Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.

Gestart door guillaume dinsdag 06 juni 2017, 13:53:26

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Heeft toch helemaal geen nut de repeater kun je gewoon gebruiken. alleen moet je even van s88 naar RJ45 (s88-n) met een verloopje en weer terug naar van RJ45 naar s88 met een verloopje. De s88 (6pins) aansluitingen zitten gewoon op de iek modules. Dus wat is nu het hele probleem? Behalve dat er niet out of the box gedacht wordt.

Groetjes
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Dit is precies het antwoord dat ik van IEK zou verwachten, behalve dan dan zij er meer aan verdienen als ze 2 adapterkabels verkopen per Tams S88-repeater. Voor de IEK-gebruiker zijn de druiven dan zuur, want de prijs van 1x Tams S88-repeater+ 2 adapterkabels is waarschijnlijk net zo hoog als de aanschaf van 1x rosoft S88n module met een CD4050 erop.

Alleen als een IEK-gebruiker die S88-repeater zelf maakt, met s88 (6pins) aansluitingen, zodat die gewoon tussen, of zelfs aan de IEK S88 CAT-5 modules geprikt kan worden, is hij goedkoper uit, en is het niet lonend om die IEK's overboord te zetten. In alle andere gevallen zou ik denken, "soit, dat was dan het leergeld, en dan nu eindelijk waar voor mijn geld".

Ik zou zelf de grens leggen bij een tientje-all-in. Erboven uithuilen en opnieuw beginnen, eronder gewoon doen.

Voor Guillaume zou dat dan betekenen IEK en Maaskant modules op het forum ter verkoop aanbieden, even uithuilen en opnieuw beginnen met S88n modules met een CD4050 ic'tje erop.
Blijkbaar is zijn CS2-model uitgerust uit te rusten met s88n-aansluitingen (via een S88 Link decoder), dus waarom niet?.

***edited n.a.v. reactie Sprinter
Een CS2 heeft onderop flat cable bussen voor S88
Een CS2 heeft een Märklin databus (=CAN-bus), en daaraan kun je een S88 Link (L88) decoder hangen
Bij een CS2 kun je via een S88 Link decoder wel S88 en S88n-modules hangen met een RJ45 connector
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Citaat van: Jan22 op dinsdag 25 juli 2017, 14:59:58
Blijkbaar is zijn CS2-model uitgerust met s88n-aansluitingen, dus waarom niet?.

Nee, dat is hij zeker en vast niet. Die is uitgerust met de standaard 6 pins s88 aansluiting.

Alleen de CS3 plus en de L88 link zijn daarmee uitgerust, kan geen kwaad je eerst eens goed in te lezen ;)

Groetjes
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Kijk dat bedoel ik nou, ik heb vergeefs gezocht naar een duidelijke bron.
Tante M* documenteert dingen pas als ze veranderen. Bij de CS3 kwam ik inderdaad tegen dat die en de L88 S88 Link daarmee zijn uitgerust.

Bij de L88 kwam ik tegen:
Das Rückmeldemodul L88 ist für den Anschluss an die Central Stationen (CS2) 60213/60214/60215 ab der Software Version 3.8.xx und höher bestimmt. Het schema van de "PIN Belegung Pin RJ45" wat ik eerder gaf, geeft het verschil aan tussen de S88 bus en de rj45 bus. Daaruit valt op te maken dat de l88 inderdaad geschikt is voor S88n. Maar dat zegt niets over de CS2 bussen zelf. Er kan wel een speciale adaptor kabel hangen tussen CS2 en S88 Link (L88).

Heerlijk zoals tante M* tegenwoordig allerlei hardware zaken niet documenteert of pas na afloop (na wijziging). Ik zou dat op z'n zachtst gezegd beschamend noemen.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Beste Jan, lees nu gewoon de informatie die ik je hier boven geef, en al eerder in dit draadje gegeven heb

De CS1 en de CS2 hebben een standaard s88 aansluiting met de bekende 6 pinnetjes waar de flatcable op past.

Groetjes
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Inlezen beklijft niet altijd in een keer. Dat heeft te maken met mijn preoccupatie met die S88 Link (L88).
Die L88 maakt het mogelijk om zonder flat cables S88 modules en S88n modules aan te sluiten, middels RJ45-connectors.

Hier had ik even overheen gelezen: Die L88 hangt niet aan een S88 bus, maar aan de CAN-bus:
CiteerTevens is vanaf medio 2015 de L88 (art. 60883) / S88 terugmelddecoder beschikbaar gekomen die razendsnel en zeer betrouwbaar signalen vanuit de baan terugkoppelt met het CS2 over de Märklin databus

Hier had ik ook even overheen gelezen (omdat ik gericht zocht naar iets anders):
CiteerVanaf december 2015 is een boek beschikbaar met uitvoerige informatie over het Central Station 2 (art. 03081).

CiteerVanaf het jaar 2015 zijn nieuwe S-decoders van Märklin op de markt gekomen onder het nummer 60883 (Link model) en 60881 (AC) en ook nog een 60882 voor gelijkstroom (DC), waarbij de Link-module 60883 de eerste module is die voor de verbinding zorgt met het CS2, maar dan niet meer via de aansluiting aan de onderzijde, maar via het eigen netwerk van Märklin (Märklin bus, Data bus of CAN-bus) dat toegankelijk is via het CS2 (rechtstreeks) of via de terminal 60125.

Er zijn meerdere terminals door te verbinden, zodat u over genoeg aansluitingen beschikt voor randapparatuur. Op de Link-module 60883 is het oude systeem aansluitbaar en de nieuwe S-decoders 60881 of desgewenst (DC) 60882. Aangezien dit nieuwe systeem gebruik maakt van computerkabels / ethernetkabels of patchkabels met RJ45 stekkers, die magnetisch afgeschermd zijn, is deze vernieuwing zeer welkom, omdat dit systeem betrouwbaar is en zeer snel reageert.

Conclusie:
Je hebt de S88 link module (L88) nodig om S88n modules te kunnen gebruiken,
maar die L88 hangt aan de CAN-bus, en niet aan een S88 of S88n bus, want die zijn er niet bij CS2.
En je moet de goede software versie hebben op je CS2 om ervan gebruik te kunnen maken.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
@Jan-Willem: dit is een probleem topic van Guillaume, waarom open je niet zelf een topic waar je al je vragen en opmerkingen in kwijt kunt?

Gr, Ben.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Dus je vind dat ik me er teveel tegenaan bemoei? Ben ik te dominant aanwezig?  :D

Guiilaume mag z'n eigen draadje houden. Het is zijn probleem. Het is zijn CS2, het zijn zijn S88-modules, en veel verder dan het advies er een S88 repeater tussen te knallen, en een S88-Link kom ik toch niet.

Het intrigerende is wel dat de oplossingen voor zijn probleem (er zijn veel keuzen) raken aan heel veel zaken waar anderen ook mee zittten of zaten. Die zijn eigen aan het verzenden van data over kabels.
Tot voor kort onderdeel van mijn vak. Noem het dus een professionele afwijking om me er tegenaan te schuren, ook al zal ik nooit zelfs maar overwegen om zelf een CS2 aan te schaffen, en er dus ook nooit zelf een draadje over te starten.  :-(

Als iedereen zou denken, dit is mijn probleem of dit is zijn probleem, en de vragen stel ik maar de antwoorden hou ik voor mezelf, dan konden we alle forums wel sluiten.

Het is gewoon een kwestie van wikken en wegen.
En soms van domweg documenteren van wat tante M* naliet bijtijds en traceerbaar te doen....
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Beste Sprinter,

Je hebt helemaal gelijk, behalve als je geen liefhebber bent van veel "mannetjes-vrouwtjes" verbindingen, maar het zal voor Guillaume de best haalbare oplossing zijn, een handige elektronicus zal zelf een schakeling op basis van het genoemde IC in elkaar kunnen zetten en met een in tweeën geknipte LDT S88 kabel van 2 meter verbonden worden met twee IEK meldeenheden.

Beste Jan-Willem:

CS 2: standaard S88 aansluiting en S88 N via canbus en S88L

CS3: S88 N via canbus en S88L

CS3+: standaard S88 aansluiting en S88 N via canbus en S88L

Groet, Anne W
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Citaat van: Anne W op dinsdag 25 juli 2017, 20:47:28

Beste Jan-Willem:

CS 2: standaard S88 aansluiting en S88 N via canbus en S88L

CS3: S88 N via canbus en S88L

CS3+: standaard S88 aansluiting en S88 N via canbus en S88L

Groet, Anne W

Ook fout Anne W, zie mijn opsomming voor de juiste configuratie.

Groetjes

Verder heeft de vraagsteller genoeg informatie om zijn probleem op te kunnen lossen, is een kwestie van keuzes maken. Hopelijk horen we daar het resultaat nog eens van, alle andere off topic antwoorden heeft hij niets aan. Voor mij is dit onderwerp beantwoord en kan ik als afgesloten beschouwen.

Groetjes
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Citaat van: Sprinter op dinsdag 25 juli 2017, 22:40:27
Voor mij is dit onderwerp beantwoord en kan ik als afgesloten beschouwen.
Helder.

Laten we dan met de anderen nog even terug komen op die IEK-modules,
en nog even lekker out-of-the-box verder gaan.
bron: Handleiding IEK CAT-5


Het sterke punt van de IEK modules is naar eigen schrijven dat ze beschikken over 2 paralelle aansluitingsoorten: de S88-flatcable, en de CAT-5 met rj45 bus.

Guillaume gebruikt tussen de S88 decoders deze CAT-5 kabels (met rj45), en tussen de CS2 en de eerste S88 decoder een IEK flatcable adapter (die in de bodem van de CS2 wordt aangesloten).

Drie manieren om een S88-repeater in te bouwen:

a. minst elegant:
De minst elegante methode om een S88-repeater in te bouwen is een S88 flatcable te nemen en een schaar. Knip de kabel doormidden, bevestig iedere helft aan een printplaat, zet de ic ertussen en verbindt de in- en uitgangen zoals het moet (volgens de datasheet van de ic in kwestie).
Met die kabel bevestig je 2 S88-modules, en klaar is kees. KISS, je weet wel.
Je moet het wel zelf doen, dan kost het zeg ? 1,-extra per flatcable afhankelijk van hoe je het doet, het door een ander laten doen is te duur.

Het voordeel van optie a. is, dat het voor alle gebruikers van S88-flat cables is te gebruiken,
en niet alleen voor IEK-gebruikers.

b. meest elegant:
De meest elegante methode vergt de documentatie van Ben.
Je maakt een verloopkabel (adapterkabel) van rj45 IEK naar rj45 S88n.
Daarvan heb je er 2 nodig: eentje naar Tams S88-repeater, en  eentje weer terug naar IEK rj45.
Nadeel optie b. is dat zo'n adaptor kabel alleen door IEK gebruikers is te gebruiken.

IEK heeft zelf belang bij het op de markt brengen ervan, want het verlengt de gebruikstermijn van deze IEK S88-decoders. CS2+60883 (L88)-, CS3-gebruikers en CS3+-gebruikers kunnen deze adaptor-kabels ook gebruiken (die hebben er maar 1 nodig per S88-link).

(Mijn documentatiebron: Unterschied CS2 - CS3 und CS3Plus en wat andere stummiforum draadjes)

c. duurste en inelegantste oplossing:
Daartussen in zit de out-of-the-box oplossing van Sprinter met een door midden geknipte S88 flat cable met 2 s88RJ45's oftewel  6pins aansluitingen naar RJ45 volgens s88-n, en daartussen zet je dan een Tams S88 repeater. Je hebt dan 2 extra patchkabels nodig om e.e.a. te verbinden. Het lijkt mij het duurste alternatief, waarbij je ruim ? 18,- , zeg ? 20,-,   kwijt bent per te plaatsen repeater. En dus goedkoper uit bent met een decoder met b.v. een CD4050 op de printplaat.

Het voordeel van optie c. is ook dat het voor alle gebruikers van S88-flat cables is te gebruiken,
en niet alleen voor IEK-gebruikers.

Over male en female:
Eerder dacht ik dat het goedkoopst zou zijn door een male en een female connector te gebruiken. Dat is het niet. Er is weliswaar een verloopje te vinden bij aliexpress van een boardconnector naar een male connector, maar deze is 10x zo duur als een female onboard connector. Dus het doorknippen van een S88-flatcable is gewoon het simpelst te realiseren en het goedkoopst, maar zeker niet elegant.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Citaat van: Janvis op maandag 24 juli 2017, 14:17:04
De 16 ingangen schakelen (...) naar massa en worden d.m.v. pull up weerstanden in rust op 5 volt gehouden, dus ingang 5 volt betekent geen bezetmelding en als de ingang naar massa wordt getrokken door wat dan ook is er wel bezetmelding.

Waar ik op doel is gewoon een aparte weerstand te zetten tussen de Clock en de massa en tussen de Load en de masse. Dat heeft niks te maken met de 16 ingangen waar de rail secties op aangesloten worden. Die weerstanden zorgen er dan gewoon voor dat in rust (dus als het signaal laag is) de lijnen ongevoelig zijn voor magnetische interferentie omdat de lijnen dan door die weerstanden worden belast en er daardoor een zekere hoeveelheid energie nodig zal zijn om de lijn hoog genoeg te maken zodat de modules er op reageren.

Als ik me voorstel hoe elke S88 decoder in die seriële keten er zou moeten uitzien, dan denk ik aan een NAND ic per nibble (oftewel 4 NAND's per word), en 2 hex converters die de toestand van de nibbles (4-bits) vertalen naar een verstuurbare string in word (16-bits). Die NANDs zorgen ervoor dat de laatst bereikte stand wordt vastgehouden (gebufferd) en die stand wordt doorgegeven als string in de S88-streng (En met een paar S88 links kun je maar liefst 31 van die S88-decoders achter elkaar hangen, dus dat levert dan een string op van 31 words lang + 1).

Als je op welke wijze ook aders met signaal laag in de 4050 ic eruit zeeft, dan krijg je (door op willekeurige tijdstippen te pollen vanuit de centrale) onvermijdelijk te maken met spookmeldingen op de centrale.
Lijkt mij. Allereerst omdat je met die hexconversie zit (laag is niet meer zo maar laag), maar ook omdat meerdere S88's in een streng leiden tot een string van meerdere words.

Als het daarbij ook nog mogelijk is om een adres toe te kennen aan een S88-decoder anders dan op basis van reeksnummer en word-lengte, dan maak je van die (samengestelde) string een chaotisch geheel als je gaat rommelen met loads, clock en massa.

Stel voor dat een van de 8 S88-repeaters in een streng niet in staat is om de lijn hoog te maken, en dat is uiteraard niet de eerste of de laatste S88, maar b.v. de 3e vanaf de centrale. Wat gebeurt er dan met de doorgifte van de words van de overige 5 S88-decoders die daar nog achter hangen?

Hoe dan ook, ik ben mijn IT-leven niet begonnen als elektronica boer maar als ansi-C en assembler programmeur. Assembler om drivers te schrijven voor hardware, en C om die hardware te laten doen wat hij moest doen. Als zodanig kijk ik naar een S88-streng als een void pointer(functie) naar een stukje geheugenarray met de lengte (en inhoud) van (aantal S88's in streng) x (2 bytes). En dan denk ik hoe betrouwbaar is dat stukje geheugen nog als er ergens een bottleneck in de signaal-doorgifte is ingebouwd? Want C pikt alles ook als er geen null op het stringeinde (terminator) aanwezig is. Ik geef de C-programmeurs niet graag de kost die onbedoeld een harde schijf hebben geformatteerd.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Ik heb het idee dat wij echt volledig langs elkaar heen praten JW. Ik heb zelf o.b.v. een microcontroller S88 modules gemaakt en alle lijnen zijn voorzien van pull-up weerstanden en de streng werk volledig probleemloos. Heb nu 5 melders hangen en ongeveer 15 meter aan utp kabel (dus niet zo extreem als die bus van TS) Maar het werken met pull-up weerstanden op de buslijnen werkt dus wel degelijk. De lijnen worden dus door de centrale actief laag geschakeld (door bijvoorbeeld open collector uitgangen, maar das even een wilde aanname van me, (de uitgangen kunnen namelijk bi- of tri-state ) en middels pullup weerstanden worden zo omhoog getrokken. Maar ik ga binnenkort, als de baan weer zo ver is dat de spanning er op kan, eens meten met de scoop wat de signalen doen bij de laatste module en wat de verzwakking is na 5 modules en 15 meter UTP kabel. Dat is immers de enige manier om aannames om te zetten in feiten. Ik zal t.z.t. de plaatjes uit de scoop wel laten zien.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
@Jan-willem: Denk je niet dat Guillaume niet al geholpen is met de oplossing van Wim / Sprinter? Wat voor een nut heeft het om zo "diep" op de materie in te willen gaan? Waarom open je niet zelf een draadje met je vragen / overdenkingen over de S88.

Het wordt onnodig moeilijk gemaakt zo. Het hoeft niet altijd het goedkoopste of zelfbouw. Sommige mensen willen gewoon dat hun probleem simpel opgelost wordt en dat het soms wat geld moet kosten is dan zo. En als je het zo gemakkelijk is om zelf een repeater te bouwn: Bied Guillaume aan om voor hem zo'n repeater met aansluitingen natuurlijk tegen alleen de kostprijs. Het is voor jou ook een hobby en geeft heel veel vreugde om iemand te helpen. ;)  :D

@Guillaume: Neem even contact op met Wim als je dat nog niet gedaan hebt. Hij kan je helpen met een simpele oplossing.

Groeten Ronald.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
CiteerDe lijnen worden dus door de centrale actief laag geschakeld
Het maakt voor de programmeur verschil waar en hoe die lijnen laag geschakeld worden. Als de centrale dat kan ligt het heel anders dan wanneer je uitgaat van een domme centrale.
En daar ging ik van uit. Niet genoeg out-of-the-box gedacht, dus.

@RonaldK
CiteerHet hoeft niet altijd het goedkoopste of zelfbouw. Sommige mensen willen gewoon dat hun probleem simpel opgelost wordt en dat het soms wat geld moet kosten is dan zo.
Doet me denken aan een zinnetje uit 2008:
CiteerGlaubst dass der gemeine Märklin-Modellbahner das jetzt versteht ?

Nee, dat denk ik ook niet. Ik denk dat iemand zo'n vraagstelling alleen maar inschiet in de rubriek     
Elektronicatechniek omdat niemand anders hulp kan of wil bieden.  O:-D

Het gaat niet alleen om Guillaume. Je onderschat het belang van een forum als je alleen uitgaat van een concreet, simpel en eenduidig hulpaanbod bij een concrete vraag. Draadjes blijven bestaan, en vormen daarmee een handvat voor anderen met soortgelijke problemen. Het is ontoereikend als iemand aanbiedt per mail of pb een concreet hulpaanbod te doen. Leg analyse en oplossing hier uit, in dit draadje. Opdat ook anderen (in de toekomst) gebaat zijn bij het gedane denkwerk en de verzamelde documentatie.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Beste Jan Willem,

De LDT S88 kabels zijn geen flat cables maar round cables.

Groet, Anne W
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Arme Guillaume, die heeft na (of tijdens) zijn vakantie nu wel vreselijk veel te lezen.  :-(

groet
Harald
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Citaat van: Jan22 op woensdag 26 juli 2017, 07:05:12



a. minst elegant:
De minst elegante methode om een S88-repeater in te bouwen is een S88 flatcable te nemen en een schaar. Knip de kabel doormidden, bevestig iedere helft aan een printplaat, zet de ic ertussen en verbindt de in- en uitgangen zoals het moet (volgens de datasheet van de ic in kwestie).
Met die kabel bevestig je 2 S88-modules, en klaar is kees. KISS, je weet wel.
Je moet het wel zelf doen, dan kost het zeg ? 1,-extra per flatcable afhankelijk van hoe je het doet, het door een ander laten doen is te duur.

.


c. duurste en inelegantste oplossing:
Daartussen in zit de out-of-the-box oplossing van Sprinter met een door midden geknipte S88 flat cable met 2 s88RJ45's oftewel  6pins aansluitingen naar RJ45 volgens s88-n, en daartussen zet je dan een Tams S88 repeater. Je hebt dan 2 extra patchkabels nodig om e.e.a. te verbinden. Het lijkt mij het duurste alternatief, waarbij je ruim ? 18,- , zeg ? 20,-,   kwijt bent per te plaatsen repeater. En dus goedkoper uit bent met een decoder met b.v. een CD4050 op de printplaat.


Alleen van deze onzin krommen mijn tenen, blijkt eens te meer dat je niet weet waar het over gaat.
De s88RJ45 verloopjes kosten ?4,50  in/uit en daarbij heb je 1 extra patch kabeltje nodig. Het andere kabeltje heb je al als het goed is.
De verloop schuf je op de 6 pins aansluiting van de IEK modules en patch tussen de repeater en de RJ45 aansluitingen, en je bent voor ?5,50 klaar.
De meest snelle oplossing.
Een flatcable komt helemaal niet in beeld.
Groetjes
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
 @citaat

goede oplossing als de repeater het probleem oplost

wel zou ik proberen de verloopjes op de één of andere manier te fixeren aan de terugmeldeenheden.

Groet, Anne W
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Citaat van: Sprinter op woensdag 26 juli 2017, 15:15:58
Een flatcable komt helemaal niet in beeld.
:D Je vergist je. Het kan allebei.  Lees de IEK documentatie nog maar eens goed door.

Citaat van: Anne W op woensdag 26 juli 2017, 11:06:52
De LDT S88 kabels zijn geen flat cables maar round cables.
Wil je daarmee suggereren dat de IEK S88 CAT-5  RJ45 (dat zijn ronde) kabels identiek zijn
aan de LDT S88 kabels? En dus dat IEK onder eigen naam LDT verkoopt?
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Jan Willem,

Kijk eens wat het bestelnummer 1370366 - 8J  van Conrad als resultaat geeft.

1x Google "LDT S88 kabels" en dit nummer was de eerste hit, goede research helpt meestal.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Citaat van: Jan22 op donderdag 27 juli 2017, 08:43:52
Citaat van: Sprinter op woensdag 26 juli 2017, 15:15:58
Een flatcable komt helemaal niet in beeld.
:D Je vergist je. Het kan allebei.  Lees de IEK documentatie nog maar eens goed door.


Die hoef ik niet te lezen, ik weet als geen ander hoe het precies zit.
Mijn Tip, ga lekker met je analoge baan verder en bemoei je niet met digitale zaken.

Groetjes

Edit Fred: quote gecorrigeerd
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
weer verdrietig te zien dat 'normaal' info uitwisselen op dit forum een steeds zeldzamer aan het worden is...
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Citaat van: Maarten op donderdag 27 juli 2017, 22:24:14
verdrietig
Het spijt me als mijn bijdragen niet worden gezien als 'normaal'. Dat is niet mijn bedoeling geweest.
Ik probeerde de bal te spelen en niet de man.
:arrow: Fluitjes klinken nu eenmaal schriller als je niet naast een station of voetbalveld woont.

Perceptie en logica zijn per definitie subjectief. Ze berusten beide op vooronderstellingen. Als je vooronderstellingen niet deelt, dan heb je een ander uitgangspunt, andere argumenten en uiteindelijk een ander waardenoordeel. En daarom kan een gestrekt been voor de een volstrekt sportief bedoeld zijn, en op de ander als een overtreding overkomen.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Citaat van: Janvis op maandag 24 juli 2017, 14:17:04
Citaat van: Jan22 op maandag 24 juli 2017, 13:53:34

Vanwege de opmerkingen van mijn naamgenoot. Die S88 dient o.a. om reedcontacten en schakelrails af te luisteren (pull low), en daarom kun je volgens mij die weerstanden niet gebruiken. Zit ik er ver naast?

Deze vat ik even niet helemaal. De 16 ingangen schakel inderdaad naar de massa en worden d.m.v. pull up weerstanden in rust op 5 volt gehouden, dus ingang 5 volt betekend geen bezetmelding en als de ingang naar massa wordt getrokken door wat dan ook is er wel bezetmelding.
Waar ik op doel is gewoon een apparte weerstand te zetten tussen de Clock en de massa en tussen de Load en de masse. Dat heeft niks te maken met de 16 ingangen waar de rail secties op aangesloten worden. Die weerstanden zorgen er dan gewoon voor dat in rust (dus als het signaal laag is) de lijnen ongevoelig zijn voor magnetische interferentie omdat de lijnen dan door die weerstanden worden belast en er daardoor een zekere hoeveelheid energie nodig zal zijn om de lijn hoog genoeg te maken zodat de modules er op reageren.

Hallo,
de reden dat het niet helpt om een weerstand naar aarde toe te voegen op de (lange) clock en Load-lijnen is, dat die
gewone CMOS nivo-lijnen zijn dwz ze worden aangestuurd om bij logische "0" aktief laag te zijn ( voor Een HC line- driver een laag-nivo <0.26 V bij 6mA sink-current, dus effective weerstand naar aarde ongeveer 40 Ohm; TI-spec).
Ze zijn dus niet hoog-ohmig in laag-toestand!
Idem voor hoog-nivo. Een weerstand naar aarde zou dus in de buurt van 40 Ohm moeten komen om ook maar enig effect te hebben. Het zou in dat geval het 0-nivo verbeteren, maar het 1-nivo verzieken, dus het heeft geen zin!

Als ( ik benadruk :Als) de lengte van de kabels er de oorzaak van zou zijn dat de Clock en Load signalen  niet meer netjes hun "0" en/of "1" nivo halen dan is daarvoor de juiste oplossing om een of meer repeaters (buffers) in die twee leidingen op te nemen.
Het is voor mij ondenkbaar dat er teveel spanningsverlies in de aard-of voedingslijn van de S88 bus optreedt; de gebruikte CMOS IC's trekken zo weinig stroom,  en dat alleen nog tijdens het schakelen, dat er geen noemenswaardig spanningsverlies zal optreden.

m.vr.gr.

RoelofS ( al 48 jaar IC-ontwerper bij een grote elekronika-firma)
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Het is altijd weer jammer dat er geen feedback komt van de vraag/probleemsteller, terwijl hem de oplossingen zijn aangereikt, zowel in soft als hardware,

Groetjes
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
 @citaat
Misschien nog op vakantie ?

groet
Harald
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Beste Sprinter,

Er hangt me iets bij dat Guillaume de hele maand augustus op vakantie is, dus even geduld (is een schone zaak)

Groet, Anne W
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Hallo Anne W, Harald, Wim, RoelofS, Jan Willem, Maarten, Fred, Ronald en eventueel anderen die vergeten ben.

Allen hartelijk bedankt voor de uitgebreide en zeer gedetailleerde informatie betreffende mijn probleem de "IEK's".
Ik heb geen idee gehad dat dit probleem zoveel teweeg kon brengen.

Ik heb alles gelezen en nog eens doorgenomen.
Nu ben ik een alfabeet wat electronica aangaat.
Maw vergeef mij dat ik er nu helemaal niets meer van begrijp.

Hoe is de stand nu.
Ik heb de 10 IEK's verbonden en aan de eerste IEK is een massa draad aansluiting gemaakt naar de massa van de ringleiding.
Deze 10 werken zeer naar behoren.
Wordt de elfde IEK aangesloten, dan is tot hose angesagt.

Als ik het goed begrijp, dan zal er iets zelf gebouwd moeten gaan worden, wat moet gaan functioneren als een soort versterker/repeater in de lus van IEK's.
Hierop ga ik nu in eerste instantie mijn aandacht op vestigen.

Ik dank een ieder voor de inbreng.

met vriendelijke groet
guillaume
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Dat is toch wat TAMS levert, ik ging er vanuit dat je die al had aangeschaft of zou aanschaffen, volgens mij gaat het verhaal hie nu al een tijdje over.
Maar als je dat niet wil, dan is een RoSoft s88-n met signaal poetser een optie, die kun je aansluiten via de s88 bandkabel, of via de in je bezit zijnde s88RJ45 verloopjes.

Groetjes
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Beste Guillaume,

Weer terug van vakantie begrijp ik...., wat ik er van begrijp is dat er na eenheid 10 door " te lange kabellengte" een signaal is ontstaan wat er niet zuiver meer genoeg uitziet en dus opgezuiverd moet worden.

Dat doe je met een Repeater, een complicatie is dat IEK niet de standaard (echter er zijn geen echte standaarden in onze hobby) hanteert voor de kabels tussen de eenheden.

Daar moet je aan de slag met verloopjes, ik denk dat Sprinter dat netjes omschreven heeft.

Alternatief is om de IEK's te verwijderen en er bijvoorbeeld Rosoft http://rosoft.info/S88-N.html voor in de plaats te zetten, wat je overigens waarschijnlijk niet ontslaat van de plicht om een repeater te plaatsen.

Groet, Anne W
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Citaat van: Anne W op vrijdag 18 augustus 2017, 22:58:12

Alternatief is om de IEK's te verwijderen en er bijvoorbeeld Rosoft http://rosoft.info/S88-N.html voor in de plaats te zetten, wat je overigens waarschijnlijk niet ontslaat van de plicht om een repeater te plaatsen.

Dat laatste daar weet ik zeker van dat dit niet het geval is.

Quillaume plaatst op plek 9 een de genoemde melder met oppoets functie (repeater/buffer) en het probleem is opgelost, iets wat we al meerdere keren hier in dit draadje hebben aangegeven en besproken.

Groetjes
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Beste Sprinter,

Begrijp ik jouw uitspraak goed als ik concludeer dat de Rosoft S88-N een repeater/buffer in zich heeft?

Groet, Anne W
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Ja Anne, maar dat is 2 weken geleden ook al besproken en aangegeven, last van het korte termijn geheugen?

Groetjes
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Guillaume heeft in alle eenvoud 2 keuzen:

a. ofwel Tams-repeater met Rosoft-verloopjes op plek 9 (met gebruik van de bestande modules)
b. ofwel Rosoft S88-N met een CD4050 on board (in plaats van Maaskant of IEK S88 modules).

Dat was 2 weken geleden ook duidelijk, en na wat twitterachtige reacties werd duidelijk dat er maar 1 goede en goedkope oplossing is voor elektronica-leken: keuze a.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Beste Sprinter,

Jawel, ik word al wat minder jong, in ieder geval minder jong als jij en ik heb 20 jaar in de scheepsmotoren verkoop heel veel moeten denken over veel grotere vraagstukken als bezetmelders, de jachten voor Steve Jobs en Paul Allen bijvoorbeeld, dus het denkraam raakt versleten......

Zit die repeater/buffer nu standaard op de Rosoft S88-n, ook in de "diode" uitvoering?

Groet, Anne W

Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Citaat van: Anne W op zaterdag 19 augustus 2017, 15:58:52

...... en ik heb 20 jaar in de scheepsmotoren verkoop heel veel moeten denken over veel grotere vraagstukken als bezetmelders, de jachten voor Steve Jobs en Paul Allen bijvoorbeeld, dus het denkraam raakt versleten......


Weinig relevant Anne. Al liep je 20 jaar achter de vuilniswagen, het maakt je echt geen beter of slechter mens......
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Citaat van: Anne W op zaterdag 19 augustus 2017, 15:58:52

Zit die repeater/buffer nu standaard op de Rosoft S88-n, ook in de "diode" uitvoering?

Nee Anne W, die zit er niet standaard op dat is een optie die je kunt aangegeven, via de bestelling. Niet alle modules hebben een repeater/buffer nodig. Vuistregels is om de 10 stuks.
Maar als je de moeite genomen had even in de webwinkel te kijken dan had je de antwoorden op je vragen al gehad.

Groetjes
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Met Sprinter komen we door de Winter, beste Sprinter, ik heb net eens op twee websites van Rosoft zitten kijken maar ik vind geen info over de oppoets apparatuur, dus een linkje naar deze informatie zou erg behulpzaam zijn.

Overigens maakt het mij nu ik met pensioen ben, weinig tot niets uit of ik een beter of slechter mens "gevonden" wordt, overigens mag iedereen een mening over mij hebben, zolang ik maar niet beschuldigd wordt van leugens.

Groet, Anne W
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Kijk in de webshop bij opties en uitvoering en je vraag omtrent de melder met diode truc is en was beantwoord, dat was jouw vraag.

Groetjes
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Hi allemaal,

Technisch gezien interessant maar de rest ........

groet
Harald
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Beste Sprinter,

Hier komt de bal: ik vraag je om info over de Rosoft oppoets apparatuur en je geeft een hint over de diode truc, iets aan de hand met je korte termijn geheugen?

Beste Harald,

Ik weet het, maar ik probeer nu voor Guillaume en anderen zichtbaar te maken wat voor oplossing Rosoft heeft voor lange kabellengtes tussen de meldeenheden, maar het is net Nederlands (mannen) voetbal, zelfs voor open doel wordt gemist, ik heb net nog eens in de webshop gekeken maar ik ben of dom of Sprinter is dom, maar ik kan niets vinden (om met een bekende Koploper deskundige te spreken: mijn glazen bos is helemaal troebel)

Groet, Anne W
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
 :D
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Citaat van: Anne W op zaterdag 19 augustus 2017, 15:58:52

Zit die repeater/buffer nu standaard op de Rosoft S88-n, ook in de "diode" uitvoering?

Geef je gewoon een antwoord op je vraag.

Dat heeft niets met jouw korte termijn geheugen te maken,
Je korte termijn geheugen liet jouw in de steek over het voorgaande, waarin het 2 a 3 weken geleden al eens was uitgelegd en aangegeven, over de optie van de oppoetser/buffer.

Je vroeg dus eergisteren naar de bekende weg.

Groetjes
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Beste Barry,

Gevonden, dank je wel.

Groet, Anne W
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Ik begin een beetje te wennen aan de diverse discussiestijlen. Af en toe klotst het water tegen de plint.
Het is een leerzaam draadje, zolang het water blijft klotsen.

De oorspronkelijke vraagstelling (van Guillaume) hield in dat de bezetmelders de wonderlijkste resultaten geven, maar pas na de tiende op rij. Uiteindelijk, na alle overige opties te hebben afgetast (sommigen trokken die conclusie direct), kwamen we er samen op uit dat de totale patchkabel lengte bepalend is, en niet de toevallige positie (of dat nu de 9de, 10de of 11de is).

Voor die totale kabellengte (tussen de modules) bestaat een concrete oplossing: de Tams-repeater. En die Tams-Repeater bevat een specifiek ic (laten we zeggen b.v. CD4050). Die poetst het signaal op, en geeft het dan weer door.

De vuistregel die de Duitse site (die ik eerder noemde) hanteert, is
"öp elke 7-8 meter patchkabel 1 Repeater".

Dat is een betere vuistregel dan Sprinter geeft
"Niet alle modules hebben een repeater/buffer nodig. Vuistregels is om de 10 stuks."

Omdat de Tams-Repeater niet past op een standaard IEK-kabel (aparte discussie, standaard LDT, S88, enz.), zijn 2 verloopjes nodig. Zo'n verloopje (per setje van 2) is te koop bij Rosoft. Natuurlijk kun je dat ook zelf in elkaar knutselen; Ben verstrekte daarvoor het schema.

Tot daar waren we het ongeveer met elkaar eens.

De "totale onzin" in het verhaal begon bij het alternatief, de S88-N module van Rosoft. Ik zette de onzin in, en iedereen focuste op die onzin. Dat leidde tot gefoeter, en dat zal ik dan wel verdiend hebben.
Want de S88-IEK standaard is niet gelijk aan de S88-N standaard, niet qua kabels, maar ook niet qua CS2-gebruik. Bij de CS2 kun je uitsluitend van S88-N gebruik maken, indien je een Märklin module toevoegt. Bij CS3 kan S88-N standaard wel.

Dus, we zijn er daarna van uitgegaan dat Guillaume vast wil houden aan zijn CS2, zijn bestaande S88 modules en kabels en dus kiest voor de Tams-Repeater, waar nodig, en voor de Rosoft-verloopstukjes (als hij liever niet zelf teveel soldeert).

De 5 of 6 laatste berichten gaan eigenlijk alleen maar over die Rosoft S88-N module. Zit die CD4050 er standaard op of niet. Antwoord: Nee (natuurlijk niet), die ic is optioneel. En de reden daarvoor is dat het meer niet dan wel nodig is om het signaal op te poetsen. Oppoetsen heeft uitsluitend zin als de totale patch kabellengte te kritisch wordt. Dus in het voorbeeld van Guillaume is dat toevallig tussen de 9de module en de 10de module in.

Nu kun je wat ik daarover schreef ook weer opvatten als "totale onzin", maar zelf zou ik het hooguit wat ongenuanceerd willen noemen. Binnen het kader van de probleemstelling klopt het, buiten dat kader ligt het genuanceerder.

De waarheid bestaat uitsluitend binnen een strak denkkader. Daarbuiten gelden andere waarheden.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Citaat van: Jan22 op zondag 20 augustus 2017, 15:11:52

De "totale onzin" in het verhaal begon bij het alternatief, de S88-N module van Rosoft. Ik zette de onzin in, en iedereen focuste op die onzin. Dat leidde tot gefoeter, en dat zal ik dan wel verdiend hebben.
Want de S88-IEK standaard is niet gelijk aan de S88-N standaard, niet qua kabels, maar ook niet qua CS2-gebruik. Bij de CS2 kun je uitsluitend van S88-N gebruik maken, indien je een Märklin module toevoegt. Bij CS3 kan S88-N standaard wel.


Nee, daar begint niet de onzin, want wat daar aangegeven wordt is de oplossing, alleen moet je dan wel kiezen voor de s88-n met ingebouwde oppoets/buffer optie.
En die kan gewoon aangesloten worden op iedere s88 module ook die van IEK dan wel met de standaard 6 aderige bandkabel of met de verloopjes van s88 naar s88-n (s88RJ45)
Die zijn in het bezit van de vraagstellen, en aan hem de keus voor welke oplossing hij verder kiest, die van Tams of die van RoSoft.

Ook sla je de plank mis wat betreft de CS2, de CS2 heeft een standaard 6 pins aansluiting, dezelfde die ook op de IEK en andere s88 compatibele modules zit. Dus de IEK sluit je gewoon aan met de 6 aderige bandkabel, zo standaard als het maar kan.

Alleen de CS3 en dan ook alleen de PLUS uitvoering heeft een RJ45 aansluiting die volgens de s88-n afspraak werkt.



Groetjes
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
 @citaat

Nu is het zelfs voor mij, simpele Märklin/Edits/Viessmann/Raptor rijder sinds 1988, helemaal duidelijk.

Groet, Anne W
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Citaat van: Sprinter op zondag 20 augustus 2017, 15:37:25
wat daar aangegeven wordt is de oplossing, alleen moet je dan wel kiezen voor de s88-n met ingebouwde oppoets/buffer optie.
(...)
Alleen de CS3 en dan ook alleen de PLUS uitvoering heeft een RJ45 aansluiting die volgens de s88-n afspraak werkt.

Bedankt voor deze uitleg. Voor Guillaume en Anne is dat antwoord wellicht duidelijk genoeg.

Ik mis wat nuance. De s88-n-op-zich is geen oplossing omdat die gebaseerd is op korte patch-kabels van pak-m-beet  maximaal 1 meter. Guillaume gebruikt langere kabellengtes dus hij heeft af en toe een s88-n (als hij daarvoor gaat) nodig met oppoets/buffer-optie.
De vuistregel waar die te plaatsen blijft volgens mij elke 7-8 meter en niet om de zoveel modules (die vuistregel gaat uit van kortere afstanden). Gezien de geringe meerprijs (van wat is het, ?0, 50) kun je ze dan net zo goed overal plaatsen, dan hoef je niet na te denken over vuistregels.

Die vuistregel moet hij wel hanteren als hij kiest voor behoud van de bestaande S88-modules, en toepassing van de Tams-Repeaters met Rosoft verloopstukjes.

De S88Link module van Märklin (die aan de CAN bus kan hangen van een CS2 of CS3) biedt ook een rj45 aansluiting, en ondersteunt S88-n (dat is de andere discussiepoot die ik inbracht). Wel veel duurder.
En wellicht totaal overbodig, al prijst de fabrikant deze aanpak de hemel in.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Citaat van: Jan22 op zondag 20 augustus 2017, 17:53:53
Citaat van: Sprinter op zondag 20 augustus 2017, 15:37:25

Ik mis wat nuance. De s88-n-op-zich is geen oplossing omdat die gebaseerd is op korte patch-kabels van pak-m-beet  maximaal 1 meter. Guillaume gebruikt langere kabellengtes dus hij heeft af en toe een s88-n (als hij daarvoor gaat) nodig met oppoets/buffer-optie.


Waar haal je nu deze onzin weer vandaan. Stop nu gewoon eens met allerlei bakerpraatjes de wereld in te schoppen, en luister gewoon naar mensen die wel weten waar het over gaat. Met deze onzin die je nu verkondigd is helemaal niemand geholpen, of blijf gewoon je bemoeien en bezighouden met alleen en uitsluitend analoog, daar zal iedereen bij gebaad zijn.

Gvg