Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.

Gestart door guillaume dinsdag 06 juni 2017, 13:53:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Hallo

Ik heb in mijn baan een 220 bezetmelders ingebouwd en gebruik CS-2 icm Itrain.
Daarvoor heb ik een 15 tal terugmelddecoders van Huib Maaskant in gebruik.

Nu zijn alle 16 bezetmelders van terugmelddecoder 4 losgekoppeld.
Toch blijft bezetmelder 16 van decoder 4 "bezet" tonen.
Verbreek ik de verbinding tussen terugmelddecoders 4 en 5, dan toont bezetmelder 16 van decoder 4 "onbezet".
Alle terugmelddecoders zijn van extra massa voorzien.

Ook verschillende seinen blijven maar schakelen tussen rood en groen.

In het verleden heb ik met de decoders van IEK geëxperimenteerd.
Maar deze decoders kreeg ik niet aan de praat. Of ze tonen allen bezet of alleen onbezet.
Deze decoders zien er degelijk uit, maar wat ik voor aansluit truccen ook uitprobeerde, het werkte niet.

Wie heeft een idee wat ik het beste kan doen.
Zijn er bij jullie betere en betrouwbare terugmelddecoders bekend, die in de praktijk ook perfect werken?

Kan het aan de gebruikte draden liggen? Ik gebruik draad met 0,15 m2.

Ik wacht in spanning af op jullie adviezen
met vriendelijke groet
guillaume
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Een eerste vraag is: heeft het allemaal wel gewerkt?
En vraag 2 is: heb je iets veranderd of is er iets gebeurd (sluiting of zoiets)?
Ik ben niet bekend met de decoders die je gebruikt, maar met welke kabels sluit je die aan op de Centrale en op elkaar, flatcable of netwerkkabel?
Verder kan het voorzien van extra massa per terugmelddecoder voor problemen zorgen. Alleen de eerste uit een reeks in een stroomkring moet aangesloten op de massa. 
Nog geen oplossing zo, maar ik hoop dat dit met wat meer informatie over je systeem.

Groet,

Peter
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Hallo Peter,

Het heeft nog nooit perfect gewerkt.
De laatste twee jaar heb ik de problemen met de Marklin seinen verholpen.
Uitbouwen, opsturen naar Göppingen en weer inbouwen na herprogrammering.

Daarvoor waren het steeds of de bezetmelder of het sein wat niet functioneert.
De reden was dan ook dat de Ma seinen geupdate moesten worden.

Er zit om de twee a drie melddecoders een massa-kabel.
Algemeen wordt geroepen dat de decoders massa, massa, massa moeten hebben.
Wie heeft gelijk?

groetjes guillaume
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Citaat van: guillaume op dinsdag 06 juni 2017, 13:53:26
Daarvoor heb ik een 15 tal terugmelddecoders van Huib Maaskant in gebruik.
Deze? http://www.floodland.nl/aim/info_bmd16n_1.htm
CiteerDe BMD16N heeft 16 contacten die reageren als je ze met de massa van je baan verbindt. Dat is het geval als je gebruikmaakt van massadetectie op een 3-rail modelbaan als vorm van bezetmelding. Maar ook als je liever reedcontacten of schakelrails gebruikt.

vraag 1: gebruik je massadetectie of gebruik je reedcontacten en/of schakelrails?
en zo ja als je massadetectie gebruikt:
vraag 2: waar zitten je diodes? Zitten die allemaal op dezelfde spoorstaaf?
en waar precies voeg je dan extra massa toe?
CiteerAlle terugmelddecoders zijn van extra massa voorzien.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Hallo Jan

Het zijn inderdaad de decoders van floodland.

Ik gebruik massadetectie en wel met c-rails.
De massa wordt dan ook aangesloten aan de decoder zelf.
Betreft de aansluitbus naast zowel de 1e als 16e melder.

met vriendelijke groet guillaume
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Alleen de eerste aan massa, de overige NIET.

Gr, Ben.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Ben

Ik ga dit proberen

Bedankt alvast
guillaume
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Citaat van: guillaume op dinsdag 06 juni 2017, 13:53:26

Wie heeft een idee wat ik het beste kan doen.
Zijn er bij jullie betere en betrouwbare terugmelddecoders bekend, die in de praktijk ook perfect werken?
guillaume

Ja, die zijn mij bekend.

Groetjes
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Citaat van: guillaume op dinsdag 06 juni 2017, 13:53:26
Nu zijn alle 16 bezetmelders van terugmelddecoder 4 losgekoppeld.
Toch blijft bezetmelder 16 van decoder 4 "bezet" tonen.
Verbreek ik de verbinding tussen terugmelddecoders 4 en 5, dan toont bezetmelder 16 van decoder 4 "onbezet".
Alle terugmelddecoders zijn van extra massa voorzien.

Ook verschillende seinen blijven maar schakelen tussen rood en groen.

In het verleden heb ik met de decoders van IEK geëxperimenteerd.
Maar deze decoders kreeg ik niet aan de praat. Of ze tonen allen bezet of alleen onbezet.

Titel: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties, je seinen doen dat ook, op basis daarvan.

Die seinen, die opstandig schakelen, liggen die binnen het bereik van de meldpunten van decoder "4" en "5"? Dat neem ik voetstoots aan (want ze signaleren systematische verwarring), maar dat hoeft niet zo te zijn.

Je schrijft dat als je alle melddraden loshaalt van decoder "4", maar de verbinding tussen decoder "4" en "5" in stand laat, decoder "4" niet 0x00000000 bitsetting heeft (onbezet).
Die bits van decoder "4" worden pas gereset naar "0" als je de verbinding met decoder "5" verbreekt.

Er zijn dan eigenlijk maar weinig mogelijkheden:
-foutje in de massa-aansluiting bij de rails tussen "4"-16 en "5"-1,
-de decoder is stuk (of verkeerd geassembleerd),
-er is sprake van brol (interferentie) tussen decoder "4" en "5".

Laten we even kijken: je noemt decoders 4 en 5, want daartussen zit een probleem, en het probleem zit mogelijk in decoder 4 (met de meldpunten).

-Doet dat probleem zich ook voor tussen decoder 2 en 3, als je de zelfde handelingen uit voert?

Eerste daad zou toch moeten zijn: vaststellen of alles goed zit (en ook goed zat bij IEK).

Je gebruikt C-rails, geknipt, neem ik aan.
-Stel dat je ergens 1 geknipte C-rails verkeerd om hebt liggen in de baan dan ligt die rails in het bereik van decoder 4, maar waar? Eind "4", begin "5" ligt voor de hand. Kan ook zijn dat er daar een schroefje op de rails ligt? Of een diode verkeerd om aangesloten?

Citaat van: guillaume op dinsdag 06 juni 2017, 13:53:26
Verbreek ik de verbinding tussen terugmelddecoders 4 en 5, dan toont bezetmelder 16 van decoder 4 "onbezet".
Ik verwacht zelf een illegale verbinding tussen beide spoorstaven rond die plek, ergens tussen "4" en "5" in. Maar er zijn meer opties.

Floodland decoders zijn voornamelijk te koop in zelfbouw: je koopt een printplaat en losse onderdelen en die soldeer je zelf vast.
-Stel je hebt zelfbouwdecoders en er zijn er 2 (of er is er een, nr "4") die het niet doen(doet), plaats daarvan dan eens foto's, dan kunnen we meekijken of de componenten er goed op zitten, of per ongeluk omgekeerd.

Ik leg hier even een dwarsverband met een ander draadje:
iTrain configuratie - iets vergeten?

en je eigen draadje over IEK en Maaskant (2013)
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Hallo Jan Willem

Bedankt voor je reactie en je meedenken.

Ik heb mijn baan opgesplitst in vijf blokken, dus vier boosters en een cs2.
Alle blokken zijn volledig gescheiden (in principe), echter bij een overgang heb ik de massa's middels stekkers toch aaneen geknoopt.
En inderdaad ik gebruik c-rails en een railkant is geïsoleerd.

Vwb de "opstandige" seinen, die komen in alle blokken voor.
Het zijn er een aantal.

Het probleem tussen 4 en 5 is "opgelost", als ik de patchkabel tussen 4 en 5 lostrek.
Ik denk dat ik het moet zoeken in een slechte decoder.

Ik heb nog een zevental IEK decoders liggen.
Deze heb ik als een proefopstelling met twee stuks aangesloten.
Als ik nu de kabel naar de CS2 via de 6 pinnetjes aansluit, dan werkt de decoder.
Zie de foto's 1 en 2.
Sluit ik dezelfde decoder aan mbv een patch-kabel en vervolgens via een overgangsstuk (ik weet niet precies het het genoemd wordt zie foto 3), dan zijn alle melders aan".

Ik probeer nu toch de eerste Floodland decoder te vervangen door een IEK en vervolgens een tweede IEK hieraan te koppelen.
Mijn vrouw heeft geen enkel probleem met deze extra klus, want dan komt de baan niet zo snel klaar.

met vriendelijke groet
guillaume



Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Citaat van: guillaume op woensdag 07 juni 2017, 18:37:33

Ik heb nog een zevental IEK decoders liggen.
Deze heb ik als een proefopstelling met twee stuks aangesloten.
Als ik nu de kabel naar de CS2 via de 6 pinnetjes aansluit, dan werkt de decoder.
Sluit ik dezelfde decoder aan mbv een patch-kabel en vervolgens via een overgangsstuk (ik weet niet precies het het genoemd wordt zie foto 3), dan zijn alle melders aan".


Heb je dan wel het juiste verloopje toegepast?

Ik weet niet welke je hebt (ook van Maaskant?) maar de pijl op het verloopje moet richting de centrale wijzen. Als dat correct is en alles is nog bezet dan de stekker andersom in de centrale zetten.

Verder: als je hulp vraagt is het handig dat je feedback geeft. ;)  Heb je nu de 1e melder aan massa en de rest niet?

Gr, Ben.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Mijn vermoeden is dat het verloopje niet helemaal deugt. Of kan die op zijn kop aangesloten zijn? Soms past dat ook, maar zit het dus toch niet goed. Zou dat kunnen?

Groet,

Peter

Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Als je de melders via het verloopje aansluit en alle melders zijn aan dan sluit je het kabeltje verkeerdom aan, dat is ook duidelijk te zien op de foto. Verloopje 180 draaien tenopzichte van de zesaderige kabel en het geheel zal dan ook werken zoals het moet.
Klassiek geval van verkeerd aansluiten.

Groetjes
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Top dat er zulke goede reacties komen.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Blijkt toch maar weer dat ik als analoog rijder niet alles kan verzinnen: het verloopkabeltje omdraaien, daar was ik nou nooit op gekomen. Maar ja, rond de PC prefereer ik stekkers die maar op een manier passen.
Nooit bij stilgestaan dat sommige systemen nog steeds zijn uitgerust met stekkers die op beide manieren passen !
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Hi Guillaume,

Volg het hier maar werkt het nu ?

groet
Harald
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Hallo Harald, Ben en Peter,

Het heeft even geduurd met een antwoord van mij, maar na een maand afwezigheid ben ik weer begonnen.
Ik ben tenslotte niet altijd in frankrijk.

Allereerst heb ik de zeven IEK terugmelders ingebouwd en die werken prima.
Vervolgens nog een achttal nieuwe IEK's aangeschaft.

Deze zijn ook ingebouwd en vervangen de Floodland melders.
De achste, negende en tiende melder zijn gecontroleerd en werken prima.
Elke bezetmelder is voorzien van een extra massakabel.
Dit geeft IEK ook vooral aan om dit te doen.

Bij het aansluiten van de elfde bezetmelder met een patchkabel van 5 meter, werkt niets meer.
Ik controleer dit door telkenmale een terugmelder van bezetmelder-6 te testen.
Sluit ik een kabel van 2 of 3 meter aan naar de elfde bezetmelder,  dan blijft alles functioneren.
Lus ik dit weer verder met een patchkabel van 1 meter naar de twaalfde bezetmelder, dan is alles weer tote hose.

Ik heb verschillende patchkabels gebruikt en ook de bezetmelders verwisseld.
Dit gaf alles geen soelaas.

Heeft iemand nu een idee waar dit aan kan liggen?
Het is bloedwarm onder de treinplaat, dus ik ben er maar even mee gestopt.

groeten en alvast bedankt voor het meedenken, guillaume

Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Even voor het goede begrip, gebruik je van IEK de

S88-CAT-5 of de S88-CAT-5-Opto ?

In beide gevallen patch je (volgens deze bestanden) als volgt:


en geldt voor sommige digitale centrales:
CiteerBei  Verwendung eines anderen digitalen Endgerätes, z.B der Intellibox, Interface, können Sie maximal 31 Decoder hintereinander schalten.

Bij Praxistips staat nog dit:
CiteerSollten trotz aller Vorkehrungen  Fehlmeldungen vom Rückmeldedecoder ausgehen, und sie wissen nicht woran es liegt, so hilft meistens die Reihenschaltung einer einfachen Diode, z.B. 1N 4148 oder 1N 40.. in die Meldeleitungen für Abhilfe. Verbinden Sie hierzu die ?Spitze? der Diode, die Kathode, mit dem Masseschalter.

Ik begrijp uit je voorgaande verhaal, en uit je draadje uit 2013 dat het maximum aantal decoders dat je achter elkaar kunt patchen veel lager is.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Hallo Jan Willem

Ik gebruik de S-88-CAT-5.

Zou het probleem niet door de CS2 veroorzaakt kunnen worden?
Bijvoorbeeld door de lengtes van de patchkabels in relatie tot de spanning(verlies).
Op dit moment zitten er 2 van 5 meter, 4 van 3 meter en de overige van 2 meter patchkabels ingebouwd, alles toch gauw een dikke 30 meter lengte in totaal.

Naar de elfde bezetmelder moet ik weer een 5 meter lengte gebruiken en de overige zijn dan nog 4 keer 2 meter.
Als dit het probleem zou zijn, is er niet een mogelijkheid om de spanning in de benodigde patchkabels te versterken of apart te voeden.

met vriendelijke groet
guillaume
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Er zijn wel een aantal opties om dit probleem op te lossen, neem maar even via de normale mail contact met mij op.

Groetjes
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Beste Guillaume,

Heb je nu alle eenheden behalve één ontkoppeld van de railmassa?

Ik wil wel een keer langskomen met mijn ouderwetse "common ground" centrale, kan het getest worden zonder massa verbindingen tussen de railmassa en de S88 massa (behalve die in de centrale dan)

Groet, Anne W
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Hallo Anne W

Ik heb aan de elfde en verder ook een massakabel gekoppeld, alleen om elke onmogelijkheid uit te sluiten.
Echter de terugmelders die hierop aangesloten moeten worden, zijn niet aangesloten.
Het gaat mij nu in eerste instantie erom of ik de vijftien bezetmelders daadwerkelijk van spanning kan voorzien, zodat de laatste terugmelder ook gaat functioneren.

Tot en met de tiende bezetmelder zijn alle terugmelders aangesloten en functioneren.

Wat is trouwens een ouderwetse "common ground" centrale?
En wat betreft langskomen, dat zijn toch een kleine 900 km.

met vriendelijke groet
guillaume
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Beste Guillaume,

Een ouderwetse "common ground" centrale is een centrale die van binnen één gemeenschappelijke massa heeft voor de digitale spanning en het S88 systeem en waarbij je dus geen verbinding moet maken tussen de massa van het digitale systeem (de rails dus) en de massa van het S88 systeem, voorbeelden zijn de 6021 van Märklin, de IB's van Uhlenbrock, de Tams Easy Control en (natuurlijk) de Raptor.

Bijvoorbeeld de CS-en de Ecossen hebben geen gemeenschappelijke massa (gevolg van het gebruikte type interne booster) en dus moet je daar één keer een verbinding maken tussen de massa van het digitale systeem en de massa van het S88 systeem, zodat de 5 Volt spanning van het S88 systeem, die op de rails terechtkomt als er een trein is, terug kan komen op de massa van het S88 systeem.

Waarom zo de nadruk op een keer die verbinding maken tussen de twee massa's, dat ligt in het woord "aardlussen", die voor vreemde storingen kunnen zorgen.

Ook is het noodzakelijk dat de massa van het digitale systeem keihard is en geen onderbrekingen of slechte verbindingen heeft.

Dus haal alle massa verbindingen op één na weg en controleer of alle overgangen in de rails goed contact met elkaar hebben.

Ja, 900 km is te ver, niet zo zeer voor mij als wel voor jou, ik zeg altijd bij mijn Raptor collega's, ik doe het voor niets, maar mijn auto weigert dat, die vraagt 20 cent per kilometer.

Groet, Anne W

Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Hallo Anne W

Ik heb mijn baan in vieren geknipt die worden bediend door de CS2 en 3 boosters.
Daarvoor het ik een ringleiding gelegd voor de massa.
Echter zodanig dat en de vier blokken en de massa op de grens van de blokken losgekoppeld kunnen worden dmw stekkers.
Dit als er een storing of iets dergelijks is.
De rondleiding is een draad van 2,5 mm.
Wat ik nu niet snap is dat als de massa overal gelijk is of moet zijn, de koppeling tussen een bezetmelder en de massa verschillend is dan tov de andere bezetmelders.maker van IEK er dan zo'n nadruk op?

Maar ik ga alle massa aansluitingen (op een na) loskoppelen en probeer dan verder de elfde bezetmelder tot leven te wekken.
Echter het is hier bloedheet, dus dat wordt vanavond pas hoop ik. 
met vriendelijke groet
guillaume

Waarom legt de
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Beste Guillaume,

Ik snap dat het zo heet is bij je omdat je niet 900 km naar het noorden woont......

Ik heb gezocht naar IEK en kwam in eerste instantie een topic uit 2013 op het 3-rail forum tegen van ene Guillaume.......

Ik heb de documentatie van IEK bestudeerd en wat ik al dacht is dat de terugmelddecoders gewoon ook gebaseerd zijn op de 4014 en 4044 IC's, zoals ook mijn zelfbouw Edits decoders uit de tachtiger/negentiger jaren van de vorige eeuw, dus niets bijzonders.

Het enige waarin IEK afwijkt van alle andere leveranciers is dat ze zeggen dat je extra massa aansluitingen moet leggen vanaf elke module, de andere leveranciers zeggen daar niets over, behalve indien er een centrale of boosters worden toegepast die geen gemeenschappelijke massa hebben, zoals met een CS, dan éénmaal een massa verbinding leggen.

graag hoor ik nog welke Märklin boosters je hebt.

Dus ga ik nu een "spoorboekje" neerzetten voor je, in de hoop dat het je helpt:

haal al het rijdend materieel van de rails

zet de digitale spanning aan, dus CS en boosters

pak je multimeter, zoek de sectiescheidingen, en meet met de meter in de gelijkspanning stand of je een spanningsverschil meet over de 4 puko sectiescheidingen.

schakel de digitale spanning weer helemaal uit en meet met de meter in de weerstand stand of je over de massa sectiescheidingen weerstand meet (stekkers verbonden!!)

verwijder alle massa verbindingen tussen de terugmeldmodules en de railmassa, behalve één

koppel alle terugmeldmodules los van de centrale.

sluit de eerste module weer aan op de centrale, schakel de spanning in, meet op een detectie railstaaf de spanning, moet ongeveer 5 volt zijn, controleer daarna de werking van de module

indien o.k. sluit de tweede module aan op de eerste module en herhaal het bovenstaande

doe dit tot alles naar behoren werkt of er één niet werkt, in het laatste geval is de meting van de spanning op een detectie railstaaf belangrijk.

Groet, Anne W

Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Citaat van: guillaume op dinsdag 18 juli 2017, 14:21:05
Hallo Jan Willem

Ik gebruik de S-88-CAT-5.

Zou het probleem niet door de CS2 veroorzaakt kunnen worden?
Bijvoorbeeld door de lengtes van de patchkabels in relatie tot de spanning(verlies).
Op dit moment zitten er 2 van 5 meter, 4 van 3 meter en de overige van 2 meter patchkabels ingebouwd, alles toch gauw een dikke 30 meter lengte in totaal.

Naar de elfde bezetmelder moet ik weer een 5 meter lengte gebruiken en de overige zijn dan nog 4 keer 2 meter.
Als dit het probleem zou zijn, is er niet een mogelijkheid om de spanning in de benodigde patchkabels te versterken of apart te voeden.

met vriendelijke groet
guillaume

Of je hebt een enorme baan of je gaat kris kras eroverheen om je bezetmelders aan te sluiten.

Probeer de UTP route zo kort mogelijk te houden.
Het ziet er een beetje naar uit dat de lengte van de kabel toch teveel spannings verlies geeft.
Misschien dat een kabel vanaf de eerste module met de 5volt en massa naar het eind een oplossing biedt.

mvg Robin
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Citaat van: Hero op woensdag 19 juli 2017, 23:55:43
Het ziet er een beetje naar uit dat de lengte van de kabel toch teveel spannings verlies geeft.
IEK beweert iets anders
CiteerSelbst Gesamtkabellängen von über 50 m stellen kein Problem mehr dar!!

maar IEK beweert ook:
CiteerStrom geht zuweilen recht eigenwillige Wege und ein eventueller Potentialunterschied zwischen dem Decoder und den angeschlossenen Meldern, z.B. Schaltgleise, Kontaktgleissätze o.ä. kann deshalb leicht zu unerwünschten Fehlinformationen und damit Fehlfunktionen führen. Im Extremfall blinken computergestützte s88-Monitore wie eine ?Lichtorgel? obwohl keine Bewegung auf der Anlage stattfindet!

En dat is waar Guillaume mee zat in 2013: al die lampjes gingen als maar aan en uit. Volgens de IEK handleiding moet je iedere S88 aansluiten op massa om het eventuele <<Potentialunterschied >> te voorkomen. Die lampjes gaven aan dat er ergens een fout op trad. Freak Peter bevestigde dat ook in 2013.

Nu is z'n probleem een ander: 10 gepatchte S88's doen het, de elfde (ongeacht welke) doet het niet.

Aan de patchkabellengte mag het niet liggen volgens de handleiding. Guillaume blijft met 35 meter royaal onder die 50 meter patchlengte (toeval? in 2006 was nog sprake van maximaal 50 meter patchlengte voor een 10baseT of een 10 mibs verbinding, bij netwerkleveranciers. Inmiddels bij de 100 mibs en gigabit snelheden is die afstand maximaal 100 meter).

Aan een aansluitkabeltje verkeerd om aansluiten zou het ook niet mogen liggen. Tenminste als je de handleiding volgt:
CiteerAußerdem müssen die Kabel am Decoder in der richtigen Reihenfolge eingesteckt werden. Die Pfeile zeigen jeweils die Signalflussrichtung zum digitalem Endgerät  ( Memory, Interface, IB, Twin-Center ) an!!

Über die zweite Steckbuchse am S 88 Decoder  können Sie weitere Rückmeldemodule anschließen. Sie werden beim Einschalten der Anlage erkannt und automatisch in der angeschlossenen Reihenfolge adressiert.

Op zich ben ik het met Robin eens dat je de UTP route zo kort mogelijk moet houden. Ik vind het maar nix, zo'n seriële rijging van S88's over grote afstand. Maar het is altijd weer fijn als een ander de kinderziektes in een bekend systeem oplost.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Guillaume,
Kun je niet beter een nieuwe stekker aan dat verloopje (laatste foto) knijpen?  Je gaat daar van S88 naar UTP (S88N), via dat printje. Dat moet makkelijker kunnen... 

Iedere stekker geeft verlies, en ook mechanisch is dit nogal een rampscenario.
Erik
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Ik zit met hetzelfde gevoel als Robin na het lezen van het hele verhaal, het lijkt me goed om eens de hele s88 streng te herzien en de UTP kabels tussen de modules zo kort mogelijk te houden. Hoewel er theoretisch geen bezwaren zijn tegen lange kabels heeft de praktijk al bij meerderen uitgewezen dat het wel degelijk voor problemen kan zorgen. Als je hele lay-out van de baan bekend is dan zou ik gewoon vanaf de centrale een logische route gaan uitstippelen voor de S88 modules waardoor de UTP kabels een zo logisch mogelijke route zal afleggen. Mijn gevoel zegt dat de kans erg groot is dat een hoop problemen dan als sneeuw voor de zon zullen verdwijnen. Zelf rij ik met een Ecos en heb direct achter de Ecos een verloopje gemaakt van de standaard S88 kabel naar een UTP aansluiting. Het kabeltje tussen de S88 en verloopje is 20cm en daar vind ook de verbinding plaats van de S88massa naar de railmassa en verder verloopt alles via de S88 bus die volledig is uitgerust met UTP kabel. Ik rijd middels koploper en heb altijd de spookmeldingen volledig aan staan maar het gebeurt zelden dat er een spookmelding binnenkomt die niet te verklaren is. Het is gewoon erg belangrijk dat alles met gepaste zorgvuldigheid wordt aangelegd, zorg dat je draden netjes lopen, UTP kabels zo gescheiden mogelijk van de rest, hier heb ik de UTP kabel met passende spijkerclips separaat van alle andere bedrading onder de baan geleid. Hierdoor is de kans dat schakelpulsen van andere draden kunnen storen op de S88 bus. Ook de voedingsdraden en terugmelddraden van de railsecties lopen allemaal in eigen bundels onder de baan door gescheiden van bundels van wisseldraden e.d. Het zijn allemaal zaken die er aan bijdragen dat de betrouwbaarheid zo hoog mogelijk is.

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt want er is niks zo vervelend als een baan die niet betrouwbaar rijdt.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Hallo Anne W, Robin en Jan Willem.

Allereerst bedankt dat jullie meehelpen om het probleem te tackelen.

Ja, Anne W in 2013 was dat dezelfde guillaume dus ik.
Echter in die tijd heb ik veel profi-seinen 763xx aangeschaft.
Dit gaf steeds problemen.
Uiteindelijk zijn ze na volledige uitbouw naar Göppingen gestuurd, van een nieuwe versie voorzien en veervolgens weer opnieuw ingebouwd.
Deze klus heeft tot eind vorig jaar geduurd.
Nu ben ik sinds maart weer begonnen om de bezetmelding in orde te krijgen.
het grote probleem was:
-  het aan- en uitgaan van de seinen.
- de bezetmelders waren onbetrouwbaar
- en blijkbaar had ik toen ook last van het niet functioneren van alle bezetmelders, maar dat is nu moeilijk nog vast te stellen.

Wat heb ik tot nu gedaan!
De aansluitkabel tussen de CS2 en de eerste bezetmelder is vernieuwd met aan een kant de aansluiting aan de CS2 en aan de andere kant de patchkabel aansluiting.
De aaneenrijging van de bezetmelders is op de korst mogelijke wijze uitgevoerd en dus is besparing in lengtemeters niet meer mogelijk.
Dan de lengte van de baan!
Die bedraagt 19 bij 5,5 meter en om meteen te reageren op het spoorboekje van Anne W
Ik moet dan een 85 loks/treinen van de baan halen, zucht zucht....
Ik heb naast de CS2 de boosters 60174 in gebruik.

Ik heb gisterenavond eens alleen de CS2 met hieraan de bezetmelders gekoppeld aangezet.
Daarnaast is de CS2 wel gekoppeld aan de PC met Itrain.
De verbinding met de baan en de boosters zijn allemaal NIET aangesloten cq van spanning voorzien.
Resultaat bleef gelijk.
Tot en met de tiende bezetmelder functioneert alles.
Wat ik mij dan afvraag: waarom moet de bezetmelder een massa aansluiting naar de railmassa van de cs2 hebben terwijl die niet aanstaat.
Of zie ik het verkeerd, ik ben tenslotte geen e-man.

Ik ga vanmiddag de massakabels van de eerste negen bezetmelders loskoppelen en kijken wat dat oplevert.
Houdt jullie op de hoogte
guillaume
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
De rail uitgangen van de CS en de S88 bus zijn volledig galvanisch van elkaar gescheiden. Wil je dus de S88 laten schakelen naar railmassa dan zul je dus de massa van de S88 bus moeten verbinden met de railmassa, alleen op die manier kan je een gesloten circuit tot stand brengen van S88 module, via de wielen naar de railmassa. Dat hoeft ook maar op 1 plek te gebeuren want de masse is immers via de UTP kabel met alle modules verbonden. En de stroom die er doorloopt is dusdanig klein dat de dikte van de UTP kabel niet zo veel uitmaakt.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Ik krijg het idee dat de ene patchkabel de andere niet hoeft te zijn, m.a.w. dat je de pinbezetting behoort te weten van Märklinmateriaal en niet-Märklin materiaal, indien je besluit iets te willen combineren.
Ik heb niet de indruk dat Märklin zelf daar iets zinnigs over los laat.

Citaat van: guillaume op dinsdag 18 juli 2017, 14:21:05
Zou het probleem niet door de CS2 veroorzaakt kunnen worden?
Daar pak ik even de handleiding bij, p. 8 gaat over uitgangen van de CS2.
Wat er wel staat is dat je er S88's op kunt aansluiten, die serieel gepatcht zijn, en dat het apparaat is voorbereid op Link 88 (Marklin 60883). En ik heb geen idee waarin die L88 poort afwijkt van de andere S88 modules. [Heb het nagetrokken: L88 is de projectnaam geweest van de S88 Link interface in wording].
Op pagina 26-30 wordt een en ander uitgelegd, en ook daar staat dat je maximaal 31 S88-apparaten kunt aansluiten op een L88-poort, Als die apparaten op 5 volt draaien (IEK) dan moet je de schakelaar op 5 volt zetten. Als die S88's draaien op 12 volt dan moet je de schakelaar op 12 volt zetten. AC of DC maakt niet uit. Het is dus een kwestie van of of (5 of 12 volt). Dus als je de Maaskant S88's toevoegt dan moeten die ook op 5 volt draaien (en dat kunnen ze ook).

Wat daar niet staat, is het maximum aantal S88's (zie pagina 30), en de pinbezetting van de patchkabel, toch ook niet onbelangrijk. Misschien staat dat elders in de handleiding, of weet een van de forumgebruikers dat?

*** edited: na natrekken wat een L88 is.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Gelukkig is dat genormeerd J-W, zie S88N versus IEK:



Gr, Ben.

Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Beste Guillaume,

Alleen het CS met de S88 aangesloten en spanning aangezet is o.k., mits de massa van de baan één ongedeelde en keiharde massa is en de massa van één van de terugmeldeenheden verbonden is met de railmassa.

Je kunt nu met je multimeter eens meten of je op alle eenheden 5 volt meet, dit doe je of op één van de klemmen 1-16 op elke eenheid of op een raildetectie stuk, de andere poot van de multimeter moet verbonden zijn met de railmassa.

Ik ben nu wel erg benieuwd naar de resultaten van de elfde eenheid...

Groet, Anne W
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Ik ben eigenlijk benieuwd hoeveel modules er in de centrale zijn gedefinieerd?

We beginnen gelijk allemaal over kabel problemen,maar het simpelste te weinig modules uitlezen zien we over het hoofd.
Sluit je er meer aan dan dat je uit leest heb je ook gedonder op de lijn.

Robin
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Beste Robin,

O.K., maar dat gaat boven mijn systeem kennisniveau (rijd niet met een CS) en de 5 volt staat dan wel op de niet aangemelde terugmeldeenheid.

Groet, Anne W
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Citaat van: Hero op donderdag 20 juli 2017, 14:19:25
Ik ben eigenlijk benieuwd hoeveel modules er in de centrale zijn gedefinieerd?

Maximum aantal S88-eenheden, configuratiewijze
Handleiding pagina 30 staat schema. Daarin staat: er kunnen 31 S88 of 62 S88AC of S88DC worden aangesloten op de S88 Link poort. Echter, er staat bij (op p. 29-30) dat je voor iedere extra S88 die je patcht het configuratiemenu moet bijwerken omdat het anders niet werkt.  Dus niet bepaald plug & play. Waarschijnlijk wordt per S88-eenheid een adres toegekend, en kun je pas daarna de volgende aansluiten.

Krukkig geformuleerd:
CiteerIedere keer als u een nieuwe module er bij koopt, moet u dit schema aanpassen voor een juiste werking. Vergeet niet op de blauwe pijl () te klikken om alles op te slaan.

En er staat dit:
CiteerMerk op dat in onderstaand voorbeeld de stroomvoorziening is aangegeven voor de Link S88 module. Deze heeft dus een eigen stroomvoorziening nodig via de 66361. Dit is een adapter die 18 volt gelijkstroom levert bij een vermogen van 36 watt.

Dus, je kunt niet eerst 10 S88's serieel patchen, en dan pas de configuratie aanpassen. Bij elke toevoeging van een extra S88 moet je de configuratie aanpassen, en o.a. het aantal S88's met 1 ophogen.

CS2 software versie, bugfix 2016 (v. 1.4.1)
Over CS2 gesproken: welke software versie zit daar op?
Er is een bug geweest in die software met betrekking tot S88 aansluiten op de L88 poort.
Het ging om een fout bij het aansluiten van massa, en om een initialisatiefout van de bezetmelding.
Die fout deed zich ook voor bij diverse andere centrales zoals windigi-dinges en iTrain, en was daarom urgent. De bugfix verscheen bij Märklin in 2016.

Zie b.v. de draadjes:
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=87830
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=125749#p1401207
https://stummiforum.de/viewtopic.php?f=5&t=133808#p1504153
https://stummiforum.de/viewtopic.php?t=137708
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=135301
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=59375.0

Is je Central Station nog wel uptodate? Of is de versie daarop nog van 2013?
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
19x5.5 meter  8o Wow, die zag ik ff niet aankomen. Dan zijn de lengtes van de kabels wel te verklaren dus  :D
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
 @citaat @citaat L88 poort? Maar daar is helemaal geen sprake van.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Hallo Ben, Robin, Jan Willem en Anne W

Geweldig bedankt dat jullie mijn probleem tot je eigen maken.
Ik wordt overdonderd door voorstellen.
Heb zojuist van alle tien bezetmelders de massa losgekoppeld, de elfde bezetmelder eraan gekoppeld en die voorzien van massa.
Alles wederom tote hose.

Dus de elfde los gekoppeld, aan de tiende weer een massakabel gekoppeld en alles functioneert, vwb de 10 bezetmelders wederom.
Ik woon hier au campagne en de mensen hier hebben geen benul van modeltreinen.
Dus om hier iemand te vragen is onbegonnen werk.
Nu moet ik vanaf morgen ook een maand met mijn vrouw op vakantie, dus dit betekent adieu baan voor een maand.

Ik heb inderdaad een nogal oude versie van Märklin op mijn CS2 staan, namelijk
CS2 60215
hardwareversie 5.1
softwareversie 4.1.2(3)
en bij INFO geeft hij aan versie 3.27.

Zou het echt een probleem van oude software zijn.

Ik wacht in spanning af op jullie reactie
guillaume




Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Dat lijkt me toch sterk, ten tijde dat de CS uitkwam konden er ook 31 bezetmelders aan dus dat zou nu nog steeds gewoon zonder problemen moeten kunnen, software update of niet.

Wat me nog wel te binnen schiet, ik heb in mijn laatste S88 modulen op de ingang (waar normaal gesproken de volgende S88 module op aan wordt gesloten) een loze RJ45 stekker zitten met een pull up weerstand van 10 Kohm tussen de DATA-IN en +5 volt. Doe ik dat niet dan krijg ik ook allemaal spookmeldingen, heb daar in het begin een poos problemen mee gehad. Zodra ik die dummy stekker er weer in doe is alles stabiel.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
10 melders functioneren, de 11de niet. De vraag van Robin herhaald: is de 11e melder ook in het CS2 opgenomen bij aantal S88?
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Guillaume,

Net als dat je ingeeft hoeveel wissels je aansluit moet je meestal ook ingeven hoeveel S88 er aan je centrale hangen.
Nu neem ik aan dat dat bij de CS2 ook zo is? Misschien kan iemand met dat apparaat vertellen dat het niet zo is.
Dan kunnen we dat ook als oorzaak van de lijst strepen.

Robin
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Hallo Robin

Als ik nu wist waar en hoe ik dit in de CS2 kon ingeven, was dit probleem van de baan.
In Itrain heb ik wel kunnen aangeven dat er 15 (ik heb dus 16 gezegd) bezetmelders zijn, die uitgelezen moeten worden.

Wij wachten in spanning af.
En tot vanavond , als er een antwoord komt, Ben ik erbij om het te proberen.

met vriendelijke groet
guillaume.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Ik bezit een CS2 (60213) met softwareversie 4.2.1.
Ik zou niet weten waar je het aantal aangesloten S88's moet ingeven.
Bij mij hangen er 5 aan (van Viessmann) en bij de eerste is de massa naar het CS2 verbonden.
Bij de overige is de massa met de vorige verbonden en het werkt probleemloos.

Groeten,
Ton.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Beste Guillaume,

Prettige vakantie voor jullie beiden, verder denk ik dat je nu even verder moet met de CS2 deskundigen, ik lees de resultaten wel als je terug bent, alhoewel ik dan waarschijnlijk zelf weg ben.

Groet, Anne W
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 20 juli 2017, 17:38:57
L88 poort? Maar daar is helemaal geen sprake van.
Geef het beestje een naam. Märklin geeft het een nummer, en dat is niet 666, the number of the beast.
L88 nummer 60883, feitelijk is dat een (S88 Link) Module, en dus geen poort, heb je helemaal gelijk in.
Ziet er zo uit, en bestaat sinds 2015 (volgens de handleiding):


Ik kan me niet voorstellen dat een gefixte bug in zoveel latere updates weer terug zou komen. Dat gebeurde vroeger wel eens toen programmeurs nog niet aan versiebeheer deden.
Dus moet het aan de configuratie liggen. Ik geef hieronder 2 screenshots uit de CS2-handleiding

De handleiding legt uit waar de aanduidingen op het scherm voor staan, dus wat ermee bedoeld wordt.
In Memory, in programmmeermodus, ken je eigenschappen toe aan allerlei objecten, o.a. aan S88-modules, maar altijd voor een object tegelijkertijd. Bijvoorbeeld: je kunt een module-knop een naam geven, en aangeven aan welke bus (poort, stekker) dat object hangt. Zodra je eigenschappen wilt toekennen aan een groep (objecten), moet je in een ander menu zijn (setup).

a. Configuratie menu
In de handleiding, pagina 26, staat dat je in het tabblad Memory moet zijn, in de programmeermodus om per S88-module aan te geven hoe hij in het systeem hangt.
Centraal in het scherm staan icoontjes(knoppen) in een rooster: de rijen heten A, B, C, D, en iedere cel in een kolom heeft een eigen naam, aangeduid met 2 letters, een spatie een cijfer een liggend streepje, een cijfer, dus van het format Xy 1-1. De eerste cel in het voorbeeld is Lg 1-1
Onderaan op het beeldscherm staat een moersleutel afgebeeld, met de naam Konfiguration Memory Lg 1-1.
CiteerOnderaan ziet u hoe de naam ingegeven kan worden van de knoppen binnen de Memory (links onder). Daarnaast ziet u een vlakje waar een 1 in staat en dat wil zeggen dat deze knop is verbonden met een S88 module en wel op de eerste aansluiting van de eerste S88 module (L88 nummer 60883). Dat het de eerste S88 module van de nieuwe serie 60883 is, ziet u aan de aanduiding daarboven. Daar staat B:0 en K:1. B:0 is Bus 0 en K:1 staat voor contact 1, ofwel de eerste aansluiting van de S88 module die gevormd wordt door Bus 0.

CiteerDit behoeft wat extra uitleg. Het nieuwe S88 systeem kent een S88 Link Module nummer 60883, die hiernaast staat afgebeeld. Deze eerste module vormt de Link met het CS2 via een terminal of rechtstreeks aangesloten op de speciale Märklin Bus van het CS2. Deze Module vormt Bus 0. Op de afbeelding ziet u de aansluitingen voor Bus 1, Bus 2 en Bus 3. Onder de aansluiting voor Bus 3 bevindt zich een schakelaar (rood op de afbeelding) die van 12 volt op 5 volt gezet kan worden.

b. Setup Menu
op pagina 28 ga je de setup in
Citeerklik op Setup scherm, zoek Link S88 decoder in pulldown menu, en klik daarop.
(dat zijn 2 klik handelingen)

Op pagina 29 ga je de programmeer modus in:
CiteerKlik nu op de moersleutel zodat u in de programmeermodus komt. U komt in een scherm waarin u moet opgeven hoeveel modules u gebruikt (zie voorbeeld hieronder). Als u dit niet doet zal het systeem van S88 modules niet werken.
In dit voorbeeld moet eerst Einzeln of enkelvoudig i.p.v. matrix worden gekozen. Daarna kiest u bij Bus 1 het aantal modules (60881) dat hierop is aangesloten.
In dit voorbeeld 4. Bij Bus 2 zijn dat in dit geval 3 modules en Bus 3 wordt in dit voorbeeld niet gebruikt (dat waren de oude S88 modules die wel op de Link S88 module zijn aangesloten). Iedere keer als u een nieuwe module er bij koopt, moet u dit schema aanpassen voor een juiste werking. Vergeet niet op de blauwe pijl te klikken om alles op te slaan.

Zo, en nu laat ik het ook verder over aan de CS2-deskundigen.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Beste Jan Willem,

Slaat de door jou gegeven handleiding niet alleen op de S88 Link dieniet via de normale S88 bus aan de onderkant wordt aangesloten?

Of te wel, als je gewoon S88 terugmelddecoders aansluit op de normale S88 bus aan de onderkant moet je dan ook instellen hoeveel je er aan sluit?

Ja, dingen die er gelikt uit zien zijn ook wel eens ingewikkeld, blij dat ik ik met een apparaat rijd wat er niet zo gelikt uit ziet, dus ook niet zo ingewikkeld is.

Groet, Anne W
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
De Link88 is gewoon de HSI88 versie van Marklin.
Maar heeft niets met de s88 aansluiting te maken. Ik denk dat het aantal s88 modules niet is in te geven op de CS2 staat nergens iets over in de summiere beschrijving.
Ik denk zomaar dat dit via de besturingssoftware geregeld wordt alhoewel ik daar ook niets over in het Can protocol terug vind.
Het probleem is gewoon het klassieke s88 probleem te lange s88 bus verbindingen.
Is oplosbaar neem maar even via PB contact op.

Groetjes
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
In mijn Ecos (1) moet ik ook ingeven hoeveel modules er zijn aangesloten maar dat komt niet heel precies. Als maar minimaal het aantal aangesloten modules of meer zijn gedefinieerd. Volgens mij heeft dat te maken met de snelheid waarmee de bus wordt uitgelezen. Als je niks ingeeft gaat ie standaard uit van 31 modules wat neer komt op 496 klokpulsen tijdens het uitlezen (31*16), zou ik nu instellen dat ik maar 10 modules zou hebben dan gaat ie maar 160 klokpulsen uitlezen om vervolgens weer opnieuw te gaan beginnen. Dus daar zou best wel eens het probleem kunnen zitten. Dit is wat ik eens ergens heb gelezen op het net (geen idee meer waar) dus als iemand anders met zekerheid kan zeggen of dit verhaal klopt (of misschien wel helemaal nergens op slaat :P ) dan lees ik het graag.

Maar of dat bij de CS ook geldt weet ik niet.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Citaat van: Sprinter op vrijdag 21 juli 2017, 10:38:26
Is oplosbaar neem maar even via PB contact op.

Waarom via Pb die oplossing mogen wij toch ook wel weten ?

groet
Harald