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg
Beste allen,

De baan ligt er onttakelt bij. Alle scenery in een krat onder de tafel.
In de afgelopen tijd werd er geknipt, gesoldeerd en geïsoleerd en waar nodig 2 mm einde-rail met een ijzerzaagje verwijderd.
De binnenste ovaal is voorzien van vijf blokken: perron, inhaalspoor, opstelspoor, keerlus oost en keerlus west. Perron en inhaalspoor hebben ieder drie melders. De andere hebben er een. Het is voldoende om met de 'IB-Com', een 'Uhlenbrock 63330 3-Leiter Rückmeldemodul' en 'iTrain' aan de slag te zijn. Al met al een heel gegoochel om het werkend te krijgen. Een enkel treintje stopt nog te vroeg: op de grens van de rem- en de stopmelder van het perron.
De volgende stap is het aansluiten van een wisselschakeldecoder ('Uhlenbrock LocoNet-Schaltmodul 63410'). Ik wil negen wissels schakelen.
Ik leer er veel van: trial en error leren. Er gaat soms een hele middag mee heen om een pietluttig dingetje op te lossen. Dan pendel ik tussen forum en handleiding. De aanhouder wint. Het doet deugd als ik het zelf oplos.
Ik wil de buitenste twee ovalen van mijn baan isoleren van de binnenste. Dan kan ik daar voorlopig blijven rijden met de 'Mobile Station' en als ik dat wil 'Delta' en analoog. Bovendien, voordat ik verder knip wil ik eerst de binnenste ovaal met de PC werkend krijgen, automatisch kunnen rijden.
Vooruit verder: de snelheid van de V60 inregelen. Misschien stopt ?ie dan wel op de goede plek.

Goedenavond. Petrus

Nb. Was leuk in Houten, gister. Veel mooie banen. Leuke sfeer. Niet al te druk.

Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg
Mooie stappen gezet Petrus.
Om met Barry Stevens te spreken: Vooral doorgaan!
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Sint Petrusburg
Barry zei dan "forrall tôhggaan" maar ook daar sluit ik mij bij aan.
Groeten,
Fokko
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg
Beste allen,

Nu de IB-com terug is naar de fabriek voor reparatie, ligt de automatisering voor even op z'n gat. Dat gaf me tijd om de scenery verder uit te bouwen. Ik heb het stationsgebied onder handen gehad: er is een hek geplaatst en er is een tweede perron bijgekomen. De industriezone is aangepakt en in 'het moeras' is een waterzuivering geplaatst.
En verder: ik probeer een dijklichaam te bouwen voor de op- en afrit van de brug. Een aardige puzzel; ik pieker me suf over hoe ik dat zal gaan aanpakken.

Tussen alle diesels rijdt nu ook een stoomtrein: de M* 'Habersack' (37131). Opvallend hoe mooi dat treintje rijdt tussen al het dieselgeweld op mijn baan.

Ik verwacht binnenkort bericht van de leverancier van mijn IB-Com, neem ik de automatisering weer ter hand.


Vrolijke Pasen allemaal. Snoep niet teveel van de chocolade-eitjes.

Petrus
Re: Sint Petrusburg
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Sint Petrusburg
Hoi Petrus,

Laat ik nu net met de chocolade eitjes begonnen te zijn  :D
Jammer dat je centrale terug naar de fabrikant moet, hopenlijk is hij weer snel terug.

Een stoomlocomotief kan altijd op een baan rondrijden, die trekt altijd de aandacht.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Sint Petrusburg
Dag Petrus,

Dat piekeren hoort bij de hobby, neem er de tijd voor :P
Tot nu toe heeft je dat al mooie dingen opgeleverd  :thumbup:

Gaat vast goed komen, dan bouw je een dijk van een lichaam  :D

Grtz Tony
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg
@ Peter: Dank voor je reactie. Eitjes op?
@ Tony: Dank voor je reactie. Ik pieker en kom boven... Sterker, ik ben de zaak 'dijklichaam' aan het oplossen. Ik zal daar binnenkort over berichten.

Groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg
Beste allen,

Bijgaand de aangepaste lay-out van mijn baan. Steeds was de wens op de tafel een brug of tunnel te bouwen. Door de twee buitenste ovalen aan de noordzijde elkaar te laten kruisen lukte dat. Het is een 'fly-over' geworden. Hoogte 7cm en lengte 2.15cm met een aanloop aan beide zijde van om en nabij een meter. Dat geeft aan de oostzijde een hellingshoek van 3.1 % en aan de westzijde 2.9 %. Mooi toch? In alle geval: de locs vinden het leuk. De decoders versnellen en vertragen waar nodig.

De rails van het viaduct heb ik opgesloten tussen twee pvc-u-profielen. Je ziet dat op de detailfoto. Het geeft de juiste stijfheid? en buiging. Het geheel rust op vier kolommen ('Attema' verhogingsrand centraal/inbouwdoos, diameter 7.3cm, nivelleerhoogte 0.3cm, vierkant). Plaatjes composiet sluiten de rails op.
De beide opritten rusten ieder op drie bouten met moeren van verschillende afmetingen en ook dat levert de juiste stijfheid. Op termijn wil ik ze vervangen door dijklichamen van een voor mijn baan geschikt materiaal.

De buitenste twee ovalen werden aanvankelijk alleen door wissels verbonden, maar nu vormen ze één baanvak. Rijden de treinen op dit baanvak met dezelfde snelheid, dan is er niets aan de hand. Rijdt er een te hard, dan botsen ze achter op elkaar. Oppassen geblazen en een uitdaging erbij.


Beste groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Sint Petrusburg
Hoi Petrus,  ik zie plotseling dat ik je draadje een hele poos niet heb bekeken!
Man wat ziet dat er origineel uit. Erg leuk bedacht allemaal.
Veel sucsez. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Sint Petrusburg
Strak opgelost, Petrus  :thumbup:
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Sint Petrusburg
Heel gaaf dit! Creatief met spullen uit de bouwmarkt :)

Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg
Beste allen,

Tegen alle verwachting in - kwam zomaar aanwaaien - eigenaar geworden van een bos; dat was niet de bedoeling. Ik zal de boompjes in de grijze verf moeten dopen.

Zaterdagse groet,

Petrus
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Sint Petrusburg
Hallo Petrus,

Mooie strakke baan. Zo'n scenery idee vind ik geweldig: mooi in vijftig tinten grijs. Lekker basic. :thumbup:

Inderdaad: de boompjes grijs spuiten. Dat geeft echt een soort architecten vormgeving. Ik zou dan wel de wortels van de bomen verwijderen dan wordt het nog net wat strakker.
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2015

offline
Re: Sint Petrusburg
Misschien de voetjes van de legoboom gebruiken?  :-)
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg
Bomen die zo maar komen aanwaaien .... gelukkig ben je op rijd gebukt.  :-*

Gaaf om ook bomen in grijs tinten te gebruiken Petrus!
Grtz, Arjan
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2016

offline
Re: Sint Petrusburg
Ziet er mooi uit Petrus! Mooi contrast ook die bomen en de M rails brug! Er bestaan ook overgangsrails van M naar C, misschien leuk idee om de brug op normale hoogte te krijgen? ;)
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg
@ Cees: Dank voor het compliment. Gauw tot ziens aan de stamtafel.
@ Tony: Dank voor het compliment.
@ rscosworth: Dank voor het compliment.
@ Marcel: Dank voor het compliment. Ik heb gedacht de stammetjes in te bouwen in een profiel zodat de wortels verdwijnen en ik de bomenrij in een keer kan oppakken en plaatsen.
@ adrie1961: Dat gaan de kleinkinderen niet leuk vinden...
@Arjan: Het is een wondere wereld, de wereld van het modelspoor. De boompjes zijn gebruikt in een maquette, bedoeld om de gemeente te tonen wat het effect zou zijn van bomenkap in een van de wijken van Nijmegen. De bewoners hebben het pleit gewonnen. Gauw tot ziens aan de stamtafel.
@ Flodder450: Potverdrie! Dat was een goed idee geweest. Maar ik heb de spoorstaven en de middenrail eruit gesloopt. De brug is nu hoog genoeg voor mijn stoomtrein en mijn zeven dieseltjes. (Dat brengt me op de idee om de diesels de namen te geven van de zeven dwergen...)

En verder: Ik ben druk met iTrain en automatiseren. Ik zal daar binnenkort melding van doen.

Petrus
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg
Tussentijdse stand van zaken

Beste allen,

In de afgelopen maanden heb ik gewerkt aan de automatisering van de baan. Dat is nu voor het grootste deel gepiept. iTrain heb ik aardig in de vingers gekregen. Het lukt me om met vier treinen automatisch te rijden. Ik experimenteer nu met routes rijden tussen twee stations met vier perrons.
Het grote viaduct heb ik afgebroken. Er is een Engelse wissel voor in de plaats gekomen. Voorbij de wissel ligt nu een lager viaduct.
Nagenoeg al mijn locomotieven zijn omgebouwd naar DCC en rijden voorlopig met de default instellingen van de Esu-lokpilot en verder met de instellingen die ik in iTrain programmeer. Voorlopig gaat dat prima, maar het kan ongetwijfeld beter qua optrekken en afremmen.
Hier en daar heb ik summier wat aanpassingen gedaan aan de scenery: er is op verzoek van de kleinkinderen een boom geplant en in Houten vond ik een in resin uitgevoerde voetgangersbrug van ?Bachmann Scenecraft?. Deze past wonderwel bij het composiet dat ik gebruik voor de perrons. En een seinhuisje, een wagonnetje op een onderstel (M* 42355).

Bijgevoegd vier foto?s van de baan in zijn huidige vorm.
Ambitie: correct instellen van de decoders; verder met iTrain; verlichting in de wagons; scenery.

Groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg - Licht in de duisternis
Licht in de duisternis

Beste allen,

Op een van de voorgaande beurzen te Houten liep ik tegen vier Trix Express Bogenlampe Spritzguss-Modellausführung mit Glühlampe 0312 aan; liefde op het eerste gezicht. Ik heb een tijdje lopen experimenteren, maar nu toch besloten om ze te plaatsen langszij de perrons. Ze zijn ingebouwd in een pvc u-profieltje en afgedekt met het sluitdeksel van een opbouwprofiel om kabels weg te werken. Je ziet dat op de foto?s die hierbij gaan. Zo kan ik ze makkelijk in een keer uitnemen als dat van pas komt.

Tevens heb ik bij de ingang van het perron ter rechterzijde slanke wissels geplaatst. Ik ergerde me aan het ge-slinger van de lange personenwagons bij binnenkomst op het station.

De meeste tijd gaat nog steeds heen met het leren rijden met iTrain en met het afstellen van de decoders van de locomotieven. En ik probeer alle treinen van een achterlicht te voorzien, hetzij door een karretje aan te schaffen met ingebouwd achterlicht, hetzij door zelf een ledje in te bouwen. Daar is nog een lange weg te gaan. Prima!

Tot slot: om een beetje orde op zaken te houden heb ik al het materiaal ingevoerd in Train Database om alle relevante informatie op een plaats bijeen te hebben, te onthouden.

Ambitie: Tussen de buitenste ovalen aan de overzijde van het station wil ik ook slanke wissels inbouwen; zien dat ik toch iets van een hoog genoeg viaduct realiseer; wagons voorzien van verlichting.

Tips en trucs zijn altijd welkom, dank voor meelezen en meedenken,

Zondagse groet, Petrus

(Het regent hier.)