Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Een loc twee slepers ?

Gestart door Arjan maandag 04 februari 2008, 18:59:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Een loc twee slepers ?
Waarde medeforumanten,

Ik zie locs af en toe een beetje stotteren op de kruisingen. Bij twee kruisingen achterelkaar wil zelfs een loc als de 37171 wel eens blijven staan.
Dit komt volgens mij door de gebrekkige stroomvoorziening op kruisingen in combinatie met een relatief korte sleper.

Nu zitten onder die lange condenstenders twee aansluitingen voor de slepers (beide assenparen hebben zo'n aansluitklip).
Zou het helpen als je er inderdaad een sleper bij zet ?
En... zou die tweede aansluiting al doorverbonden zijn ? (wie heeft er zoveel 37171 kennis  :D)

Groeten,
Arjan
Re: Een loc twee slepers ?
Blausee-Mitholz
gast

Re: Een loc twee slepers ?
Ja

Mvg, Johan
Re: Een loc twee slepers ?
Op beide vragen een "Ja" ?

Dus.. slepertje kopen en er op duwen (met die hele kleine buigklemmetjes)?

Gr
Arjan
Re: Een loc twee slepers ?
Blausee-Mitholz
gast

Re: Een loc twee slepers ?
Ik heb en ken het model niet meer een tweede sleper heeft altijd een positieven invloed op de stroomafname.
Ik rij zelf met twee Re 460 loks in dubbeltractie. De beide slepers zijn met elkaar doorverbonden met een stroomvoerende koppeling. Hikken dat één van de twee even geen stroomafname heeft is voorbij. Rijdt soepel over alle wissels heen.

Dus voor de eerste vraag geef ik een ja.
Voor de tweede vraag moet ik het antwoord schuldig blijven maar druk een sleper op en je merkt het wel. Geen verbinding, dan effe een draadje trekken.

Mvg, Johan
Re: Een loc twee slepers ?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: Een loc twee slepers ?
Hoi Arjan,

Ik heb onlangs een BR216 dubbeltractie gebouwd van 2 BR216's, beiden met 5* hoogvermogen motor uitgerust.
Beide loks hebben een sleper en worden aangestuurd door een 61600 Esu mfx decoder. (deze is zwaar genoeg om 2 motoren aan te sturen, wat bij sommige andere decoders een probleem kan zijn).
De verbinding tussen beide loks heb ik met 8 polige NEM stekkers gemaakt, omdat ik ook sluitverlichting in beide loks wilde hebben. Ik kan nu dus een dubbeltractie rijden met mijn MS aangezien het door 1 decoder wordt aangestuurd.

Wel heb ik probleem met deze loks met 2 slepers:  Ik maak gebruik van de afremsecties/stop secties nagebouwd van de site van Huub Maaskant, en als je de overgangssectie en afremsectie wat klein hebt genomen, kan het zijn dat de loks hun sleper in 2 secties heeft, en is dus niet helemaal de bedoeling. Ik heb 1 baanvak waar ik problemen ondervind als de trein hierin rijdt en het sein op rood staat. De lok komt dan vroegtijdig stil te staan, en heeft dan een zetje nodig. De overige baanvakken hebben hier geen last van. (Deze zijn wat langer tussen de diverse secties).
Verder rijdt het super.

Treinsmurf.
Re: Een loc twee slepers ?
Johan,

Jij kent de weg in Zwolle ook... Waar haal je zo'n sleper het voordeligst ?

Gr
Arjan
Re: Een loc twee slepers ?
Slepers kosten geen drol...just find them anywhere 8)
Re: Een loc twee slepers ?
Ooh ok
Re: Een loc twee slepers ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Een loc twee slepers ?
Citaat van: ^Rook op dinsdag 05 februari 2008, 12:30:23
Slepers kosten geen drol...just find them anywhere 8)
Dat is toch geen antwoord ^Rook, ze liggen niet op straat hoor. :shock:
Je kunt op de Marklin site alle dealer en Marklin shop adressen vinden, maar dat wist toch wel Arjan!?
Kijk hier voor Zwolle.
En volgens mij kost zo'n sleper al gauw ?6,00 tot ?7,00 en dat is meer dan een "drol" voor zo'n metalen stripje...... :roll:
Re: Een loc twee slepers ?
Kappa/Ad

Thx voor je aanvulling. Ja Marklinshops ken ik wel.. Tot in de verre omtrek van Zwolle.
Alleen Johan had het laatst over Fakkert in Zwolle en nog andere zaken..

Wel is het zo dat inderdaad 6 tot 7 euro voor zo'n stripje metaal lichtelijk veel is. Gelukkig krijg ik meer zakgeld dan dat dus daar ligt het probleem niet. :D :D

Gr
Arjan
Re: Een loc twee slepers ?
Citaat van: Kappa op dinsdag 05 februari 2008, 13:58:30
Dat is toch geen antwoord ^Rook, ze liggen niet op straat hoor. :shock:

Oké oké...heb inderdaad wel eens betere antwoorden gegeven :oops: Sorry about that 8)

De meeste dealers hebben wel een bakje onder de toonbank met wat losse slepertjes volgens mij. Daar betaal je dan een paar Euro voor, vergeleken met de bedragen die ik we met z'n allen aan treinen uitgeven...een drol...hihi :mrgreen:
Re: Een loc twee slepers ?
Blausee-Mitholz
gast

Re: Een loc twee slepers ?
Citaat van: Arjan op dinsdag 05 februari 2008, 14:29:46
Kappa/Ad

Thx voor je aanvulling. Ja Marklinshops ken ik wel.. Tot in de verre omtrek van Zwolle.
Alleen Johan had het laatst over Fakkert in Zwolle en nog andere zaken..

Wel is het zo dat inderdaad 6 tot 7 euro voor zo'n stripje metaal lichtelijk veel is. Gelukkig krijg ik meer zakgeld dan dat dus daar ligt het probleem niet. :D :D

Gr
Arjan

Fakkert is de elektronica boer, de Wit is een speelgoed/modelbouw winkel.

Mvg, Johan.
Re: Een loc twee slepers ?
Nou,....Slepertje kost e 2,75...
Niet veel dus.

Heb een standaard slepertje meegenomen en een verlengde.

Nou... de verlengde heeft andere aansluitpunten die gaat niet passen.
Het tweede contactpunt onder de tender had ik niet geod bekeken. Dit is geen sleperpunt maar het contact op de spoorstaaf.

Dus.. dat schiet effe niet op...

Gr
Arjan
Re: Een loc twee slepers ?
Arjan,

Weet je wel zeker dat het probleem op de kruizingen veroorzaakt wordt door de sleper...en niet door de massa :?: Voor zover ik het begrepen heb zijn haperingen tijdens het rijden meestal te wijten aan een slecht massa-contact :|

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Een loc twee slepers ?
Rolf,

Ja dat zou dus kunnen.
Ik heb gisteren de contacten naar de wielen schoongemaakt.

Daar gaat het al wat beter van. Nog steeds niet helemaal lekker maar dat valt wellicht ook nog wel te verhelpen.


Gr
Arjan
Re: Een loc twee slepers ?
Wielen zelf ook even goed schoonmaken :idea: