Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Zolderbaan Zaandam

Gestart door DB BR85 dinsdag 23 augustus 2016, 13:34:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Ja klopt die kennis had ik gelukkig wel. :D Had net het draadje van Joachim gevonden. https://forum.3rail.nl/index.php?topic=30077.0 En daar staat aardig wat info over het aansluiten :D.

Vast in de voorbereiding, zodat ik straks alles kan gaan bouwen.

Gr. Dirk
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Hoi mede spoorder,

Eind vorig jaar heb ik aangegeven dat ik met mijn modelbaan wilde beginnen. Helaas door vervelende privé omstandigheden is het er tot op heden niet van gekomen. Ik heb forum wel proberen te volgen maar er zal nog veel ingehaald moeten worden :D.

Ik hoop dat alles mee mag zitten en dat ik eind van de zomer dan daadwerkelijk kan beginnen.

Hieronder hoop ik een foto geplaatst te hebben (mijn eerste via Photobucket), met het schaduwstation en een soort keerlus om koploper straks onder de knie te krijgen.



Gr. Dirk
Re: Zolderbaan Zaandam
Ben den Hollander
gast

Re: Zolderbaan Zaandam
Dirk,

Photobucket kun je beter links laten liggen, uiteindelijk zullen je plaatjes niet meer zichtbaar zijn.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=67435.0

Gr, Ben.
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Hoi Ben,

Je link net gelezen en meteen overgestapt op google photo. dat is makkelijk als je ook alles op google drive hebt staan. En de url van photobucket vervangen voor die van google photo.

Bedankt voor je reactie scheelt een hoop gezeik later.

Gr. Dirk
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2014

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Dirk,

Google photo is helaas ook niet te lezen op veel computers. Daar heb ik ook last van. Daarom gebruik ik maar de foto service van dit forum. (Via Bijlagen en andere opties)

Groeten,
Roel
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Hoi Roel,

Mijn laatste geüploade foto is via Google photo. Tot nu toe gaat het goed. Ik maak veel foto's met m'n telefoon dat zijn vaak grote foto's en je kan er maar 5 per post uploaden, dus dat vind ik minder fijn werken.

Gr. Dirk
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Hallo Dirk,

Goed om te lezen dat je weer verder gaat. :thumbup: :thumbup:

M.vr.gr. Erwin
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2014

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Sorry Dirk,

ik kijk nu op mijn laptop, maar ook daar komt de foto niet tevoorschijn. Er staat een rondje met een minteken er in.

groeten,.
Roel
Re: Zolderbaan Zaandam
Ben den Hollander
gast

Re: Zolderbaan Zaandam
Citaat van: DB BR85 op maandag 17 juli 2017, 19:15:29

Je link net gelezen en meteen overgestapt op google photo.


Je schreef Flickr maar dat heb je later veranderd in Google Photo. Het resultaat is ieder geval knudde. :D
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Haha,

Kan jij mijn foto, uit post 51 niet zien dan?
Re: Zolderbaan Zaandam
Ben den Hollander
gast

Re: Zolderbaan Zaandam
Nee..... :D
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Kan je eens een screenshot maken. misschien dat ik dan weet wat ik moet veranderen.
Re: Zolderbaan Zaandam
Ben den Hollander
gast

Re: Zolderbaan Zaandam
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Het lijkt er wel op, maar de baan ziet er toch wat anders uit...... :D :D :P :P.

Ga ff kijken of ik dat kan oplossen
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Nu de link via Flickr.

Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2014

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Jaaaaa, nu zien we wat  :P
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Piefffff, hele opluchting :D :D :D :P.
Re: Zolderbaan Zaandam
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Sluit alle gele puntjes eens. Als dat niet gaat, komt het niet lekker uit. Dat wil je liever niet in een vaste baan. Verder zie ik een R1 boog, een stukje van netaan 7 cm en dan een tegenboog, ook R1. Als je ontsporingen wilt, moet je deze combinatie blijven behouden. Ergo: eruit halen en mooier, vloeiender laten verlopen.
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Laurent,

Alle gele puntjes kloppen op de keerlus na misschien. Ik heb dit expres gedaan om aan te geven waar het blok begint de 2 groene railstukken zijn de stop sectie in het blok. Wat betreft de keerlus, dit wordt een tijdelijke situatie. Ik ben mij er echt wel bewust van dat dit niet ideaal is. Hoe ik dit tijdelijk ga oplossen hangt af van de mate van storingen.

Gr. Dirk
Re: Zolderbaan Zaandam
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Overigens klopt de keerlus ook nog niet. Ik gok dat je de 071 moet vervangen door een 077.
Re: Zolderbaan Zaandam
Ben den Hollander
gast

Re: Zolderbaan Zaandam
Als je de minimum snelheid in je schaduwstation beperkt kun je het met één railstuk 24188 af waar het gaat om de stopmelder. Daarmee kun je wat treinlengte verdienen. Netjes remmen hoeft ook niet.

De bezetmelder in het stukje spoor rechtsboven is overbodig: geen blok maar onderdeel van de wisselstraat.

Gr, Ben.
Re: Zolderbaan Zaandam
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
 @citaat

Dat is helaas niet waar Ben,

Als je bv een koploper ( trein ) of motorpost hebt rond rijden dan kom je met een rail als stop melder in de problemen.

Deze treinen ( en er zullen er ongetwijfeld meer zijn ) hebben aan een kant 4 antislip bandjes waardoor hij niet gedetecteerd wordt op dit draaistel, met gevolg dat de kop van de trein op het wissel staat.
Pas het tweede draaistel of in het geval van een motorpost het einde van de trein zal de stop melder getriggerd worden.

Beter is om gewoon twee railzen als stopmelder te gebruiken, treinen die dit probleem met de slipbandjes niet hebben kun je een aantal cm. Door laten rijden met de functie doorrijden in cm.

Bij treinen met antislip bandjes kun je dit ook doen, maar als extra kun je instellen hoeveel cm. Er doorgereden moet worden per rijrichting.
Je kunt apart aangeven wat hij moet doen als de trein vooruit rijd en als hij achteruit rijd.

Voor stopmelders in het algemeen kun je zeggen dat je een gedetecteerde trein op een stopmelder altijd wat verder kunt laten rijden, andersom is niet mogelijk.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Zolderbaan Zaandam
Ben den Hollander
gast

Re: Zolderbaan Zaandam
Dat is me bekend. Maar bij mij begint het altijd met materieel in topconditie dus ook waar het gaat om detectie daar waar het hoort.

Gr, Ben.
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Beste Peter,

Ben is een 2-railder, de kans dat er 4 bandjes op één draaistel zitten is nogal wat kleiner.

Groet, Anne W
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Bedankt voor de reacties

@Laurent: klopt ik heb hem vervangen voor een 077. (Raar dat me dat niet was opgevallen).

@Ben & Peter: ik denk dat ik bij m'n 2 railstukken blijf. Ik wil het wel zo reeel mogelijk houden, maar ik wil niet de storingen op me afroepen als ik ergens een loc verkeerd om op het spoor heb gezet waardoor hij niet remt in de daarvoor bedoelde afstand.

@Anne W: Je hebt altijd baas boven baas.

Gr. Dirk
Re: Zolderbaan Zaandam
Ben den Hollander
gast

Re: Zolderbaan Zaandam
Citaat van: DB BR85 op zaterdag 22 juli 2017, 10:24:01

@Ben & Peter: ik denk dat ik bij m'n 2 railstukken blijf.


:thumbup:

Citaat van: Anne W op zaterdag 22 juli 2017, 10:11:25

Ben is een 2-railder, de kans dat er 4 bandjes op één draaistel zitten is nogal wat kleiner.


Dat ook, maar dat is niet de hoofdreden. We hebben het over rijden uit het zicht: eerst de basis, dan de truukjes.
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Iedereen de beste wensen voor 2018 en een mooi modelspoor jaar toegewenst.